AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #81 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei og nei. Hadde ikke laget tråd her i så fall. Anonymkode: 00e33...5ff Synd du ikke tok med resten av innlegget. Men jo, man kan helt klart ønske å bli bedre, men ikke fult ut da det føles tryggere i offerrollen og depresjonen. Man kan også opprette en tråd for å få medfølelse, lufte tanker, empati osv selv om man oppretter en tråd her. Du har jo alt gitt opp. Anonymkode: 05b82...4fb
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #82 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har jo alt gitt opp. Det vet du da virkelig ingenting om. Du kan si at du synes det virker som at jeg har gitt opp, men hva som faktisk er tilfelle har du ingen forutsetninger for å vite. Forstår ikke helt hva du får ut av å prøve å diskutere det med meg, egentlig. Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #83 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det vet du da virkelig ingenting om. Du kan si at du synes det virker som at jeg har gitt opp, men hva som faktisk er tilfelle har du ingen forutsetninger for å vite. Forstår ikke helt hva du får ut av å prøve å diskutere det med meg, egentlig. Anonymkode: 00e33...5ff Det er ikke så vanskelig å se igjennom innleggene dine. Jeg sier ikke det for å være slem, men forslag som kommer har du allerede prøvd eller kommer grunner hvorfor du ikke kan prøve. Du overser mange av svarene, gode svar. Jeg sier heller ikke at jeg ønsker å diskutere med deg, men hva jeg oppfatter av innleggene dine. Den eneste som kan gjøre deg lykkelig er deg selv. Da må man skaffe riktig hjelp, gå utenfor komforten, prøve nye ting etc selv om det er drit vanskelig med en depresjon. Du sier du har alvorlig depresjon, og at det er atypisk, men ingen med alvorlig depresjon, atypisk eller ei, klarer dag ut og dag inn å gjøre det du gjør. Virker som det er noe annet som er galt. Man går heller ikke rundt uten følelser eller nedfor konstant. Ikke de mest alvorlig deprimerte enn gang. Det er svingninger. Atypisk depresjon betyr ikke at du fungerer normalt når det kommer til rutiner og gjennomføring av dagligdagse ting. Atypisk depresjon blir ansett som mild depresjon i de fleste tilfeller, og noen moderat depresjon. Jeg ville i såfall bedt om ny psykolog hvis det du sier stemmer. Og husk at selv om folk sier ting du ikke er enige i så betyr det ikke at man er ute etter å ta deg eller diskutere. Men når man sliter psykisk er det ofte vanskelig å se seg selv og være rasjonell 😊 Anonymkode: 05b82...4fb 1
Purple_Pixiedust Skrevet 1. mai 2022 #84 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke så vanskelig å se igjennom innleggene dine. Jeg sier ikke det for å være slem, men forslag som kommer har du allerede prøvd eller kommer grunner hvorfor du ikke kan prøve. Du overser mange av svarene, gode svar. Jeg sier heller ikke at jeg ønsker å diskutere med deg, men hva jeg oppfatter av innleggene dine. Den eneste som kan gjøre deg lykkelig er deg selv. Da må man skaffe riktig hjelp, gå utenfor komforten, prøve nye ting etc selv om det er drit vanskelig med en depresjon. Du sier du har alvorlig depresjon, og at det er atypisk, men ingen med alvorlig depresjon, atypisk eller ei, klarer dag ut og dag inn å gjøre det du gjør. Virker som det er noe annet som er galt. Man går heller ikke rundt uten følelser eller nedfor konstant. Ikke de mest alvorlig deprimerte enn gang. Det er svingninger. Atypisk depresjon betyr ikke at du fungerer normalt når det kommer til rutiner og gjennomføring av dagligdagse ting. Atypisk depresjon blir ansett som mild depresjon i de fleste tilfeller, og noen moderat depresjon. Jeg ville i såfall bedt om ny psykolog hvis det du sier stemmer. Og husk at selv om folk sier ting du ikke er enige i så betyr det ikke at man er ute etter å ta deg eller diskutere. Men når man sliter psykisk er det ofte vanskelig å se seg selv og være rasjonell 😊 Anonymkode: 05b82...4fb Jeg var innlagt i syv måneder med diagnosen alvorlig atypisk behandlingsresistent depresjon med utprøving av tre ulike antidepressiva og ECT-behandling. Jeg klarte å gå tur og jeg kunne lyse opp og smile litt og til og med le litt under samtale med behandleren, men ellers lå jeg helt invalid i sengen. Kroppen stivnet osv. Så at atypisk kun er for moderat og mild stemmer ikke. Det var en overlege i psykiatri på akuttpost som gav meg diagnosen.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #85 Skrevet 1. mai 2022 Jeg hadde alvorlig depresjon for noen år siden, men da var jeg så syk at jeg klarte ikke å gå til noe behandling en gang. Altså selv det å skulle komme seg til et kontor og snakke med noen var alt for mye for meg. Jeg ble heldigvis frisk på egenhånd, men med hjelp av fastlegen og antidepressiva han skrev ut. Anonymkode: cb89d...adb
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #86 Skrevet 1. mai 2022 Purple_Pixiedust skrev (1 time siden): Jeg var innlagt i syv måneder med diagnosen alvorlig atypisk behandlingsresistent depresjon med utprøving av tre ulike antidepressiva og ECT-behandling. Jeg klarte å gå tur og jeg kunne lyse opp og smile litt og til og med le litt under samtale med behandleren, men ellers lå jeg helt invalid i sengen. Kroppen stivnet osv. Så at atypisk kun er for moderat og mild stemmer ikke. Det var en overlege i psykiatri på akuttpost som gav meg diagnosen. Men sånn fremstår ikke Ts. Samt jeg skrev i de fleste tilfeller ang mild og moderat depresjon. I tillegg var du innlagt i 7 måneder, prøvde antidepressiva og ECT behandling. Anonymkode: 05b82...4fb
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #87 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): ET ÅR?! Det er lite. Jeg synes det er altfor tidlig å i det hele tatt tenke på uføretrygd… Jeg har vært alvorlig deprimert i over 10 år. Har vært inn og ut av BUP, VOP og DPS. I løpet av disse årene har jeg fullført videregående skole og tatt høyere utdanning. Har fungert ganske greit, tross flere selvmordsforsøk. Klarte å ha en rutinert hver dag. Jeg brukte aktivitet som en mestringsstrategi, istedenfor å kjenne på følelsene. Altså jeg måtte gjøre noe HELE TIDEN. Gikk på veggen, da jeg skulle ut i arbeidslivet. Det er ikke før det siste halv året, at jeg har funnet ut grunnen til depresjonen. Den kommer av traumer (PTSD). Har fått en utrolig dyktig psykolog på DPS. Tidligere har jeg bare fått klinisk barnevernspedagog, klinisk sosionom og psykiatrisk sykepleier som behandler. Jeg byttet DPS faktisk, i samme by. Og jeg krevde en utredning. Nå går jeg både på Lamictal og Seroquel, og skal snart gjennomføre traumebehandling. Har utrolig god virkning av medisiner og terapi. Anonymkode: 15c2e...46d Beklager å skyte inn et spørsmål fra siden her. Jeg spør fordi jeg er i en litt lignende situasjon som deg. Jeg lurer på hvorfor du får Lamictal for PTSD? Trodde man kun ga det medikamenter for behandling av bipolare depresjoner. Hjelper det mot traumesymptomer? Anonymkode: bc6a2...3b8
Laraa Skrevet 1. mai 2022 #88 Skrevet 1. mai 2022 Eye Movement Therapy. For meg hadde det dessverre null effekt, noe som naturligvis er kjipt med tanke på forhåpningene jeg men jeg kjenner personlig personlig folk som har blitt mye bedre etter denne terapien og det er en terapiform som er kjekt for å fungere godt
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #89 Skrevet 2. mai 2022 Purple_Pixiedust skrev (9 timer siden): Så at atypisk kun er for moderat og mild stemmer ikke. Det var en overlege i psykiatri på akuttpost som gav meg diagnosen. Takk for at du skriver dette. Jeg fikk også min diagnose av en psykiater (overlege). AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men sånn fremstår ikke Ts. Samt jeg skrev i de fleste tilfeller ang mild og moderat depresjon. I tillegg var du innlagt i 7 måneder, prøvde antidepressiva og ECT behandling. Anonymkode: 05b82...4fb Du framstår som om du er ute etter å ha rett, ikke hjelpe. Hvorfor er det så viktig for deg å argumentere for at jeg ikke har den diagnosen jeg har? Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #90 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så din erfaring med ECT skal være rettningsgivende for alle andre? Mange dør av depresjoner, og kan ECT hjelpe er det for mange verdt å prøve. Det er synd om du ikke ble informert om mulige bivirkninger, også at de for noen kan være langvarige og permanente, men å skulle "nekte" andre en behandling som kan ha god og livsreddende effekt, fordi DU opplevde noe negativt er svært navlebeskuende. Anonymkode: d5a1a...cef Det er faktisk mange som har hatt veldig negativ effekt av denne behandlingen. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2011/12/06/bivirkning-bak-elektrosjokk-effekt-/ Anonymkode: 2cb22...ccc
Purple_Pixiedust Skrevet 2. mai 2022 #91 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men sånn fremstår ikke Ts. Samt jeg skrev i de fleste tilfeller ang mild og moderat depresjon. I tillegg var du innlagt i 7 måneder, prøvde antidepressiva og ECT behandling. Anonymkode: 05b82...4fb Poenget mitt var at man kan få den diagnosen selv om man har områder man fungerer på, og TS sier hun har fått den. 1
Safiye Skrevet 2. mai 2022 #92 Skrevet 2. mai 2022 Tråden er ryddet for helseskadelig råd. -Safiye, mod
Safiye Skrevet 2. mai 2022 #93 Skrevet 2. mai 2022 Tråden er ryddet for helseskadelig råd -Safiye, mod
Egenskap Skrevet 2. mai 2022 #94 Skrevet 2. mai 2022 spise sunt og være glad i å lage mat gir mye livsglede.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #95 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for at du skriver dette. Jeg fikk også min diagnose av en psykiater (overlege). Du framstår som om du er ute etter å ha rett, ikke hjelpe. Hvorfor er det så viktig for deg å argumentere for at jeg ikke har den diagnosen jeg har? Anonymkode: 00e33...5ff Jeg har ingen behov å ha rett😊, men i og med behandling ikke virker og du fungerer greit med tanke på rutiner og gjennomføring av ting hver dag, selv med alvorlig depresjon så kan det være lurt å få en second opinion. Hvis du har ptsd er det ofte en paraply diagnose som bør bli behandlet først, da det kan være hovedårsaken til depresjonen. Anonymkode: 05b82...4fb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #96 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har ingen behov å ha rett😊, men i og med behandling ikke virker og du fungerer greit med tanke på rutiner og gjennomføring av ting hver dag, selv med alvorlig depresjon så kan det være lurt å få en second opinion. Hvis du har ptsd er det ofte en paraply diagnose som bør bli behandlet først, da det kan være hovedårsaken til depresjonen. Anonymkode: 05b82...4fb Jeg spurte helt konkret om hva som hjelper for alvorlig depresjon, ikke om jeg hadde det eller årsak eller noe sånt - det sparer jeg til min behandler Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #97 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg spurte helt konkret om hva som hjelper for alvorlig depresjon, ikke om jeg hadde det eller årsak eller noe sånt - det sparer jeg til min behandler Anonymkode: 00e33...5ff Selvfølgelig skal du høre på behandleren din, men når ingenting funker? Hvis du hadde hatt en fysisk sykdom, men medisinene eller behandlingen du fikk for det hjalp ikke, hadde du fortsatt eller snakket med legen om å prøve noe nytt? Du har lest boken som var et forslag, uten å finne den nyttig. Du er ute i naturen flere timer. Faste rutiner på søvn. Spiser sunt. Får ikke medisin, så det er utelukket. Trener yoga og mosjonerer. Får behandling. Men likevel blir du ikke et snev bedre. Stiller du ikke deg selv spørsmålet om feilen kan ligge i diagnosen eller den profesjonelle hjelpen du får? I såfall synes jeg det er rart. Det er noe som virkelig ikke stemmer her. Anonymkode: 05b82...4fb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #98 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Men likevel blir du ikke et snev bedre. Stiller du ikke deg selv spørsmålet om feilen kan ligge i diagnosen eller den profesjonelle hjelpen du får? I såfall synes jeg det er rart. Jeg var kanskje utydelig, men jeg har byttet psykolog/psykiater flere ganger. Jeg har mange tanker om årsaken til at jeg ikke blir bra, noen av de involverer selvsagt traumene, at det har ikke har gått lang nok tid og at behandlingen burde vært annerledes, men mye kretser også rundt at dette er min skyld og at jeg derfor bør gjøre alt jeg kan for å bli bedre. Dette er ikke poenget med tråden og jeg synes det er trist at du forsøker å vinkle den sånn. Jeg tenker at det er logisk at jeg ikke finner mening i ting når jeg er deprimert. Det er vanskelig å formulere seg, tenke, lese, alt tar lang tid i forhold til vanlig. Så når du sier at det er rart at jeg ikke finner mening i en bok -vel… Jeg har valgt å overlate diagnose og terapi osv til profesjonelle. Men om det finnes flere råd om ting jeg kan prøve, tar jeg gjerne mot. Har hørt om hypnose, nevro-et eller annet, noen har nevnt diett og akupunktur. Men kan jo ikke prøve alt, så erfaringer er gull. Jeg kommer ikke til å diskutere mer rundt hvorfor jeg fortsatt er syk eller om diagnosen er feil osv. og ber om respekt for det. Anonymkode: 00e33...5ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå