Gå til innhold

Hender det det er skjerm fra du henter til de legger seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dager da jeg er heeelt utslitt etter jobb. Vi er to voksne, men mannen jobber turnus og er ofte ikke til stede på ettermiddagene. Innimellom kjører jeg skjerm fra kl 16 til de er i seng kl. 19. jeg er helt utslitt, men har også veldig dårlig samvittighet! 

Anonymkode: 632c5...4f4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har aldri noensinne skjedd. Trist. 

Anonymkode: 42dc5...ff4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det skjer en gang innimellom. Men mest fordi jentungen er sliten etter barnehagen og bare vil kose på sofaen, ikke nødvendigvis fordi jeg har behov for det.

Altså, at vi ser på tv sammen. Ikke ipad o.l.

Endret av myMa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (Akkurat nå):

Det skjer en gang innimellom. Men mest fordi jentungen er sliten etter barnehagen og bare vil kose på sofaen, ikke nødvendigvis fordi jeg har behov for det.

Hvorfor leser du ikke bøker for henne, framfor å bruke skjerm? 🤷‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjer av og til her også. Foreldre slitne, guttungen er sliten. Ikke alle dager jeg orker skrik og fortvilelse fra en utslitt unge når han slapper av foran tven. Så lenge det ikke er hver dag så syntes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet. Alt for mange der ute som er hysteriske når det kommer til skjermbruk.

Anonymkode: d65aa...368

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

nei. Mannen min jobber også sent av og til, så jeg og barnet er alene. De dagene så leker vi litt når vi kommer hjem (15 min - 20 min), så lager jeg middag så spiser vi rundt kl 17.30. Etter mat leker vi litt til, og kl 18.30 starter kveld stell. 

Får lov til å drive med skjerm inne i mellom slagene, men vi sitter ikke konstant der. 

Unntaket er om barnet er sykt og ikke orker noe..Var engang vi satt i sofaen å så på tv fra kl 08 - 18, kun avbrutt av soving og måltider.

Skrevet

Nei, det skjedde faktisk kun to ganger han fikk så mye skjerm og da var jeg syk, og siden jeg var alene ble det slik. Det var lite skjerm når han var liten og gikk i barnehagen, vi skulle jo hjem, ha middag og kanskje en tur på lekeplassen eller besøk så det var ikke nok tid. Nå derimot er det andre boller, nå har jo de gutta planer i hytt og pine i spillverdenen. 😄

Det er nok ikke krise så lenge det ikke er hver dag og "normalen". :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor leser du ikke bøker for henne, framfor å bruke skjerm? 🤷‍♀️

Vi ser leser ofte bøker. Vi går ofte lange turer etter middag. Noen ganger bygger vi lego i timesvis. Jeg sa at det skjer en gang innimellom.

Hun vil da helst ligge oppå meg på sofaen og kose så da ser vi på noe barnetv sammen. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, ja, herregud! Ikke ha dårlig samvittighet. At det ikke er ideelt er jo helt sant. Men ingen tar skade av dette. Slapp av, kos dere 

Anonymkode: 9b52f...3c7

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det med at barn og/eller voksne kan være slitne, men hva med å legge inn ei økt med bok og noe annet i tillegg til tv? Tre timer i strekk med skjerm var veldig lenge. Spise et måltid sammen? Lese sammen? Og er det noe dere kan justere på som gjør at voksne og/eller barn ikke blir SÅ slitne? 

Anonymkode: 2749d...51c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner det med at barn og/eller voksne kan være slitne, men hva med å legge inn ei økt med bok og noe annet i tillegg til tv? Tre timer i strekk med skjerm var veldig lenge. Spise et måltid sammen? Lese sammen? Og er det noe dere kan justere på som gjør at voksne og/eller barn ikke blir SÅ slitne? 

Anonymkode: 2749d...51c

Det er det å være alene med en 1 åring og en 4 åring etter en 100% krevende jobbdag som innimellom gjør meg helt utslitt. Jeg føler at jeg ikke har NOE å gi. Jeg er helt på gråten av slitenhet noe dager. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt vanlig at det skjer innimellom. Men man blir jo halshuggd om man innrømmer det, så du får nok mest svar fra de foreldrene som aldri bruker skjerm til barna, og det trenger ikke være mer rett eller feil det heller :)

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De får en halvtime med barne-TV/tegneserier etter middag. Ikke mer.

Anonymkode: 45a9a...6ac

AnonymBruker
Skrevet

Nei, så mye tv er kun hvis barn og voksne er syke samtidig. Er alene med tre små flere ettermiddager i uken og enkelte helger. Hvis jeg er ekstremt sliten får de leke litt for seg selv på gulvet, drive med bordaktiviteter, ta et bad mens jeg slapper av på krakken ved siden av eller vi går ut. Legger meg heller tidlig med barna og lar husarbeidet ligge.

Anonymkode: 5f213...649

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er det å være alene med en 1 åring og en 4 åring etter en 100% krevende jobbdag som innimellom gjør meg helt utslitt. Jeg føler at jeg ikke har NOE å gi. Jeg er helt på gråten av slitenhet noe dager. 

Sykemeld deg, du er deprimert 

Anonymkode: 20fa7...7b4

AnonymBruker
Skrevet

Aldri skjedd. 

Anonymkode: b9271...cad

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det selv men da var jeg heeeeeeeelt utslitt. 

Ville aldri gjort det hvis jeg var heeelt utslitt. Er det ikke bedre med en økt med noe annet før tv?

Anonymkode: a93ee...523

AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok mange foreldre som ikke har svart . Mitt barn gamer.  Det samme gjør maaange i klassen. Ikke uvanlig at de sitter 3 - 4 timer. I helger ofte lengre. 

Og ja, de er ute og leker og på fritidsaktiviteter i tillegg. 

Anonymkode: a3ae7...a95

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Var dager det frista da jeg var gravid med nr 2 og var fullstendig utmatta (det siste vi gjør før legging er uansett å lese bok, den vanen er ufravikelig fra barnets side), men etter 30-45 er barnet lei, så hos oss er det ikke aktuelt av den grunn

Anonymkode: 3310f...ad5

AnonymBruker
Skrevet

Mye skjerm er jo ikke bra, men hvis du er så utslitt at du kjenner at du kommer til å bli syk av å presse deg, så har du ikke så mye valg. Det er mye viktigere at du er en frisk og omsorgsfull mor enn at du holder ungene helt unna skjerm.

Jeg har selv en mann som ikke bidro noen ting og ingen mulighet for barnevakt, så jeg fikk store helseproblemer fordi jeg stod på døgnet rundt og aldri fikk hentet inn tapt søvn. I starten hadde jeg dårlig samvittighet for å bruke skjerm for å slappe litt av, men så begynte jeg å si til meg selv at jeg hadde jo faktisk ikke brukt den skjermen hvis jeg hadde hatt et alternativ. Hadde jeg ikke kunne brukt skjermen for å avlaste meg på de verste dagene, så ville barnet endt opp med en mor fysisk ute av stand til å ta seg av henne. Det ideelle ville selvfølgelig vært at far tok sin del, men livet med barn ble ikke slik han trodde, så han meldte seg helt ut. 

Anonymkode: a8449...4e0

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...