Gå til innhold

- Det er et stort problem at den norske skolen er laget av kvinner for jenter. Dette er diskriminering av gutter vi ikke kan fortsette med.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nesten bare kvinner vil bli lege, psykolog og veterinær – universitet vil gi «mannepoeng»

– Det er et stort problem at den norske skolen er laget av kvinner for jenter, mener dekan. Dette er en indirekte diskriminering av gutter som vi ikke kan fortsette med.

Menn taper konkurransen om studieplasser på grunn av høyt karaktersnitt og konkurranse om plassene.

Mer enn 70 prosent av de som skal bli psykolog, veterinær, tannlege eller lege er kvinner. 92 prosent av søkerne til veterinærutdanningen er kvinner. På tannlegestudiet utgjør kvinner 85 prosent.

Den høye kvinnedominansen bekymrer Akademikerne, som krever kraftfulle tiltak for å sikre en god kjønnsbalanse i disse yrkene.

Kvotering kan imidlertid by på nye utfordringer.

– Kvotering har en problematisk side. Det kan føre til at vi ikke får gode nok mannlige søkere, sier Per Håkon Brøndbo, som er leder ved Institutt for psykologi ved Norges arktiske universitet (UiT)

https://www.nrk.no/nordland/sokertall-til-hoyere-utdanning_-flere-roper-varsku-om-kjonnsubalanse-1.15948437

Lurer litt på hvorfor det er problematisk med kvotering av menn, men ikke av kvinner?

Endret av nebbete fugl
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? I mange andre studier er det dominans av menn som søker og får plass. Også med høy snitt.

Hvorfor er det så fælt at menn og kvinner har forskjellige interesser? 

• Liker 10
Skrevet

Vi må nok regne med at kvinner og menn vil velge noe ulikt når det gjelder studieretninger. Så er det nok et poeng at skolen kanskje favoriserer jentene (det har så vidt jeg vet blitt påvist at jenter får bedre karakterer fra lærer mens eksamensresultater viser at kunnskapsnivået er likere) og guttenes valgmuligheter slik innskrenkes, men jeg tror vi må akseptere kjønnsforskjeller og dermed ulik representasjon der det ikke er "operative" grunner til å jobbe for noe annet. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

I følge samfunnet er det ikke diskriminering om det skjer mot gutter/menn.

Hadde denne saken handlet om jenter/Kvinner, ville denne tråden hat 20+ sider med svar

Endret av Gereon Rath
  • Liker 4
Skrevet
nebbete fugl skrev (6 timer siden):

Det er et stort problem at den norske skolen er laget av kvinner for jenter, mener dekan.

Hvis sitatet er riktig er det merkelig. Den norske skolen er da verken laget av kvinner eller for jenter. Behandle gutter og jenter helt likt fra fødselen av, så vil nok situasjonen endre seg. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan skal skolen endre seg? Det er mange som mener at skolen idag er lagd for jenter, men jeg har aldri lest noe konkret om hva de mener bør gjøres. Man lærer fag selvfølgelig aller best på en skolepult, og ikke i en slags "kreativ gymtime", hvis tanken var at gutter trenger mer aktivitet i skolen. Yrkesfag vgs er jo dominert av gutter, og har mer praktisk undervisning. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis flere gutter og menn velger å bli lærer ville det kanskje bli anderledes ? Gutta må ta litt ansvar for at de ikke søker seg til læreryrket også .  … 

Endret av FruR
  • Liker 11
Skrevet
nebbete fugl skrev (8 timer siden):

Nesten bare kvinner vil bli lege, psykolog og veterinær – universitet vil gi «mannepoeng»

– Det er et stort problem at den norske skolen er laget av kvinner for jenter, mener dekan. Dette er en indirekte diskriminering av gutter som vi ikke kan fortsette med.

Menn taper konkurransen om studieplasser på grunn av høyt karaktersnitt og konkurranse om plassene.

Mer enn 70 prosent av de som skal bli psykolog, veterinær, tannlege eller lege er kvinner. 92 prosent av søkerne til veterinærutdanningen er kvinner. På tannlegestudiet utgjør kvinner 85 prosent.

Den høye kvinnedominansen bekymrer Akademikerne, som krever kraftfulle tiltak for å sikre en god kjønnsbalanse i disse yrkene.

– Kvotering har en problematisk side. Det kan føre til at vi ikke får gode nok mannlige søkere, sier Per Håkon Brøndbo, som er leder ved Institutt for psykologi ved Norges arktiske universitet (UiT)

https://www.nrk.no/nordland/sokertall-til-hoyere-utdanning_-flere-roper-varsku-om-kjonnsubalanse-1.15948437

Lurer litt på hvorfor det er problematisk med kvotering av menn, men ikke av kvinner?

Sjekk statestikken til Iran. De har også kvinnedominans på universitetet. Det er et globalt fenomen. 

• Liker 2
Skrevet
123hei123 skrev (12 timer siden):

Hvordan skal skolen endre seg? Det er mange som mener at skolen idag er lagd for jenter, men jeg har aldri lest noe konkret om hva de mener bør gjøres. Man lærer fag selvfølgelig aller best på en skolepult, og ikke i en slags "kreativ gymtime", hvis tanken var at gutter trenger mer aktivitet i skolen. Yrkesfag vgs er jo dominert av gutter, og har mer praktisk undervisning. 

Et eksempel kunne være å vurdere faglig prestasjon og legge mindre velt på adferd. Anonyme prøver viser angivelig at guttene og jentene faglig sett er ganske likt stilt, men når lærerne vurderer elevene kommer jentene bedre ut.
 https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

Ellers har jeg tro på å i større grad gjenintrodusere disiplin i skolen og kanskje vurdere fagsammensetning. Det skulle ikke forundre meg om eks. tvungen nynorskundervisning har mer å si for guttenes motivasjon.

FruR skrev (13 timer siden):

Hvis flere gutter og menn velger å bli lærer ville det kanskje bli anderledes ? Gutta må ta litt ansvar for at de ikke søker seg til læreryrket også .  … 

Ikke om vi snakker om hvordan skolen skal innrettes. I et demokrati er det ikke slik at en selv må begynne i ethvert yrke der en ønsker endring. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor klarte gutter å utdanne seg til å bli leger, psykologer, tannleger og veterinærer før i tiden, da? Var det slik at de løp rundt i gymsalen mens de lærte og sykdommer og behandling? I alle de årene kvinner ikke hadde rett til å studere?

Nei, guttene satt, da som nå, ved pulter og leste teori. Det at det er flere gutter enn jenter som har dårligere forutsetninger for å lære seg teori, betyr ikke at vi skal vi gratispoeng til gutter og endre på læresituasjonen for å lose disse guttene igjennom til å bli leger, psykologer osv. 

Vi må vel bare innse at jenter er generelt bedre utrustet fra naturens side til å være akademikere og intellektuelle. Dette kan også mange gutter være, men det ser altså ut til at jentene har endel fortrinn. Så får vi bare akseptere at det er flere gutter som synes det er greit med yrkesfag og at det er dette de har evner til.

At gutter faller ut av utdanning handler ikke så mye om skolesituasjonen i seg selv, men heller oppdragelse og at gutter møtes med langt færre krav og forventninger til ansvarlig oppførsel enn det jenter gjør. Gutter får mye mer frie tøyler og det fungerer rett og slett ikke når de møter skolens hverdag med krav til selvdisiplin. Arbeidslivet forventer også disiplin og evne til selvorganisering. 

Mor (og far..) må slutte å sy puter under ermene på guttebarna. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Kvinner faller utenfor, det er menns/samfunnets feil. Vi må gjøre alt vi kan for å hjelpe kvinner.

Menn faller utenfor, det er menns feil. Hvem bryr seg menn får slutte å være så late, det er ikke vårt problem om menn faller utenfor.

Dette er i bunn å grunn hvordan ting fungerer. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SmuleSMitt skrev (1 time siden):

Hvorfor klarte gutter å utdanne seg til å bli leger, psykologer, tannleger og veterinærer før i tiden, da? Var det slik at de løp rundt i gymsalen mens de lærte og sykdommer og behandling? I alle de årene kvinner ikke hadde rett til å studere?

Svaret er vel at det nesten ikke var noen gutter som tok utdannelse på den tiden. Det overrasker nok mange, men om vi går så langt tilbake var utdannelse svært, svært sjeldent. 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

Sitat

Nei, guttene satt, da som nå, ved pulter og leste teori. Det at det er flere gutter enn jenter som har dårligere forutsetninger for å lære seg teori, betyr ikke at vi skal vi gratispoeng til gutter og endre på læresituasjonen for å lose disse guttene igjennom til å bli leger, psykologer osv. 

Vi må vel bare innse at jenter er generelt bedre utrustet fra naturens side til å være akademikere og intellektuelle. Dette kan også mange gutter være, men det ser altså ut til at jentene har endel fortrinn. Så får vi bare akseptere at det er flere gutter som synes det er greit med yrkesfag og at det er dette de har evner til.

Interessante påstander, men sannhetsgehalten er nok noe tvilsom. Som vist over er nok de akademiske prestasjonene til guttene ganske like jentenes, men guttene er nok mindre "flinke piker" enn nettopp "pikene". 

Ellers er det morsomt at du nevner akademikere og intellektuelle, for det er jo nettopp et sjikt der vi ser menn når lenger og dominerer på toppen. Kanskje er det ikke det å være "akademikere og intellektuelle" en er bedre utrustet for å være, men "flink student". Det er nok lurt å ikke forveksle disse. 

https://kifinfo.no/nb/content/statistikk-0

Sitat

At gutter faller ut av utdanning handler ikke så mye om skolesituasjonen i seg selv, men heller oppdragelse og at gutter møtes med langt færre krav og forventninger til ansvarlig oppførsel enn det jenter gjør. Gutter får mye mer frie tøyler og det fungerer rett og slett ikke når de møter skolens hverdag med krav til selvdisiplin. Arbeidslivet forventer også disiplin og evne til selvorganisering. 

Mor (og far..) må slutte å sy puter under ermene på guttebarna. 

Jeg vet ikke hvor reelt dette egentlig er, men mulig du har noen kilder som støtter påstanden om at foreldre syr puter under armene på guttebarn? Ellers tror jeg i likhet med deg at disiplin er et nøkkelord her, men jeg tror mer disiplin i skolen vil være gunstig for guttene. 

• Liker 8
Skrevet
nebbete fugl skrev (På 30.4.2022 den 15.08):

Er på mange måter enig med deg. Det er problematisk at vi favner guttene så dårlig i oppvekstsektoren. Når det er sagt - mannlige lærere har ikke for vane å være spesielt mye mer forståelsesfulle mot gutter enn hva kvinnelige lærere er, så du er nok ikke nødvendigvis på sporet av løsningen her. 

Historisk har vi lang erfaring med at skoleverket har vært mannsdominert, og det har ikke nødvendigvis vært tryggere læringsmiljø av den grunn.

• Liker 4
Skrevet

🤥

Skrevet

Det er noe veldig ironisk i det at man skal kvotere inn kvinner i en rekke studier, mens med studier hvor det faktisk vil være viktig å ha en viss kjønsbalanse, så gjør man det ikke.

Gutter og skolen er kompleks greie. På den ene siden faller mange gutter ut fordi det er for teoretisk og lite praktisk. Det er en realitet, men den spiller neppe så mye inn på hvorvidt gutter kommer inn på disse studiene det snakkes om. Skal du studere psykologi, medisin eller juss er du nødt til å være ganske teoretisk anlagt i utgangspunktet. 

Trynefaktor i prøvesituasjoner er en greie. Jeg tror det en litt bias hos en del lærere. Dermed er det ganske alvorlig at eksamen blir avlyst år etter år. Unge lærere er nok flinkere til å unngå dette, tror jeg, med mer moderne vurderingsmetoder og verktøy. 

Til syvende og sist handler det om interesser. Man ser jo gjerne det at i land med høy likestilling velger mange ganske tradisjonelt etter interesser. I tillegg har man faktoren med innvandrere, hvor mange foreldre er opptatt av at barna velger de såkalt ALI-yrkene, advokat, lege eller ingeniør. Generelt sett ser man at de fleste kvinner velger å jobbe med mennesker, mens gutta velger å jobbe med ting. De største  mellommenneskelige prestigestudiene som lege og psykologi domineres dermed av kvinner, mens de skarpeste guttene kjemper om de beste studiene i andre bransjer. De aller fleste leger, advokater og psykiatere vil nok i fremtiden være enten kvinner, ha innvandrerbakgrunn eller begge deler. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, Example said:

Trynefaktor i prøvesituasjoner er en greie. Jeg tror det en litt bias hos en del lærere. Dermed er det ganske alvorlig at eksamen blir avlyst år etter år. Unge lærere er nok flinkere til å unngå dette, tror jeg, med mer moderne vurderingsmetoder og verktøy. 

Hva slags moderne vurderingsmetoder og verktøy er det som hjelper mot trynefaktor?

Skrevet
SVK skrev (11 minutter siden):

Hva slags moderne vurderingsmetoder og verktøy er det som hjelper mot trynefaktor?

Personlig bruker jeg for eksempel Microsoft Forms til prøver. Der kan jeg vurdere spørsmålene elevene svarer på for hvert spørsmål og alle elevene etter tur, anonymisert (man kan selvsagt fint finne ut hvem som har svart hva ganske enkelt, men det er ikke poenget).

Det man også kan gjøre er å bytte besvarelser med kolleger, og med det  vurdere hverandres uten å oppgi navnene. 

Dette mest for selvjustisen sin skyld for å være sikker på at man ikke har bias. Trenger ikke gjøre det hele tiden, men det kan være greit å gjøre en gang i blant for å sikre mest mulig rettferdighet. 

Oppgavemessig, i språkfagene spesielt, bør man sikre at ikke oppgavene blir for rettet mot et av kjønnene, eller i alle fall sørge for mulighet til valgfrihet. Det har vel vært noen eksempler på norskeksamener tidligere som virkelig har gitt mange gutter vanskelige kort på hånden. 

Valgfrihet i vurderingsformer gir også elevene, uavhengig av kjønn, en bedre mulighet til å vise sin kompetanse. 

Den voldsomme, og lite gjennomtenkte, hemdigitsliseringen av skolen derimot, tror jeg ikke gir guttene noen fortrinn. I ungdomsskolen, som jeg jobber, er guttene stort sett mindre modne og mindre selvdisiplinerte. Når potensielle forstyrrelser bare er ett klikk unna blir det vanskelig for mange. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
8 minutter siden, Example said:

Personlig bruker jeg for eksempel Microsoft Forms til prøver. Der kan jeg vurdere spørsmålene elevene svarer på for hvert spørsmål og alle elevene etter tur, anonymisert (man kan selvsagt fint finne ut hvem som har svart hva ganske enkelt, men det er ikke poenget).

Det man også kan gjøre er å bytte besvarelser med kolleger, og med det  vurdere hverandres uten å oppgi navnene. 

Dette mest for selvjustisen sin skyld for å være sikker på at man ikke har bias. Trenger ikke gjøre det hele tiden, men det kan være greit å gjøre en gang i blant for å sikre mest mulig rettferdighet. 

Oppgavemessig, i språkfagene spesielt, bør man sikre at ikke oppgavene blir for rettet mot et av kjønnene, eller i alle fall sørge for mulighet til valgfrihet. Det har vel vært noen eksempler på norskeksamener tidligere som virkelig har gitt mange gutter vanskelige kort på hånden. 

Valgfrihet i vurderingsformer gir også elevene, uavhengig av kjønn, en bedre mulighet til å vise sin kompetanse. 

Den voldsomme, og lite gjennomtenkte, hemdigitsliseringen av skolen derimot, tror jeg ikke gir guttene noen fortrinn. I ungdomsskolen, som jeg jobber, er guttene stort sett mindre modne og mindre selvdisiplinerte. Når potensielle forstyrrelser bare er ett klikk unna blir det vanskelig for mange. 

Tusen takk for svar! 

Gjest Nimbus2000
Skrevet
herzeleid skrev (På 30.4.2022 den 20.59):

Vi må nok regne med at kvinner og menn vil velge noe ulikt når det gjelder studieretninger. Så er det nok et poeng at skolen kanskje favoriserer jentene (det har så vidt jeg vet blitt påvist at jenter får bedre karakterer fra lærer mens eksamensresultater viser at kunnskapsnivået er likere) og guttenes valgmuligheter slik innskrenkes, men jeg tror vi må akseptere kjønnsforskjeller og dermed ulik representasjon der det ikke er "operative" grunner til å jobbe for noe annet. 

Synes det er ganske alvorlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...