Gå til innhold

Hvor lenge må man ha oppholdt seg et sted, før man kan si man har bodd der?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når noen sier de har bodd i utlandet, så finner man ut at det er snakk om 2-3 måneder, så føler jeg ikke man kan si man egentlig har bodd der. Ville kanskje sagt 6 måneder minimum før man kan si det.

Hva tenker du? Hvor går grensa?

Anonymkode: 7c779...562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 år

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har vært registrert i folkeregistret på en adresse i utlandet så kan man si at man har bodd der.

Anonymkode: 67121...f7b

• Liker 4
Skrevet

Minimum seks måneder. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på hva man gjorde der. Reiste man rundt som turist i 1 år så vil jeg ikke si man har "bodd" der, men har du studert der i 3 måneder så vil jeg kanskje regne det med likevel. Det er jo forskjell på om man opplever "hverdager" eller er på ferie.

Anonymkode: 4705d...eb1

• Liker 6
Skrevet

En bor vel der en sover. Samtidig vil det ha noe å si hvordan en bor og hva en gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at hvis man har sin primære bolig et sted, med klær, kjøkkenutstyr, hobbysaker og personlige papirer og man har adresse der, bor man et sted med mindre man har en tilsvarende bolig man bruker like mye og hvor man har like mye ting. Om det er snakk om 2 måneder eller 20 år betyr ingenting. 

Jeg har for eksempel bodd i studentbolig, selv om jeg bare bodde der i bare to måneder før jeg fant noe bedre. Jeg har også bodd i Finnmark, selv om vikariatet mitt tok slutt og jeg flyttet derfra etter rundt tre måneder. Jeg har derimot ikke bodd i Polen, selv om jeg engang oppholdt meg der i over et halvår fordi vi hadde en massiv vannskade som det tok måneder å renovere etter. Jeg hadde tross alt en bolig hjemme hvor jeg hadde adresse og betalte husleie og jeg hadde ingen fast bolig i Polen. 

Anonymkode: 662d4...20b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge folkeregisteret så regnes man som boende når man har vært et sted i 6 mnd

Anonymkode: 84a54...ee9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I følge folkeregisteret så regnes man som boende når man har vært et sted i 6 mnd

Så hver gang man flytter regnes man som bostedsløs i 6 mnd? Det nekter jeg faktisk å tro, det der må du lenke til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Handler ikke om hvor lenge man er et sted, men hva man gjør der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hver gang man flytter regnes man som bostedsløs i 6 mnd? Det nekter jeg faktisk å tro, det der må du lenke til. 

Ups sorry, jeg blanda det med at man må melde flytting ved mer enn 6mnd opphold i utland 

AnonymBruker
Skrevet

At folk blir bitre over sånne ting synes jeg er veldig intressant. 

Anonymkode: db543...5b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

At folk blir bitre over sånne ting synes jeg er veldig intressant. 

Anonymkode: db543...5b1

Blir noen bitre da? Det er vel bare en problemstilling med ulike synspunkt.

Anonymkode: 7c779...562

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvis man har vært registrert i folkeregistret på en adresse i utlandet så kan man si at man har bodd der.

Dette.

AnonymBruker
Skrevet

Dit man får posten sin tilsendt. Dersom man oppholder seg i Spania i flere måneder, men får posten sin levert til en postkasse i Norge, tenker jeg at man ikke bor i Spania. 

Anonymkode: 8e246...bc0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 4/30/2022 at 8:56 PM, AnonymBruker said:

Jeg bodde to år i et annet land uten å folkeregistrere meg der. Bodde jeg da ikke der? Jeg hadde navnet mitt på postkassa da.

Anonymkode: 18507...ad2

Skrevet

Jeg sier at jeg har bodd et sted nordpå, hvor jeg var i drøyt tre måneder - jeg hadde bolig og jobb og hverdagsliv der. Derimot faller det meg ikke like naturlig å si at jeg har bodd i den bygda hvor jeg gikk på folkehøgskole et år, det var en midlertidig institusjonstilværelse som ikke føltes som et hjem, selv om jeg stortrivdes og strengt tatt hadde hverdagslivet mitt der ganske mye lenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...