Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke klok på dette: i desember i år går jeg ut i permisjon med min første og skal ta 80% utbetaling av foreldrepenger og være hjemme med babyen lengre, kan noen da svare meg på hvordan dette med feriepenger blir for meg? Jeg har jobbet 100% i helsevesenet i 4 år og har jo full feriepenge-opptjening når jeg går ut i permisjon, vet noen hva man da får utbetalt? Er det 10,2% av foreldrepengene eller 12% av det jeg tjente året før som jeg har fått før? Noen som har vært i samme situasjon som kan svare meg? Ville vært et stort økonomisk tap om man ikke får den feriepengesummen man har opptjent seg.

Anonymkode: 08a3b...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepengene du har opptjent får du(på samme måte som du f.eks får pengene om du slutter i jobben), men du vil jo opparbeide deg mindre feriepenger neste år, noe som påvirker utbetalingen året etter. Hvor mye avhenger av om du får penger direkte fra nav eller arbeidsgiver. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du 5 uker ferie slik som i helsevesenet, og det er arbeidsgiver som utbetaler permisjonspenger med refusjon fra nav. Så får du det du vanligvis får, altså 12%. 

Anonymkode: 16560...871

AnonymBruker
Skrevet
Helt uperfekt skrev (42 minutter siden):

Feriepengene du har opptjent får du(på samme måte som du f.eks får pengene om du slutter i jobben), men du vil jo opparbeide deg mindre feriepenger neste år, noe som påvirker utbetalingen året etter. Hvor mye avhenger av om du får penger direkte fra nav eller arbeidsgiver. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har du 5 uker ferie slik som i helsevesenet, og det er arbeidsgiver som utbetaler permisjonspenger med refusjon fra nav. Så får du det du vanligvis får, altså 12%. 

Anonymkode: 16560...871

Hva man får utbetalt har ingenting å gjøre med hvem som utbetaler permisjonspenger. Det er bestemt av avtalen arbeidsgiver har med sine arbeidstakere, f.eks. har de fleste tariffavtaler en bestemmelse at man tjener opp mer feriepenger enn loven gir deg rett til. Men hvis arbeidsgiver og arbeidstaker ikke har noen slik avtale så får man kun det lovbestemte, altså 12 uker. Så hvis du har permisjon et år taper du 9 måneders opptjening, og får kanskje en kvart månedslønn i feriepenger. Bare å begynne å spare. 

Anonymkode: bdd60...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...