Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg hadde planer om å prøve å få en praksisplass et sted hvor alle ansatte sikkerhetsklareres. Laveste nivå med all sannsynlighet. Men så ble jeg usikker på om jeg i det hele tatt har sjans til å bli klarert... Én risikofaktor jeg var bevisst på er gjeld. Har personlig gjeld. Oppleves som mye for så vidt, for meg, men med en bedre inntekt (har veldig lite utbetalt i AAP nå) ser jeg for meg at det går an å bli kvitt på et år eller to.

En annen risikofaktor jeg ikke hadde tenkt over er at jeg har gått, og går fortsatt i behandling hos DPS. Jeg er jo velfungerende utad og som regel innad også (nettopp fullført ganske krevende skole og det har gått helt fint) og har det generelt mye bedre enn for noen år siden... Så jeg hadde ikke tenkt på det som et problem engang, før nå. Men har jo en diagnose, og kanskje en til satt for nesten ti år siden også. Snakk om tilbakevendende depressiv lidelse (nyeste - høres litt verre ut enn det er, "kravet" er vel å ha hatt minst to perioder med depresjon med et visst opphold i mellom). Og sosial angst tidligere, som jeg er kvitt nå. Jeg vet jo at det ikke hadde gjort meg til noen sikkerhetsrisiko, men er det litt slik at psykisk diagnose og/eller gjeld = rett ut, bare glem det?

Som en siste greie har jeg blitt tatt i nasking med venninne da jeg var 14-15, fått et forelegg pga trafikkulykke (ikke veldig alvorlig, men likevel), en fartsbot og parkeringsbot eller to i løpet av snart ti år. Er ikke så bekymret for dette kanskje, men er jo ikke "prikkfritt", så nevner det også.

Håper noen som har litt erfaring med dette kan svare, uten så mye antakelser og synsing (det holder jeg nok på med selv) 🙂

Anonymkode: 0f640...ac8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags svar forventer du av kg? Ingen her kan svare. Du må nesten sjekke opp der du har søkt hva som slår ut på sikkerhetsklarering

Anonymkode: 753f3...fe0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags svar forventer du av kg? Ingen her kan svare. Du må nesten sjekke opp der du har søkt hva som slår ut på sikkerhetsklarering

Anonymkode: 753f3...fe0

Jo, man kan f.eks komme med egen erfaring om man har hatt lignende bakgrunn som jeg og fått godkjent eller avslått klarering selv. Eller ha kjennskap til det av andre årsaker. Har selvsagt googlet og lest alt jeg har kommet over som er relevant, men det er ikke lett å forstå hva man kanskje kan forvente i praksis av bedømmelse på laveste nivå, hvor strengt det typisk er (selv om jeg vet hva de kan reagere på, dvs alle tingene nevnt i innlegget). Hvor jeg har søkt er irrelevant, det er ikke de som utfører klareringen.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er sant at jeg ikke forventer all verden av KG, ofte flere kjipe folk enn hjelpsomme folk, tenkte bare det var verdt et forsøk i det minste 😅

• Hjerte 1
Skrevet

Ryddet for avsporing,samt svar.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på den psykiske diagnosen og gjelden, så er dessverre umulig å si noe om det kommer til å gå bra eller ikke. En sikkerhetsklarering er en prosess som gjennomføres for å minimere risikoen for at graderte opplysninger blir delt med utenforstående. Man ser om det er noe ved personen som skal klareres som gjør at vedkommende kan bli utsatt for press eller lokkes til å dele opplysninger. Psykiske diagnoser og gjeld er typiske ting som gjør at prosessen kan ta lang tid. Du vil mest sannsynlig bli innkalt til en sikkerhetssamtale der dere snakker om de delene av personkontrollen som gjør at de er usikre på om du kan klareres, med mindre de finner det åpenbart at du ikke kan klareres. Denne samtalen kan slå begge veier. Det viktigste du kan gjøre er å være helt ærlig om alt, om du unnlater å fortelle hele sannheten kan jeg nesten garantere at du får avslag. 

Anonymkode: f690b...b15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Klarer å google selv, var ikke det jeg lurte på.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kommer helt an på den psykiske diagnosen og gjelden, så er dessverre umulig å si noe om det kommer til å gå bra eller ikke. En sikkerhetsklarering er en prosess som gjennomføres for å minimere risikoen for at graderte opplysninger blir delt med utenforstående. Man ser om det er noe ved personen som skal klareres som gjør at vedkommende kan bli utsatt for press eller lokkes til å dele opplysninger. Psykiske diagnoser og gjeld er typiske ting som gjør at prosessen kan ta lang tid. Du vil mest sannsynlig bli innkalt til en sikkerhetssamtale der dere snakker om de delene av personkontrollen som gjør at de er usikre på om du kan klareres, med mindre de finner det åpenbart at du ikke kan klareres. Denne samtalen kan slå begge veier. Det viktigste du kan gjøre er å være helt ærlig om alt, om du unnlater å fortelle hele sannheten kan jeg nesten garantere at du får avslag. 

Anonymkode: f690b...b15

Takk for ordentlig svar! Ja, det er vel omtrent det jeg har funnet ut. Hadde bare håpet noen hadde omtrent tilsvarende bakgrunn og erfaring med å få godkjent eller avslag, eller noe sånt 🙂 Derfor jeg skrev såpass detaljert som i HI. Det er jo ikke snakk om veldig alvorlige diagnoser (dog ikke veldig gamle/lenge siden behandling, hvert fall depresjonen(e)), eller veldig høy gjeld - dvs det er jo mye for meg rent personlig, men fullt overkommelig å betale ferdig i løpet av et år eller to i jobb.

For meg er det "selvsagt" at dette ikke gjør meg til noen sikkerhetsrisiko, såpass velfungerende og ikke minst "ordentlig"/ansvarsfull som jeg jo er, men det jeg lurer litt på er om gjeld over en viss ca sum og/eller psykisk diagnose er soleklar avslagsgrunn uansett hva egentlig. Får kanskje litt det inntrykket. Eller om det hovedsakelig er tyngre diagnoser og svært høy gjeld som typisk fører til avslag. Kunne ønske det var mulig å finne noe bittelitt mer konkret bare... Men ser dårlig ut.

AnonymBruker
Skrevet

Greia er at jeg aller helst vil jobbe der. Og kan jo bare ta det som det kommer, se hva som skjer med sikkerhetsklarering og vente de månedene det tar å få svar... Men da stenger jeg døra for praksisplass andre steder, får masse dødtid uten skole/jobb i mellomtiden og blir antakelig litt "glemt" av skolen som kan hjelpe til med å finne praksis når man er ferdig. Så jeg vil jo helst unngå det da, hvis det bare er å gi opp uansett med min bakgrunn. Men har jeg en god sjanse hvert fall til å få godkjent, så hadde jeg nok tatt sjansen på å vente og se an.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...