Gå til innhold

Høye priser på kuntsgjødsel -stor fare for matmangel - hva gjør regjeringen, og Senterpartiet i posisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og ser på nyhetene. Det er hjelp til Ukriaina i form av våpen og annet til å drive krig, men hva med å forsøke å være så selvforskynt som mulig i en tydelig krisetid som med stor sikkerhet vil komme? 

Jeg støtter i utgangspunktet å gi hjelp til Ukraina, men helst ikke militær hjelp da Norges forsvar er dårlig nok om vi skulle oppleve angrep østfra. Vi vet at verdens kornlager er særlig i Ukraina og Russland, hva skjer nå når det er krig? Gjør Norge noe for å bygge opp kriselagre?

Så leser man om bønder som kvitter seg med buskap fordi prisene på kunstgjødsel er for stor. 

Hva med å se at vi kan gå mot krisetider i form av matmange. Hva gjør regjeringen for å bøte på dette? Ordinært landbruksoppgjør? De burde sterkt subsidiere ut / dele ut penger til bønder som kan dyrke korn, andre nødvendige vekster og ikke minst de som vil drive med gress og kjøttproduksjon.

Noe skal vi da spise i Norge også.

Er det bare meg som er pessimist og stusser over iver på våpenbidrag til Ukraina, samtidig som man ikke ser på selvforsyning her hjemme?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke alene i din pessimisme.  I disse dager foregår jordbruksforhandlingene, så får vi se.  Jeg tror likevel at denne regjeringens forståelse for norsk selvforsyning er adskillig større enn hva vi kunne forventet fra de blå-blå. Jeg husker godt FrPs Carl I Hagen som mente at alle bønder i Norge burde førtidspensjoneres, og at vi i stedet kunne importere all mat.   Og Høyre har jo alltid ment at stordrift er veien å gå for norsk landbruk. 

Jeg liker ikke å sette saker opp mot hverandre, og mener at det ikke er enten eller.  Ett er sikkert, og det er at norges selvforsyningsgrad må styrkes.  Pandemi og krig har vist at vi må sikre de grunnleggende behov i eget land.  Dette er regjeringens og politikernes ansvar.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...