Gå til innhold

Hva hjelper mot alvorlig depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier. Hva hjelper mot alvorlig depresjon og hva kan man gjøre selv. Har gått til psykolog en gang i uka uten effekt i litt over et år. 

Anonymkode: 00e33...5ff

AnonymBruker
Skrevet

Ved alvorlig depresjon er sjelden kun psykolog nok. Da bør man kombinere terapi + medisiner. Du bør altså oppsøke psykiater.

Anbedaler deg også å lese:

Lykketyvene - hvordan overkomme depresjon av Torkil Berge oh Arne Repål.

Anonymkode: 0777e...715

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ved alvorlig depresjon er sjelden kun psykolog nok. Da bør man kombinere terapi + medisiner. Du bør altså oppsøke psykiater.

Anbedaler deg også å lese:

Lykketyvene - hvordan overkomme depresjon av Torkil Berge oh Arne Repål.

Har lest den. Men vanskelig å konsentrere seg. Klarte ikke å finne noe nyttig i den. Har spurt om medisiner før, men kan vurdere å spørre igjen. Vet ikke om det er noen vits. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har lest den. Men vanskelig å konsentrere seg. Klarte ikke å finne noe nyttig i den. Har spurt om medisiner før, men kan vurdere å spørre igjen. Vet ikke om det er noen vits. 

Rart. Jeg synes den boka er full av gode tips som fungerer.

Hvis du faktisk er alvorlig deprimert så skal du ha medisiner! Hva slags tulling av en lege har du vært i kontakt med? Mange skriver ut medisiner (feks SSRI) selv ved milde depresjoner.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rart. Jeg synes den boka er full av gode tips som fungerer.

Hvis du faktisk er alvorlig deprimert så skal du ha medisiner! Hva slags tulling av en lege har du vært i kontakt med? Mange skriver ut medisiner (feks SSRI) selv ved milde depresjoner.

Har snakket med flere leger, faktisk. Fastlegen min og tre ulike psykiatere. Føler at jeg maser. Orker ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har snakket med flere leger, faktisk. Fastlegen min og tre ulike psykiatere. Føler at jeg maser. Orker ikke det. 

Dette høres rett og slett utrolig rart ut. 

Da jeg var i en mild depresjon skrev psykiater ut Zoloft umiddelbart. 

Nesten så jeg mistenker at de ikke tror på at du er syk... 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Kyndig hjelp (medisiner og samtalebehandling) kombinert med selvhjelp.

Denne er illustrerende:

th?id=OIP.fbuM-m4c61yi4eWPrPcqvwHaFj&pid=Api&P=0&w=258&h=194

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ditt liv, og det er du som må kjempe for deg selv. Om du ikke føler du har noen god hjelp av å snakke med en psykolog, så er det ikke masete å ønske om annen behandling!

Jeg har faktisk bedt om annen behandling flere ganger, til og med byttet psykolog/psykiater, men det skjer ingenting. Orker ikke mase om dette mer, krever nok energi å reise dit fysisk og sitte i den stolen. 

Tenker at jeg har jo kjempet ganske hardt ganske lenge, nå vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre som jeg ikke alt har prøvd. Ect og ketamin er kun for de som er innlagt, og de vil ikke legge meg inn (fullt). 

AnonymBruker
Skrevet

ECT. Google hvordan det gjøres, det er ikke som i gamle dager. Jobber i psykiatrien og sett at brukere har blitt bedre umiddelbart etter behandling. Hvis jeg hadde blitt alvorlig deprimert så hadde jeg ikke tvilt ett sekund på å ta ECT.

Anonymkode: f3bc9...aed

AnonymBruker
Skrevet

Naturen.

Anonymkode: de8e6...91a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de sjekket om du har bipolar lidelse? Type 2 kan være vanskelig å oppdagen da maniene er mindre alvorlige. Mange alvorlig deprimerte har egentlig bipolar lidelse, og da trenger man stemningsstabiliserende medisin.

Uansett; det som har hjulpet meg er medisiner. Men er bipolar. Ellers det å få seg hund, men da må du bli friskere først fordi du har ingen energi når du er alvorlig deprimert og greier knapt å ta vare på deg selv. Være ute i naturen. Lysterapilampe og nok D-vitamin. Sunn mat. Yoga. Osv. Håper du får det bedre❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan kun snakke for meg selv. Etter tiår med depresjoner fant jeg ut at nå måtte jeg ta tak i dette selv. 

Det som hjalp meg var:

Snu tankegangen min. Stå opp hver morgen, stelle meg, snu om fullstendig på kostholdet, mye grønnsaker og sunn mat, litt typ Middelhavsdiett. Trene, gå turer, rydde i huset sånn at det ble trivelig hver dag. 

Tvang meg selv til å gjøre alt dette, uansett i helvete. Jobbet mest med tankesettet mitt, ville jo helst ligge under dyna, men det tillot jeg meg ikke. 

Gjøre en ting hver dag jeg ikke ville/turte/orket utenom det jeg skriver over. Å gå i butikken virket nesten uoverkommelig for meg, men jeg gjorde det for det. Lagde meg middag, selv om jeg ikke ville. Styrketrening og turer var også gull for meg, selv om det tok litt tid før jeg forstod at det gjorde utrolig godt. 

Nå har jeg hatt fem år uten depresjoner og ser meg aldri tilbake ❤️ Jeg ser framover og gleder meg til hver dag. Er takknemlig for mye, takknemlighet klarte jeg ikke å føle på tidligere. 

Jeg rett og slett "tvangsmedisinerte" meg selv, tok et par år, men verdt hver eneste dag. 

Anonymkode: 84301...751

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg har Cipralex hjulpet veldig. Trener og får nok fysisk aktivitet. Er ute i dagslys og mediterer.

Anonymkode: 1e244...1d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Naturen.

Anonymkode: de8e6...91a

Er ute i naturen i flere timer hver dag. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har de sjekket om du har bipolar lidelse?

Ellers det å få seg hund, men da må du bli friskere først fordi du har ingen energi når du er alvorlig deprimert og greier knapt å ta vare på deg selv. Være ute i naturen. Lysterapilampe og nok D-vitamin. Sunn mat. Yoga. Osv. Håper du får det bedre❤️

Har ikke bipolar. Har hund, og er masse ute med den. Har lysterapilampe, tar d vitamin, spiser sunt, trener yoga x1 uken. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snu tankegangen min. Stå opp hver morgen, stelle meg, snu om fullstendig på kostholdet, mye grønnsaker og sunn mat, litt typ Middelhavsdiett. Trene, gå turer, rydde i huset sånn at det ble trivelig hver dag. 

Tvang meg selv til å gjøre alt dette, uansett i helvete. Jobbet mest med tankesettet mitt, ville jo helst ligge under dyna, men det tillot jeg meg ikke. 

Gjøre en ting hver dag jeg ikke ville/turte/orket utenom det jeg skriver over. Å gå i butikken virket nesten uoverkommelig for meg, men jeg gjorde det for det. Lagde meg middag, selv om jeg ikke ville. Styrketrening og turer var også gull for meg, selv om det tok litt tid før jeg forstod at det gjorde utrolig godt. 

Gjør alt dette. Da må jeg vente fire år på bedring? 😔

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg har Cipralex hjulpet veldig. Trener og får nok fysisk aktivitet. Er ute i dagslys og mediterer.

Anonymkode: 1e244...1d5

Legen sa vel at cipralex var feil type eller noe sånt, men jeg kan spørre igjen. Mediterer hver dag. 

Skrevet

For meg hjalp medisiner godt. Merket tydelig bedring etter tre uker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan kun snakke for meg selv. Etter tiår med depresjoner fant jeg ut at nå måtte jeg ta tak i dette selv. 

Det som hjalp meg var:

Nå har jeg hatt fem år uten depresjoner og ser meg aldri tilbake ❤️ Jeg ser framover og gleder meg til hver dag. Er takknemlig for mye, takknemlighet klarte jeg ikke å føle på tidligere. 

Jeg rett og slett "tvangsmedisinerte" meg selv, tok et par år, men verdt hver eneste dag. 

Du vet at du banner i kirka med det å si at mennesker med psykiske lidelser må ta ansvar for egen helse også. 

Selv tviler jeg på at ts kun har depresjon, hennes hoveddiagnose er nok en noe mer alvorlig.

Jeg har et vennepar hvor begge er uføre. En kombinasjon av fysisk og mental helse. De er begge veldig gode på å være syke, og veldig gode på å være åpne om sime sykdommer. Alt av sykdom og psykdom er akseptabelt. 

De blir skrøpeligere og skrøpeligere for hvert år som går, og de unge voksne barna har startet å gå i deres fotspor. De knasker medisiner som om det var sukkertøy. 

Paradokset er, ingen av de snakker om hva de selv kan gjøre for å få det bedre med seg selv. 

Det er på en måte forbudt å snakke om. 

Anonymkode: 251f0...9bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Gjør alt dette. Da må jeg vente fire år på bedring? 😔

Jeg ventet to år og det var verdt det. Slet med tunge depresjoner fra jeg var 17 til 45 år. 

Gikk opp et lys for meg da jeg tok ansvar selv og ikke tenkte at alle andre skulle fikse meg.

Men husk, dette hjalp meg, ikke sikkert det er fasiten for alle ❤️ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du vet at du banner i kirka med det å si at mennesker med psykiske lidelser må ta ansvar for egen helse også. 

Selv tviler jeg på at ts kun har depresjon, hennes hoveddiagnose er nok en noe mer alvorlig.

Paradokset er, ingen av de snakker om hva de selv kan gjøre for å få det bedre med seg selv. 

Det er på en måte forbudt å snakke om. 

Anonymkode: 251f0...9bc

Hvorfor skriver du om dette paradokset her? Forstår du ikke at jeg ønsker å gjøre noe for å bli bedre? 

Du har rett i at jeg har en annen diagnose også, hva har det med saken å gjøre? Har ptsd etter omfattende vold. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gikk opp et lys for meg da jeg tok ansvar selv og ikke tenkte at alle andre skulle fikse meg.

Jeg tenker ikke at alle andre skal fikse meg… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker ikke at alle andre skal fikse meg… 

Nei, men jeg tenkte mer på piller, psykolog, samtaler, innleggelser osv.. til slutt måtte jeg bare ta meg sammen. Noe jeg HATET tanken på først. Er ikke bare å ta seg sammen. 

Men for MEG var det "bare" å ta seg sammen, riktignok kjempet jeg en kamp i to år for å klare dette. 

Alt ble bedre når jeg ikke lå under dyna og trodde det beste var om jeg bare forsvant. Men det kom ikke gratis, det kan jeg ikke poengtere godt nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...