Pawn Hearts Skrevet 29. april 2022 #1 Del Skrevet 29. april 2022 Dette er antakelig en litt naiv betraktning, men jeg mener å se en logisk brist i kravet om opprustning: Etter at russerne gang på gang har feilet i Ukraina, er det blitt åpenbart at de ikke er så sterke militært som vi trodde, og siden krigen tapper dem enda mer, er de blitt enda svakere. NATO var overlegne allerede før krigen startet, så hvorfor må vi bruke milliarder på å ruste opp nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 30. april 2022 #2 Del Skrevet 30. april 2022 Bare fortsett å bruke en hyssing som dørlås. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 30. april 2022 #3 Del Skrevet 30. april 2022 Det er flere Nato-land som ikke følger forpliktelsen om å bruke avtalt prosent til militær, Norge hadde godt av litt bedre pengebruk og. Vi kan ikke alle satse på at USA gjør jobben, faktisk lurer jeg på om det blir sendt amerikanske soldater for å beskytte f.eks. Riga dersom det blir nødvendig. At de vil sende materialer tviler jeg ikke på men det trengs jo også folk som kan bruke det. Vi i Norge har en felles grense med Russland og selv om det er en fjern tanke at vi angripes syns jeg vi må kunne forsvare oss (bedre). Det var heller ikke mange som oppriktig trodde at Ukraina ble et mål, i hvert fall ikke masseinvasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 30. april 2022 #4 Del Skrevet 30. april 2022 (endret) Helt klart, for selv om ma nå har indikasjoner på at Russland ikke er så sterke på bakken som man trodde når det gjelder tradisjonelt infanteri, så har de fortsatt et betydelig luftforsvar og marine. De er også verdens største atomvåpenmakt. I tillegg også betydelig kapasitet på langtrekkende artilleri. Norge er et lite land, og vi burde brukt mange ganger med på forsvar enn vi gjør nå, særlig når det gjelder marine og luftforsvar, og i tillegg utvikle langtrekkende missilsystemer som kan bære atomvåpen. Kun ved å bli en liten atomvåpenmakt selv slipper man å bli en brikke i stormaktenes spill. Vi bør også øke verneplikten fra ett til to år for alle for å sikre mer solid opplæring. Det er jo heller ikke bare Russland som er stormakt, vi bør ruste opp med tanke på mange typer kriser, inkludert fra andre store land. Man er ikke garantert å ha like gode relasjoner i fremtiden til alle de landene man har gode relasjoner med nå. Endret 30. april 2022 av Capt. Obvious Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 2. mai 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 2. mai 2022 Jeg ser at pensjonert generalløytnant Arne Bård Dalhaug heller ikke ser Russland som noen stor trussel lenger: https://www.dagbladet.no/nyheter/russland-uttalelse-kan-fa-store-ringvirkninger/75932745 Dette vil forrykke balansen mange andre steder også, f.eks. i Syria. For meg virker det som om det eneste Putin sitter igjen med, er atomvåpen, og dem kan han jo ikke bruke uten å sette i gang et veritabelt helvete. Nå kan man sikkert argumentere for at det finnes andre trusler vi må gardere oss mot, men å bruke den russiske aggresjonen som begrunnelse for en storstilt opprustning, er etter min mening en smule malplassert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå