kinetheking Skrevet 30. april 2022 #1 Skrevet 30. april 2022 Babyjenta mi har fått smake fadtføde siden hun fylte 4 mnd, men når hun ble rundt 8 mnd nektet hun gradvis mer og mer å spise det hun blir servert selvom hun likte det svært godt tidligere har prøvd mye forskjellig, most banan, kokt søtpotet, kokt gulerot, kokte erter, kokt eple med kanel og rapsolje, most avocado, vannmelon, barnemat på glass i varierende smaker, ferdig smoothie. alt sammen må tvinges inn! Hun liker kun nestle babygrøt i alle smaker som finnes, dette har pågått i over 3 uker, føler all progressen fra hun ble 4 mnd er bortkastet noen råd??
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #2 Skrevet 30. april 2022 Fortsett å tilby nye ting, akkurat som du gjør. Det går seg helt sikkert til igjen. Vår hadde sånne sultestreik-perioder når det vad nye tenner på gang Anonymkode: 1522f...273 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #3 Skrevet 30. april 2022 Mye mos og grøt her, hva skjer når hun får biter? Er det smak på maten, eller kun de moste grønnsakene? Min har "aldri" og fremdeles ikke likt mos særlig godt. Han vil ha konsistenser og smak. Hva med kjøtt, fisk, gulrotstaver osv? Anonymkode: 3caa9...419 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #4 Skrevet 30. april 2022 Har du latt henne spise selv? Hva med brødskiver? Anonymkode: 4be76...e37 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #5 Skrevet 30. april 2022 Ikke tving. La henne spise det hun vil. Tilby alt, så løsner det til slutt. Det kan ta lang tid, være frustrerende og irriterende, men det er det som fungerer Anonymkode: 251bf...409
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 Babyer bør vel ikke spise kanel? Anonymkode: 07a18...f85
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 Ja: det går seg til. Endel barn har korte eller lange perioder med sære vaner. En unge i sønnens barnehage spise lenge KUN runde ting 🙃 Altså…..så det selv 🤷♀️ Min spiste omtrent bare beige ganske lenge, og alt fra før 1 års alder var bare å glemme. Stresset masse med det husker jeg 👀 Anonymkode: 30f39...41c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #8 Skrevet 30. april 2022 kinetheking skrev (14 timer siden): Babyjenta mi har fått smake fadtføde siden hun fylte 4 mnd, men når hun ble rundt 8 mnd nektet hun gradvis mer og mer å spise det hun blir servert selvom hun likte det svært godt tidligere har prøvd mye forskjellig, most banan, kokt søtpotet, kokt gulerot, kokte erter, kokt eple med kanel og rapsolje, most avocado, vannmelon, barnemat på glass i varierende smaker, ferdig smoothie. alt sammen må tvinges inn! Hun liker kun nestle babygrøt i alle smaker som finnes, dette har pågått i over 3 uker, føler all progressen fra hun ble 4 mnd er bortkastet noen råd?? Men hva med vanlig mat? Brødskiver med pålegg og normal norsk husmannskost/ deres middag? Min er straks 8 mnd og får helt vanlig mat. Bare i veldig små biter. Grøt og middagsglass får han også. Anonymkode: bcdb5...31a 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 Jeg er så enig i det de skriver over her om å ikke tvinge i barnet mat. Følte selv at det ble mye lettere når jeg begynte å gi mat hun kunne spise selv og bare aksepterte at det kom til å bli mye gris. Gi grønnsaker, brødskive, egg i alle former, frukt, fullkornspasta osv. Legg det på matbrettet hennes. Jeg bleier å ha stolen stående nær kjøkkenet mens jeg feks rydder eller lager mat til meg selv, så starter hun å spise litt av seg selv også sitter vi å spiser resten av måltidet sammen mens jeg også spiser. Du kan evt bare sitte å spise din egen mat uten å si noe om at hun må røre maten sin, så kanskje interessen vekkes. Anonymkode: ea742...3ab 2
regnbuebarn Skrevet 30. april 2022 #10 Skrevet 30. april 2022 kinetheking skrev (15 timer siden): Babyjenta mi har fått smake fadtføde siden hun fylte 4 mnd, men når hun ble rundt 8 mnd nektet hun gradvis mer og mer å spise det hun blir servert selvom hun likte det svært godt tidligere har prøvd mye forskjellig, most banan, kokt søtpotet, kokt gulerot, kokte erter, kokt eple med kanel og rapsolje, most avocado, vannmelon, barnemat på glass i varierende smaker, ferdig smoothie. alt sammen må tvinges inn! Hun liker kun nestle babygrøt i alle smaker som finnes, dette har pågått i over 3 uker, føler all progressen fra hun ble 4 mnd er bortkastet noen råd?? Min baby ble enda fullammet ved 8mnd og nektet alt av mat, spisevegring pga allergier. Slapp av. Ikke press henne. La henne smake og spise selv.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #11 Skrevet 30. april 2022 Sikker på at hun ikke har hatt korona slik at smakssansen har endret seg? Ellers er det bare å fortsette å tilby smaksprøver. Anonymkode: 00f73...1f7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #12 Skrevet 1. mai 2022 Tilvenning tok en god stund med 3åringen, han brakk seg av alt og jeg var redd han ble kvalt. Men det gikk seg til når jeg selv slutta å være nervøs. Han er nå 3 år og veldig nøye på hva han putter i munn. Han er også sensitiv for utseende på mat, brekker seg og sier æsj om han Syntes det ser ekkelt ut. Spiser ikke flytende som supper. Vil ikke ha brun mat, som brunsaus og kjøttkaker. Men liker pannekaker, pizza,Taco,pølser og litt annet. Bare fortsett å prøv, så går det seg til:) Anonymkode: 66bbe...c7c
TuriE Skrevet 1. mai 2022 #13 Skrevet 1. mai 2022 (endret) . Endret 1. mai 2022 av TuriE Skeev på feil tråd
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #14 Skrevet 1. mai 2022 Ikke stress. Det går seg til. Alt går i perioder med de små. Bare la det gå sin gang. Det er ikke som om hu fortsetter slik i mange år 😅 ikke la det gå deg på nervene, det finnes verre ting. Hu er bare 8 måneder. Tenk heller på hvorfor det går så innpå deg. Hu er jo bare en baby enda. Anonymkode: b21c3...f6f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #15 Skrevet 1. mai 2022 kinetheking skrev (På 30.4.2022 den 5.57): har prøvd mye forskjellig, most banan, kokt søtpotet, kokt gulerot, kokte erter, kokt eple med kanel og rapsolje, most avocado, vannmelon, barnemat på glass i varierende smaker, ferdig smoothie. Er dette utvalget? Alt kokt og most? Lag brødskiver med pålegg. Del opp i småbiter og sett det foran barnet. Ikke mas, la barnet gjøre selv. Og for all del ikke tving! Det er jo oppskriften på motstand og framtidig vegring. Banan i biter, avokado i biter. Kokt pasta kan prøves. Biter av fisk, brokkoli osv. Min unge skulle ha alt hver for seg, ikke noe blandet. Når maten er satt foran barnet, så spiser du det samme selv. Snakk med barnet om helt andre ting. Ikke fokuser på maten. Og mat vil havne på gulvet, ignorer det. Vis hvordan spise maten mens du snakker om andre ting. Anonymkode: 922f0...c0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå