Tjueto Skrevet 30. april 2022 #21 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mente Matteusevangeliet. 18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» https://bibel.no/nettbibelen?book=MAT&chapter=28 Anonymkode: 2d8e2...01a Men det står ikke noe om babyer i dette sitatet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #22 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mente Matteusevangeliet. 18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» https://bibel.no/nettbibelen?book=MAT&chapter=28 Anonymkode: 2d8e2...01a Men det sier fortsatt ingenting om BARNEdåp 🤔 Anonymkode: 807be...f9a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #23 Del Skrevet 30. april 2022 Hvis de som ikke trodde på Gud hadde sluttet å døpe barna sine hadde det blitt lite barnedåper 😆 Anonymkode: 4d5a3...2cb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #24 Del Skrevet 30. april 2022 Tjueto skrev (Akkurat nå): Men det står ikke noe om babyer i dette sitatet. Dåp er ikke for babyer i seg selv. Dåp er for alle. Selv ble jeg døpt i en alder av 14 år. Men barndåp skjer som en skikk for å være Guds barn. Dette kan du lese mer om her: https://noreapastoren.no/article/article/102396 Anonymkode: 2d8e2...01a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #25 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det sier fortsatt ingenting om BARNEdåp 🤔 Anonymkode: 807be...f9a Det heter ikke BARNEDÅP selv om vi kaller det det. Det kalles DÅP. Alle kan døpe seg. At vi døper barn av kristen tro handler om skikk, som for øvrig er implementert i Bibelen. Anonymkode: 2d8e2...01a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 30. april 2022 #26 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): barnedåp skjer som en skikk for å være Guds barn. Anonymkode: 2d8e2...01a Hvor står det i Bibelen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #27 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det heter ikke BARNEDÅP selv om vi kaller det det. Det kalles DÅP. Alle kan døpe seg. At vi døper barn av kristen tro handler om skikk, som for øvrig er implementert i Bibelen. Anonymkode: 2d8e2...01a Dåp av et barn kalles barnedåp. Forstår du i det hele tatt hva vi diskuterer? Anonymkode: 807be...f9a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 30. april 2022 #28 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Who cares? Barnedåp er en utdøende tradisjon Anonymkode: 4d5a3...2cb Neppe. Les statestikken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #29 Del Skrevet 30. april 2022 Jeg regner med at dere ikke gidder å lese, og fortsetter å stille spørsmål om dette. Men grunnen står altså her: Paulus omtaler et sted dåpen som Kristi omskjærelse (Kol 2,11-12). Alle jødiske guttebarn ble omskåret da de var åtte dager gamle. Slik ble de innlemmet i det jødiske trosfellesskapet. Når Paulus omtaler dåpen som en kristen parallell, betydde det nok at han mente at både små gutter og jenter i kristne familier skulle døpes tidlig. Slik ble det også praktisert i oldkirken og i middelalderen og i de store kirkesamfunnene frem til i dag. https://noreapastoren.no/article/article/102396 Anonymkode: 2d8e2...01a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 30. april 2022 #30 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At vi døper barn av kristen tro handler om skikk, som for øvrig er implementert i Bibelen. Anonymkode: 2d8e2...01a Hvor står dette i Bibelen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #31 Del Skrevet 30. april 2022 Tjueto skrev (Akkurat nå): Hvor står det i Bibelen? Tenk at du ikke gadd å klikke på artikkelen jeg la ved, og fortsatte å grave om dette. Anonymkode: 2d8e2...01a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #32 Del Skrevet 30. april 2022 Tjueto skrev (Akkurat nå): Hvor står dette i Bibelen? Det står i (Kol 2,11-12) !!!! Anonymkode: 2d8e2...01a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 30. april 2022 #33 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men det sier fortsatt ingenting om BARNEdåp 🤔 Anonymkode: 807be...f9a Vi døper dem som babyer fordi da slipper de gjør det før konfen? Egentlig meningsløst. Koker ned til tradisjon og gaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #34 Del Skrevet 30. april 2022 Mamajune11 skrev (Akkurat nå): Vi døper dem som babyer fordi da slipper de gjør det før konfen? Egentlig meningsløst. Koker ned til tradisjon og gaver. Det handler mye om skikk, tradisjon, kultur og samfunn. I praksis trenger man ikke å døpe før konfirmasjonen, noe som skjedde meg, slik at jeg fikk ta standpunkt til det selv. Ingen MÅ døpes som barn, selv om det står i Bibelen og tilhører Kristen tro. Derfor heter det ikke barnedåp, men DÅP. Anonymkode: 2d8e2...01a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #35 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dåp av et barn kalles barnedåp. Forstår du i det hele tatt hva vi diskuterer? Anonymkode: 807be...f9a Ikke i et religiøst perspektiv. At folk kaller det barnedåp får så være. Presten sier aldri BARNEDÅP en eneste gang, men DÅP. Anonymkode: 2d8e2...01a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 30. april 2022 #36 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det står i (Kol 2,11-12) !!!! Anonymkode: 2d8e2...01a Nei. Det står ingenting om dåp av babyer i Paulus brev til kolosserne, kapittel 2 vers 11 og 12. Dette er det som står der: "I ham ble også dere omskåret, men ikke av menneskehender. Dere ble omskåret med Kristi omskjærelse da dere kledde av dere den kroppen som kjøttet har makten over. For i dåpen ble dere begravet med ham, og i den ble dere også reist opp med ham, ved troen på Guds kraft, han som reiste Kristus opp fra de døde." Bibelselskapet | Nettbibelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #37 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler mye om skikk, tradisjon, kultur og samfunn. I praksis trenger man ikke å døpe før konfirmasjonen, noe som skjedde meg, slik at jeg fikk ta standpunkt til det selv. Ingen MÅ døpes som barn, selv om det står i Bibelen og tilhører Kristen tro. Derfor heter det ikke barnedåp, men DÅP. Anonymkode: 2d8e2...01a Jeg sier ikke at det heter barnedåp. Hadde det gjort det ville det jo stått barnedåp i bibelen, nor det ikke gjør. Men når vi snakker om barn som døpes, heter det barnedåp på folkemunne. Diskusjonen her i tråden går på hvorfor folk døper barn, og da blir det naturlig å si barnedåp. Anonymkode: 807be...f9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 30. april 2022 #38 Del Skrevet 30. april 2022 Mamajune11 skrev (6 minutter siden): Vi døper dem som babyer fordi da slipper de gjør det før konfen? Egentlig meningsløst. Koker ned til tradisjon og gaver. Hvor står det i Bibelen at "Vi døper dem som babyer fordi da slipper de å gjøre det før konfen?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #39 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke i et religiøst perspektiv. At folk kaller det barnedåp får så være. Presten sier aldri BARNEDÅP en eneste gang, men DÅP. Anonymkode: 2d8e2...01a Jeg sier ikke at det heter barnedåp. Hadde det gjort det ville det jo stått barnedåp i bibelen, nor det ikke gjør. Men når vi snakker om barn som døpes, heter det barnedåp på folkemunne. Diskusjonen her i tråden går på hvorfor folk døper barn, og da blir det naturlig å si barnedåp Anonymkode: 807be...f9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 30. april 2022 #40 Del Skrevet 30. april 2022 Sommer2464 skrev (47 minutter siden): Hvorfor? Det står jo ingen steder i Bibelen at barn må døpes. religiøs aktivitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå