AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #1 Skrevet 30. april 2022 Dere med flere barn - hvor mye krangler de? Og hvordan, slåss de f.eks? Føler vi har vært relativt heldige fram til nå. Har tre i barneskolealder, og hen i midten har kjeklet litt begge veier, uten at det er verre enn hva vi kan leve med. Eldste og yngste har alltid lekt utrolig fint, og hatt et forhold preget av at yngste er «babyen». Nå er imidlertid yngste ganske stor, og eldste er på vei ut av lekestadiet. Oftere og oftere er det herjelek de driver med, og det bikker jo gjerne over, slik at de blir sinte. For første gang slåss de, og vi er litt rådville? Hva er vanlig liksom, hva skal vi irettesette, og hva skal vi overse? Og ikke minst, hvor mye skal vi tåle🤯? Anonymkode: 79590...781
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #2 Skrevet 30. april 2022 Han i midten leker sammen med yngste på samme nivå og det er problemet. Han er 11 år og veldig sterk. Yngste er 5 år gammel. Deres lek er preget av skrik og ganske fysisk. Den i midten forstår ikke at han kan ikke leke på samme nivå. Eldste leker fint. Passer på osv. De krangler ikke så mye men det er vanskelig og ta med han i midten og yngste barnet ut for de erter hverandre og fort blir det tårer. Slik som i dag da jeg tok dem med i shopping. Jeg er veldig trøtt etter å løpe etter dem to,passe på at 11åringen ikke skader den minste. Anonymkode: 60ac0...158 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #3 Skrevet 30. april 2022 Vi pleier som regel å stoppe leken når vi ser at det ikke lenger er lek for en av dem. Noen ganger ser vi det an litt lenger, for å se om de finner utav det selv. Jeg tenker ofte på denne artikkelen, og lignende forskning https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/slar-et-slag-for-boltreleken-kongen-pa-haugen-er-dod-leve-kongen/141361 om hvor viktig leken er for å lære de sosiale kodene. Så jeg tenker at det kan være lurt at de finner utav ting selv noen ganger, type "når jeg gjør dette, så vil broren min ikke være med meg lenger" osv. Men jeg har definitivt ørene på stilk når jeg ser at det eskalerer. Anonymkode: 107f8...92d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå