AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #1 Skrevet 30. april 2022 Samboer og jeg kommer fra vilt forskjellig bakgrunn og blir ikke enige om hva som er rimelige krav til 5,5-åringen vår. Mens han er litt mer avslappa og la det skure, alt ordner seg, stresser jeg noe veldig over at vi ikke helt har fått til oppdragelse. For eksempel, gutten rydder aldri opp etter seg, henger aldri opp klærne sine, spiser bare av og til grønnsaker, det hender han svarer oss foreldre frekt (lært av andre barn i barnehagen, ikke hjemme!), er helt ute av stand til å leke på egenhånd. Det som er fastspikret av vaner og rutiner er leggerutiner, tidspunkt for måltider, vaske hender når man kommer inn etter å ha vært ute og på toalett. Ellers syns jeg det meste flyter og vi er altfor lite rutinerte, samtidig som jeg ikke helt får til kun på egenhånd å innarbeide bedre og flere rutiner. Burde vi fått til mer, evt hvordan og hvilke rutiner har dere for 5-åringen deres? Anonymkode: bd368...12a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #2 Skrevet 30. april 2022 Grønnsaker hadde jeg ikke stresset på, men å rydde opp etter seg og henge opp yttertøy er greit å få innarbeidet i god tid før skolestart. Så er barn forskjellige og mens noen er lette å oppdra er andre ikke det. Min treåring rydder, henger opp jakka si og setter sko på plass, mens min syvåring "glemmer" alt og må minnes på ting hele tiden. Men med tid og stunder innarbeides det og det er det dere må stå i, hver dag. Også greit å øve på ting som bordmanerer, å takke, hvordan man svarer andre, ikke rope og hoie inne, slike ting. Dette med tanke på at barnet snart skal ut i den store verden og på besøk hos andre. Sosial kompetanse rett og slett. Anonymkode: 9d313...c41 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #3 Skrevet 30. april 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Grønnsaker hadde jeg ikke stresset på, men å rydde opp etter seg og henge opp yttertøy er greit å få innarbeidet i god tid før skolestart. Så er barn forskjellige og mens noen er lette å oppdra er andre ikke det. Min treåring rydder, henger opp jakka si og setter sko på plass, mens min syvåring "glemmer" alt og må minnes på ting hele tiden. Men med tid og stunder innarbeides det og det er det dere må stå i, hver dag. Også greit å øve på ting som bordmanerer, å takke, hvordan man svarer andre, ikke rope og hoie inne, slike ting. Dette med tanke på at barnet snart skal ut i den store verden og på besøk hos andre. Sosial kompetanse rett og slett. Anonymkode: 9d313...c41 Takk! Dette var jo faktisk er matnyttig svar. Anonymkode: bd368...12a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #4 Skrevet 30. april 2022 - Rydde etter seg (enkle ting som å henge opp jakke, sette sko på hylle/anvist plass osv) - Håndhygiene før mat, etter bhg, og hygiene ved toalettbesøk - Takke for maten og spørre om å få gå fra bordet - Enkle bordmanerer som «kan du sende vannet», «kan jeg få litt mer saus» og så takke når de får det. - Takke for gaver - Være snill mot dyr - Kan så smått begynne å lære seg klokka - Bør være i ferd med å lære å lese Ellers enig i at det ikke er så stress med grønnsaker. Og tenker at hvis ungen klarer å si takk på de riktige stedene, så kan man leve med at de i en liten periode svarer frekt. Dette går gjerne over av seg sjøl. Anonymkode: 6824b...bf0 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #5 Skrevet 30. april 2022 … det viktige med takking er jo at de skal på besøk til andre, og omgås besteforeldre, onkler og tanter osv. Da er det greit å ha innarbeidet dette. Anonymkode: 6824b...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 Ved skolestart er det langt færre voksne til å passe på enn det er i barnehagen. Da bør barnet til en viss grad ha lært å holde orden i egne ting, henge opp klær, sette sko på plass, rydde opp etter at man har lekt. Inne- og utestemme, bordskikk og normal høflighet er også nyttig å øve på. Barn som mestrer dette, blir rett og slett bedre likt av andre, både voksne og barn. Jobb også med det å si ifra på en god måte, og kunne sette ord på følelsene sine: "Jeg føler meg dårlig," "Jeg blir lei meg når du sier sånn," "Nå er jeg sint på deg." Dette er en viktig del av sosial kompetanse, og gjør at barnet kan reagere mer hensiktsmessig i en del situasjoner. Anonymkode: 11179...b41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå