AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Hun er en såkaldt «flink pike», streber etter gode karakterer og har mange baller i lufta, men.nå har det sagt stopp, hun er fryktelig sliten, gråter endel og orker ingenting etter skolen. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Vi har selvfølgelig snakket med henne om forventninge hun har til seg selv og skolepress, oppfordret til at hun kutter ned på fritidsinteresser og kontaktet helsesykepleier på skolen. Tenker mer på hva vi foreldre kan gjøre konkret for å få henne på beina igjen. Vondt å se jenta si slik.. Anonymkode: 075cc...b63
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 Hvorfor i allverden skal hun kutte ut interessene sine og ikke skolearbeidet når det er resultatene som gjør henne syk? 🤨 Er du sikker på at du ikke har vært med å pushe henne i den retningen? I såfall håper jeg at hun får råd av noen andre! Anonymkode: 8553b...134 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 Snakket med lærerne? Hvis det er noen fag hun har sikker/trygg karakter i bør hun få slippe noen vurderinger😊 Anonymkode: 71326...fbb 1
Gjest Marene Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor i allverden skal hun kutte ut interessene sine og ikke skolearbeidet når det er resultatene som gjør henne syk? 🤨 Er du sikker på at du ikke har vært med å pushe henne i den retningen? I såfall håper jeg at hun får råd av noen andre! Anonymkode: 8553b...134 Ts her. Eh ja, jeg har hele ungdomsskolen snakket med henne om dette med karakterer og hvor lite viktig det er hvis det sliter henne ut, god helse er mye viktigere enn hva hun presterer på skolen. Har ikke bedt henne kutte ut interessene sine, men kutte ned en periode til hun kommer seg på beina igjen,.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakket med lærerne? Hvis det er noen fag hun har sikker/trygg karakter i bør hun få slippe noen vurderinger😊 Anonymkode: 71326...fbb AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakket med lærerne? Hvis det er noen fag hun har sikker/trygg karakter i bør hun få slippe noen vurderinger😊 Anonymkode: 71326...fbb AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakket med lærerne? Hvis det er noen fag hun har sikker/trygg karakter i bør hun få slippe noen vurderinger😊 Anonymkode: 71326...fbb AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakket med lærerne? Hvis det er noen fag hun har sikker/trygg karakter i bør hun få slippe noen vurderinger😊 Anonymkode: 71326...fbb Ja, har snakket med læreren, de gjør tilpasninger i forhold til lekser og tentamener.. Anonymkode: 075cc...b63 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #6 Skrevet 29. april 2022 Marene skrev (1 minutt siden): Ts her. Eh ja, jeg har hele ungdomsskolen snakket med henne om dette med karakterer og hvor lite viktig det er hvis det sliter henne ut, god helse er mye viktigere enn hva hun presterer på skolen. Har ikke bedt henne kutte ut interessene sine, men kutte ned en periode til hun kommer seg på beina igjen,. Jeg tror det ville stoppa seg selv dersom hun var utbrent. Kanskje trenger hun noe annen å fokusere på enn bare skolen. Anonymkode: 8553b...134 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #7 Skrevet 29. april 2022 Hva gjør dere sammen som familie for å kose dere ilag? Foreslår dere at hun kan ha venner over for en filmkveld eller en annen aktivitet hun liker? Fritidsinteresser er positivt så lenge det er noe hun gjør fordi hun liker det. For meg var det det som ga meg en pause i hverdagen, og det er noe jeg driver med i voksen alder også. Hvis hun ikke klare å kontakte helsesykepleier selv så kan du spørre om du får ringe å bestille time for henne. Der andre foreldre må «presse» ungdommen til å gjøre skolearbeid må du gjøre det motsatte. Sørge for at hun lærer seg å balansere jobb og fritid. Anonymkode: 8475a...0a6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #8 Skrevet 29. april 2022 Klarer hun å sette ord på årsaken til at hun opplever det som så ekstremt viktig å oppnå gode karakterer? Anonymkode: b3cf5...91e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 Stakkars. Det er så mye press på ungdommer idag at jeg får vondt i magen bare ved tanken på hvordan det er å vokse opp nå. Om ikke foreldre eller lærere presser på så presser de seg selv og sammenligner seg med andre. Jeg opplevde dette med min datter da hun var 14. Hun var sykemeldt fra skolen i 3 mnd, lå bare under dyna. Måtte til psykolog og helsesykepleier. Hell i uhell så skjedde dette midt under pandemien mens skolene var stengt, så hun fikk fulgt undervisningen på nettet. Jeg fritok henne for alle plikter i hjemmet etter dette. Begynte å lage frokost til henne og smøre matpakker igjen slik at hun kunne sove et kvarter ekstra om morningen. Begynte å brette klærne hennes og legge de inn i skapet etter vask og slike ting som jeg ikke har gjort på mange år. Ikke det at hun hadde så mye ansvar hjemme men, hun hadde jo litt faste ting hun skulle gjøre, brukte sikkert en 1,5 time daglig på disse gjøremålene. Etter at hun ble så nedkjørt så ville jeg heller at hun skulle få bruke den lille fritiden sin på mer søvn, spise riktig, skole og fritidsinteresser. Anonymkode: 0d17a...1bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #10 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun er en såkaldt «flink pike», streber etter gode karakterer og har mange baller i lufta, men.nå har det sagt stopp, hun er fryktelig sliten, gråter endel og orker ingenting etter skolen. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Vi har selvfølgelig snakket med henne om forventninge hun har til seg selv og skolepress, oppfordret til at hun kutter ned på fritidsinteresser og kontaktet helsesykepleier på skolen. Tenker mer på hva vi foreldre kan gjøre konkret for å få henne på beina igjen. Vondt å se jenta si slik.. Anonymkode: 075cc...b63 Hva med å gjøre kun de tingene som hun liker, og kutt ut alle tingene hun gjør pga hun føler hun må. Det er viktig med ro og alenetid, og at man ikke må gjøre noe hele tiden. Anonymkode: 28eb6...bb2 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #11 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Stakkars. Det er så mye press på ungdommer idag at jeg får vondt i magen bare ved tanken på hvordan det er å vokse opp nå. Om ikke foreldre eller lærere presser på så presser de seg selv og sammenligner seg med andre. Jeg opplevde dette med min datter da hun var 14. Hun var sykemeldt fra skolen i 3 mnd, lå bare under dyna. Måtte til psykolog og helsesykepleier. Hell i uhell så skjedde dette midt under pandemien mens skolene var stengt, så hun fikk fulgt undervisningen på nettet. Jeg fritok henne for alle plikter i hjemmet etter dette. Begynte å lage frokost til henne og smøre matpakker igjen slik at hun kunne sove et kvarter ekstra om morningen. Begynte å brette klærne hennes og legge de inn i skapet etter vask og slike ting som jeg ikke har gjort på mange år. Ikke det at hun hadde så mye ansvar hjemme men, hun hadde jo litt faste ting hun skulle gjøre, brukte sikkert en 1,5 time daglig på disse gjøremålene. Etter at hun ble så nedkjørt så ville jeg heller at hun skulle få bruke den lille fritiden sin på mer søvn, spise riktig, skole og fritidsinteresser. Anonymkode: 0d17a...1bb Hadde hun plikter i huset som tok henne 1,5 time daglig?? I alle dager, hva gjorde hun? Og hva gjorde du? Hva i alle dager må gjøres i et hus som tar over 3 timer daglig? For jeg regner med at du også brukte minst 1,5 time på slikt. Anonymkode: f7e1f...0c7 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #12 Skrevet 30. april 2022 Husk at å være student er minst like krevende som å være i arbeidslivet. Lekser skulle vært avskaffet for lengesiden, det dreper fritiden. Ødelegger mennesker. Anonymkode: 80768...476 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #13 Skrevet 30. april 2022 Har hun tatt blodprøve? Det kan jo faktisk skyldes kritisk lave jernverdier fks. Anonymkode: 034c0...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #14 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Stakkars. Det er så mye press på ungdommer idag at jeg får vondt i magen bare ved tanken på hvordan det er å vokse opp nå. Om ikke foreldre eller lærere presser på så presser de seg selv og sammenligner seg med andre. Jeg opplevde dette med min datter da hun var 14. Hun var sykemeldt fra skolen i 3 mnd, lå bare under dyna. Måtte til psykolog og helsesykepleier. Hell i uhell så skjedde dette midt under pandemien mens skolene var stengt, så hun fikk fulgt undervisningen på nettet. Jeg fritok henne for alle plikter i hjemmet etter dette. Begynte å lage frokost til henne og smøre matpakker igjen slik at hun kunne sove et kvarter ekstra om morningen. Begynte å brette klærne hennes og legge de inn i skapet etter vask og slike ting som jeg ikke har gjort på mange år. Ikke det at hun hadde så mye ansvar hjemme men, hun hadde jo litt faste ting hun skulle gjøre, brukte sikkert en 1,5 time daglig på disse gjøremålene. Etter at hun ble så nedkjørt så ville jeg heller at hun skulle få bruke den lille fritiden sin på mer søvn, spise riktig, skole og fritidsinteresser. Anonymkode: 0d17a...1bb 1,5 timer daglig?! For en 14 åring? det er jo helt sinnsykt! Anonymkode: c958f...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #15 Skrevet 30. april 2022 Ville i hvert fall ikke kuttet fritidsinteressene. Selv for en periode. Hva sier du med det da? At hun skal fortsette som nå med skolen? Karakterer viktigere enn fritid? Her må hun heller trappe ned litt på skolearbeidet. Komme seg på fritidsinteresser med venner og få ned skuldrene. Anonymkode: b9dad...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #16 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Stakkars. Det er så mye press på ungdommer idag at jeg får vondt i magen bare ved tanken på hvordan det er å vokse opp nå. Om ikke foreldre eller lærere presser på så presser de seg selv og sammenligner seg med andre. Jeg opplevde dette med min datter da hun var 14. Hun var sykemeldt fra skolen i 3 mnd, lå bare under dyna. Måtte til psykolog og helsesykepleier. Hell i uhell så skjedde dette midt under pandemien mens skolene var stengt, så hun fikk fulgt undervisningen på nettet. Jeg fritok henne for alle plikter i hjemmet etter dette. Begynte å lage frokost til henne og smøre matpakker igjen slik at hun kunne sove et kvarter ekstra om morningen. Begynte å brette klærne hennes og legge de inn i skapet etter vask og slike ting som jeg ikke har gjort på mange år. Ikke det at hun hadde så mye ansvar hjemme men, hun hadde jo litt faste ting hun skulle gjøre, brukte sikkert en 1,5 time daglig på disse gjøremålene. Etter at hun ble så nedkjørt så ville jeg heller at hun skulle få bruke den lille fritiden sin på mer søvn, spise riktig, skole og fritidsinteresser. Anonymkode: 0d17a...1bb !ikke rart ungdommen blir utbrent. 1,5 time med plikter hver dag er jo galskap, mer enn de fleste voksne gjør. i tillegg til lekser, prøver, fritidsaktiviteter etc. Så her var jo du sterk delaktigi at hun ble sykmeldt fra skolen i 3 mnd. Tragisk! Anonymkode: b9dad...f5e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå