Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et par banker tilbyr dette nå, tror dere det vil lønne seg over et år nå? Med "lønne" seg mener jeg ikke i forhold til aksjesparing eller prisstigning, jeg vet godt at banksparing ikke er lønnsomt nå. Tenker i dette tilfelle kun på om det vil lønne seg i forhold til flytende sparerente. Når man har et beløp man ikke kan gamble med, men har mulighet til å binde i et år. Nå er det jo varslet flere rentehevinger fremover, men har fulgt sparerenten tett og den rører seg nesten ikke. Norges bank har hevet renten med 0,5 prosentpoeng, mens de beste bankene på sparerente kanskje har hevet med 0,1. Så jeg tenker at selv hvis styringsrenten går opp med 1 prosentpoeng til så blir neppe sparerenten høyere enn 1,75% de nærmeste månedene. Det kan også stoppe opp, som så mange lovede renteøkninger tidligere. Ser dog for meg at fastrenten kan bli høyere fremover, men da måtte jeg spart videre til enda lavere rente i mellomtiden.

Hva tenker dere? Er 1,75 et ok tilbud når man ikke har råd eller tid til å gamble med pengene eller investere mer langsiktig enn ett år?

Anonymkode: 99b6b...f96

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bank tilbyr 1.75 i spare rente ? 

Anonymkode: 0633e...20f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken bank tilbyr 1.75 i spare rente ? 

Anonymkode: 0633e...20f

Nordic Corporate bank og Oslofjord Sparebank. Minimum 500 000 sparebeløp hos begge.

AnonymBruker
Skrevet

Binde renta til langt under inflasjonen høres ikke så lurt ut. Renten skal langt opp.

Anonymkode: 76344...52b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Båndet renta for ett år på 1,7 for tremåneder siden. Lurte eller ikke; Det er jo veldig lavrisiko gambling 😅 og ett år går fort. 

Anonymkode: 4623a...0be

AnonymBruker
Skrevet

Bandt ikke båndet

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Binde renta til langt under inflasjonen høres ikke så lurt ut. Renten skal langt opp.

Styringsrenten, ja, men det går gjerne smått med sparerenten. Derfor jeg tenker det kan være et ok tilbud, kan ta tid før flytende sparerente er 1,75. Og selv om renten skulle bli rundt 2 ved etter hvert så har man fått en del ekstra i mellomtiden.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Båndet renta for ett år på 1,7 for tremåneder siden. Lurte eller ikke; Det er jo veldig lavrisiko gambling 😅 og ett år går fort. 

Ja, det jeg tenker også. Ser ikke for meg at snittet av rente blir særlig høyere enn 1,75% i løpet av et år. Kunne sikkert tjent det samme med aksjer eller fond på noen dager, men også risikert å tape like mye og mer. Og det kan jeg ikke akkurat nå. Du som begynte for 3 mnd siden får ganske sikkert bedre rente over ditt ene år enn  den flytende sparerenten i hvert fall. Jeg har stort sett alltid kommet godt ut av det med fast sparerente, men det var lettere da rentene stupte, da var det ikke så mye å lure på. 

AnonymBruker
Skrevet

1,75% sparerente ville jeg ikke nølt med å binde når det uansett er bare for er år. Det er veldig begrenset hvor mye man kan tape på det på så kort tid.

Anonymkode: 797e9...2d7

AnonymBruker
Skrevet

Nå har Bluestep fastrente på 1,8% fra første krone for et år. Og 1,83 for to og 1,87 for tre år, som jeg ville vært mer skeptisk til. 

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TF Bank har nå fastrente på 2% for 1 år, minstebeløp 100 000. 2,5% hvis man vil binde i 5 år. Spent på hvor fastrenten stabiliserer seg på innskudd, det sier noe om hvor man kan forvente å få flytende rente etter hvert. Flytende rente har fortsatt til gode å røre noe særlig på seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er penger du vet du trenger i løpet av et par år så er det absolutt et godt valg. Det kommer til å ta LANG tid før flytende sparerente er opp i samme nivå, og om det så skulle skje i løpet av 1 år når du har bundet renten i 2 år så rekker du uansett ikke å ta igjen det lille du har tjent på det. Du risikerer stort sett ingenting på å gjøre det når det er snakk om så kort tidshorisont. I aller aller værste fall mister du et par måneder med høyere rente på slutten og det veier uansett ikke opp for den perioden du har stått med den renta.

Og husk, det er ingen risiko involvert her annet enn "kunne ha vært". Og den "kan bli høyere" er uansett ikke i nær framtid.

Godt valg i dårlige sparerente-tider.

Hilsen finansrådgiver I bank

Anonymkode: 797e9...2d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 13.25):

Men mens andre sitter på gjerdet og venter på at frytende sparerente skal stige, kan ts ha pengene sine stående på fastrentekonto til mer enn flytende i noen måneder ihvertfall. 

Jeg har bundet noe av pengene mine, satt noe i fond og noe på flytende.

Anonymkode: 17ebb...e62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...