AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Del Skrevet 29. april 2022 Heisann. Jeg er veldig grønn på hage, mangler bare de grønne fingrene. Jeg har et litt høyt bed over en stein mur. Og som er ca 0,5m bered og 5 meter langt. Her ønsker jeg meg noen fargerike blomster som kan komme selv. Har du noen gode tips, så jeg har blomster fra vår til høst? Jeg trenger det litt enkelt. Da jeg ikke har helt helsen, til å styre mye med det. Derfor jeg ikke har plantet så mye i hagen fra før, men litt bedre form nå, til å kunne iallefall luke en gang i blant og vanne. Bedet er i sola hele dagen. Og vinteren er meget skjelden kaldere enn - 16 på vinteren. Selv om det 5 minutter unna ofte ligger på ca - 22 ofte. Lite vind. Og tror det er ca 200meter oh, på innlandet Har litt lyst på allium, bare litt usikker på hvor i bedet jeg skal ha de evnt. Så må ikke ha det. Elsker liljer. Men jeg fant ut at snørra renner og nyser av de. Også tror jeg at jeg må ha noe lavere, evnt noen høye innimellom Noen som har noen gode råd til en grønn skilling uten grønne fingre 😜 Anonymkode: b0689...4ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Del Skrevet 29. april 2022 Hvilken herdighetssone holder du til i? Anonymkode: c42cb...401 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Del Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvilken herdighetssone holder du til i? Anonymkode: c42cb...401 H5 tror jeg. Vet ikke helt. Men hu på butikken sa det kunne også gå med h4 Anonymkode: b0689...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #4 Del Skrevet 30. april 2022 Gå for tre høyder. Høye stauder i bakkant av bedet, lavere i midten og bunndekkere foran. Velg flere planter av samme sort fremfor mange forskjellige sorter. Det gir et mye ryddigere uttrykk. Planter du tett trenger du ikke å luke så mye. Stauder er fint fordi de kommer tilbake år etter år, men ulempen er at de gjerne ikke har så lang blomstringstid. Så hvis du vil ha et bed som blomstrer hele sesongen må du enten tilføre ettårige sommerblomster eller sørge for at du har både vår-, sommer- og høstblomstrende stauder. Jeg gjør begge deler 🙂 Jeg vil råde deg til å gå på et hagesenter og finne planter du liker. Noen høye, noen lave, noen bunndekkende. Noen som blomstrer om våren og noen som blomstrer senere. Pass på at alle trives i sol og er h5 🙂 Her er noen forslag basert på planter jeg liker, med ulik blomstringstid: Høye stauder: storstjerneskjerm, ridderspore, akeleie, høstfloks Middels høye: daglilje, høstanemone, fenrikshjerte Bunndekkere: vårfloks, storkenebb, kryptimian Anonymkode: f3adb...399 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålilla Skrevet 30. april 2022 #5 Del Skrevet 30. april 2022 Og sett ned masse løker på høsten- de kommer opp om våren. Masse Allium er nydelig- og kan stå i front foran staudene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #6 Del Skrevet 30. april 2022 Ab 399 har mange gode tips. Jeg kan jo føye på hva mine favoritter er, bor selv i en H5 sone. Daglilje, den har også fint bladverk og etter noen år kan du dele den og få flere planter. (Staude) Hosta, lekkert bladverk, gjør at bedet ser frodig ut og denne kan også deles etter hvert om den blir for stor. Rundt hosta bruker jeg å plante blomsterløk. Bladene fra hosteanfall vil etter hvert dekke de vårløkene når de visner. (Staude) Solhatt. Finnes i ulike utgaver og blomstrer til langt ute på høsten. Jeg har hatt både gul, rød og grønn der jeg bodde før. Den gule var veldig velvillig. (Staude) Av blomsterløker er krokus og påskeliljer veldig greit. Disse formerer seg selv uten at du trenger å tenke på det. Tulipanløker varer noen år, og etter det blir det mest blader, så her må du enten finne ut hvordan du tar vare på dem, eller bytte dem ut etter noen år. Av sommerblomster er bidens en favoritt. Denne vokste seg alltid stor og fyldig i mitt forrige bed som lå i solen hele dagen. Biene var også veldig glad i den. Og ikke bry deg så mye om planteavstand, jeg har planter tettere enn det de sier, fordi da skjuler plantene eventuelt ugress, og jeg slipper å bruke så mye tid på luking. Anonymkode: c42cb...401 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #7 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gå for tre høyder. Høye stauder i bakkant av bedet, lavere i midten og bunndekkere foran. Velg flere planter av samme sort fremfor mange forskjellige sorter. Det gir et mye ryddigere uttrykk. Planter du tett trenger du ikke å luke så mye. Stauder er fint fordi de kommer tilbake år etter år, men ulempen er at de gjerne ikke har så lang blomstringstid. Så hvis du vil ha et bed som blomstrer hele sesongen må du enten tilføre ettårige sommerblomster eller sørge for at du har både vår-, sommer- og høstblomstrende stauder. Jeg gjør begge deler 🙂 Jeg vil råde deg til å gå på et hagesenter og finne planter du liker. Noen høye, noen lave, noen bunndekkende. Noen som blomstrer om våren og noen som blomstrer senere. Pass på at alle trives i sol og er h5 🙂 Her er noen forslag basert på planter jeg liker, med ulik blomstringstid: Høye stauder: storstjerneskjerm, ridderspore, akeleie, høstfloks Middels høye: daglilje, høstanemone, fenrikshjerte Bunndekkere: vårfloks, storkenebb, kryptimian Anonymkode: f3adb...399 Takk for godt svar. Har hatt veldig lyst på storstjerneskjerm. Den tror jeg nesten er den fineste jeg vet om. Nydelige farger har de også. Er det sånn at den sprer seg litt etterhvert? Anonymkode: b0689...4ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #8 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ab 399 har mange gode tips. Jeg kan jo føye på hva mine favoritter er, bor selv i en H5 sone. Daglilje, den har også fint bladverk og etter noen år kan du dele den og få flere planter. (Staude) Hosta, lekkert bladverk, gjør at bedet ser frodig ut og denne kan også deles etter hvert om den blir for stor. Rundt hosta bruker jeg å plante blomsterløk. Bladene fra hosteanfall vil etter hvert dekke de vårløkene når de visner. (Staude) Solhatt. Finnes i ulike utgaver og blomstrer til langt ute på høsten. Jeg har hatt både gul, rød og grønn der jeg bodde før. Den gule var veldig velvillig. (Staude) Av blomsterløker er krokus og påskeliljer veldig greit. Disse formerer seg selv uten at du trenger å tenke på det. Tulipanløker varer noen år, og etter det blir det mest blader, så her må du enten finne ut hvordan du tar vare på dem, eller bytte dem ut etter noen år. Av sommerblomster er bidens en favoritt. Denne vokste seg alltid stor og fyldig i mitt forrige bed som lå i solen hele dagen. Biene var også veldig glad i den. Og ikke bry deg så mye om planteavstand, jeg har planter tettere enn det de sier, fordi da skjuler plantene eventuelt ugress, og jeg slipper å bruke så mye tid på luking. Anonymkode: c42cb...401 Tusen takk for gode råd. Jeg sådde solhatt i fjor. Men rakk ikke blomster på den før frosten kom. Men fant igjen to stk med skudd nå. Mulig jeg klarte å luke ut den 3. Så blir spennende i år da, siden skuddene ser gode og sterke ut. Anonymkode: b0689...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for gode råd. Jeg sådde solhatt i fjor. Men rakk ikke blomster på den før frosten kom. Men fant igjen to stk med skudd nå. Mulig jeg klarte å luke ut den 3. Så blir spennende i år da, siden skuddene ser gode og sterke ut. Anonymkode: b0689...4ce Jeg har ikke tålmodighet til å så, så nå ble jeg imponert! Har flyttet fra praktbedet mitt, så skal ut og kjøpe solhatt som stauder i år for å friske opp mitt nye bed 😊 Her er det noe høstflox, men mest ugress… Anonymkode: c42cb...401 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #10 Del Skrevet 30. april 2022 Min storstjerneskjerm sprer seg som ugress... Jeg er veldig glad i akeleier, hosta, bispelue, storkenebb, vårkjærsminne, marikåpe og markjordbær. Har fått skikkelig sansen for iris, og de kommer så tidlig på våren! Plant litt eranthus, iris, botaniske/villtulipaner og påskeliljer til høsten, slik at du får en skikkelig tidlig vår Anonymkode: d6b9f...941 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #11 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min storstjerneskjerm sprer seg som ugress... Jeg er veldig glad i akeleier, hosta, bispelue, storkenebb, vårkjærsminne, marikåpe og markjordbær. Har fått skikkelig sansen for iris, og de kommer så tidlig på våren! Plant litt eranthus, iris, botaniske/villtulipaner og påskeliljer til høsten, slik at du får en skikkelig tidlig vår Anonymkode: d6b9f...941 Iris har jeg faktisk i et annet bittelite bed. Tror den heter sverd iris eller noe. Hentet den ut fra gamle hagen mamma hadde i fjor, hun gikk bort for ca 10 år siden. Men fikk med meg akelie, hosta og iris fra hennes gamle bed. Det syntes jeg var veldig stas. Ekstra god grunn til å tenke litt ekstra på henne når jeg vanner ❤️ Irisen og hostaen har begynt så vidt å komme opp. Akeleien mistenker jeg mannen har rydda opp, for det ser da tommere ut på plassen til den enn for en uke siden😂 Anonymkode: b0689...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå