Vegard2022 Skrevet 30. april 2022 #1 Skrevet 30. april 2022 (endret) Hei, Jeg er en mann på 31, og har vært sammen med kjæresten min (en jente) i 6 måneder. Vi har venner i 2 år før vi ble sammen. Hun er helt fantastisk og ting fungerer utrolig bra mellom oss i livet generelt. Men jeg har støtt på et altoppslukende problem som truer med å velte hele forholdet. Kort fortalt så har jeg fått vite mer om den seksuelle fortiden hennes enn jeg vil, både når vi var venner, men også i øyeblikk hvor hun har vært litt "uforsiktig" og fortalt en og annen historie til meg. Jeg har levd et litt annet liv enn henne, jeg har vært i 4 forhold før henne og har aldri ligget med noen jeg ikke har vært sammen med. Hun har derimot hatt en 4-årsperiode i starten av 20-årene hvor hun var singel, med det det medfører, hvor disse historiene jeg snakker om kommer fra. Etter det har hun vært i et par forhold før meg, noe som ikke gjør meg noe større vondt. Men den tiden som singel har jeg alvorlige vansker med å slippe tanken på. Kanskje er det så vanskelig for meg fordi jeg aldri har opplevd det samme - jeg klarer ikke bare vifte det bort og si at "dette vet jeg hva er, det har jo jeg også vært gjennom, så det skremmer meg ikke". Det er ikke det at jeg moraliserer og mener hun ikke burde gjort det, eller ikke unner henne det, men jeg klarer bare ikke slippe tanken på alle hun har ligget med. Jeg har tatt det opp med henne, vi har forsøkt å snakke gjennom de historiene hun har fortalt... Men fortsatt så plager det meg hele tiden. Det har blitt så ille at jeg knapt har tenkt på annet de siste månedene, nesten som en tvangstanke... Jeg har begynt å snakke med psykolog om dette, men jeg klarer ikke tro på at jeg skal klare å snakke det bort. Kanskje litt fordi det også har vært et problem for meg i tidligere forhold. En del av meg tror at det hadde vært lettere for meg å leve med om jeg selv hadde opplevd litt av det samme - samtidig er det kanskje naivt å tro. Uansett er jo ikke det en mulighet så lenge jeg er i et forhold. Har noen andre vært gjennom det samme? Endret 30. april 2022 av Vegard2022
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #2 Skrevet 30. april 2022 Hva er problemet, hva eksakt er det du sliter med angående dette? Det er jo veldig dømmende av deg at du sliter med å godta det nå, men at det hadde vært ok om du også hadde gjort noe av det. Det er ikke noe hun kan endre på, her er det bare du som kan endre deg, du må finne en måte å drite i det og la det fare. Skal du seriøst la en så flott jente gå fordi du ikke takler at hun hadde en singelperiode før dere en gang visste om hverandre? Nå får du gi deg.. du må jobbe med dine egne problemer som skaper dette tullet. Anonymkode: 28491...597 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #3 Skrevet 30. april 2022 Fortiden hører hjemme der den er, i fortiden. Hun kan ikke få det ugjort og uansett hvor mye du tenker på det vil det ikke bli ugjort. Forsøk å leve i nåtiden. Du kommer bare til å ødelegge forholdet om du henger deg opp i slike ting. Anonymkode: c7efd...390 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #4 Skrevet 30. april 2022 Er problemet at du ikke hadde en løssluppen periode eller at hun hadde det? Anonymkode: 68df8...fca 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #5 Skrevet 30. april 2022 Vegard2022 skrev (8 minutter siden): Hei, Jeg er en mann på 31, og har vært sammen med kjæresten min (en jente) i 6 måneder. Vi har venner i 2 år før vi ble sammen. Hun er helt fantastisk og ting fungerer utrolig bra mellom oss i livet generelt. Men jeg har støtt på et altoppslukende problem som truer med å velte hele forholdet. Kort fortalt så har jeg fått vite mer om den seksuelle fortiden hennes