Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg? (13+6 og kramper)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, lurer på om noen har vært borti noe lignende? 

Var på ultralyd og baby ble målt til 12+3 som forventet. Veldig aktiv og alt så bra ut.

Den siste uken har jeg hatt en del kramper både nederst i magen (livmor) og rygg. Ikke så vondt at jeg sliter, men nok til at jeg blir bekymret for jeg er livredd for at noe skal gå galt. Er samtidig veldig trøtt og sover mye. Merkelig nok har jeg hatt et par blødninger ved klitoris, samt en sprekk ved åpningen som om huden er veldig sår nedentil.

I dag gikk jeg tur på ca en time, og følte nesten av magen trengte støtte. Føles ut som om jeg har en stinn ballong der inne nesten. Da jeg kom hjem var det en rar flekk i truseinnlegget som så ut som brunt blod. Blødde ikke da jeg tørket meg etter turen, og har ikke blødd siden. 

Er det normalt med kramper, strekk, press og rare følelser der nede på dette tidspunktet av graviditeten? Kan man spotte av å gå tur, eller betyr disse symptomene at noe garantert er galt med lille? Jeg har ikke jordmor enda, så aner ikke hvor jeg kan henvende meg, og jeg er bare redd her.

Kan noen komme med tanker til meg? 😔 

Anonymkode: 7a330...4e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menstruasjonslignende smerter eller uspesifikke magesmerter rett over lysken er vanlig i svangerskapet. Noen får smerter midt i eller øverst oppe i magen. Årsaken til smertene kan være strekk på de båndene som holder livmoren på plass, eller at muskler i bukveggen strekkes i forbindelse med at livmoren vokser. Slike smerter er ufarlige og blant de vanligste plagene i svangerskapet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Sofakona said:

Menstruasjonslignende smerter eller uspesifikke magesmerter rett over lysken er vanlig i svangerskapet. Noen får smerter midt i eller øverst oppe i magen. Årsaken til smertene kan være strekk på de båndene som holder livmoren på plass, eller at muskler i bukveggen strekkes i forbindelse med at livmoren vokser. Slike smerter er ufarlige og blant de vanligste plagene i svangerskapet.

Tusen takk for svar! Glemte å legge til at jeg ofte er støl, og at det noen ganger føles rart å ta på magen. 

Tenker du at dette ikke nødvendigvis høres skummelt ut? Selv med eventuell spotting? 

Skrevet

Sikkert helt normalt..men du kan jo snakke med gynekologen din på Mandag for sikkerhet skyld:)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Sofakona said:

Sikkert helt normalt..men du kan jo snakke med gynekologen din på Mandag for sikkerhet skyld:)

Takk for svar, selv om jeg ble litt redd av svaret. Håper ikke du sier det fordi det høres faretruende ut? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette høres så bra ut. Du kan kontakte lege.

Anonymkode: 13c1b...6ae

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke dette høres så bra ut. Du kan kontakte lege.

Anonymkode: 13c1b...6ae

Huff 😔 noe spesielt som får deg til å si det? Tenker du at det er greit å ringe legevakt? 

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre? Veldig redd her etter siste svaret.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen andre? Veldig redd her etter siste svaret.

Hvis du faktisk har hatt en liten blødning fra skjeden så bør jo det sjekkes opp av lege. Jeg har selv blødd i svangerskapet uten at de fant årsaken, og det gikk helt fint med fosteret. Så det trenger ikke være noe farlig. Men det bør som sagt undersøkes.

Anonymkode: 576ce...e21

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du faktisk har hatt en liten blødning fra skjeden så bør jo det sjekkes opp av lege. Jeg har selv blødd i svangerskapet uten at de fant årsaken, og det gikk helt fint med fosteret. Så det trenger ikke være noe farlig. Men det bør som sagt undersøkes.

Anonymkode: 576ce...e21

Selv om jeg er usikker på om det kom fra skjelden eller ei, og ikke har blødd siden?

Kan jeg spørre når du hadde en blødning? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Huff 😔 noe spesielt som får deg til å si det? Tenker du at det er greit å ringe legevakt? 

Ikke meg du siterte, men det er ALLTID greit å ringe legevakten når man er gravid!❤️

Anonymkode: 18bad...ecc

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterte, men det er ALLTID greit å ringe legevakten når man er gravid!❤️

Anonymkode: 18bad...ecc

Tusen takk for det ♥ 

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om kramper men at magen blir hard som en ballong skjer med meg daglig. Jeg kan ikke gå lange turer. Det er ubehagelig for magen min. Jeg kjente dette fra uke 12 omtrent. Er i uke 23 nå. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lilletrille79 said:

Jeg vet ikke så mye om kramper men at magen blir hard som en ballong skjer med meg daglig. Jeg kan ikke gå lange turer. Det er ubehagelig for magen min. Jeg kjente dette fra uke 12 omtrent. Er i uke 23 nå. 

Takk for svar :)

Jeg vet ikke om kramper er riktig ord. Murring, kanskje? Kjenner jeg strammer meg, men det kan være fordi jeg er så engstelig.

Når du sier ubehagelig for magen din, mener du da at den blir hard, eller at den kjennes rar ut også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar :)

Jeg vet ikke om kramper er riktig ord. Murring, kanskje? Kjenner jeg strammer meg, men det kan være fordi jeg er så engstelig.

Når du sier ubehagelig for magen din, mener du da at den blir hard, eller at den kjennes rar ut også? 

Jeg har også murringer. Det jobbes mye der inne. Magen blir steinhard, buler ut og det er ubehagelig men jeg har vært gravid før så jeg roer meg med at det er normalt. Opplever dette hver dag egentlig. Har ei frøken som sparket og snur seg så det blir liksom værre for hver uke😅 føles som om magen vrenger seg av og til. Hvis jeg ligger på ryggen blir også magen hard av og til. Har prøvd å jogge tidligere men måtte jeg gi opp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Lilletrille79 said:

Jeg har også murringer. Det jobbes mye der inne. Magen blir steinhard, buler ut og det er ubehagelig men jeg har vært gravid før så jeg roer meg med at det er normalt. Opplever dette hver dag egentlig. Har ei frøken som sparket og snur seg så det blir liksom værre for hver uke😅 føles som om magen vrenger seg av og til. Hvis jeg ligger på ryggen blir også magen hard av og til. Har prøvd å jogge tidligere men måtte jeg gi opp

Jogging høres ut som et mareritt for å være ærlig, hehe. Høres litt koselig med en liten akrobat også, kan tenke meg at det er mindre skummelt når man kan kjenne liv selv. 

Har du hatt en vannballong følelse i magen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jogging høres ut som et mareritt for å være ærlig, hehe. Høres litt koselig med en liten akrobat også, kan tenke meg at det er mindre skummelt når man kan kjenne liv selv. 

Har du hatt en vannballong følelse i magen?

Ikke akkurat vannballong men mer som en hard ball som blir myk igjen etter en liten stund😅ja det hjelper å kjenne liv. Du kommer snart dit du også skal du se. Det er grusomt å gå å være redd hele tiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Lilletrille79 said:

Ikke akkurat vannballong men mer som en hard ball som blir myk igjen etter en liten stund😅ja det hjelper å kjenne liv. Du kommer snart dit du også skal du se. Det er grusomt å gå å være redd hele tiden. 

Tusen takk ♥ Jeg håper det, for det er virkelig ille å være redd. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, jeg forstår på innleggene dine at du er engstelig, og jeg synes av den grunn at du skal ringe legevakten og snakke med dem. Jeg tror ikke du har noen grunn til å uroe deg for svangerskapet, det du beskriver høres ganske normalt ut for meg. At magen blir som en vannballong er sannsynligvis kynnere. Blødningene du beskriver kan jo være sammenfallende med en soppinfeksjon? Har du andre symptomer som kan tyde på det? Kløe, svie osv? Det er ikke uvanlig i svangerskap, og det kan gjøre at man blør lettere.

Anonymkode: a5968...c91

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei TS, jeg forstår på innleggene dine at du er engstelig, og jeg synes av den grunn at du skal ringe legevakten og snakke med dem. Jeg tror ikke du har noen grunn til å uroe deg for svangerskapet, det du beskriver høres ganske normalt ut for meg. At magen blir som en vannballong er sannsynligvis kynnere. Blødningene du beskriver kan jo være sammenfallende med en soppinfeksjon? Har du andre symptomer som kan tyde på det? Kløe, svie osv? Det er ikke uvanlig i svangerskap, og det kan gjøre at man blør lettere.

Anonymkode: a5968...c91

Hei, og takk for svar. Jeg føler meg litt roligere etter at mannen kom hjem, og må ærlig talt si jeg vegrer meg litt for å ringe legevakten siden smertene tross alt er milde og jeg ikke har blødd siden. Men gjør det selvfølgelig om dere mener jeg har god grunn til det. 

Jeg har en del kløe nedentil, noe som sikkert ikke hjelpes av at jeg bruker truseinnlegg/bind hver dag. Som nevnt i hovedinnlegget så har jeg hatt noen rare små blødninger øverst ved klitoris, og en sprekk ved åpningen. Leste også at slimhinnene kan være skjøre nå, og kanskje gåturen irriterte nedentil? Jeg vet ikke, men takker deg for fint svar og tanker. Det hjelper at du sier det høres normalt ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...