AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #41 Skrevet 11. august 2022 Tvillingsjel skrev (19 minutter siden): Hæ? Varer den ikke resten av livet? Ingen vaksiner varer hele livet. Hvor lenge hpv vaksinen varer kommer an på hvilken nettside du ser på. De er visst ikke helt enige. Anonymkode: d7579...6f6
Silva Pluvialis Skrevet 11. august 2022 Forfatter #42 Skrevet 11. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 22.06): Endret 1. oktober 2022 av Tvillingsjel
Leamur Skrevet 11. august 2022 #43 Skrevet 11. august 2022 (endret) Jeg ble anbefalt av GU å ta den i voksen alder (33 år). Tror hun sa gardasil kostet rundt 1600kr pr dose og den kan settes i apotek og hos fastlege. Alt ettersom hva som passer best. Begge tar betalt for det så litt hipp som happ. (Fastlege tar betalt for selve timen og apoteket har en egen pris for å sette vaksine) glemte å legge til: jeg ble anbefalt å ta den selv etter en fødsel. Så seksuelt aktiv med andre ord 😅 trodde den kun var for de som ikke har debutert/yngre Endret 11. august 2022 av Leamur
Gjest Gaea Skrevet 11. august 2022 #44 Skrevet 11. august 2022 Tvillingsjel skrev (1 time siden): Hæ? Varer den ikke resten av livet? Jo, den er antatt livsvarig, på samme måte som hepatitt a+b vaksinen. Studier viser svært gode antistoffnivåer over lang tid etter tre doser. En del andre vaksiner trenger man påfyll av hvert 10.år (lungebetennelse, boostrix ) eller hvert år (influensa).
Gjest Gaea Skrevet 11. august 2022 #45 Skrevet 11. august 2022 Chlypa skrev (1 time siden): Effekten varer i ca 8 år. Nei, det er helt feil. Man antar at den varer ut livet.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #46 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min gynekolog anbefaler meg å ta den. Jeg er 39 og konisert, med fast seksualpartner. Har ingenting med partner å gjøre, men gynekologen sier at nyere forskning anbefaler alle å ta vaksinen. Det har vært studier blant koniserte med store celleforandringer, og risikoen for tilbakefall er i stor grad redusert hos de vaksinerte. At TS tar vaksinen er supert. At TS bør jobbe med angsten sin i stedet for å dyrke den, er helt klart. Anonymkode: e2d34...175 Min gynekolog sa det samme. Jeg er og konisert, og har i tillegg fått celleforandringer etterpå. Jeg har vært HPV-positiv i mange år, men testet negativt for HPV etter de tre dosene med vaksine. Jeg bestilte resept via nett hos apoteket, og fikk satt alle tre dosene på apotek. Betalte 1700kr per gang. Anonymkode: e27a5...8ab
Chlypa Skrevet 12. august 2022 #47 Skrevet 12. august 2022 Gaea skrev (8 timer siden): Nei, det er helt feil. Man antar at den varer ut livet. Vaksinene gir svært god beskyttelse mot forstadier til kreft og vedvarende infeksjon av HPV-typene i vaksinen. Vedvarende beskyttelseseffekt er så langt påvist i 8 år etter fullført primærvaksinasjon. Effekten over lengre tid og behovet for revaksinering er ikke klarlagt, men produsentene har forpliktet seg til å undersøke dette nærmere. Det er foreløpig usikkert om vaksineringen må gjentas etter noen år. https://legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/rad-til-helsepersonell/vaksiner-til-mennesker/hpv-vaksine-hvem-bor-vaksineres-og-hvordan-beskytter-vaksinen#beskyttende-effekt
Gjest Gaea Skrevet 12. august 2022 #48 Skrevet 12. august 2022 https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/hpv-vaksinasjon-humant-papillomavir/ @Chlypa
Chlypa Skrevet 12. august 2022 #49 Skrevet 12. august 2022 Gaea skrev (4 timer siden): https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/hpv-vaksinasjon-humant-papillomavir/ @Chlypa Du må lese hva som står. Det har du ikke gjort. Varighet av beskyttelsen og behov for boosterdoser Varigheten av effekten og eventuelt behov for boosterdoser er ikke endelig fastslått, hverken for tre- eller todoseregime. Man regner med at vaksinene gir en meget langvarig effekt, kanskje livslang. Langsiktige oppfølgingsstudier pågår der varighet av beskyttelse følges gjennom måling av antistoffnivå og gjennom kliniske endepunkt (forstadier til kreft og kreft). Så lenge oppfølgingen har pågått er det vist god beskyttelse etter fullført primærvaksinasjon med 3 doser. Lengst oppfølgingstid er det for Gardasil og Cervarix, og for disse er det hittil dokumentert vedvarende høyt antistoffnivå i 10-12 år (tredoseregime). Det er så langt ikke noe som tyder på at beskyttelsen er avtagende, hverken for den direkte eller indirekte beskyttelsen [15;19;45]. Det står IKKE at den er livsvarig, men at det er ikke tydelig avtagende effekt, men med kontraindikasjon på vedvarende høyt antistoff i 10-12 år, mot 8 år, som legemiddelverket skriver. Denne artikkelen er også skrevet i 2008, mens legmiddelverket er oppdatert i 2021.
Gjest Gaea Skrevet 12. august 2022 #50 Skrevet 12. august 2022 Chlypa skrev (1 time siden): Du må lese hva som står. Det har du ikke gjort. Varighet av beskyttelsen og behov for boosterdoser Varigheten av effekten og eventuelt behov for boosterdoser er ikke endelig fastslått, hverken for tre- eller todoseregime. Man regner med at vaksinene gir en meget langvarig effekt, kanskje livslang. Langsiktige oppfølgingsstudier pågår der varighet av beskyttelse følges gjennom måling av antistoffnivå og gjennom kliniske endepunkt (forstadier til kreft og kreft). Så lenge oppfølgingen har pågått er det vist god beskyttelse etter fullført primærvaksinasjon med 3 doser. Lengst oppfølgingstid er det for Gardasil og Cervarix, og for disse er det hittil dokumentert vedvarende høyt antistoffnivå i 10-12 år (tredoseregime). Det er så langt ikke noe som tyder på at beskyttelsen er avtagende, hverken for den direkte eller indirekte beskyttelsen [15;19;45]. Det står IKKE at den er livsvarig, men at det er ikke tydelig avtagende effekt, men med kontraindikasjon på vedvarende høyt antistoff i 10-12 år, mot 8 år, som legemiddelverket skriver. Denne artikkelen er også skrevet i 2008, mens legmiddelverket er oppdatert i 2021. Jeg har lest både artikkelen du linker til og den jeg selv linker til, men du misforstår begge linker 😛
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå