AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Jeg vet ikke hvordan jeg skal starte her... Også redd for å si for mye, men er redd for at det jeg nå skal ta opp fort blir bagatellisert uten for mye detaljer. Jeg er en kvinne i midten av 20-årene. Jeg har et familiemedlem som er i nær familie (har bodd med dette familiemedlemmet i flere år), denne personen er inngift i familien. I flere år har jeg opplevd ubehageligheter fra denne personen og i mine ungdomsår var det perioder man helt sikkert kunne definert som psykisk mishandling. I tidlig alder fikk jeg ofte beskjed av dette familiemedlemmet at jeg kledde meg som hore, det var også ofte snakk om sex og "snart så skulle jeg begynne å parre meg". Syntes alltid at dette var ubehagelig selvfølgelig. Flere ganger gikk personen inn på et rom hvis jeg var naken eller skiftet, det virket alltid tilfeldig, og det kan det godt hende at det var, men sammen med andre opplevelser begynner jeg nesten å tvile. Så en gang på familiebilder han hadde tatt da vi var på ferie i utlandet, og blant disse bildene var det et bilde av meg som dusjet i utedusjen. Igjen, det trenger ikke å være noe rart ved dette, men personen gir meg en uggen følelse, jeg var ung da dette bildet ble tatt. I voksen alder kan personen komme med seksuelle kommentarer rettet mot meg, spesielt hvis vedkommende har drukket. I dag er jeg på besøk og det er alkhol inne i bildet så jeg trekker meg tilbake på et rom. Likevel, med en gang jeg kommer inn i stua skal personen danse med meg, holde meg helt nære, be meg om å bruke hoftene, osv. Det jeg egentlig spør om her er andres tanker om dette, dette er som sagt noe jeg nesten har "vokst opp med" og vet derfor ikke om følelsene jeg sitter inne på er bygd på bagateller eller om jeg har rett til å føle meg ukomfortabel. Misforstå meg rett, jeg vet selvsagt at jeg eier min følelse, og hvis jeg synes det er ukomfortabelt så er det greit, men som sagt, ønsker andres tanker om denne oppførselen fra et nære familiemedlem. Dette ble en svært forenklet versjon av det jeg opplever, men håper poenget likevel når frem.:) Anonymkode: 4fb5e...96d 2
lillevill Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 Han er en ape. Beklager at du har blitt utsatt for den idioten. 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 lillevill skrev (Akkurat nå): Han er en ape. Beklager at du har blitt utsatt for den idioten. Takk, av en eller annen grunn betyr en sånn kommentar mye. Anonymkode: 4fb5e...96d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 Min erfaring tilsier at du snakker om mannen til din mor? Du har all grunn til å føle deg invadert og seksuelt trakassert. Det er helt jævlig for oss som lever i dette i årevis. Anonymkode: 966e9...050 7
lillevill Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk, av en eller annen grunn betyr en sånn kommentar mye. Anonymkode: 4fb5e...96d Ja 💌 skulle bare mangle 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #6 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min erfaring tilsier at du snakker om mannen til din mor? Du har all grunn til å føle deg invadert og seksuelt trakassert. Det er helt jævlig for oss som lever i dette i årevis. Anonymkode: 966e9...050 Det stemmer.. Og tusen takk for at du deler dine tanker om tematikken, jeg ante ikke hvor godt det skulle føles at noen validerer det jeg føler. Anonymkode: 4fb5e...96d 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #7 Skrevet 29. april 2022 Veldig upassende. Jeg hadde blitt ukomfortabel og sint om jeg observerte dette i min familie. Anonymkode: bf91a...727 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #8 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig upassende. Jeg hadde blitt ukomfortabel og sint om jeg observerte dette i min familie. Anonymkode: bf91a...727 Dette observeres ikke av andre, dessverre. Og det er et helvete å stå i det i årevis der du blir brutt ned uten å ha noen å snakke med om det du utsettes for. Denne mannen forstår etterhvert at du kan utsettes for hva det måtte være uten at du sier det videre. Du blir mere låst jo lenger tid det går og jo mere du utsettes for, nettopp av den grunn at du har holdt ting skjult fra starten. Til TS: Dette skulle aldri vært din skam, men jeg vet altfor godt hvordan du føler det. Dette er ikke lett å snakke om til andre. Dette er typisk eksempel på at "Du ser det ikke før du tror det!" og folk tror det ikke, og det finnes ikke bevis for hva du reelt opplever. Du kan vise til et bilde, evt flere "småting", men helheten forstår ikke folk uten selv å ha kjent det på kroppen. Er det kun du som opplever dette eller kan dere være flere? Har du noen gang sagt noe direkte til personen om at du vil han skal la deg være i fred for slik seksuell oppmerksomhet? Evt skrevet dette i mld eller annet? Anonymkode: 966e9...050 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #9 Skrevet 29. april 2022 Æsj.. jeg har kjent på den følelsen med et inngiftet familiemedlem jeg også, helt fra jeg var barn. Stadige kommentarer på utseende, vil holde meg eller ha meg på fanget, og bare det blikket, den måten han så på meg.. jeg får helt frysninger av å tenke på han. Så jævlig ekkelt!! Kan du snakke med din mor om det? Anonymkode: 2fe82...b9e 2
Biloba Skrevet 29. april 2022 #10 Skrevet 29. april 2022 Han har helt klart ikke normale grenser eller anstendighet. Han tenner på deg, det er nok noe som kan skje når menn bor med stedøtre, spesielt hvis de flytter sammen i eller nær pubertet, men en god mann undertrykker slike impulser, holder avstand og oppfører seg hyggelig og ansvarsbevisst om han får upassende følelser for en ungjente, det er veldig galt å utnytte tillitsforhold til barnet/ungdommen og mor til å elge seg innpå med sine fantasier. Han er en drittsekk, og du trenger ikke å spille med når han vil ha deg til å danse of vrikke på hoftene. Nå er du voksen og må tilbake grenser som ble tatt fra deg. Det er også ufyselig at ikke din mor reagerer, man gjenkjenner gjerne begjær hos sin egen partner og hvor oppmerksomheten hans går. 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #11 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg vet ikke hvordan jeg skal starte her... Også redd for å si for mye, men er redd for at det jeg nå skal ta opp fort blir bagatellisert uten for mye detaljer. Jeg er en kvinne i midten av 20-årene. Jeg har et familiemedlem som er i nær familie (har bodd med dette familiemedlemmet i flere år), denne personen er inngift i familien. I flere år har jeg opplevd ubehageligheter fra denne personen og i mine ungdomsår var det perioder man helt sikkert kunne definert som psykisk mishandling. I tidlig alder fikk jeg ofte beskjed av dette familiemedlemmet at jeg kledde meg som hore, det var også ofte snakk om sex og "snart så skulle jeg begynne å parre meg". Syntes alltid at dette var ubehagelig selvfølgelig. Flere ganger gikk personen inn på et rom hvis jeg var naken eller skiftet, det virket alltid tilfeldig, og det kan det godt hende at det var, men sammen med andre opplevelser begynner jeg nesten å tvile. Så en gang på familiebilder han hadde tatt da vi var på ferie i utlandet, og blant disse bildene var det et bilde av meg som dusjet i utedusjen. Igjen, det trenger ikke å være noe rart ved dette, men personen gir meg en uggen følelse, jeg var ung da dette bildet ble tatt. I voksen alder kan personen komme med seksuelle kommentarer rettet mot meg, spesielt hvis vedkommende har drukket. I dag er jeg på besøk og det er alkhol inne i bildet så jeg trekker meg tilbake på et rom. Likevel, med en gang jeg kommer inn i stua skal personen danse med meg, holde meg helt nære, be meg om å bruke hoftene, osv. Det jeg egentlig spør om her er andres tanker om dette, dette er som sagt noe jeg nesten har "vokst opp med" og vet derfor ikke om følelsene jeg sitter inne på er bygd på bagateller eller om jeg har rett til å føle meg ukomfortabel. Misforstå meg rett, jeg vet selvsagt at jeg eier min følelse, og hvis jeg synes det er ukomfortabelt så er det greit, men som sagt, ønsker andres tanker om denne oppførselen fra et nære familiemedlem. Dette ble en svært forenklet versjon av det jeg opplever, men håper poenget likevel når frem.:) Anonymkode: 4fb5e...96d Kjære deg du er ikke gal. Jeg har en datter og tror jeg har klart å komme tilfeldig på rommet to ganger i hennes liv ved skifting. Så hvis han gjør det hele tiden, så er det med vilje. Du liker åpenbart ikke det han gjør. Og han har nok også sett det, men fortsetter fordi du også viser at du bare er usikker og ikke setter ned foten. For din del bør du lære deg å være tydelig på nei, og å si tydelig ifra. Selv om han da vil prøve å bagatellisere, fordi det blir ubehagelig for han, så svir det nok litt. Men ut fra det du skriver så er du jo psykisk relasjon skadet. Når du ikke er sikker på om hans oppførsel er ok eller ikke, samtidig som du også mener at det ikke er det. Jeg har lyst til å be deg delta på selvforsvar kurs eller lignende. Der lærer du å sette grenser, bli tryggere og sterkere på deg selv. Var med på det engang. Og ca 40 tafatte damer kunne gå ut døra ganske mye tøffere 2 timer etterpå. Veldig magisk. Vi damer går beskjed om å være stille å være beskjedne. Og når vi sier ifra, skal det bagatelliseres. Og det er hersketeknikk. Men feks kommer han inn på rommet ditt uten å banke på, så spør høyt og tydelig, hva som får han til å tro det er ok å gå på rommet ditt uten å banke på? Er det ikke lov med privatliv her i huset? Hjelper ikke det, ta det opp igjen når du har en annen voksen tilstede. Snakk også med en voksen du stoler på. Nå vet jeg ikke din alder, men du kan også ta det opp med feks helsesøster på skolen, om du går der. Hvis han prøver å danse med deg og du ikke vil. Så sier du nei og går vekk. Holder han deg fast så skrik nei. Ksller han deg da prippen, så si at du har lov å være så prippen du vil selv. Og til sist, det er lov å kalle han en gammal gris, om du har lyst til det også. Når han gjør ting du ikke vil. Anonymkode: d314b...c33 3
Silva Pluvialis Skrevet 29. april 2022 #12 Skrevet 29. april 2022 Jeg forstår veldig godt at det oppleves ubehagelig og ekkelt. