Gå til innhold

HPV vaksine som voksen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Endret av Tvillingsjel
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med å ta den som voksen er at du da kan velge å ta den bedre vaksinen. Den vaksinen som tilbys i barnevaksinasjonsprogrammet (Cervarix) er ikke like god som Gardasil. 

Anonymkode: 95e56...1e3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordelen med å ta den som voksen er at du da kan velge å ta den bedre vaksinen. Den vaksinen som tilbys i barnevaksinasjonsprogrammet (Cervarix) er ikke like god som Gardasil. 

Takk for info! Visste ikke at det fantes to. Hvordan er bivirkningene av Gardasil? Kommer den også i 3 doser?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner dessverre ikke prisen på vaksinen, men vil absolutt anbefale deg å ta den! 🙂 Min mor betalte for Gardasil for meg, før HPV-vaksine ble en del av vaksinasjonsprogrammet. Forskjellen mellom Gardasil og Cervarix er antall typer HPV den beskytter mot. Vaksinene gir skikkelig god beskyttelse mot de vanligste typene HPV, et utbredt virus som kan føre til celleforandringer og i verste fall kreft. Her er det altså ingenting å lure på 🙂 Ville spurt fastlegen om de kan gjennomføre vaksinasjonen siden det sikkert er enklest. 

Noe å være klar over: Det er fortsatt mulig å få sjeldnere typer HPV selv om du skulle vaksinere deg, så husk å gjennomføre celleprøvene når du får innkalling. Kombinert gir vaksine og celleprøve super beskyttelse mot følgene av HPV.

Anonymkode: 6e399...c92

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 17.00):

Kjenner dessverre ikke prisen på vaksinen, men vil absolutt anbefale deg å ta den! 🙂 

Takk for informasjon om vaksine. Jeg skal ta det opp med legen. :) 

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Man kan helt fint ta vaksinen selv om man har debutert. Jeg har to barn og ble anbefalt vaksinen i fjor. Har da vært seksuelt aktiv i 20-ish år. 

Anonymkode: f3aff...58e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok den da det var siste mulighet for å få den gratis via helsestasjonen. Jeg var vel 20 år tror jeg. Fikk ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 9e4c1...a02

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Alle kan velge den bedre vaksinen om de er villige til å betale. Jeg kjøpte Gardasil til datteren min, søsteren vil selvfølgelig få det samme. Jeg er sikker på at Cervarix er bra nok, men når det finnes noe enda bedre tilgjengelig og både min mor og jeg selv har hatt celleforandringer så betaler jeg gladelig.

Anonymkode: eebb7...cd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte 3000kr for den for 5år siden ca. 

Anonymkode: 7cc80...831

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at det finnes to ulike gardasilvaksiner, det er Gardasil9 som beskytter mot flest virus.

Anonymkode: 163c3...823

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 19.28):

AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 19.35):

Bare vær obs på at det finnes to ulike gardasilvaksiner, det er Gardasil9 som beskytter mot flest virus.

Anonymkode: 163c3...823

Takk for info. Jeg kan ingenting om dette :) 

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Jeg debuterte som tenåring og begynte å ta mine doser med Gardasil9 nå i midten av 20-årene. Man må ha tre doser, hvor hver av dosene koster rundt 1600 kroner. Det er kostbart, men jeg mener det er verdt det. Takket nei til å få Cervarix gratis for noen år siden. Både Sverige og Danmark har valgt Gardasil9 som sin gratis HPV-vaksine, som mange i helsevesenet har reagert på at Norge ikke har tatt seg råd til å gjøre.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/leger-betaler-for-annen-hpv-vaksine-til-egne-barn-1.15380435

Anonymkode: a8dfc...de8

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 19.38):

Det var utrolig dyrt,

Endret av Tvillingsjel
  • 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Åååh så flink som snart er ferdig med HPV-vaksinene.  Jeg er stolt over deg :) 🥰

Angående celleprøve, jeg antar at dette er umulig for deg på grunn av smerter og/eller traumer, vil anbefale deg vaginismebehandling hos bekkenbunnsfysioterapeut. Det er mulig å bli helt god! Det er mulig å få det dekket dette frikort, såfremt du går til noen med drifttilskudd. Du trenger ikke henvisning, du kan ta direkte kontakt med de. Hvis du noen gang velger å ta celleprøven, prøv å hoste når de setter spekulumet i, så slapper musklene nedentil mer. Reverse kegels (på tom blære!) kan også hjelpe til å gjøre det mindre stramt og vondt i bekkenbunnen.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/30/2022 at 7:26 PM, Tvillingsjel said:

Jeg skriver i HI at celleprøve er umulig pga traumer.

Også om du tar det i narkose? 

Anonymkode: 4188a...3b0

• Liker 1
Gjest Abendstern
Skrevet

Tok den i forrige uke. Koster litt over 1800 kroner på apoteket. Resepten kostet 250 kroner. Skal ta totalt tre doser, så dette blir dyrt 😅

Skrevet (endret)
Gaea skrev (På 7.8.2022 den 7.35):

AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 10.52):

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Abendstern skrev (På 7.8.2022 den 11.14):

Tok den i forrige uke. Koster litt over 1800 kroner på apoteket. Resepten kostet 250 kroner. Skal ta totalt tre doser, så dette blir dyrt 😅

Ja, det er helt vilt.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tvillingsjel said:

Ja, det er enda verre, for da har jeg ingen kontroll.

Kanskje det hadde vært greit en gang? 

Anonymkode: 4188a...3b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...