Gå til innhold

Ble forholdet deres endret med 1 barn etter nr 2 kom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 3 som er veldig mammadalt. Vi gjør det meste sammen ❤️

Men redd for at hun vil trekke seg unna meg, har termin om noen uker. Hun får en lillebror.

Hvordan ble det for dere når nr 2 kom? Endret det seg veldig?

Anonymkode: bba6c...402

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men du må selv være veldig bevisst på å gi eldste oppmerksomhet. Det er vanskelig når man har en baby som kanskje skal ammes i hytt og pine og man selv er i barsel, men det er viktig. Gi baby til far og tilbring tid med bare storesøster så ofte det går. Og inkluder henne med babyen, skift og stell. Les og syng for begge samme. 

Anonymkode: 0fb3d...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men du må selv være veldig bevisst på å gi eldste oppmerksomhet. Det er vanskelig når man har en baby som kanskje skal ammes i hytt og pine og man selv er i barsel, men det er viktig. Gi baby til far og tilbring tid med bare storesøster så ofte det går. Og inkluder henne med babyen, skift og stell. Les og syng for begge samme. 

Anonymkode: 0fb3d...781

Ja det er planen! Takk for svar :)

Anonymkode: bba6c...402

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei.

Min første var litt over 3,5 år da nr 2 kom. Skikkelig mammadalt så var litt spent på sjalusi eller om jeg ville bli «byttet ut» med far når jeg ble oppholdt med baby. Denne delen har gått over all forventning. Lillesøster er over 2 år nå, og de to har et utrolig bra forhold og sjalusi har vært ikke-eksisterende selv om han fortsatt er en skikkelig mammadalt. Merkelig nok blir ikke nr 2 sett på som noen trussel. 
Det som har endret seg er hvor stor den første blir med en gang jeg kom hjem med minsten fra sykehuset. Og jeg forventer nok av og til for mye av han fordi han er eldst og man har hendene fulle med den yngste. 
Også blir det selvsagt mindre tid sammen med den eldste, spesielt det første året. 

Anonymkode: b8e8d...349

AnonymBruker
Skrevet

Storesøster som var mammadalt i utgangspunktet ble enda mer mammadalt da lillesøster kom. En periode på noen måneder etter fødselen var det tydelig ordentlig tøft for henne. Hun ble avvisende overfor faren, og ville bare til meg. Jeg vet andre opplever det motsatte.  Ei venninne av meg opplevde at eldstedatteren ble vedvarende pappadalt etter at lillebror kom. Der hadde babyen mye plager, og var en del på sykehus sammen med moren, og det ble litt sånn at mammaen hadde ansvar for babyen og pappaen for storesøskenet. Men samtidig er far og storesøster i den familien like når det kommer til personlighet og hva de liker å gjøre sammen, og jeg gjetter det også spiller inn. Og det å ha mammadalt og pappadaltperioder og at det veksler er jo også veldig vanlig. 

Det som brukeren over beskriver hjalp her også. Å gjøre ting sammen både storesøster, lillesøster (selv om hun ikke skjønte noe av det enda) og jeg. Og å ha tid med den eldste mens far hadde tid med babyen. 

Anonymkode: 396b0...7d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...