Gå til innhold

Noen som opplever at venner blir ekstremt frekke når det er andre til stede?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner oppriktig ikke hva som feiler sånne mennesker. Har hendt flere ganger. Sist var det medstudenter som jeg hjalp mye fordi de slet med å konsentrere seg og diverse andre ting. Når vi er en til en er vedkommende hyggelig å henge med, og vi har gode samtaler, men med engang det er flere til stede blir hun helt sinnsykt frekk og gjør narr av meg. Har konfrontert begge flere ganger, de børster det bort med at jeg er hårsår og tåler ikke tull. Nå er begge blokkert for godt. Drittlei av negativitet.

Noen andre som har opplevd det samme? Er det normalt, eller er jeg virkelig alt for hårsår? Hadde aldri gjort narr av noen eller sagt frekke ting, ihvertfall ikke hvis personen hadde sagt eller følt seg ubehagelig. 

Anonymkode: c342f...390

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lett å bedømme når du ikke deler eksempler. Det er uansett ikke en uvanlig adferd blant mennesker, det er dog viktig å skille mellom en liten spøk for moro skyld(koselig prat) kontra bruke ondsinnet utdriting av andre for å hevde seg selv(mobbing). En grei test er å kjøre samme type spøk tilbake ved en annen anledning, om de ler med er det greit om de blir sinte er det best å dumpe de som råtne egg.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

har opplevd det der flere ganger i mine yngre år. bare å kutte dem ut og finne deg bedre venner.

• Liker 4
Skrevet
Natta1980 skrev (2 minutter siden):

har opplevd det der flere ganger i mine yngre år. bare å kutte dem ut og finne deg bedre venner.

Dette👆👍

Bra folk oppfører seg ikke sånn, særlig når du hjelper dem. De utnytter deg. Dump dem hardt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler ofte på min egen evne til bedømming, men når jeg sammenligner hvordan mine venner får meg til å føle meg, så er det en som alltid har skilt seg markant ut. Mye subtil mobbing, enten vi er alene eller ikke. Jeg kuttet til slutt ut da. Ble fysisk dårlig av kontakt🥺

ALT ved meg skulle kommenteres; hver eneste mimikk. Var jeg stille 2 min ble det veldig intenst, mye spørsmål om hva som var galt. Jo det som var galt var denne nervøsiteten jeg følte😂

Anonymkode: 1cfa3...518

• Liker 2
Skrevet

Bestevenninnen min gjorde det da vi begynte på ny ungdomsskole. Noen ganger møtes vi tilfeldelig, og jeg er ennå redd henne. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner oppriktig ikke hva som feiler sånne mennesker. Har hendt flere ganger. Sist var det medstudenter som jeg hjalp mye fordi de slet med å konsentrere seg og diverse andre ting. Når vi er en til en er vedkommende hyggelig å henge med, og vi har gode samtaler, men med engang det er flere til stede blir hun helt sinnsykt frekk og gjør narr av meg. Har konfrontert begge flere ganger, de børster det bort med at jeg er hårsår og tåler ikke tull. Nå er begge blokkert for godt. Drittlei av negativitet.

Noen andre som har opplevd det samme? Er det normalt, eller er jeg virkelig alt for hårsår? Hadde aldri gjort narr av noen eller sagt frekke ting, ihvertfall ikke hvis personen hadde sagt eller følt seg ubehagelig. 

Ikke hjelp henne flere ganger og spør hun om hvorfor så si at det er fordi hun tøffer seg når det er andre tilstede og at du er lei av hun er usikker på sin plass i hiearkiet. 

Skrevet

Det er fordi de ikke har respekt for deg. Jeg har alltid sagt til alle jeg kjenner: "legg merke til hvordan deres venner er mot dere foran andre". 

Når en person endrer sin personlighet, sin atferd mot deg når det er andre til stede, fra å være snill til å være frekk og nærmest gjøre narr av deg - så betyr det at vedkommende viser sitt sanne jeg. Jeg har opplevd det flere ganger og kuttet kontakten med en gang. Når man er alene så er de jo alene, de har ingen å støtte seg på og derfor må de være snill. 

Slik er det med kjæreste også, du kan virkelig se hvordan han respekterer deg ved å se hvordan han behandler deg når det er andre til stede. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, anonymbruker2312 said:

Det er fordi de ikke har respekt for deg. Jeg har alltid sagt til alle jeg kjenner: "legg merke til hvordan deres venner er mot dere foran andre". 

Når en person endrer sin personlighet, sin atferd mot deg når det er andre til stede, fra å være snill til å være frekk og nærmest gjøre narr av deg - så betyr det at vedkommende viser sitt sanne jeg. Jeg har opplevd det flere ganger og kuttet kontakten med en gang. Når man er alene så er de jo alene, de har ingen å støtte seg på og derfor må de være snill. 

Slik er det med kjæreste også, du kan virkelig se hvordan han respekterer deg ved å se hvordan han behandler deg når det er andre til stede. 

Takk for svar alle sammen. Ja, i retrospekt ser jeg at alle de som har oppført seg på denne måten har vært giftige mennesker. Men denne gangen såret det ekstra fordi jeg trodde vi virkelig var gode venner. De begge vet godt at uten meg hadde de fått stryk på eksamen. Forventet ikke å bli behandlet som nærmest en fiende når andre er til stede.  Jaja, har lært en dyrebar lekse.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Konfronter henne 

Skrevet
On 4/30/2022 at 1:49 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar alle sammen. Ja, i retrospekt ser jeg at alle de som har oppført seg på denne måten har vært giftige mennesker. Men denne gangen såret det ekstra fordi jeg trodde vi virkelig var gode venner. De begge vet godt at uten meg hadde de fått stryk på eksamen. Forventet ikke å bli behandlet som nærmest en fiende når andre er til stede.  Jaja, har lært en dyrebar lekse.

En annen potensiell lekse er å forvente eller kreve at folk skal være perfekte og aldri vil gjøre noe som kan oppfattes som sårende, mennesker er dynamiske og har flere sider og ikke alle disse sidene er av bevisst natur heller. Før eller siden vil de negative sidene vise seg, så får det være opp til hver enkel hvor grensa skal gå, samt om vennskapet\forholdet koster mer enn det smaker, samt være tydelig på hvor denne grensa går.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jegern Puahate skrev (5 minutter siden):

En annen potensiell lekse er å forvente eller kreve at folk skal være perfekte og aldri vil gjøre noe som kan oppfattes som sårende, mennesker er dynamiske og har flere sider og ikke alle disse sidene er av bevisst natur heller. Før eller siden vil de negative sidene vise seg, så får det være opp til hver enkel hvor grensa skal gå, samt om vennskapet\forholdet koster mer enn det smaker, samt være tydelig på hvor denne grensa går.

Hmm, vil du si at det ikke er bra å ikke stille krav? 

jeg stiller ingen krav, men det er fordi det er et hint om at jeg ikke ønsker noe fra den personen/andre personer i det hele tatt, men det som skjer er jo at de går over grensene mine, invaderer privatsonen min. Er jeg en sosial amøbe? Hvorfor tråkker mennesker over andres grenser? Er vi ikke liksom siviliserte? Og hva er egentlig greien med at de samme personene blir helt hysteriske om man gjør det samme tilbake. Ok, kanskje ikke hysteriske, men mye skeptisk opplegg med voldsom markering av at de ikke liker det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor de samme menneskene føler at jeg skulle like det... Et eksempel er hvis et menneske jeg aldri har møtt før nærmest overfaller meg mens jeg leser en bok, og jeg tenker at den personen liker slik invaderende oppførsel, men når jeg er såpass direkte tilbake er det bare helt grusomme takter fra meg.. 

Er jeg rar hvis jeg føler at de ikke liker seg selv? Og hvis de ikke liker seg selv, hvorfor dytter de på meg noe de ikke liker? 

Anonymkode: b3966...aa4

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm, vil du si at det ikke er bra å ikke stille krav? 

Det er bra å ha krav, det er også bra å være klar over at noen krav ikke alltid blir innfridd pga menneskelig svakhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd det pluss varianten der man brått blir totalt oversett så fort andre er tilstede. Som student kom en nabo ofte til meg for å snakke og få hjelp med ting som var vanskelig å forstå. Vi leste mye sammen til oppgaver og eksamen. Vi var en kveld på byen, da ble jeg brått oversett. Gikk hjem og hun merket det ikke. Etter studiet sluttet hun helt å hilse. Ikke noe stort tap men det jo litt spesielt å ikke kunne si hei engang.

Anonymkode: 67865...5df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4/30/2022 den 1.24):

Ja min mor og søster er sånn.  Fikk det mye bedre når jeg reduserte kontakten med dem til et minimum .

Anonymkode: 9bf52...94b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har også opplevd det pluss varianten der man brått blir totalt oversett så fort andre er tilstede. Som student kom en nabo ofte til meg for å snakke og få hjelp med ting som var vanskelig å forstå. Vi leste mye sammen til oppgaver og eksamen. Vi var en kveld på byen, da ble jeg brått oversett. Gikk hjem og hun merket det ikke. Etter studiet sluttet hun helt å hilse. Ikke noe stort tap men det jo litt spesielt å ikke kunne si hei engang.

Anonymkode: 67865...5df

Det første du skriver - min mor er sånn. Føler meg ikke særlig verdsatt for å si det sånn. Påpeker jeg det er jeg vanskelig kranglevoren eller hårsår. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til deg om det er akseptabelt eller ikke, men jeg vil komme med et innspill om at det kan bety at hun stoler på deg. I en gruppe er man kanskje mer usikker, så hun slenger ut det hun anser som en spøk for å markere at hun har et bånd med noen i gruppa, altså deg.

Det er sånn i mange miljø at hvis noen spøker på din bekostning så er du i indre sirkel. 

Anonymkode: 3cb13...c08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 1.24):

De er usikre på seg selv når det er flere tilstedet.

Anonymkode: 4bd35...ff6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er opp til deg om det er akseptabelt eller ikke, men jeg vil komme med et innspill om at det kan bety at hun stoler på deg. I en gruppe er man kanskje mer usikker, så hun slenger ut det hun anser som en spøk for å markere at hun har et bånd med noen i gruppa, altså deg.

Det er sånn i mange miljø at hvis noen spøker på din bekostning så er du i indre sirkel. 

Anonymkode: 3cb13...c08

"Du er i min indre sirkel så deg er det ikke så nøye med. Deg hiver jeg til ulvene"

Er denne personen i stand til å forråde en eller vil den støtte en når en får utfordringer i livet? Når man vet det kan man ta det rette valget. Tar man feil valg vil man for alltid siitecmed dårlig selvtillit. Ikke vær blind 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ei venninne som var noe lignende. Kun vi to gikk helt fint, men straks noen andre kom til, særlig venninne-materiale for henne, så snudde hun på en tiøring. Da var jeg ikke brukbar venn lengre, gjorde narr av meg, vitset på min bekostning, osv. Etter en tur der vi + ei til dro på en liten roadtrip til nabobyen for shopping, så ble jeg det typiske tredje hjulet som åpenbart ikke var en del av gruppa. De gikk i fra meg hele tiden, unngikk at jeg kunne gå på siden av dem, ville ikke bli med noe sted jeg kunne finne noe å spise(gluten) osv. Dette var før mobiltelefonens tid så kom vi bort fra hverandre så kunne vi ikke oppnå kontakt, og jeg var avhengig av dem for å komme meg hjem. Ble med den turen for å si det sånn. Men jeg er den som får pepper, for jeg dumpa jo dem, stakkars. Så slem jeg er :dry:

Anonymkode: 1ac04...83a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...