Gå til innhold

Hva hjelper mot alvorlig depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du må jo ha medisiner. Serotonin nivået i hjernen er lavt ved depresjon og medisin hjelper å øke dette igjen. 

Anonymkode: 6d865...15f

Legen min sa at dette var en myte?

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei, så leit å høre at du sliter sånn. Vil anbefale å bruke Fontenehuset. Stor klem fra meg 🧡

Anonymkode: 5ee9a...ef5

Hva er det? Takk for klem ♥️

Anonymkode: 00e33...5ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde alvorlig depresjon for 13 år siden. Varte i mange år. Ukentlig selvmordsforsøk, selvskading, å pusse tennene, spise, dusje etc var en kamp. Lå for det meste under dyna og enten skrek, gråt eller var nærmest apatisk.

Hadde jeg klart alt det du gjør hadde det vært en seier. I dag har jeg tidvis mild depresjon. Jeg klarer fortsatt ikke å gjøre alt du gjør hver dag, det ville føltes helt meningsløst til tider, men absolutt veldig bra jobbet av deg ❤️. Men er du sikker på at du har alvorlig depresjon? Det er ganske stort sprik mellom oss 🤔 men selvsagt ingen psykolog, bare en tanke. 

For å bli bedre måtte jeg virkelig ville bli bedre og ha troen på at det gikk, noe som selvsagt er vanskelig når man er deprimert. Jeg oppsøkte hjelp og fikk intensiv behandling med god effekt, over et år. Nå kan jeg jobbe meg ut av en begynnende depresjon på egenhånd med de verktøyene jeg har. Jeg kan føle på lykke, glede og en mening med livet. 

Har du snakket med psykologen om at du føler du ikke kommer noen vei? Om dere eventuelt kan endre type behandling du får? 

Anonymkode: 05b82...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du er alvorlig deprimert så har du vanligvis selvmordstanker og svært dårlig fungering i hverdagen. Da er det vanlig å bli innlagt. Mistenker at du har moderat depresjon og tenker at det er verre, siden de ikke vil legge deg inn og du ikke får medisiner eller ECT.

Det som også kan tenkes er at depresjonen kommer av traumene du har opplevd, og at du ikke har fått bearbeidet det. Da må du til en psykolog som er spesialist på dette.

Anonymkode: f3bc9...aed

Det høres ut som det er ensomheten som holder deg nede? Kanskje du kan melde deg som frivillig hos Røde Kors, Norsk Folkehjelp e.l? Da gjør du både noe viktig for andre (ref. verdiløsheten du føler på) og det er en gylden måte å komme i kontakt med andre på ❤️ 

Ellers vil jeg anbefale deg til å fokusere på det du er takknemlig for. En firbent venn som er fullstendig avhengig av deg? God fysisk helse? Bor i Norge? Mat og tak over hodet? osv.. 

Bli din egen beste venn! Du fortjener kun det beste - komplimenter, pep talk, gode middager, danse til glad musikk, binge netflix, turer i skog og mark. Husk at i dag er den første dagen i resten av ditt liv. Varme klemmer og ønsker deg alt godt fremover ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk ♥️ Sist jeg fikk en klem var jula 2020, så jeg setter pris på det. Ja, depresjon er jævlig. Føles som å ha en gullfiskbolle over hodet samtidig som beina plutselig har blitt til murstein. Og mellom bollen og steinene er det ingenting. 

:klem: 💙

Anonymkode: d2396...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at behandler har vert helt 100% ærlig med deg vedr diagnoser? Jeg gikk til en som ikke var ærlig, fikk vite diagnosen tilfeldig via nav. Kom til ny behandler og tok opp det jeg hadde fått vite og fikk da ny runde med tester for å dobbeltsjekke og svaret jeg fikk vedr diagnose har løst mye for meg. Nå er jeg mindre deprimert og kan lettere ta tak i problemene etter hvert som de oppstår fordi jeg vet hvorfor det skjer.

Anonymkode: cc560...004

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

ECT. Google hvordan det gjøres, det er ikke som i gamle dager. Jobber i psykiatrien og sett at brukere har blitt bedre umiddelbart etter behandling. Hvis jeg hadde blitt alvorlig deprimert så hadde jeg ikke tvilt ett sekund på å ta ECT.

Anonymkode: f3bc9...aed

IKKE HØR PÅ DETTE! Jeg har gjennomgått ECT. Det hadde null effekt. De sier du kan få hukommelsestap under behandling, men at denne kommer tilbake. Bullshit. Jeg har store hull i hukommelsen også fra tiden FØR behandlingen, og den har aldri kommet tilbake mer enn 10 år seinere. 

Det var også en norsk mann som søkte erstatning (fikk avslag), fordi han ikke lenger kjenner igjen kone og barn.

Styr unna!

Anonymkode: 2cb22...ccc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde alvorlig depresjon for 13 år siden. Varte i mange år. Ukentlig selvmordsforsøk, selvskading, å pusse tennene, spise, dusje etc var en kamp. Lå for det meste under dyna og enten skrek, gråt eller var nærmest apatisk.

Hadde jeg klart alt det du gjør hadde det vært en seier. I dag har jeg tidvis mild depresjon. Jeg klarer fortsatt ikke å gjøre alt du gjør hver dag, det ville føltes helt meningsløst til tider, men absolutt veldig bra jobbet av deg ❤️. Men er du sikker på at du har alvorlig depresjon? Det er ganske stort sprik mellom oss 🤔 men selvsagt ingen psykolog, bare en tanke. 

For å bli bedre måtte jeg virkelig ville bli bedre og ha troen på at det gikk, noe som selvsagt er vanskelig når man er deprimert. Jeg oppsøkte hjelp og fikk intensiv behandling med god effekt, over et år. Nå kan jeg jobbe meg ut av en begynnende depresjon på egenhånd med de verktøyene jeg har. Jeg kan føle på lykke, glede og en mening med livet. 

Har du snakket med psykologen om at du føler du ikke kommer noen vei? Om dere eventuelt kan endre type behandling du får? 

Anonymkode: 05b82...4fb

Jeg har såkalt atypisk depresjon. Psykiateren sa at det var en slags depresjon der man tilsynelatende fungerer på utsiden. 

Jeg er lei for at du hadde det slik. Det høres veldig slitsomt og vondt ut. Hva gjorde du (verktøy) for å bli bedre?

Vetikka skrev (6 timer siden):

Det høres ut som det er ensomheten som holder deg nede? Kanskje du kan melde deg som frivillig hos Røde Kors, Norsk Folkehjelp e.l? Da gjør du både noe viktig for andre (ref. verdiløsheten du føler på) og det er en gylden måte å komme i kontakt med andre på ❤️ 

Ellers vil jeg anbefale deg til å fokusere på det du er takknemlig for. En firbent venn som er fullstendig avhengig av deg? God fysisk helse? Bor i Norge? Mat og tak over hodet? osv.. 

Bli din egen beste venn! Du fortjener kun det beste - komplimenter, pep talk, gode middager, danse til glad musikk, binge netflix, turer i skog og mark. Husk at i dag er den første dagen i resten av ditt liv. Varme klemmer og ønsker deg alt godt fremover ❤️

Det er en ond sirkel, egentlig. Min ptsd sier at jeg er verdiløs og ødelagt, som gjør at jeg skammer meg og trekker meg unna andre sosialt, så øker depresjonen fordi jeg ikke klarer å være med andre, så øker skammen og dermed igjen følelsen av å være ødelagt…. Osv. 

Når jeg er med andre spiller jeg en rolle, jeg er ikke sikker på at jeg har noe tydelig «jeg» som andre kan bli kjent med lenger. Etterpå er jeg bare veldig sliten og skammer meg. Så jeg tror ikke det er så lurt med slik frivillig arbeid akkurat nå. 

Jeg vet jeg burde vært takknemlig for ting, men jeg føler det ikke. Mesteparten av tiden er det tomt. Så kommer blaff av intenst hat og tristhet. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du sikker på at behandler har vert helt 100% ærlig med deg vedr diagnoser? Anonymkode: cc560...004

Ja, har lest journalen og også fått det referert av nav på dialogmøter og av fastlege. 

AnonymBruker
Skrevet

God tid :hjerte:

Anonymkode: 7f0b2...2f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

God tid :hjerte:

Anonymkode: 7f0b2...2f3

Har brukt et år. Dette er siste mulighet for å fikse meg, om ikke ender jeg på aap og sannsynligvis ufør og da føler jeg at alt håp er ute, jeg er ødelagt for alltid og jeg har virkelig mistet alt. Alt har han klart å ta fra meg, og han kalte det kjærlighet. 😭

Skrevet

Oppskrift på atferdsterapi. Lag statistikk med to skjemaer. Et der du registrerer når du har det bra og når du har det dårlig. Registrer hva som var foranledning og hva du gjorde når du hadde det bra og dårlig. Deretter kommer tiltaket. Da bytter du bort foranledningene eller atferden når du hadde det dårlig med noe fra når du hadde det bra. Registrer fortsatt statistikk og legg merke til om du oppnår mer ok stemning og mindre tid i depresjon.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det virkelig er alvorlig depresjon er det stort sett hjelp med medisiner. Ellers er struktur på dagen viktig. Legge seg og stå opp til faste tider, stelle seg  hver morgen. spise til faste tider, en aktivitet pr da- helst noe fysisk. 

AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (2 minutter siden):

Hvis det virkelig er alvorlig depresjon er det stort sett hjelp med medisiner. Ellers er struktur på dagen viktig. Legge seg og stå opp til faste tider, stelle seg  hver morgen. spise til faste tider, en aktivitet pr da- helst noe fysisk. 

Hvis du virkelig vil hjelpe hadde det vært bra om du hadde lest tråden. 

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (18 minutter siden):

Oppskrift på atferdsterapi. Lag statistikk med to skjemaer. Et der du registrerer når du har det bra og når du har det dårlig. Registrer hva som var foranledning og hva du gjorde når du hadde det bra og dårlig. Deretter kommer tiltaket. Da bytter du bort foranledningene eller atferden når du hadde det dårlig med noe fra når du hadde det bra. Registrer fortsatt statistikk og legg merke til om du oppnår mer ok stemning og mindre tid i depresjon.

Men jeg føler stort sett ingenting. Skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du virkelig vil hjelpe hadde det vært bra om du hadde lest tråden. 

Hva tenker du på? 

AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (Akkurat nå):

Hva tenker du på? 

Det jeg sier. 

Skrevet

Det jeg sier. 

Ts spør hva som kan hjelpe mot alvorlig depresjon og jeg svarte. Noe mer du vil sette ingen på? 

Skrevet

Men jeg føler stort sett ingenting. Skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det da. 

En depresjon kan komme innenfra, eller bli utløst av årsaker utenfor din kontroll, leste tidligere her at du har ptsd, kan det være der depresjonen kommer fra? 

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Kan kun snakke for meg selv. Etter tiår med depresjoner fant jeg ut at nå måtte jeg ta tak i dette selv. 

Det som hjalp meg var:

Snu tankegangen min. Stå opp hver morgen, stelle meg, snu om fullstendig på kostholdet, mye grønnsaker og sunn mat, litt typ Middelhavsdiett. Trene, gå turer, rydde i huset sånn at det ble trivelig hver dag. 

Tvang meg selv til å gjøre alt dette, uansett i helvete. Jobbet mest med tankesettet mitt, ville jo helst ligge under dyna, men det tillot jeg meg ikke. 

Gjøre en ting hver dag jeg ikke ville/turte/orket utenom det jeg skriver over. Å gå i butikken virket nesten uoverkommelig for meg, men jeg gjorde det for det. Lagde meg middag, selv om jeg ikke ville. Styrketrening og turer var også gull for meg, selv om det tok litt tid før jeg forstod at det gjorde utrolig godt. 

Nå har jeg hatt fem år uten depresjoner og ser meg aldri tilbake ❤️ Jeg ser framover og gleder meg til hver dag. Er takknemlig for mye, takknemlighet klarte jeg ikke å føle på tidligere. 

Jeg rett og slett "tvangsmedisinerte" meg selv, tok et par år, men verdt hver eneste dag. 

Anonymkode: 84301...751

Har en liknende erfaring.

Har vært helt avgjørende med rutiner, kosthold og trening og da trening som er hard nok og gjør en skikkelig anpusten og svett for å få endorfin kicket.

I tillegg så har det vært nyttig å lese om bøker som kan forklare og være en støttte til å lage en historie bakover som gir mening i tillegg til det å endre situasjonen. Kan nevne Finn Skårderud (Uro), Alice Miller(flere bøker) og Ingvard Wilhelmesen (Det er ikke mer synd på deg enn andre).

Vil også si at det å sørge for å beholde eller skaffe et sosialt nettverk om man ikke har noen akkurat nå er ufattelig viktig. Det du vil unngå for enhver pris TS er å bli isolert. Det føles kanskje ok i starten, men etterhvert blir det enda verre. VIrkelig ille og vanskeligere å få det bedre.

Heier på deg TS og det finnes lys i enden av tunnellen så ikke gi opp. Du fortjener å ha et god liv.

Anonymkode: cb099...ae4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er du helt flat eller svinger følelsene fra ingenting til verre? Hvordan var livet ditt før depresjonen, var det en hendelse som utløste det eller kom depresjonen gradvis? Hva tror du selv depresjonen skyldes? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Medisiner vet vi i dag egentlig ikke fungerer. Det demper kun symptomene, men fjerner ikke problemet. I tillegg er det utrolig heftige saker som ikke er bra for kroppen. Så ts skal være glad hun ikke har fått medisiner. Regelmessig terapi og hard jobbing er det som må til over tid. 

Anonymkode: 3db9f...f93

All forskning tyder på at medisiner kombinert med terapi er den beste behandlingen, men en random på Kvinneguiden vet helt sikkert bedre. Du er vel kanskje en verdensledende forsker innen psykiatri?

Anonymkode: 0777e...715

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...