AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #21 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som overskriften sier. Hva hjelper mot alvorlig depresjon og hva kan man gjøre selv. Har gått til psykolog en gang i uka uten effekt i litt over et år. Anonymkode: 00e33...5ff Depresjon handler om at kroppen er i psykisk ubalanse. Mange mennesker er blitt eit offer for feilmedisinering, og det blir ofte eit "eksperimentelt". Mitt råd : Gjør det som du har lyst til. Gå tur i fjellheimen en fin rekrasjon, og er fysisk forebyggende. Legg vekt på fornuftig kosthold. Anonymkode: dd636...046
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #22 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Alt ble bedre når jeg ikke lå under dyna og trodde det beste var om jeg bare forsvant. Men det kom ikke gratis, det kan jeg ikke poengtere godt nok. Men jeg ligger ikke under dyna. Har aldri gjort det heller. Står opp og legger meg til faste tider, spiser til faste tider, går tur til faste tider, ikke tenk, bare gjør det. Selv om jeg griner hele tiden (solbriller og hettejakke skjuler det meste) eller føler absolutt ingenting. Mediterer, trener, leser selvhjelpsbøker, yoga, prøver å gjøre ting som er bra. Men ingenting gir meg glede, ingenting gir livet følelse av verdi, jeg føler meg verdiløs og mislykket hele tiden, klarer ikke ta de enkleste avgjørelser, har ingen venner, ingen som bryr seg om meg, ingenting som tilsier at livet mitt skal være det minste bedre om to år enn det er i dag. Og det var jo derfor jeg laget denne tråden, tilfelle jeg kan få tips om noe jeg ikke allerede har prøvd/ gjør. Og det jeg kan se foreløpig er ect/ketamin, men det får jeg ikke lov å få. Håper fortsatt på flere svar, og takk til alle som har svart, jeg setter stor pris på det, selv om jeg kanskje virker kvass, jeg er ikke det, bare trist og tom. Anonymkode: 00e33...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #23 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Gjør det som du har lyst til. Gå tur i fjellheimen en fin rekrasjon, og er fysisk forebyggende. Legg vekt på fornuftig kosthold. Jeg har ikke lyst til noe. Det jeg gjør er fordi det er bra for meg, ikke fordi jeg vil det. Her jeg bor er ingen fjell, men jeg går en del i skogen. Jeg spiser fornuftig, vanlig mat. Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #24 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvorfor skriver du om dette paradokset her? Forstår du ikke at jeg ønsker å gjøre noe for å bli bedre? Du har rett i at jeg har en annen diagnose også, hva har det med saken å gjøre? Har ptsd etter omfattende vold. Anonymkode: 00e33...5ff Det at du har andre diagnoser har alt å si for den behandlingen du får, eller de behandlinger du ikke får men som du mener du burde ha. Derfor blir spørsmålet ditt, med den direkte og indirekte kritikken til helsevesenet misvisende. De som har støttet deg i at helsevesenet ikke gir god nok behandling bør du ta med en klype salt, for mest sannsynlig så er det årsaker til at du ikke får den behandlingen du ønsker. Slike tråder som dette opprettes ukentlig på kg, hvor ts sier en brøkdel av virkeligheten, folk har lite til ingen kritisk tankegang så de bare overøser ts med støtte og sympati for deretter å gå løs på helsevesenet.. Du bør fokusere på å jobbe med deg selv, og fortsette det behandlingsløpet som de gir deg. Anonymkode: 251f0...9bc 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #25 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bør fokusere på å jobbe med deg selv, og fortsette det behandlingsløpet som de gir deg. Jeg jobber med meg selv. Les eventuelt tråden. Jeg har ikke fått noe behandlingsforløp, hva betyr det? Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #26 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): for mest sannsynlig så er det årsaker til at du ikke får den behandlingen du ønsker. Hvilken behandling er det jeg ønsker, tenker du? Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #27 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har faktisk bedt om annen behandling flere ganger, til og med byttet psykolog/psykiater, men det skjer ingenting. Orker ikke mase om dette mer, krever nok energi å reise dit fysisk og sitte i den stolen. Tenker at jeg har jo kjempet ganske hardt ganske lenge, nå vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre som jeg ikke alt har prøvd. Ect og ketamin er kun for de som er innlagt, og de vil ikke legge meg inn (fullt). Anonymkode: 00e33...5ff Ketamin kan man å ved private klinikker ved dagbehandling. (EmmaSofia klinikk f.eks) Anonymkode: d5a1a...cef