enn jeg vil, både når vi var venner, men også i øyeblikk hvor hun har vært litt "uforsiktig" og fortalt en og annen historie til meg. Jeg har levd et litt annet liv enn henne, jeg har vært i 4 forhold før henne og har aldri ligget med noen jeg ikke har vært sammen med. Hun har derimot hatt en 4-årsperiode i starten av 20-årene hvor hun var singel, med det det medfører, hvor disse historiene jeg snakker om kommer fra. Etter det har hun vært i et par forhold før meg, noe som ikke gjør meg noe større vondt. Men den tiden som singel har jeg alvorlige vansker med å slippe tanken på. Kanskje er det så vanskelig for meg fordi jeg aldri har opplevd det samme - jeg klarer ikke bare vifte det bort og si at "dette vet jeg hva er, det har jo jeg også vært gjennom, så det skremmer meg ikke". Det er ikke det at jeg moraliserer og mener hun ikke burde gjort det, eller ikke unner henne det, men jeg klarer bare ikke slippe tanken på alle hun har ligget med. Jeg har tatt det opp med henne, vi har forsøkt å snakke gjennom de historiene hun har fortalt... Men fortsatt så plager det meg hele tiden. Det har blitt så ille at jeg knapt har tenkt på annet de siste månedene, nesten som en tvangstanke... Jeg har begynt å snakke med psykolog om dette, men jeg klarer ikke tro på at jeg skal klare å snakke det bort. Kanskje litt fordi det også har vært et problem for meg i tidligere forhold. En del av meg tror at det hadde vært lettere for meg å leve med om jeg selv hadde opplevd litt av det samme - samtidig er det kanskje naivt å tro. Uansett er jo ikke det en mulighet så lenge jeg er i et forhold. Har noen andre vært gjennom det samme? Jeg kan forstå usikkerheten det kanskje bærer med seg; følte nok mer på slikt da jeg var yngre. Men husk at fortid er fortid og ingen skal måtte bli stilt til «ansvar» for sin fortid fordi den kan man ikke få gjort noe med. Jeg var i et forhold da jeg var veldig ung med en som slet med det samme som deg (fordi jeg hadde hatt sex med én person før han, that’s it)- og jeg husker det tærte veldig på fordi jeg nesten gikk og hadde dårlig samvittighet for noe som jeg åpenbart ikke skulle ha dårlig samvittighet for. Slikt er som gift for følelser og det der er en av hovedgrunnene til at jeg til slutt gikk fra han; han var en generelt sjalu person enda jeg ga han null grunn til å være det- alt gjaldt kun fortiden- og det blir fryktelig slitsomt i lengden. selv har jeg også nesten utelukkende vært i langvarige forhold, med unntak av en ettårs periode hvor jeg var singel i begynnelsen av 30-årene og levde ut litt «prøve litt forskjellig» (dvs dating, ikke nødvendigvis bare sex)- for å lære mer om hvilke mennesker jeg trivdes best med og å utvide horisonten min litt mens jeg hadde sjansen. må si at denne perioden i dag er gull verdt for meg, fordi for det første føler jeg at jeg har «gjort nok» med «mange nok» til å vite hva jeg ikke går glipp av; og med det slapper jeg kanskje enda mer av i mitt nåværende forhold. Fordi jeg har erfaringen. Tror kanskje din usikkerhet går på at hun kanskje «ønsker seg tilbake til å være fri og frank»? men sånn må du ikke tenke. Så lenge hun viser deg at hun velger deg, så er det alt som betyr noe. Og følgende sier jeg ikke for å være slem, men det er et faktum at det kanskje kun vil være din feil alene om hennes fortid blir «deres bane». Er det verdt det? Det er det dere to har sammen NÅ som betyr noe. Og hvis dere skal ha håp om en god fremtid sammen, så må du finne en måte å takle at det er her og nå og fremtiden som gjelder- fortiden er som den er for dere begge. håper det ordner seg for dere! hilsen kvinne på 35 med lang fartstid innenfor forhold:) Anonymkode: 1f5a5...4f3 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 For det første så er du godt voksen nå, du har kjent på dette også i tidligere forhold… DA er mitt spørsmål: hvorfor søker du denne informasjonen til din partner når du åpenbart ikke takler å vite det? Hvis du ikke takler dette så kan du ikke være i det forholdet du er i, da må du jobbe deg igjennom sjalusi-problemene dine alene. For hennes fortid er det den er, det er du som har problemet her! Anonymkode: 661de...dde 2
feliek54 Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 Vegard2022 skrev (19 minutter siden): Hei, Jeg er en mann på 31, og har vært sammen med kjæresten min (en jente) i 6 måneder. Vi har venner i 2 år før vi ble sammen. Hun er helt fantastisk og ting fungerer utrolig bra mellom oss i livet generelt. Men jeg har støtt på et altoppslukende problem som truer med å velte hele forholdet. Kort fortalt så har jeg fått vite mer om den seksuelle fortiden hennes enn jeg vil, både når vi var venner, men også i øyeblikk hvor hun har vært litt "uforsiktig" og fortalt en og annen historie til meg. Jeg har levd et litt annet liv enn henne, jeg har vært i 4 forhold før henne og har aldri ligget med noen jeg ikke har vært sammen med. Hun har derimot hatt en 4-årsperiode i starten av 20-årene hvor hun var singel, med det det medfører, hvor disse historiene jeg snakker om kommer fra. Etter det har hun vært i et par forhold før meg, noe som ikke gjør meg noe større vondt. Men den tiden som singel har jeg alvorlige vansker med å slippe tanken på. Kanskje er det så vanskelig for meg fordi jeg aldri har opplevd det samme - jeg klarer ikke bare vifte det bort og si at "dette vet jeg hva er, det har jo jeg også vært gjennom, så det skremmer meg ikke". Det er ikke det at jeg moraliserer og mener hun ikke burde gjort det, eller ikke unner henne det, men jeg klarer bare ikke slippe tanken på alle hun har ligget med. Jeg har tatt det opp med henne, vi har forsøkt å snakke gjennom de historiene hun har fortalt... Men fortsatt så plager det meg hele tiden. Det har blitt så ille at jeg knapt har tenkt på annet de siste månedene, nesten som en tvangstanke... Jeg har begynt å snakke med psykolog om dette, men jeg klarer ikke tro på at jeg skal klare å snakke det bort. Kanskje litt fordi det også har vært et problem for meg i tidligere forhold. En del av meg tror at det hadde vært lettere for meg å leve med om jeg selv hadde opplevd litt av det samme - samtidig er det kanskje naivt å tro. Uansett er jo ikke det en mulighet så lenge jeg er i et forhold. Har noen andre vært gjennom det samme? Jeg tror du må se forover og ikke så mye bakover. Jeg regner med st du har mye sex med henne og da tenker jeg hun også er fornøyd med det. For ut fra det du skriver så er hun ikke nymfo. men trenger en del sex og nærhet. Jeg har opplevd noe i likehet
Vegard2022 Skrevet 30. april 2022 Forfatter #8 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er problemet at du ikke hadde en løssluppen periode eller at hun hadde det? Anonymkode: 68df8...fca Ja, det er jo det da. Jeg føler litt at det er at jeg ikke har hatt det... Samtidig mistenker jeg at det ikke hadde vært et så stort problem om hun var mer lik meg på det området. Tror kanskje mye av det vanskelige er at jeg ikke klarer relatere til det på en håndgripelig måte, siden jeg ikke har opplevd det samme. Jeg prøver å tenke om det er et savn i meg selv at jeg ikke har gjort det.. men det er egentlig ikke en lengsel etter å ville ha en sånn periode, men heller det at jeg ønsker at jeg hadde hatt det, slik at disse følelsene jeg nå sliter med kanskje hadde vært lettere å takle. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 Enten så må du jo, som du sier, velge å la være å fiksere på dette. Psykolog fremstår som et godt alternativ. Og jeg skal gi deg et tips til: nekt deg selv å nevne det for henne. Noensinne. Igjen. Aldri. Du kan også med hell si «fy! Sånt tenker man ikke!» til deg selv (gjerne ikke høyt) hver gang du tenker på det. Vær skikkelig streng. Tenk på en gammel tante eller bestemor som kjefter nedi en uoppdragen småunge, og kjeft på deg selv. Om du tror det hjelper er det greit å utøve vold mot seg selv - mange sier å ha et gummistrikk rundt håndleddet og slippe det mot huden ved uønskede tanker hjelper. Uansett - sensurer deg selv. Klarer du ikke gi slipp på dette til en gitt frist - jeg tenker 1. juli er rimelig lenge - slå opp og ikke gå inn i nye forhold før du og psykologen er ferdig jobba. Anonymkode: 4b1a8...086 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #10 Skrevet 30. april 2022 Vegard2022 skrev (2 minutter siden): Ja, det er jo det da. Jeg føler litt at det er at jeg ikke har hatt det... Samtidig mistenker jeg at det ikke hadde vært et så stort problem om hun var mer lik meg på det området. Tror kanskje mye av det vanskelige er at jeg ikke klarer relatere til det på en håndgripelig måte, siden jeg ikke har opplevd det samme. Jeg prøver å tenke om det er et savn i meg selv at jeg ikke har gjort det.. men det er egentlig ikke en lengsel etter å ville ha en sånn periode, men heller det at jeg ønsker at jeg hadde hatt det, slik at disse følelsene jeg nå sliter med kanskje hadde vært lettere å takle. Kan love deg at disse følelsene IKKE hadde vært lettere å takle om du også hadde hatt en slik periode. Det er bare en unnskyldning du har laget deg som er forklaring på hvorfor du sliter så med det. Det har ingenting med dette å gjøre, du håper at det hadde hjulpet, for det er en trøst om DET er grunnen til at du er så urimelig sjalu på fortid. Dessverre er det nok bare deg som har ubegrunnet sjalusi, og det er det du må jobbe med. Ikke sitte og lage en historie om at du ikke hadde slitt så fælt med dette om du hadde pult rundt litt også. Anonymkode: 862a1...b55 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #11 Skrevet 30. april 2022 Min mann har vært "overalt ", mens jeg har vært seriemonogam, og kun hatt sex i forhold. Det plager meg ikke, fordi jeg vet at han knapt husker dem han har hatt ons med, og dessuten tydeligvis ikke fikk noe særlig erfaringer ut av slik sex. Jeg følte meg mye mer seksuelt erfaren enn ham i starten av forholdet, og måtte regelrett plukke av ham uvaner og feiltro slik sex hadde medført. Å ha sex i faste forhold gir mye bedre seksuell forståelse. Dessuten valgte ham meg. Etter å ha vært rundt var det meg han stoppet opp med. Det sier egentlig ganske mye, og ikke noe negativt for min del. Legg det bort. Fortid er faktisk fortid, og det er du som drar det med inn i fremtiden nå. DU minner henne på disse episodene hver gang du tar dem opp, og dermed sørger DU for at det ikke blir glemt av henne. Du holder disse historiene levende for henne. Du ødelegger deres fremtid ved å dra med fortid. Anonymkode: 87b15...a26 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #12 Skrevet 30. april 2022 Ut ifra tittelen, så trodde jeg kanskje at kjæresten din hadde en lugubre fortid med sterk rusmisbruk, fengselsstraff og vold. Akk nei. Kjæresten din har ikke gjort noe galt. Å ha hatt sex med forskjellige folk utenfor et forhold er ikke galt, og det er ikke noe hun skal si unnskyld for eller skamme seg over. Hennes tidligere 20+ gamle kropp og sinn tilhører ikke deg. Du eier henne ikke nå, og du eide henne ikke før. Hva hun har valgt å gjøre med egen kropp tidligere er ikke din sak. Du bør få hjelp, og du bør slutte å tenke på det, og slutte å snakke med kjæresten din om det. Anonymkode: 91b04...bc5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå