Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er første barnebarn, de blir forholdsvis gamle førstegangs-besteforeldre - med andre ord, det var aldri en selvfølge at de skulle få oppleve å bli besteforeldre , noe de så gjerne har ønsket :) De har for all del vært euforiske og takknemlige også ila svangerskapet så langt, men utover dette har det vært mye snakk og mas spes fra svigermors side om å få en ‘jente’ inn i familien som er foholdsvis manns/guttedominert. Vi har allerede visst kjønn noen uker men når vi fikk det bekreftet laget jeg kort med ultralydbilder og med blåe sløyfer og klistremerker som alle kommende besteforeldre skulle få nå i uka som var. Før svigermor åpnet kortet foldet hun hendene som en slags ‘bønn’ om at det er ei jente på vei. Når hun ser at det ikke er det blir hun noe lavmælt og fremstår litt skuffa og sier: ‘hehe ja, det er vi jo vandt til i denne familien’ og ‘ja da blir det kanskje jente neste gang da’.

Kjente at jeg synes det var litt sårt med en sånn reaksjon og er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette , spesielt hvis dette gjentar seg videre i svangerskapet. Noen som har opplevd lignende ?

jeg tenker jo at en gutt sikkert blir like velkommen, men irriterer meg grønn over at dette fokuset på kjønn i mine øyne har overgått euforien og lykken over å i det hele tatt bli besteforeldre nå utover i svangerskapet… 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Mdy98 skrev (1 minutt siden):

jeg tenker jo at en gutt sikkert blir like velkommen, men irriterer meg grønn over at dette fokuset på kjønn i mine øyne har overgått euforien og lykken over å i det hele tatt bli besteforeldre nå utover i svangerskapet… 

Du også virker veldig fokusert på kjønn. 

Dette går over, husk at svigermor kanskje bare har gutter rundt seg og håpet på ei jente. Uten at det betyr at hun ikke vil elske gutten som er på vei. 

Anonymkode: 7d6bb...f83

• Liker 35
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du også virker veldig fokusert på kjønn. 

Dette går over, husk at svigermor kanskje bare har gutter rundt seg og håpet på ei jente. Uten at det betyr at hun ikke vil elske gutten som er på vei. 

Anonymkode: 7d6bb...f83

Nysgjerrig på kjønn; ja det har jeg vært ift at vi skulle starte innkjøp O.l- men betyr det noe: tvert imot. det som betyr noe er at barnet er friskt og velskapt. 

enig med det andre du skriver. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre opplevd noe lignende her med svigermor. Med førstemann var det greit, men så tok det av… Med andremann kjøpte hun rosa klær mens jeg var gravid (og vi visste ikke kjønn). Surprise! Det var en gutt til. 🙄 Vi fikk ingen klær til andremann annet enn én ulldress, hun gadd altså ikke kjøpe noe hvis det ikke var rosa. 
Så ble jeg gravid igjen. Da vi fortalte det til svigermor, sa hun ikke «gratulerer» eller andre normale ting, hun bare spurte om vi visste om det var gutt eller jente. Noe vi selvsagt ikke gjorde i uke 12. Takk for interessen, liksom. 🙄 Denne gangen valgte vi å be om å få vite kjønn på OUL (visste det ikke med de to første) mye pga maset til svigermor. Det var en gutt til, og interessen var laber. 
Vi opplever at hun generelt favoriserer barna til sine døtre, og da en av dem endelig fikk en datter, da ble hun vel endelig lykkelig. 🙄 

Anonymkode: 26d33...ee2

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere visste at det var et ønske om jente. Det har til og med vært prat om det. 

Og likevel gjør du det til en overraskelse, med blå sløyfer og alt. 

Det kan godt være at det å ønske seg et kjønn er litt ubetenksomt. Men det å presentere det slik du gjorde.... nærmest bare for å trigge en reaksjon. Det er bare direkte ufølsomt. 

Anonymkode: ad0cc...a6f

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dessverre opplevd noe lignende her med svigermor. Med førstemann var det greit, men så tok det av… Med andremann kjøpte hun rosa klær mens jeg var gravid (og vi visste ikke kjønn). Surprise! Det var en gutt til. 🙄 Vi fikk ingen klær til andremann annet enn én ulldress, hun gadd altså ikke kjøpe noe hvis det ikke var rosa. 
Så ble jeg gravid igjen. Da vi fortalte det til svigermor, sa hun ikke «gratulerer» eller andre normale ting, hun bare spurte om vi visste om det var gutt eller jente. Noe vi selvsagt ikke gjorde i uke 12. Takk for interessen, liksom. 🙄 Denne gangen valgte vi å be om å få vite kjønn på OUL (visste det ikke med de to første) mye pga maset til svigermor. Det var en gutt til, og interessen var laber. 
Vi opplever at hun generelt favoriserer barna til sine døtre, og da en av dem endelig fikk en datter, da ble hun vel endelig lykkelig. 🙄 

såpass ja, så sinnsykt leit og kjipt… og sikkert vanskelig å stå i for deg/ dere også vil jeg tro 😕 

jeg mener jo at man gjerne kan håpe og ønske det ene eller det andre og at dette sikker er naturlig, men trenger ikke skinne gjennom i det man sier/ gjør og sin oppførsel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. Det er en familie kun med gutter, hun er tydelig på at hun håper det blir ei jente (noe hun har full rett til) og likevel kjører du «SURPRISE, det er en gutt opplegg». Jeg hadde aldri pakket noe inn og risikert å gi svigermor falske forhåpninger. Jeg hadde sagt det er en gutt på vei, vil du se UL bilde?

Anonymkode: b1868...ba4

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan godt være at det å ønske seg et kjønn er litt ubetenksomt. Men det å presentere det slik du gjorde.... nærmest bare for å trigge en reaksjon. Det er bare direkte ufølsomt. 

Det er det da ikke? Det er svigers sin reaksjon som ikke er ok her. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hahaha det er alltid interessant med forutinntatte mennesker som slenger fra seg sånne kommentarer. Vi spurte faktisk på forhånd om de ønsket nøytrale eller spesifikke farger siden jeg hadde begge deler, så dette har de vært med å bestemt selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mdy98 skrev (2 minutter siden):

såpass ja, så sinnsykt leit og kjipt… og sikkert vanskelig å stå i for deg/ dere også vil jeg tro 😕 

jeg mener jo at man gjerne kan håpe og ønske det ene eller det andre og at dette sikker er naturlig, men trenger ikke skinne gjennom i det man sier/ gjør og sin oppførsel. 

Hvorfor er det så krise å uttale at hun håper på jente? Skjønner ikke at dette ødelegger gleden din over å få en gutt. 

Jeg venter jente, og er helt i skyene for det. Jeg er bar ets mor, men hadde blitt skikkelig skuffet om det hadde vært en gutt

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner på en måte svigermor hvis det bare er gutter omtrent i slekta, men hun burde definitivt holdt det for seg selv, det er jo noe jeg vil tro går over seinest når barnet er født.

Anonymkode: 73c06...19f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mdy98 skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker også at det ikke er greit å holde på sånn. Men i lengden går det jo mest ut over henne. Når hun favoriserer sine døtres barn og ikke minst jenter, fører det til at vi trekker mer mot mine foreldre, som ikke har preferanser og som ikke synes det er mindre stas med mine gutter enn med sine jente-barnebarn. 🤷🏻‍♀️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva? Skulle hun liksom ikke feire kjønn med kort og sløyfe fordi svigermor ikke får sitt ønske oppfylt? Det var jo en koselig overraskelse for alle andre, og du synes de har gjort noe galt fordi svigermor reagerer så uhøflig? 

Anonymkode: d295b...e8c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså.. Det er en familie kun med gutter, hun er tydelig på at hun håper det blir ei jente (noe hun har full rett til) og likevel kjører du «SURPRISE, det er en gutt opplegg». Jeg hadde aldri pakket noe inn og risikert å gi svigermor falske forhåpninger. Jeg hadde sagt det er en gutt på vei, vil du se UL bilde?

Svigermor er uhøflig her, hvorfor skal de gjøre unntak for henne som er sur når alle andre koser seg med kort og overraskelse? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva? Skulle hun liksom ikke feire kjønn med kort og sløyfe fordi svigermor ikke får sitt ønske oppfylt? Det var jo en koselig overraskelse for alle andre, og du synes de har gjort noe galt fordi svigermor reagerer så uhøflig? 

Ts var klar o er at svigermor ønsket jente og kom til å bli skuffet. Jeg hadde ikke satt meg i den situasjon at jeg hadde vært direkte vitne til hennes skuffelse. Jeg hadde fått mannen til å fortelle kjønnet over tlf og heller spurt om de ville se ul bilde ved neste treff

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor er det så krise å uttale at hun håper på jente? Skjønner ikke at dette ødelegger gleden din over å få en gutt. 

Jeg venter jente, og er helt i skyene for det. Jeg er bar ets mor, men hadde blitt skikkelig skuffet om det hadde vært en gutt

Åh, beklager da misforstod du innlegget. Vi er jo like glad for gutt uansett! :) 

meningen med innlegget var å få ut litt ‘frustrasjon’ og søke andres erfaringer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svigermor er uhøflig her, hvorfor skal de gjøre unntak for henne som er sur når alle andre koser seg med kort og overraskelse? 

Fordi da hadde ts sluppet å laget en tråd om hendelsen i dag

AnonymBruker
Skrevet

De burde være glade for å få et barnebarn, og hvis de har tanker om kjønn, burde de holde det for seg selv. 
Jeg synes det er virkelig trist at du hadde blitt «skikkelig skuffet» hvis det hadde vært en gutt. Jeg går ut fra at du ikke har opplevd problemer av betydning i livet ditt hvis du er så opptatt av noe så lite viktig som barnets kjønn. Hvis denne fantastiske jenta di skulle få en gutt en gang, håper jeg du ikke blir skuffet over det - og viser det.  For det er direkte ufint å vise skuffelse over kjønnet til andres barn, som om barnet ikke er «bra nok» 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er årsaken til at en aldri bør vite kjønn før barnet fødes. Også fordi man da får klær og leker og ting som er valgt ut fordi de er pene, funksjonelle og brukbare, og ikke fordi de er «jente» eller «gutt». 

Om noen hadde feiret sitt barns x og y kromosomer tror jeg at jeg også hadde blitt litt rar, for å si det slik. Og det også av skuffelse. Utover penis og pupper er kjønn av mindre betydning enn det meste. Barnets iq feks, vil være vesentlig viktigere for dets livskvalitet.

Anonymkode: ec63d...bed

• Liker 5
Skrevet

Ts var klar o er at svigermor ønsket jente og kom til å bli skuffet. Jeg hadde ikke satt meg i den situasjon at jeg hadde vært direkte vitne til hennes skuffelse. Jeg hadde fått mannen til å fortelle kjønnet over tlf og heller spurt om de ville se ul bilde ved neste treff

Jeg skjønner innfallsvinkelen her :) føltes mer naturlig å dele det f2f bare, men ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...