AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #1 Skrevet 30. april 2022 Hva gjør jeg her? Vi har vært sammen et år og bor vel praktisk talt sammen. Han har bedre lønn, da han jobber innen finans og jeg er pedagogisk leder i barnehage. Vi snakker om å kjøpe noe felles snart. Jeg vil da spare penger til det. Jeg leier idag og han eier. Problemet er at han alltid vil kjøpe mat og råvarer av god kvalitet som han sier. Og det koster jo. Det er uaktuelt for han å kjøpe first Price og lignende. Og brød? Det skal han gjerne ha fra bakeri. Kaffe? Ikke fra matbutikken nei! Den skal bestille fra spesialbutikk på nett. Og slik fortsetter det. Jeg har jo vært dum som har bare vært med på dette. Men nå begynner jeg å bli lei. Syns det er urettferdig da han tjener nesten det dobbelte av meg. Hva skal jeg gjøre her? Jeg blir gal!!! Anonymkode: e20a1...0cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #2 Skrevet 30. april 2022 Du lar han stå for kostnadene sine selv. Anonymkode: 9c8b2...6f4 28 1
AnnePåLande Skrevet 30. april 2022 #3 Skrevet 30. april 2022 Om han ønsker matvarer av kvalitet må han betale for det selv.. Han bestiller kaffe fra spesialbutikk på nett? Ærlig talt 😅 6 2
BobbySocks Skrevet 30. april 2022 #4 Skrevet 30. april 2022 Du kjøper First Price, han kjøper dyr mat. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #5 Skrevet 30. april 2022 Hva med å møtes på midten? Anonymkode: f9b9a...19d 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 Du er sammen med en sær jålebukk. Lykke til! Anonymkode: a51b0...165 7 1
Rosatoast Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 Hvorfor spanderer han ikke? Hvis han har behov for dyr mat så får han selv stå for kostnadene. Dere vurderer å kjøpe sammen, men du har enda ikke klart å kommunisere dette til han? Okei, lykke til 😅 13 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #8 Skrevet 30. april 2022 Dette må dere snakke om og bli enig om. For deg er det vel gjerne snakk om du har råd til det. Du må rett og slett bare si, at dette har du ikke råd til. Anonymkode: 3856c...d7c 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva gjør jeg her? Vi har vært sammen et år og bor vel praktisk talt sammen. Han har bedre lønn, da han jobber innen finans og jeg er pedagogisk leder i barnehage. Vi snakker om å kjøpe noe felles snart. Jeg vil da spare penger til det. Jeg leier idag og han eier. Problemet er at han alltid vil kjøpe mat og råvarer av god kvalitet som han sier. Og det koster jo. Det er uaktuelt for han å kjøpe first Price og lignende. Og brød? Det skal han gjerne ha fra bakeri. Kaffe? Ikke fra matbutikken nei! Den skal bestille fra spesialbutikk på nett. Og slik fortsetter det. Jeg har jo vært dum som har bare vært med på dette. Men nå begynner jeg å bli lei. Syns det er urettferdig da han tjener nesten det dobbelte av meg. Hva skal jeg gjøre her? Jeg blir gal!!! Anonymkode: e20a1...0cd Hva er problemet? Han, som deg, kjøper den maten han ønsker å spise. Jeg er helt enig med typen din - i Norge bruker vi helt latterlig lave summer på mat selv om den er såkalt «dyr» mat (som bare er helt normal mat. Man kjøper brød på bakeri, ikke i butikk..), og likevel snakker folk om priser på mat og handler billigmerker. Bruker du under 25% av lønna på mat? Da lever du eksepsjonelt billig. Du har god råd til å øke summen retning 50%, som er mer normalt for folk flest i verden. Mat og bolig er jo de eneste nødvendige utgiftene vi har. Alt oppå det er ren luksus. Og også bolig er utrolig billig i Norge. Besteforeldrene våre brukte 50% på å bo og 50% på å spise. Og de hadde helt fin livskvalitet. Sånn her og nå: du kjøper billige varer. Han kjøper dyre. Og så tar du litt etterutdanning så du får en jobb som gir råd til både bolig og ordentlig mat. Du selger 37 timer av livet ditt hver uke. Selg deg så dyrt at du ikke må spise kneip. Anonymkode: 061df...1ee 9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #10 Skrevet 30. april 2022 Jeg kjenner meg igjen med deg. Hadde forslått en felles matkonto hvor du setter inn first price budsjett og han setter inn en del mer hvis dere skal ha sånn snobbe mat. First price funker ofte veldig bra. Har hatt sommerjobb da jeg var yngre på Denja. Og der vasket de ikke en gang maskinen mellom First Price og vanlig salat. Det var jo helt den samme maten bare forskjellig branding. Han bør respektere at du sparer til bolig. M31 Anonymkode: 588b4...b1e 7 2
Honeywell Skrevet 30. april 2022 #11 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er problemet? Han, som deg, kjøper den maten han ønsker å spise. Jeg er helt enig med typen din - i Norge bruker vi helt latterlig lave summer på mat selv om den er såkalt «dyr» mat (som bare er helt normal mat. Man kjøper brød på bakeri, ikke i butikk..), og likevel snakker folk om priser på mat og handler billigmerker. Bruker du under 25% av lønna på mat? Da lever du eksepsjonelt billig. Du har god råd til å øke summen retning 50%, som er mer normalt for folk flest i verden. Mat og bolig er jo de eneste nødvendige utgiftene vi har. Alt oppå det er ren luksus. Og også bolig er utrolig billig i Norge. Besteforeldrene våre brukte 50% på å bo og 50% på å spise. Og de hadde helt fin livskvalitet. Sånn her og nå: du kjøper billige varer. Han kjøper dyre. Og så tar du litt etterutdanning så du får en jobb som gir råd til både bolig og ordentlig mat. Du selger 37 timer av livet ditt hver uke. Selg deg så dyrt at du ikke må spise kneip. Anonymkode: 061df...1ee Så finnes det de som ikke trenger snobbemat og heller vil bruke pengene på bolig/hobbyer/spare for fremtiden. Bak brødet selv. Mye billigere og sunnere. Kjøper mel i Sverige da jeg likevel reiser en gang i året. Brød fra bakeri er rett og slett sløseri. 3 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #12 Skrevet 30. april 2022 Da får dere kjøre delt budsjett da. Han betaler selv for sine ting og du for dine. Skjønner det kan bli litt klønet og tungvint men kan funke om en vil det. Eller en kan gjøre det slik at han betaler for mat og lignende mens du tar deg av en annen del av husholdningen økonomisk som samsvarer det du kunne brukt på mat. Eller: dere dele penger til matbudsjettet prosentvis etter hvor mye dere tjener. Dvs dere regner ut hvor mye som blir brukt en mnde og dere regner ut hver sin del blir utifra inntekt Eller: han tar ansvar for sine dyre vaner og spanderer det som er over ett vanlig matbudsjett delt på to Litt enig med din sambo i at livet skal nytes om en har råd til det. Mulig dette er litt hans hobby. Men om du ikke har råd må han jo betale selv for sin hobby Anonymkode: 4793a...0ad 3
Trilili Skrevet 30. april 2022 #13 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva gjør jeg her? Vi har vært sammen et år og bor vel praktisk talt sammen. Han har bedre lønn, da han jobber innen finans og jeg er pedagogisk leder i barnehage. Vi snakker om å kjøpe noe felles snart. Jeg vil da spare penger til det. Jeg leier idag og han eier. Problemet er at han alltid vil kjøpe mat og råvarer av god kvalitet som han sier. Og det koster jo. Det er uaktuelt for han å kjøpe first Price og lignende. Og brød? Det skal han gjerne ha fra bakeri. Kaffe? Ikke fra matbutikken nei! Den skal bestille fra spesialbutikk på nett. Og slik fortsetter det. Jeg har jo vært dum som har bare vært med på dette. Men nå begynner jeg å bli lei. Syns det er urettferdig da han tjener nesten det dobbelte av meg. Hva skal jeg gjøre her? Jeg blir gal!!! Anonymkode: e20a1...0cd Du prater med han og lar ham sto for handling av mat. Men ikke krangler og klager men sier noe slik"kjære, saken er at jeg tjener mindre enn deg og er samtidig mindre kravstor til mat. Jeg vil også sparer til bolig. Derfor får du betale for mat fra nå av. Tenkte det var enklest slik da du kan spise samme kvalitet som før og jeg slipper å være blakk. Si gjerne ifra hvis du vil dele men da må vi gå over til dårligere kvalitet på mat." Problem solved 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #14 Skrevet 30. april 2022 Mat er viktig i mine øyne men dessverre det første folk ønsker å kutte på. Kjøper heller billige klær og lite sminke enn billig mat. Anonymkode: c8550...c37 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #15 Skrevet 30. april 2022 Da kjøper du billig mat og han sper på med det han ønsker seg av dyrere matvarer. Anonymkode: 3691b...0c8 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #16 Skrevet 30. april 2022 Honeywell skrev (3 minutter siden): Så finnes det de som ikke trenger snobbemat og heller vil bruke pengene på bolig/hobbyer/spare for fremtiden. Bak brødet selv. Mye billigere og sunnere. Kjøper mel i Sverige da jeg likevel reiser en gang i året. Brød fra bakeri er rett og slett sløseri. Du mener det er mindre sløseri å bruke penger på en hobby? For noen gir det noe med gode matopplevelser, akkurat som en hobby kan gi andre noe. Deilig med godt brød, kjøper det ofte selv og fint å kunne støtte lokale bakerier også. Hva man velger å bruke pengene sine på må jo være opp til den enkelte, så lenge man har råd til det. Anonymkode: ca382...d53 7
Gjest Albbas Skrevet 30. april 2022 #17 Skrevet 30. april 2022 Dere må jo snakke om dette. Dere kan for eksempel bli enige om en fordelingsnøkkel, der du betaler 20% av matbudsjettet. Bare et eksempel! Eller si at du før dere møttes brukte X kr i måneden, og ikke vil bruke mer nå. Så må han vurdere om han vil dekke resten.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #18 Skrevet 30. april 2022 Billig mat er ikke det samme som dårlig mat. Den trenger ikke være usunn eller smake vondt. I en blindtest er det ikke en gang alltid man merker forskjell. Samme med møbler. Skjønner at folk er forskjellige. Men jeg er glad for at både meg og dama matcher på at vi ikke MÅ ha ny sofa når vi uansett har hund. Kan forstå det om man smaker forskjell. Men mye av first price maten er i mine øyne god. Anonymkode: 588b4...b1e 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #19 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du mener det er mindre sløseri å bruke penger på en hobby? For noen gir det noe med gode matopplevelser, akkurat som en hobby kan gi andre noe. Deilig med godt brød, kjøper det ofte selv og fint å kunne støtte lokale bakerier også. Hva man velger å bruke pengene sine på må jo være opp til den enkelte, så lenge man har råd til det. Anonymkode: ca382...d53 Ja er helt enig i dette. Men da må man også ha forståelse for at partner ikke nødvendigvis ikke har så mye utbytte av å kjøpe dyr mat. Da må man enten finne en løsning som passer for begge, eller finne seg noen andre som er mer lik på dette punktet. Ikke bare presse dyr mat på parner som enkelte antyder her Anonymkode: 588b4...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #20 Skrevet 30. april 2022 Jeg skjønner godt at dette er vanskelig, TS. Jeg håpet dere finner en løsning. For matbudsjettet må være enige om. Man lager jo f eks ikke hver sin middag. Men brød fra bakeri og kaffe fra spesialbutikk er bare snobbete. Anonymkode: 653df...55a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå