Gå til innhold

Selvbestemt abort, har årsaken til aborten noe å si?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste er for selvbestemt abort innen en satt uke i svangerskapet i dag. Selvbestemt betyr selvbestemt, kvinnen bestemmer selv. Men, i det årsaken til aborten er kjønnsselektering, da er mange ikke for selvbestemt abort likevel (jeg vet at det ikke er lov, men fullt mulig å gjennomføre i dag, fosteret som fjernes bryr seg lite om grunnen til aborten)  

Er ikke det rart? Da er man ikke for selvbestemt abort likevel

Anonymkode: 01a32...0dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ta abort innen lovlig grense fordi du synes fosteret burde vært en unicorn så har du lov til det. 

Anonymkode: 35f68...40f

• Liker 3
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort uansett, men min personlige mening er at om man ønsker et barn og tar abort fordi det er "feil" kjønn så burde man kanskje heller la være å få barn, da er det noe galt med deg.

Men som jeg sa selvbestemt abort er jeg for uansett, det er en rettighet vi har som er viktig og bør ikke misbrukes. Er det så viktig med et barn av et bestemt kjønn så er det faktisk mulig å få det gjort, selv om jeg synes det og er litt i gråsonen men da slipper man iallfall å utsette kroppen for en abort og ta opp plass i helsevesenet unødig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvbestemt abort, ja. Har selv tatt en, etter å ha blitt gravid etter en gjengvoldtekt. 

MEN! Jenter/damer som bruker det som prevensjon, absolutt ikke. Heller ikke om det er for å selektere bort kjønn. Å bruke det til å velge bort diagnoser/syndromer synes jeg er helt OK.

Anonymkode: c45c6...473

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden):

Jeg er for selvbestemt abort uansett, men min personlige mening er at om man ønsker et barn og tar abort fordi det er "feil" kjønn så burde man kanskje heller la være å få barn, da er det noe galt med deg.

Men som jeg sa selvbestemt abort er jeg for uansett, det er en rettighet vi har som er viktig og bør ikke misbrukes. Er det så viktig med et barn av et bestemt kjønn så er det faktisk mulig å få det gjort, selv om jeg synes det og er litt i gråsonen men da slipper man iallfall å utsette kroppen for en abort og ta opp plass i helsevesenet unødig.

Det koster mange tusen å bestemme kjønn selv, abort er gratis. Og ifølge helsenorge så er abort før uke 12 lite krevende for kroppen. Trenger knapt egenmelding 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvbestemt abort, ja. Har selv tatt en, etter å ha blitt gravid etter en gjengvoldtekt. 

MEN! Jenter/damer som bruker det som prevensjon, absolutt ikke. Heller ikke om det er for å selektere bort kjønn. Å bruke det til å velge bort diagnoser/syndromer synes jeg er helt OK.

Anonymkode: c45c6...473

Da er du ikke for selvbestemt abort. Da er du for nemd for alle som ønsker abort. Er det er helt greit å tenke det. Men nei, du er ikke for selvbestemt abort da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Interessant tema å diskutere, men i realiteten er det i Norge ikkje mulig å ta del bestemt abort pga kjønn. Dette sidan du ikkje får vite kjønn før fristen for selvbestemt abort er ute, og dei reglane er laga slik nettopp av den grunnen. Det er vel kanskje mulig du kan rekke å få svar på en NIPT-test i Sverige/Danmark rett før fristen og sådan rekke det, men då er det snakk om å ha flaks med timingen. Tidlige NIPT i Norge gir ikkje informasjon om kjønn, kun trisomiane. 

Når det gjelder det å fjerne ett foster av "feil" kjønn. Jeg synes det er feil å gjøre, men det er min meining og det må gjelde meg. Om andre velger abort av den grunn, eller andre, det er deira rett. Det er jo mulig ett barn av "feil" kjønn ikke hadde hatt det så fint med en familie som tenker sånn....? 

Anonymkode: b7877...3df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Interessant tema å diskutere, men i realiteten er det i Norge ikkje mulig å ta del bestemt abort pga kjønn. Dette sidan du ikkje får vite kjønn før fristen for selvbestemt abort er ute, og dei reglane er laga slik nettopp av den grunnen. Det er vel kanskje mulig du kan rekke å få svar på en NIPT-test i Sverige/Danmark rett før fristen og sådan rekke det, men då er det snakk om å ha flaks med timingen. Tidlige NIPT i Norge gir ikkje informasjon om kjønn, kun trisomiane. 

Når det gjelder det å fjerne ett foster av "feil" kjønn. Jeg synes det er feil å gjøre, men det er min meining og det må gjelde meg. Om andre velger abort av den grunn, eller andre, det er deira rett. Det er jo mulig ett barn av "feil" kjønn ikke hadde hatt det så fint med en familie som tenker sånn....? 

Det er mulig å ta nipt uke 9, får svar 10- 12 dager senere. Er godt innenfor å rekke selvbestemt abort da. 

Når du synes at det er feil, da er du faktisk ikke for selvbestemt abort likevel? 

Gjest Geitis
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort innenfor det tidsvinduet som er satt i dag, uavhengig hva grunnen er.

Synes jeg det er moralsk forkastelig å abortere på grunn av kjønn, klart det, men det er min personlige mening og burde ikke være en del av debatten tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Med selvbestemt abort betyr det at du kan ta abort uansett grunn, om det er fordi fosteret er sykt eller bare fordi du skal på fest neste uke og vil drikke deg snydens. Juridisk sett og praktisk sett har årsak ingenting å si. Moralsk sett bør man derimot ta noen runder med seg selv om man faktisk er egnet som mor hvis årsaken til aborten er "feil" kjønn, men jeg mener likevel at også moralsk forkastelige mennesker har rett til å ta abort. 

Anonymkode: 13cf1...572

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Når du synes at det er feil, da er du faktisk ikke for selvbestemt abort likevel? 

Rekner med du las resten av svaret mitt også, at det var feil FOR MEG, og at andre får styre seg. Jeg er helt for selvbestemt abort, selv om jeg kan vere uenig i bakgrunnen for hvorfor folk velger å ta abort og at jeg evt hadde valgt annerledes for meg. Det er akkurat det som er med selvbestemt, min mening i saken er irrelevant for andre, da det er deres sak å bestemme for seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta abort når du vil, hvor mange ganger du vil og hvorfor du vil. Jeg bryr meg nada. Er svært for abort og synes man skulle kunne ta abort mye senere enn 12 uker også. En kvinne er alltid mer verdt enn et ufødt barn. 

Anonymkode: 1a80c...4cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for abort, men mot foreldreansvar for folk som syntes kjønn er viktigere enn om barnet er friskt. Ønsker man seg barn så tar man gladelig i mot det kjønnet man får. 

Anonymkode: 5ce14...565

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er verdens mest idiotiske regel. I realiteten tar de få som måtte ønske abort på dette grunnlaget nipt i Sverige/Danmark/i Norge med posten i uke 9 og får svar få dager senere. Alt denne regelen gjør er å gjøre det tungvint for oss som vil vite kjønn av vanlige grunner, og sørger for at mange fortsatt tar nipt i utlandet. 

Anonymkode: 8e0ba...10d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er verdens mest idiotiske regel. I realiteten tar de få som måtte ønske abort på dette grunnlaget nipt i Sverige/Danmark/i Norge med posten i uke 9 og får svar få dager senere. Alt denne regelen gjør er å gjøre det tungvint for oss som vil vite kjønn av vanlige grunner, og sørger for at mange fortsatt tar nipt i utlandet. 

Hva er vanlig grunn til å vite kjønn i uke 9? Det er da ikke så vanskelig å vente til OUL?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva er vanlig grunn til å vite kjønn i uke 9? Det er da ikke så vanskelig å vente til OUL?

For det første er OUL halvveis i svangerskapet, det er ikke så rart mange har lyst til å vite det tidligere. For det andre er man ikke garantert å få vite kjønn på OUL hvis babyen ligger vanskelig til, og man kan få vite feil kjønn av samme årsak. NIPT har mye sikrere kjønnsbestemmelse. For det tredje kan det å vite kjønn hjelpe med tilknytning til babyen i magen for de som sliter med det, det blir en sønn eller datter i stedet for et "det". 

AnonymBruker
Skrevet

Årsaken har ingenting å si, det moralske spørsmålet forsvinner sekundet man tar abort, nesten likegyldig av grunn

Anonymkode: 01972...394

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første er OUL halvveis i svangerskapet, det er ikke så rart mange har lyst til å vite det tidligere. For det andre er man ikke garantert å få vite kjønn på OUL hvis babyen ligger vanskelig til, og man kan få vite feil kjønn av samme årsak. NIPT har mye sikrere kjønnsbestemmelse. For det tredje kan det å vite kjønn hjelpe med tilknytning til babyen i magen for de som sliter med det, det blir en sønn eller datter i stedet for et "det". 

Er det såå viktig, så gjør som meg, betal for å vite! 

Har du ikke råd til denne testen, da vil det å få et barn virkelig velte lasset

A6DA7187-92FD-4760-9122-F2DFF4134C13.jpeg

Skrevet

Jeg legger meg ikke opp i hvorfor folk velger abort, det er ikke min sak, ikke mitt liv eller mitt valg.

Samtidig kan jeg synes det er tøvete å ta abort på bakgrunn av kjønn, og har overhode ikke forståelse for at noen kanskje gjør det. Jeg synes og det er trist at noen velger å heller satse på abort framfor å være påpasselig med prevensjon (ja, jeg vet at uhell kan forekomme, men her snakker jeg om slurving) Det er fortsatt ikke mitt valg hva andre gjør med sin graviditet.

Selvbestemt er selvbestemt. Og jeg er 100% for retten til å bestemme selv når man skal bære fram barn.

Ønskede barn er de som har det best.

AnonymBruker
Skrevet

Helt for selvbestemt abort. Men på et punkt vil det jo ha samfunnsmessig negative konsekvenser også. Det er jo ikke gratis for helsevesenet om noen bruker abort som prevensjon. Abort på bakgrunn av kjønn, det vil jo også merkes etterhvert om alle skal ha samme kjønn. 

Anonymkode: 4d6b9...153

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...