Gå til innhold

Hva hjelper mot alvorlig depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (25 minutter siden):

Ts spør hva som kan hjelpe mot alvorlig depresjon og jeg svarte. Noe mer du vil sette ingen på? 

Jeg er ts. Og grunnen til at jeg ber deg lese tråden før du svarer om du virkelig vil hjelpe er at jeg har svart på og skrevet om det du sier før. 

Apis skrev (24 minutter siden):

En depresjon kan komme innenfra, eller bli utløst av årsaker utenfor din kontroll, leste tidligere her at du har ptsd, kan det være der depresjonen kommer fra? 

Det er en del av det, men sannsynligvis sammensatt. Jeg vet ikke. 

Anonymkode: 00e33...5ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil også si at det å sørge for å beholde eller skaffe et sosialt nettverk om man ikke har noen akkurat nå er ufattelig viktig. Det du vil unngå for enhver pris TS er å bli isolert.

Det er nok for seint. Jeg har ingen og har ikke hatt noen på femten år (var i voldelig forhold, isolert). Hadde kollegaer og folk på jobb bare. Nå er jeg sykemeldt og har ingen. De jeg klarer å få kontakt med nå er «blodigler», slike som feeder på at andre har det vondt. Andre trekker seg bare unna. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du fortjener å ha et god liv

Hvorfor det egentlig? Det er ingenting spesielt eller bra eller bemerkelsesverdig med meg. Jeg er helt ordinær på alle måter. Ikke en sånn man legger merke til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det egentlig? Det er ingenting spesielt eller bra eller bemerkelsesverdig med meg. Jeg er helt ordinær på alle måter. Ikke en sånn man legger merke til. 

Det er en beskrivelse på folk flest, og folk flest fortjener et godt liv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (1 minutt siden):

Det er en beskrivelse på folk flest, og folk flest fortjener et godt liv. 

Hvorfor? Det gir ikke mening. Minst en milliard mennesker i verden lever i fattigdom, krig, mangler mat, vann, blir seksuelt misbrukt, dør eller skades av sykdom før de er fem år gamle - men jeg fortjener et godt liv? Ser ingen logikk i det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd en håndfull type medisiner og like mange psykologer, men det eneste som har gitt meg en merkbar effekt er trening. Problemet er å starte, men har man plutselig en god dag med nok overskudd vil trening, for de aller fleste, være til stor hjelp. Det gir umiddelbart resultater, og det kan ikke bli sagt mange nok ganger hvor viktig det er. Det kreves selvsagt vedlikehold, og noen dager vil det føles umulig å komme seg ut døra, men det vil alltid være verdt det. 

Anonymkode: 1a058...ee4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 8.32):

Som overskriften sier. Hva hjelper mot alvorlig depresjon og hva kan man gjøre selv. Har gått til psykolog en gang i uka uten effekt i litt over et år. 

våge å drømme, våge å flytte, våge å få nye relasjoner, sette planer for skog og mark, velge vekk destruktive relasjoner, slutte og røyke, våge å løpe, finne idyllisk sted, våge å søke nye jobber, våge å gjøre kreative hobbyer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har såkalt atypisk depresjon. Psykiateren sa at det var en slags depresjon der man tilsynelatende fungerer på utsiden. 

Jeg er lei for at du hadde det slik. Det høres veldig slitsomt og vondt ut. Hva gjorde du (verktøy) for å bli bedre?

Depresjon er utrolig vondt og unner ingen det ❤️ 

Det vi jobbet med var å snu tankegangen. Vi jobbet intensivt med det med flere timer i uken. Fikk alltid oppgaver mellom timene som jeg skulle jobbe med. Når jeg nå kjenner depresjonen kommer snikende jobber jeg hardt for å snu det. Komme meg opp av sengen, trene, spise og jobbe med tankene. Ha noe å se frem til. Fokusere på her og nå (mindfulness).

I senere tid har jeg også jobbet med relasjoner, har kptsd. Det å fokusere på andre når jeg er sammen med de. Jeg har fått flere venner i voksen alder. Relasjoner er viktig for psyken. 

Anonymkode: 05b82...4fb

AnonymBruker
Skrevet

Vil også legge til at de psykologene jeg har hatt som har hjulpet meg mest er strenge psykologer som setter ned foten når jeg går ned i offerrollen. De som kun har jattet med, vist masse empati osv har jeg ikke kommet så langt med. Det er viktig å finne riktig psykolog for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

TS, har ikke lest hele tråden, men så du skrev du har PTSD. Du kan gå til private tilbydere og betale av egen lomme for ketaminbehandling. Sånn ellers, som en som har levd med KPTSD i flere tiår; det er et helvete å leve med. Jeg syns det virker som du virkelig har stått på, men det er ingen quick fixes for noe så bedritent som PTSD og følgesplagene depresjon. For min del har jeg fått nok annet innhold i livet til at det ikke tar like stor plass, men spørs om det noengang blir helt borte, altså...

Anonymkode: f287b...8fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sånn ellers, som en som har levd med KPTSD i flere tiår; det er et helvete å leve med.

Vet du om depresjon er noe som «hører sammen med» KPTSD? Samme jeg har. Jeg tenker at det er logisk at det gjør det, men vet jo ikke  

AnonymBruker
Skrevet
Egenskap skrev (1 time siden):

våge å drømme, våge å flytte, våge å få nye relasjoner, sette planer for skog og mark, velge vekk destruktive relasjoner, slutte og røyke, våge å løpe, finne idyllisk sted, våge å søke nye jobber, våge å gjøre kreative hobbyer. 

Jeg våger jo. Jeg bare ser ikke poenget, har ikke krefter til det eller evner til det. Gjennomfører rutinene mine, alt utover det føles som å gå på ski over Nordpolen (masse strev til liten nytte). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg våger jo. Jeg bare ser ikke poenget, har ikke krefter til det eller evner til det. Gjennomfører rutinene mine, alt utover det føles som å gå på ski over Nordpolen (masse strev til liten nytte). 

Det er poenget du må finne ut av, hvis du ikke finner noe glede i noe, hvem kan isåfall få til å si det beste om deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har brukt et år. Dette er siste mulighet for å fikse meg, om ikke ender jeg på aap og sannsynligvis ufør og da føler jeg at alt håp er ute, jeg er ødelagt for alltid og jeg har virkelig mistet alt. Alt har han klart å ta fra meg, og han kalte det kjærlighet. 😭

ET ÅR?! Det er lite. Jeg synes det er altfor tidlig å i det hele tatt tenke på uføretrygd… 

Jeg har vært alvorlig deprimert i over 10 år. Har vært inn og ut av BUP, VOP og DPS. I løpet av disse årene har jeg fullført videregående skole og tatt høyere utdanning. Har fungert ganske greit, tross flere selvmordsforsøk. Klarte å ha en rutinert hver dag. Jeg brukte aktivitet som en mestringsstrategi, istedenfor å kjenne på følelsene. Altså jeg måtte gjøre noe HELE TIDEN. Gikk på veggen, da jeg skulle ut i arbeidslivet. Det er ikke før det siste halv året, at jeg har funnet ut grunnen til depresjonen. Den kommer av traumer (PTSD). Har fått en utrolig dyktig psykolog på DPS. Tidligere har jeg bare fått klinisk barnevernspedagog, klinisk sosionom og psykiatrisk sykepleier som behandler. Jeg byttet DPS faktisk, i samme by. Og jeg krevde en utredning. 

Nå går jeg både på Lamictal og Seroquel, og skal snart gjennomføre traumebehandling. Har utrolig god virkning av medisiner og terapi.

Anonymkode: 15c2e...46d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært alvorlig deprimert i over 10 år.

Dette er vel strengt tatt ingen konkurranse. 

Egenskap skrev (9 minutter siden):

Det er poenget du må finne ut av, hvis du ikke finner noe glede i noe, hvem kan isåfall få til å si det beste om deg?

Hvorfor skal noen si noe bra om meg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

IKKE HØR PÅ DETTE! Jeg har gjennomgått ECT. Det hadde null effekt. De sier du kan få hukommelsestap under behandling, men at denne kommer tilbake. Bullshit. Jeg har store hull i hukommelsen også fra tiden FØR behandlingen, og den har aldri kommet tilbake mer enn 10 år seinere. 

Det var også en norsk mann som søkte erstatning (fikk avslag), fordi han ikke lenger kjenner igjen kone og barn.

Styr unna!

Anonymkode: 2cb22...ccc

Så din erfaring med ECT skal være rettningsgivende for alle andre?

Mange dør av depresjoner, og kan ECT hjelpe er det for mange verdt å prøve. Det er synd om du ikke ble informert om mulige bivirkninger, også at de for noen kan være langvarige og permanente, men å skulle "nekte" andre en behandling som kan ha god og livsreddende effekt, fordi DU opplevde noe negativt er svært navlebeskuende. 

Anonymkode: d5a1a...cef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har gitt opp Ts og føler deg kanskje tryggere i offerrollen og depresjonen? Er du redd for å ha det bra? For det er helt normalt å føle det slik❤️ og jeg har vært der selv. Har du bearbeidet det som skjedde med deg? Eller føler du at det å gi slipp på det som skjedde deg er skremmende? Kanskje du føler at dette er identiteten din og du er redd for at du ikke er noe mer? For det er i såfall feil. 

Det er ingen konkurranse, men millioner av mennesker har blitt friske eller bedre etter åresvis med traumer, og traumer som barn som er vanskeligere å behandle. Det er å sette det i perspektiv. Hvorfor er du anerledes? Hva gjør at du ikke kommer deg videre? Har du snakket med psykologen din om det eller har psykologen din spurt deg disse spørsmålene? 

At folk lider betyr ikke at du eller jeg skal lide, det hjelper ikke dem. De ville gitt alt de hadde for å leve de livene vi har. Trygghet, økonomisk trygghet, fred, hjelpeapparat, muligheter etc. 

Jeg tenker at du ikke blir bedre før du virkelig ønsker det. Og det er krevende nok å komme dit, og skummelt. Men så verdt det når man blir bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg tror du har gitt opp Ts og føler deg kanskje tryggere i offerrollen og depresjonen? Er du redd for å ha det bra?

Nei og nei. Hadde ikke laget tråd her i så fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor? Det gir ikke mening. Minst en milliard mennesker i verden lever i fattigdom, krig, mangler mat, vann, blir seksuelt misbrukt, dør eller skades av sykdom før de er fem år gamle - men jeg fortjener et godt liv? Ser ingen logikk i det. 

Det er faktisk viktig at du har det bra, vis du ønsker å gjøre en forskjell for disse en milliard menneskene. Du kan involvere deg politisk, røde kors, kirkens bymisjon og etc...

AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (17 minutter siden):

Det er faktisk viktig at du har det bra, vis du ønsker å gjøre en forskjell for disse en milliard menneskene. Du kan involvere deg politisk, røde kors, kirkens bymisjon og etc...

Mulig jeg uttrykker meg dårlig, men dette har jeg faktisk ikke kapasitet til akkurat nå.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...