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #28 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ketamin kan man å ved private klinikker ved dagbehandling. (EmmaSofia klinikk f.eks) Anonymkode: d5a1a...cef Jeg googlet det, må reise veldig langt for det i så fall. Men takk for tips Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #29 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg ligger ikke under dyna. Har aldri gjort det heller. Står opp og legger meg til faste tider, spiser til faste tider, går tur til faste tider, ikke tenk, bare gjør det. Selv om jeg griner hele tiden (solbriller og hettejakke skjuler det meste) eller føler absolutt ingenting. Mediterer, trener, leser selvhjelpsbøker, yoga, prøver å gjøre ting som er bra. Men ingenting gir meg glede, ingenting gir livet følelse av verdi, jeg føler meg verdiløs og mislykket hele tiden, klarer ikke ta de enkleste avgjørelser, har ingen venner, ingen som bryr seg om meg, ingenting som tilsier at livet mitt skal være det minste bedre om to år enn det er i dag. Og det var jo derfor jeg laget denne tråden, tilfelle jeg kan få tips om noe jeg ikke allerede har prøvd/ gjør. Og det jeg kan se foreløpig er ect/ketamin, men det får jeg ikke lov å få. Håper fortsatt på flere svar, og takk til alle som har svart, jeg setter stor pris på det, selv om jeg kanskje virker kvass, jeg er ikke det, bare trist og tom. Anonymkode: 00e33...5ff Alt dette er jo veldig selvsentrerte aktiviteter. Alt er fokus på deg selv og du kjenner etter hele tiden. Lykke ligger ofte i å gjøre noe meningsfullt. Noe som får fokuset vekk fra seg selv. Bidra, ha et arbeide eller et fokus som gjør at du ikke har så mye kapasitet til å kjenne på egen misnøye Anonymkode: bc6a2...3b8 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #30 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken behandling er det jeg ønsker, tenker du? Anonymkode: 00e33...5ff Virker som om legestanden mener at du ikke er like alvorlig deprimert som du selv mener at du er. Ekte alvorlig depresjon er ganske gjenkjennbart fordi symptombildet er tydelig både psykisk og fysisk. Da hadde du blitt tilbudt medikamentell behandling eller innleggelse. Du later til å være misfornøyd med livet og legge ansvaret for egen ulykkelighet på andre enn deg selv. Hva gir deg mening? Hvordan kan du få meningsbærende hverdager? Dette er spørsmål du selv må finne svar på og du selv er den som må agere og handle på svarene. Anonymkode: bc6a2...3b8 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #31 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bidra, ha et arbeide eller et fokus som gjør at du ikke har så mye kapasitet til å kjenne på egen misnøye Hva mener du med «misnøye»? Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #32 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Virker som om legestanden mener at du ikke er like alvorlig deprimert som du selv mener at du er. Ekte alvorlig depresjon er ganske gjenkjennbart fordi symptombildet er tydelig både psykisk og fysisk. Jeg har tatt flere tester i forbindelse med utredning hos psykiater og psykolog og resultatet var alvorlig depresjon. Du behøver ikke tro på det, det kan jeg uansett ikke gjøre noe med. Anonymkode: 00e33...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #33 Skrevet 30. april 2022 Hvis du er alvorlig deprimert så har du vanligvis selvmordstanker og svært dårlig fungering i hverdagen. Da er det vanlig å bli innlagt. Mistenker at du har moderat depresjon og tenker at det er verre, siden de ikke vil legge deg inn og du ikke får medisiner eller ECT. Det som også kan tenkes er at depresjonen kommer av traumene du har opplevd, og at du ikke har fått bearbeidet det. Da må du til en psykolog som er spesialist på dette. Anonymkode: f3bc9...aed
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #34 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du er alvorlig deprimert så har du vanligvis selvmordstanker og svært dårlig fungering i hverdagen. Da er det vanlig å bli innlagt. Min psykolog sier at han bare unntaksvis legger folk inn, vanligvis kun om pasientene ber om det. Det er ikke lov å skrive om selvmordstanker på kg. Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #35 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har de sjekket om du har bipolar lidelse? Type 2 kan være vanskelig å oppdagen da maniene er mindre alvorlige. Mange alvorlig deprimerte har egentlig bipolar lidelse, og da trenger man stemningsstabiliserende medisin. Uansett; det som har hjulpet meg er medisiner. Men er bipolar. Ellers det å få seg hund, men da må du bli friskere først fordi du har ingen energi når du er alvorlig deprimert og greier knapt å ta vare på deg selv. Være ute i naturen. Lysterapilampe og nok D-vitamin. Sunn mat. Yoga. Osv. Håper du får det bedre❤️ Anonymkode: f3bc9...aed Alvorlig depresjon sammenhengende i over et år er ikke typisk for bipolar lidelse. Det er en andel av dem med alvorlige tilbakevendende depresjoner som egentlig har bipolar lidelse. Vanligvis har depresjonene begynt i tenårene eller tidlig i 20-årene hvis de skyldes bipolar lidelse. AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvis du er alvorlig deprimert så har du vanligvis selvmordstanker og svært dårlig fungering i hverdagen. Da er det vanlig å bli innlagt. Mistenker at du har moderat depresjon og tenker at det er verre, siden de ikke vil legge deg inn og du ikke får medisiner eller ECT. Det som også kan tenkes er at depresjonen kommer av traumene du har opplevd, og at du ikke har fått bearbeidet det. Da må du til en psykolog som er spesialist på dette. Anonymkode: f3bc9...aed Man blir ikke nødvendigvis innlagt ved alvorlig depresjon, så lenge man har en viss kontroll over selvmordstankene og ikke nesten sulter ihjel e.l så kan man stort sett være hjemme. At man ikke får medisiner ved alvorlig depresjon er derimot høyst uvanlig, og egentlig uforsvarlig behandling med mindre du har valgt det selv. Enig i at det kan tyde på at de egentlig mener at depresjonen er mer moderat enn alvorlig. Det er uforsvarlig å ikke tilby noen med alvorlig depresjon medikamentell behandling i tillegg til behandling, i hvert fall når den har vart så lenge. Anonymkode: 34418...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #36 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er uforsvarlig å ikke tilby noen med alvorlig depresjon medikamentell behandling i tillegg til behandling, i hvert fall når den har vart så lenge. Kanskje de ønsker å behandle traumene først. Eller kanskje det ikke finnes medisin som passer både depresjon og traumer. Jeg leste nettopp at det ser som det er best for de med ptsd å ikke bruke medisiner. Anonymkode: 00e33...5ff
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #37 Skrevet 30. april 2022 jeg har ingen gode idéer, men vil bare gi deg en virtuell klem♥️ Depresjon er helt for jævlig Anonymkode: f557b...66b
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #38 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg har ingen gode idéer, men vil bare gi deg en virtuell klem♥️ Depresjon er helt for jævlig Anonymkode: f557b...66b Takk ♥️ Sist jeg fikk en klem var jula 2020, så jeg setter pris på det. Ja, depresjon er jævlig. Føles som å ha en gullfiskbolle over hodet samtidig som beina plutselig har blitt til murstein. Og mellom bollen og steinene er det ingenting. Anonymkode: 00e33...5ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #39 Skrevet 30. april 2022 Du må jo ha medisiner. Serotonin nivået i hjernen er lavt ved depresjon og medisin hjelper å øke dette igjen. Anonymkode: 6d865...15f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #40 Skrevet 30. april 2022 Hei, så leit å høre at du sliter sånn. Vil anbefale å bruke Fontenehuset. Stor klem fra meg 🧡 Anonymkode: 5ee9a...ef5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå