Gå til innhold

Fordeling av husarbeid når en jobber hjemmefra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

!!!!!! Det er IKKE snakk om å gjøre husarbeid i arbeidstida under hjemmekontor!!!!!!!!! 

Så, da slipper vi kanskje kommentarer om det 🤣🤣🤣

Kona mi jobber hjemmefra, kun hjemmekontor, har ikke noe annet kontor, det meste legger til rette for å jobbe innenfor 8-16, men med noe telefoner på kveld fordi hun har personalansvar for de som jobber kveldsskift også. 

Jeg drar med tre små barn ut av huset ca kl 7 og vi er hjemme ca 1630.da har jeg i 99% av tilfellene vekt ungene, kledd på dem, ordnet sekker, matpakke, oversikt over turdager og alt sånt. Mens kona står opp en gang etter at vi har dratt. 

Er jeg kjip og vanskelig som tenker at iløpet av de 9,5 timene vi andre er ute av huset så går det an å ta en liten runde i huset? Ikke full pakke, men kanskje ta ut søpla eller sjekke oppvaskmaskin eller vaskemaskin, kanskje støvsuge en gang i uka på stue/kjøkken, eller ha en liten tanke om å påbegynne middag, ikke alle tingene hver dag men litt nå og da? 

Jeg skjønner at hun jobber når hun er hjemme men hun er hjemme uten andre i huset godt utover det hun får betalt for av jobb, men det virker som att hun tenker att alt skal gjøres når vi kommer hjem. Det blir ofte sånn da at middag ikke er ferdig før 17.30, det blir mye sutring av unger som ikke er tilfreds forde de må vente ogsåvidere... Det er også jeg som da på vei inn døra med unger ser innom vaskerommet og setter på ei maskin, som kunne vært ferdig om det ble gjort på morgenen istedet for 1630 feks.. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, sier jeg noe om det mener hun jeg er sur og at hun jobber jo... 

Anonymkode: fa606...c6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at hun kan gjøre mer. Hvorfor står dere ikke opp sammen, morgenøkta er jo en viktig del av å være en familie? Og kanskje hun kan hente barna i barnehage/sfo? Da kommer du tidligere hjem og kan tenke på middag mens hun kan rydde ut av sekker og se om klær må vaskes.

For jeg kan skjønne hennes tanke om at hun har arbeidstid til dere kommer hjem. Samtidig så bli det da veldig mange av fellesoppgavene som blir dine, og det synes jeg ikke er riktig.

Anonymkode: 067b6...56e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan sette på en klesvask som er gjort klar kvelden før, det tar 2 min å henge opp eller hive i tørketrommel. Ellers skal hun jobbe 7,5 timer med lunsjpause. Og etter det kan hun sette på en enkel middag, feks fisk og ferdigskårne grønnsaker i ovn. Dette kan hun rekke hver dag slik at maten er ferdig seinest 17.00. Det er ikke urimelig når hun slipper alt av morgenstell, bringing og henting. Begge må bidra til at ungene har det bra. 

Anonymkode: 88eac...29a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar så langt, som svar til om at hun kan hente, det er en veldig omvei, jeg jobber sånn at jeg kjører forbi der ungene er på vei fra jobb, men det tar rundt om 45 minutter med kjøring hjemmefra, sånn at om hun skulle start kun for å hente dem er det 1 og en halv time med kjøring som er unødvendig sånn sett, ellers et godt forslag altså! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar så langt, som svar til om at hun kan hente, det er en veldig omvei, jeg jobber sånn at jeg kjører forbi der ungene er på vei fra jobb, men det tar rundt om 45 minutter med kjøring hjemmefra, sånn at om hun skulle start kun for å hente dem er det 1 og en halv time med kjøring som er unødvendig sånn sett, ellers et godt forslag altså! 

Er det en mulighet for å flytte barna i en bhg nærmere hjemmet? 45 min kjøring pr vei for BARNA hver dag, altså 1,5 t kjøring pr dag er temmelig mye.. 

Ellers så er vel begges arbeidstid ca 7.45/8-15.45/16 hver dag. Utenom det så er det familietid og husarbeid som kan fordeles i den tiden. Hva med om hun lager matpakker på kvelden før dere står opp eller noe? Å sette på noe kles/oppvask burde jo være enkelt. En kjapp runde med støvsugeren. 

Anonymkode: 410c6...004

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da anbefaler jeg definitivt at dere søker barnehage nærmere hjemmet/i skolekretsen barna tilhører. Både for logistikken sin del, hvis du feks er syk en dag, og fordi barna blir kjent med noen de kommer til å gå på skolen med. 

Anonymkode: 067b6...56e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som ei lat kjerring som hadde blitt vist døra ut hvis jeg var mannen hennes. Aldri i livet om jeg hadde funnet meg i å få opp og ut 3 unger grytidlig mens hun sov til 7. Hadde forventet at hun bistod meg og barna om morgen og deretter gjort husarbeud frem til hun begynte å jobbe. Hadde også forventet ferdig middag når vi kom hjem kl 16.30. Hun klarer fint å lage middag på en halvtime når hun er ferdig å jobbe 16.

Anonymkode: 835a1...44a

• Liker 3
Skrevet

Du blir jo utnytta. Begge må stå opp og gjere alt. Bytt barnehage

• Liker 3
Skrevet

I alle dager, hun hørtes passe tiltaksløs ut. Jeg jobber også hjemmefra og min mann tar seg av det meste som foregår «utenfor huset».

Nå er det jo sånn at også på hjemmekontor bør man ta seg en 5-minutter her og der. De 5 minuttene bruker jeg til å sette på oppvaskmaskin/vaskemaskin/robotstøvsuger. I tillegg går jeg tur med hundene i lunsjen (spiser foran pcen etterpå). Middag er alltid påbegynt/ferdig til han kommer hjem.

Selv om jeg gjør alle disse tingene er det mer enn nok å ta tak i i huset som vi deler på. Kan f.eks ikke sette i gang å vaske badet i arbeidstiden eller rydde i boden.

Syns dere skal sette dere ned og ta en skikkelig prat om hva hun kan få til i løpet av dagen. Kan hun f.eks stå opp 30 min tidligere for å sette på en vask? Dette er jo den tiden andre bruker på å pendle til jobb, så det er vel bare fair at hun bruker den tiden på å ordne litt i hjemmet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ler meg ihjel - her er det en MANN som klager over at kona gjør for lite, og hva svarer alle da: Jo, selvsagt er de helt enige med mannen og gir full støtte til han. Kona må jo tydeligvis være en dust. Samtidig:  Det er så mange tråder hvor hun klager over at han gjør for lite, og hva sier KåGe da: det tar da ikke noe tid å gjøre husarbeid, det fikser du vel….. 

Altså - her jobber dere begge 100%. Hun jobber tilfeldigvis hjemmefra. Det betyr ikke at hun skal måtte bruke ARBEIDSTIDEN sin på husarbeid, for at det skal bli mindre på mannen. At han skal «få slippe» fordi han må ut av huset for å dra på jobb. 

Det eneste jeg reagerer på, er at ikke BEGGE foreldrene er oppe på morgenen og hjelper hverandre med morgenstellet. Kanskje også sette igang med middagen, men ikke sånn at den MÅ være ferdig til far kommer fra jobb. Alt det andre som mange mener HUN må ha gjort i løpet av dagen, er bare tull. Det bør de ta sammen når begge er hjemme fra jobb. Hvis man vil ha noe annet enn ferdigmat, så tar det som regel mer enn30 minutter å lage middag.

Du må ta en ordentlig prat med kona, TS, og så må dere se på en rimelig fordeling. Og det handler IKKE om at hun skal ha gjort ditt og datt i løpet av sin arbeidsdag. HENNES arbeidstid er like «hellig» som din, hennes jobb er like viktig som din. Og hennes arbeidsgiver har like mye rett til å ha en 100% arbeidstager som det din har.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
regine skrev (3 minutter siden):

Ler meg ihjel - her er det en MANN som klager over at kona gjør for lite, og hva svarer alle da: Jo, selvsagt er de helt enige med mannen og gir full støtte til han. Kona må jo tydeligvis være en dust. Samtidig:  Det er så mange tråder hvor hun klager over at han gjør for lite, og hva sier KåGe da: det tar da ikke noe tid å gjøre husarbeid, det fikser du vel….. 

Altså - her jobber dere begge 100%. Hun jobber tilfeldigvis hjemmefra. Det betyr ikke at hun skal måtte bruke ARBEIDSTIDEN sin på husarbeid, for at det skal bli mindre på mannen. At han skal «få slippe» fordi han må ut av huset for å dra på jobb. 

Det eneste jeg reagerer på, er at ikke BEGGE foreldrene er oppe på morgenen og hjelper hverandre med morgenstellet. Kanskje også sette igang med middagen, men ikke sånn at den MÅ være ferdig til far kommer fra jobb. Alt det andre som mange mener HUN må ha gjort i løpet av dagen, er bare tull. Det bør de ta sammen når begge er hjemme fra jobb. Hvis man vil ha noe annet enn ferdigmat, så tar det som regel mer enn30 minutter å lage middag.

Du må ta en ordentlig prat med kona, TS, og så må dere se på en rimelig fordeling. Og det handler IKKE om at hun skal ha gjort ditt og datt i løpet av sin arbeidsdag. HENNES arbeidstid er like «hellig» som din, hennes jobb er like viktig som din. Og hennes arbeidsgiver har like mye rett til å ha en 100% arbeidstager som det din har.  

Tror du burde lese første setning i HI en gang til…

Det er ikke snakk om arbeidstiden her, men tiden fra mannen står opp og frem til 08, og tiden fra 16 til 16:30. I disse timene jobber ikke kona, men likevel har hun fritid mens mannen må styre med unger og logistikk. Det er da helt fair at hun også står opp tidlig og bistår mannen med frokost og stell av barna. Og tiden fra 07 til 08 kan hun godt bruke på litt husarbeid. Kanskje rydde etter frokost, kutte opp grønnsaker til middagen og smårydde litt. Og så ha startet på middagen når mann og barn kommer hjem (trenger ikke være ferdig).

Jeg er helt enig i at en ikke kan forvente at noen gjør husarbeid i arbeidstiden selv om de sitter på hjemmekontor, men her er det snakk om 2-3 timer med FRITID kona har, som mannen bruker på barna og logistikk. 

Anonymkode: 9eb21...448

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber hjemmefra, stort sett, og gjør følgende i løpet av en dag;

- rydder rask over kjøkkenet da jeg lager meg kaffe/frokost, og setter på oppvaskmaskin, i og med at jeg ikke må ut døra på et gitt tidspunkt. 

- hver gang jeg får en telefon rydder jeg, rer opp seng, setter på en maskin med tøy, tørker støv, vasker overflater, og slikt som ikke høres. Eller rusler ut i hagen og rydder/renser litt om det er nære kollegaer som ikke reagerer på litt fuglekvitter og slikt. 

- må ta kurs og faglige oppdateringer. Da har jeg alltid en liste med husarbeid, som støvsuging, badvask, rens varmepumpe/kaffemaskin, etc. 

- tar alltid opp middag, ser over kjøleskapet, og prepper litt mat, i løpet av dagen. Lager lunsj fra bunnen, så da går det raskt å også lage klar matpakker til neste dag, og gjøre noen av forberedelsene til middag.

Men når jeg først tar en pause, så har jeg en pause, går en kort tur, eller spiser. Og det jeg oppsummerer over går ikke ut over arbeidet på noen måte, det flyter bare naturlig inn i det jeg uansett gjør gjennom dagen. 

Anonymkode: a9883...04d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La oss si dere har like arbeidstider. 

Begynner 8 og slutter 16. 

Du kjører og leverer og bryter ca 1t (eksempel) på dette. I tillegg bruker du 45min på å vekke og kle barna, fikse mat osv. Da bruker du 1t og 45min "ekstra" hver dag. Du er i tillegg mindre uthvilt da du må opp tidligere. 

Da tenker jeg hun også må bruke 1t og 45min hver dag på "felles arbeid". Feks kan du få 45min-1t hvile etter middag, mens hun tar seg av barna. Hun kan sette på middag. Og av og til ymse oppgaver hjemme/handle osv.

Anonymkode: efb2d...96f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tror du burde lese første setning i HI en gang til…

Det er ikke snakk om arbeidstiden her, men tiden fra mannen står opp og frem til 08, og tiden fra 16 til 16:30. I disse timene jobber ikke kona, men likevel har hun fritid mens mannen må styre med unger og logistikk. Det er da helt fair at hun også står opp tidlig og bistår mannen med frokost og stell av barna. Og tiden fra 07 til 08 kan hun godt bruke på litt husarbeid. Kanskje rydde etter frokost, kutte opp grønnsaker til middagen og smårydde litt. Og så ha startet på middagen når mann og barn kommer hjem (trenger ikke være ferdig).

Jeg er helt enig i at en ikke kan forvente at noen gjør husarbeid i arbeidstiden selv om de sitter på hjemmekontor, men her er det snakk om 2-3 timer med FRITID kona har, som mannen bruker på barna og logistikk. 

Anonymkode: 9eb21...448

Tror du burde lese hovedinnlegget igjen, i tillegg til alle svarene….. og hva jeg FAKTISK skriver.

Det ER snakk om at både mannen og de fleste som svarer åpenbart mener at hjemmekontor=gjøre-husarbeid-i-løpet-av-dagen. Og det er ikke riktig. Og hva så om du eller jeg eller noen andre syns det er ok å sette på en vask/henge opp/gjøre hva som helst i en pause - hvis kona til TS opplever dette som avbrudd i arbeidsdagen og noe som gjør at hun får gjort mindre av jobben sin. 

Jeg skrev også at jeg mener at BEGGE må ta ansvar om morgenen, fordi de sammen har en familie. Utover det mener jeg - og det står jeg for - at hennes arbeidsdag er like viktig som hans, og hun skal ikke måtte bruke dagen på husarbeid/ha dårlig samvittighet for det hun ikke får gjort. Mon at det like mye er det dette handler om - hun nekter å komme i den situasjonen at forventningene gradvis forskyves til at husarbeidet er hennes ansvar, for hun er jo bare hjemme……

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg jobber hjemmefra, stort sett, og gjør følgende i løpet av en dag;

- rydder rask over kjøkkenet da jeg lager meg kaffe/frokost, og setter på oppvaskmaskin, i og med at jeg ikke må ut døra på et gitt tidspunkt. 

- hver gang jeg får en telefon rydder jeg, rer opp seng, setter på en maskin med tøy, tørker støv, vasker overflater, og slikt som ikke høres. Eller rusler ut i hagen og rydder/renser litt om det er nære kollegaer som ikke reagerer på litt fuglekvitter og slikt. 

- må ta kurs og faglige oppdateringer. Da har jeg alltid en liste med husarbeid, som støvsuging, badvask, rens varmepumpe/kaffemaskin, etc. 

- tar alltid opp middag, ser over kjøleskapet, og prepper litt mat, i løpet av dagen. Lager lunsj fra bunnen, så da går det raskt å også lage klar matpakker til neste dag, og gjøre noen av forberedelsene til middag.

Men når jeg først tar en pause, så har jeg en pause, går en kort tur, eller spiser. Og det jeg oppsummerer over går ikke ut over arbeidet på noen måte, det flyter bare naturlig inn i det jeg uansett gjør gjennom dagen. 

Ikke alle har en så halvhjertet holdning til jobben sin. Jeg har ikke sjanse til å gjøre alt det du beskriver i løpet av en arbeidsdag når jeg har hjemmekontor. Men bruker man arbeidsdagen til å surfe på nett og drikke kaffe, kan man sikkert få gjort mye husarbeid i mellomtiden.

Anonymkode: b0aa9...dc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke alle har en så halvhjertet holdning til jobben sin. Jeg har ikke sjanse til å gjøre alt det du beskriver i løpet av en arbeidsdag når jeg har hjemmekontor. Men bruker man arbeidsdagen til å surfe på nett og drikke kaffe, kan man sikkert få gjort mye husarbeid i mellomtiden.

Ikke noe behov for å være nedlatende, vetdu. Vi har nok bare veldig ulike karrierer. 

Jeg har en autorisasjon med høye etterutdanningskrav. 1-2 timer hver uke må jeg gjennomføre krevende kurs for å beholde denne. Jeg konsentrerer meg bedre når jeg gjør praktiske (hjernedøde) oppgaver samtidig, og består alltid påfølgende tester. Har til og med dusjet og fikset negler samtidig som jeg får dybdeforståelse for EU taksonomi og bærekraftsrapportering. 

Jeg har ca 20-30 telefoner hver dag. Medarbeidere som behøver veiledning, overordnede som vil ha status og planlegge kundemøter, kunder som ønsker innspill på utfordrende problemstillinger. For meg utgjør det ingen forskjell å se på en skjerm mens jeg prater, eller brette klær. 

Om du i større grad har en produksjonsjobb, eller servicejobb, blir det jo noe annet. Da må du jo være foran skjermen under samtaler. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
regine skrev (1 time siden):

Les første setningen min i hovedinnlegget igjen er du snill. 

Til dere som ville byttet bhg osv, det er ingen bhg nærmere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke noe behov for å være nedlatende, vetdu. Vi har nok bare veldig ulike karrierer. 

Jeg har en autorisasjon med høye etterutdanningskrav. 1-2 timer hver uke må jeg gjennomføre krevende kurs for å beholde denne. Jeg konsentrerer meg bedre når jeg gjør praktiske (hjernedøde) oppgaver samtidig, og består alltid påfølgende tester. Har til og med dusjet og fikset negler samtidig som jeg får dybdeforståelse for EU taksonomi og bærekraftsrapportering. 

Jeg har ca 20-30 telefoner hver dag. Medarbeidere som behøver veiledning, overordnede som vil ha status og planlegge kundemøter, kunder som ønsker innspill på utfordrende problemstillinger. For meg utgjør det ingen forskjell å se på en skjerm mens jeg prater, eller brette klær. 

Om du i større grad har en produksjonsjobb, eller servicejobb, blir det jo noe annet. Da må du jo være foran skjermen under samtaler. 

Jeg har ikke en produksjonsjobb. Er advokat. Og jeg gjør selvfølgelig ikke husarbeid eller andre ting mens jeg snakker med klienter og kollegaer eller tar kurs. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener virkelig ikke at mor skal gjøre masse ILØPET av arbeidsdagen hennes,og har respekt for arbeidstiden hennes! , men når hun får betalt for 7,5 time, og jeg er ute av huset 2 timer mer enn det med ungene, så må vel det og telle som noe som gagner husholdningen? De går i nærmeste barnehage, dermed vil det uansett være sånn at om jeg ikke kjører den så må mor kjøre like langt, det går ikke å komme nærmere. 

Jeg tenker mer som noen sier at noe bistand på morgen, før vi drar, oppstart på middag nå og da iløpet av uka, altså ikke komme hjem til alt av husarbeid når det kunne vært noe mindre å starte med tenker det ville gavnet ungene også

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke en produksjonsjobb. Er advokat. Og jeg gjør selvfølgelig ikke husarbeid eller andre ting mens jeg snakker med klienter og kollegaer eller tar kurs. 

Det er irrelevant! Jeg, trådstarter, gir litt blanke i det, for det handler ikke om å gjøre husarbeid MENS hun jobber

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...