AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Jeg begynte i ny jobb for et par måneder siden, og har lagt merke til at normen er å gå i joggebukse, fleecegenser og en alt for stor t-skjorte eller singlet. Evt. hettejakker. Det er kun damer i yrket, og ingen bruker sminke. Håret er også som regel i en dult. Jeg føler meg ikke komfortabel i denne "stilen", men går absolutt behagelig kledd jeg også. Men går mye i stretchy jeans, bukser som typ er like behagelige som joggebukser men ser litt penere ut. Går som regel i collegegensere med litt spreke farger eller en t-skjorte som ikke er 2 nr for stor, evt med en cardigan over. Så jeg er absolutt ikke pynta, men bruker litt sminke og retter håret. Jeg føler meg ofte litt for "overpyntet" i forhold til de andre, og føler nok mer på det motsatte av mange andre. At jeg bør bry meg enda mindre. Problemet er bare at jeg ikke hadde følt meg komfortabel i den type klær de andre bruker, da jobben innebærer å plutselig å skulle dra på cafe, et kjøpesenter eller at man plutselig skal et eller annet jeg føler jeg må se respektabel ut. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men kanskje noen tips til å ikke føle dette presset og evt. hvordan takle kommentarer på at man har "pynta seg med maskara" eller "eier du ikke en eneste joggebukse?". Føles ubehagelig å ikke passe inn sammen med de andre. De fleste er dog en del år eldre enn meg, men det har vel ikke så mye å si. Jeg mener ingenting vondt med dette, de er supre mennesker som er fantastiske i faget sitt, og jeg driter i hvordan andre går kledd. Det er naturlig å gå behagelig kledd i mitt yrke, da vi ofte går turer og kan komme i nærkontakt med brukere. Det er bare den følelsen av å bli sett rart på og disse kommentarene jeg syntes er ubehagelig. Anonymkode: ca837...2b7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 Kle deg som du vil og prøv å ikke legge merke til kommentarer osv. Sier noen «eier du ikke joggebukse» så bare smil, eller si at du trives best med det du går med. Skift så samtaleemne. Anonymkode: 14cf6...f79 6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 Du blir sett rart på fordi du går så «pent kledd» i jeans og t-skjorte?? Dette høres veldig rart ut. Kollegene dine må virkelig ga gitt opp. Anonymkode: 3e649...e3e 16 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 Hva slags yrke er det som bruker joggebukser daglig? Anonymkode: ecd63...ae6 14 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 Hvor mange kollegaer har du, og går alle likt kledd? Jeg jobber i barnehage, der kunne man sikkert gått i joggebukse, men av de 25 damene jeg jobber med har jeg sjelden opplevd det, den har hendt, men det gjelder kun de under 25. Hadde ikke brydd meg om det var jeg deg. Anonymkode: ecd63...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #6 Skrevet 29. april 2022 Er dette en type arbeidsplass der dere jobber tett på brukere med ulike psykiske utfordringer, og der brukerne bl.a. har utfordringer med hygiene? I så fall tenker jeg at de ansattes klesvalg kanskje er bevisst for å stå i stil med brukerne sånn at de ikke skiller seg så veldig ut. Jeg vet ikke, men det var dette som slo meg da jeg leste innlegget ditt. Hvis det ikke er noe slikt som ligger bak synes jeg det er rart at kollegaene dine går i daffeklær hver dag. Anonymkode: 7a164...771 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #7 Skrevet 29. april 2022 Fokuser på jobben og være en god kollega. Om der er dress code på arbeidsplassen, så får du beskjed Anonymkode: 81208...5a2 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #8 Skrevet 29. april 2022 De fleste kler seg litt etter jobben og hva som faktisk er praktisk. Jeg begynner så tidlig og er så surrete med tid at jeg kan ikke prioritere sminke. Da ser det helt dust ut at jeg er for sen og heller prioriterte det. Hva andre gjør driter jeg i, da. Anonymkode: c9242...b3c 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 Sammenlignet med omgivelsene mine er jeg alltid overpyntet, men det plager meg ikke. Jeg mener ærlig talt at folk flest kler seg ganske dårlig og er "underpyntet", så jeg bruker meg selv som målestokk, ikke andre. Det tar jo ikke lengre tid å kle seg penere, og det er mer disiplinerende for holdningen og selvfølelsen å gå med klær som ikke har snitt og hold som en gjennomsnitt jerseypysjamas. Anonymkode: 9402c...cc3 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #10 Skrevet 30. april 2022 Umulig å ta stilling til dette og komme med fornuftige svar når vi ikke vet hva slags jobb det er? Anonymkode: 2119b...6e2 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #11 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva slags yrke er det som bruker joggebukser daglig? Anonymkode: ecd63...ae6 Det lurer jeg også på. Høres deilig ut. 🤩🤩 Anonymkode: 08316...942
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #12 Skrevet 30. april 2022 Jeg er også vant med å være bedre kledd enn andre. Driter i det. Anonymkode: ffdef...336
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #13 Skrevet 30. april 2022 Jeg er ikke utpreget pyntedukke, men har alltid vært blant de mest sminkede/pynta på jobb. Går ikke i stiletthæler liksom, og kan gjerne ha en veldig avslappet stil - men normalen for mange er å droppe sminke/vaske håret sjeldnere osv. Gidder ikke endre på det jeg foretrekker 🤷♀️ Anonymkode: d001e...015
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #14 Skrevet 30. april 2022 Jeg føler meg også overpyntet på jobb. Bruker uniform, men liker å stelle håret og sminke meg, for det gjør at jeg føler meg bedre. Pynter ikke for kollegene mine, da det er få på jobben som pynter seg, så gjør det for min egen del. Anonymkode: 94d13...324
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #15 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er ikke utpreget pyntedukke, men har alltid vært blant de mest sminkede/pynta på jobb. Går ikke i stiletthæler liksom, og kan gjerne ha en veldig avslappet stil - men normalen for mange er å droppe sminke/vaske håret sjeldnere osv. Gidder ikke endre på det jeg foretrekker 🤷♀️ Anonymkode: d001e...015 Jeg har også en avslappet stil, men liker å se fresh ut, så håret og sminken er alltid «on point.» Anonymkode: 94d13...324
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #16 Skrevet 30. april 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Umulig å ta stilling til dette og komme med fornuftige svar når vi ikke vet hva slags jobb det er? Anonymkode: 2119b...6e2 Absolutt ikke. Dessuten vet vi hva slags jobb det er. Brukerkontakt innen helse. Anonymkode: 02d3c...311 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #17 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg begynte i ny jobb for et par måneder siden, og har lagt merke til at normen er å gå i joggebukse, fleecegenser og en alt for stor t-skjorte eller singlet. Evt. hettejakker. Det er kun damer i yrket, og ingen bruker sminke. Håret er også som regel i en dult. Jeg føler meg ikke komfortabel i denne "stilen", men går absolutt behagelig kledd jeg også. Men går mye i stretchy jeans, bukser som typ er like behagelige som joggebukser men ser litt penere ut. Går som regel i collegegensere med litt spreke farger eller en t-skjorte som ikke er 2 nr for stor, evt med en cardigan over. Så jeg er absolutt ikke pynta, men bruker litt sminke og retter håret. Jeg føler meg ofte litt for "overpyntet" i forhold til de andre, og føler nok mer på det motsatte av mange andre. At jeg bør bry meg enda mindre. Problemet er bare at jeg ikke hadde følt meg komfortabel i den type klær de andre bruker, da jobben innebærer å plutselig å skulle dra på cafe, et kjøpesenter eller at man plutselig skal et eller annet jeg føler jeg må se respektabel ut. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men kanskje noen tips til å ikke føle dette presset og evt. hvordan takle kommentarer på at man har "pynta seg med maskara" eller "eier du ikke en eneste joggebukse?". Føles ubehagelig å ikke passe inn sammen med de andre. De fleste er dog en del år eldre enn meg, men det har vel ikke så mye å si. Jeg mener ingenting vondt med dette, de er supre mennesker som er fantastiske i faget sitt, og jeg driter i hvordan andre går kledd. Det er naturlig å gå behagelig kledd i mitt yrke, da vi ofte går turer og kan komme i nærkontakt med brukere. Det er bare den følelsen av å bli sett rart på og disse kommentarene jeg syntes er ubehagelig. Anonymkode: ca837...2b7 Så rart at de skal drive å kommentere på det.. Gå i det du føler for du. Jeg føler i hvert fall at jeg må ha på meg jeans eller «skikkelig» bukse, for å være produktiv. Du er jo på jobb. Anonymkode: e7a3b...960 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #18 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Absolutt ikke. Dessuten vet vi hva slags jobb det er. Brukerkontakt innen helse. Anonymkode: 02d3c...311 I så fall så er jo svaret helt åpenbart: på en arbeidsplass med utelukkende eller overvekt av kvinner danner det seg en hakkeorden av samme type som en finner i hønseflokker. Flokken finner en høne som skiller sge ut og går all inn for å gjøre livet til denne til et helvete. Eller ta livet av den (nå snakker vi høns). Damene på jobben til ts har alt sagt kraftig i fra at hun må innordne seg deres regler. De har begynt å hakke. Ts har to reelle valg: si opp og finne en arbeidsplass med ok kjønnsbalanse. Eller kle seg i joggedress. (Eller bli hakka på, bli stressa, bli sykemeldt etc) Anonymkode: 9ca31...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #19 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I så fall så er jo svaret helt åpenbart: på en arbeidsplass med utelukkende eller overvekt av kvinner danner det seg en hakkeorden av samme type som en finner i hønseflokker. Flokken finner en høne som skiller sge ut og går all inn for å gjøre livet til denne til et helvete. Eller ta livet av den (nå snakker vi høns). Damene på jobben til ts har alt sagt kraftig i fra at hun må innordne seg deres regler. De har begynt å hakke. Ts har to reelle valg: si opp og finne en arbeidsplass med ok kjønnsbalanse. Eller kle seg i joggedress. (Eller bli hakka på, bli stressa, bli sykemeldt etc) Anonymkode: 9ca31...bc3 Herregud for en ekkel holdning du har. Ikke alle arbeidsplasser med overvekt av kvinner er sånn. Anonymkode: 508f2...7df 8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #20 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): I så fall så er jo svaret helt åpenbart: på en arbeidsplass med utelukkende eller overvekt av kvinner danner det seg en hakkeorden av samme type som en finner i hønseflokker. Flokken finner en høne som skiller sge ut og går all inn for å gjøre livet til denne til et helvete. Eller ta livet av den (nå snakker vi høns). Damene på jobben til ts har alt sagt kraftig i fra at hun må innordne seg deres regler. De har begynt å hakke. Ts har to reelle valg: si opp og finne en arbeidsplass med ok kjønnsbalanse. Eller kle seg i joggedress. (Eller bli hakka på, bli stressa, bli sykemeldt etc) Anonymkode: 9ca31...bc3 Nei, herregud. Tror ikke det er så ille på jobben til ts.. Høres ikke sånn ut, i hvert fall. Anonymkode: e7a3b...960 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå