Gå til innhold

Svigerinne er fornærma på meg fordi jeg ikke gir penger til datteren, men jeg har 6 tantebarn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigerinne som er fornærma på meg.

Faren hennes har åpnet opp en konto i barnebarnets navn da hun ble født. De ønsker at vi skal putte penger inn på denne kontoen for å bidra. Familien hennes har gjort det. 

Jeg har 6 tantebarn, og føler ikke at jeg bare kan gi til hennes datter. Jeg må nesten gi likt, og det holder mer enn nok for meg å gi gaver til bursdag og jul. Syns det kan blir litt voldsomt med mer. Jeg har ikke barn selv, men jeg ville aldri forventet så mye fra andre annet enn en gave til jul og bursdag. 

Hva tenker dere om saken? 

Anonymkode: 7ac97...d96

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er urimelig. Regner med hun har nok penger til å kjøpe barnet det mest nødvendige, så hun burde ikke tigge. 

Mine tantebarn får gaver til dåp, konfirmasjon, jul og bursdager. Alle får likt. 
Jeg ville bare sagt til henne at du gir kun gaver til jul og bursdager, og at du fint kan overføre penger til kontoen hvis det er slik at barnet ikke ønsker fysiske gaver.

Anonymkode: 0307e...246

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjente dette stakk, selv om min løsning var å gi kontonr til barna til besteforeldre, tanter og onkler for å spare både dem og oss for ekstra styr med kontanter og sette inn på bank. Da ment til bursdag og jul og de gangene besteforeldre ønsker å gi litt ekstra lommepenger til en ferietur. Men jeg hadde aldri trigget, og faktisk aldri sjekket historikken for å se hva som kommer hvorfra. 

Og jeg støtter deg 100% i at det skal være likt. Gir du henne ekstra gjør du kanskje henne blid men andre irriterte. Om det blir tatt opp igken så si med et smil at "ja, jeg har skrevet det ned til neste anledning med pengegaver!" 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For å bidra til hva? Det er jo praktisk å ha et kontonummer hvor man kan sette gaver til jul og bursdag rett inn, men tenker hun bidrag utover det? Det er jo ikke normal oppførsel…

Anonymkode: 66714...0d3

• Liker 9
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Høres helt merkelig ut, hun kan ikke kreve at du gir penger til datteren hennes. 

Skrevet

Synes dette ble litt dårlig beskrevet, men dersom hun mente at de har opprettet en konto til barnet og heller vil ha en hundrelapp der til jul og bursdag enn nok en plastleke (som de aller fleste unger får altfor mye av) så er jo det helt forståelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden, åpne konto og håpe at andre skal fylle den opp, og bli sure hvis man ikke gjør det? 😄 Tror jamen jeg skal begynne med det selv, sende ut kontonummeret til brukskontoen min. Kjekt med litt påfyll! 😁

Anonymkode: 25f0f...8bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med folk?…. Hun må spørre NAV om hjelp dersom hun ikke greier å forsørge barnet.

Anonymkode: d698f...755

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Veggdyret said:

Synes dette ble litt dårlig beskrevet, men dersom hun mente at de har opprettet en konto til barnet og heller vil ha en hundrelapp der til jul og bursdag enn nok en plastleke (som de aller fleste unger får altfor mye av) så er jo det helt forståelig. 

Synes ikke det var dårlig beskrevet, hun sier at hun allerede gir penger til bursdag og jul. Men at svigerinnen forventer "bidrag" utover dette. Man skal selvsagt ikke forsørge tantebarna sine, selv om det sikkert kunne blitt aktuelt i en krisesituasjon. 

• Liker 2
Skrevet

At besteforeldre har en spareløsning hvor de setter av 100 kr hver måned til barnebarnet er jo noe helt annet enn at tanter og onkler skal gjøre det samme. Det er helt ekstremt frekt å forvente at andre skal ha samme type spareløsning for andres unger. Hadde det vært en krisesituasjon/engangshendelse, eller noe ekstra skulle skje, da hadde jeg blitt med. Men å skulle spare fast til tanteungene? Jeg sparer ikke fast til mine egne barn engang 🤔 Tanteungene får jo gaver til jul og bursdag, og da er det veldig praktisk om de har en konto jeg kan overføre til hvis jeg ikke kommer på noe annet, og de får jo noe ekstra når vi sees. Men fast sparing? Skjer ikke..

Skremmende at noen kan blir fornærma for noe sånt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke satt inn penger, utenom bursdag og jul og et lite beløp etter hva du har råd til. Hvor gamle er disse barna? Må du spare til konfirmasjon osv.? 

Jeg har barnebarn og må spare til konfirmasjonen, men kan aldri gi like mye som de andre besteforeldrene som er millionærer. Ellers får de ting foreldrene råder meg til å gi som barna vil sette pris på, ikke for dyre gaver. De har selv full kontroll på økonomien. Jeg er trygdet. 

Pengebeløp blir ikke lest opp under dåp og konfirmasjon, og vi snakker ikke om økonomi på feiringer. De andre besteforeldrene vet at de har langt bedre økonomi enn jeg har, uten at det virker som de ser ned på meg av den grunn. 

Anonymkode: 1bf79...38d

Skrevet

Altså hæh, hun forventer at du skal føre over penger til dette barnet utenom bursdag og jul? Det er jo helt på trynet. 

Altså, om besteforeldre velger å sette av en sum i måneden så er det jo deres sak. Aldri hørt om dette forventes av tanter og onkler, uansett. 

Jeg vet at noen velger å spare fast månedelig som en dåpsgave frem til konfirmasjon, eller i stedet for bursdag og julegave, men har aldri hørt om noen gjør dette i tillegg. Og uansett er det jo noe man velger å gjøre, ikke krever fra tanter og onkler.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dagens frekkeste!

Anonymkode: 01d7e...965

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det opprettet egen konto til barnet, og hvorfor forventer svigerinnen din at du skal betale for datteren hennes? 

Anonymkode: 01882...98d

AnonymBruker
Skrevet

TS, kan du fortelle hvordan de ordla seg da de ba deg sette inn penger? Jeg er spent på begrunnelsen deres. Og dersom du nå begynner å sette over et beløp i forbindelse med jul og bursdag, blir de da sure hvis det ikke kommer gave i tillegg? Bruker de disse pengene til å kjøpe gave i ditt navn, eller bare gir pengene i bursdagsgave til barna? Som barn satte jeg mer pris på personlige gaver enn penger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det opprettet egen konto til barnet, og hvorfor forventer svigerinnen din at du skal betale for datteren hennes? 

Anonymkode: 01882...98d

Det er da vanlig å opprette sparekonto til barn. Min ble opprettet i dåpsgave til meg.

Men det som ikke er normalt, er jo å be familiemedlemmer bidra til denne kontoen i hytt og pine.

Anonymkode: d724a...4c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS, kan du fortelle hvordan de ordla seg da de ba deg sette inn penger? Jeg er spent på begrunnelsen deres. Og dersom du nå begynner å sette over et beløp i forbindelse med jul og bursdag, blir de da sure hvis det ikke kommer gave i tillegg? Bruker de disse pengene til å kjøpe gave i ditt navn, eller bare gir pengene i bursdagsgave til barna? Som barn satte jeg mer pris på personlige gaver enn penger.

Vi gir ofte penger, og så kombinerer vi det eventuelt med at barna gir fra seg en leke til fetteren sin, elle vi gir bort noe vi finner på finn Dagens unger har mer enn nok leker fra før, og folk gir fra seg så mye av det. Vi velger heller å gi penger enn å kjøpe noe nytt.

Anonymkode: 75495...7b4

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

TS, kan du fortelle hvordan de ordla seg da de ba deg sette inn penger? Jeg er spent på begrunnelsen deres.

Jeg også! Jeg har bare ett barn, ingen av mine søsken har barn og kommer sannsynligvis ikke til å få det heller. Men hverken de eller foreldrene mine setter inn penger på mitt barns konto. Det har aldri falt meg inn å forvente, be om eller hinte om det. Eneste er at mamma pleier å gi henne litt "feriepenger" når sommerferien starter, men det er selvsagt ikke etter forespørsel fra meg. Å forvente "bidrag" fra familien på barnets konto høres helt fjernet ut for meg.

Anonymkode: 24818...66a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

enkelte mennesker kan dessverre bli alt for frekke når det kommer til økonomi. 

dersom tråd-starter gir nøyaktig samme pengesum (både til jul og til bursdager) for alle barna i familien, så ser jeg selvfølgelig ikke noe "problem" her. 

:cowboy:  

Anonymkode: 0dc67...c7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...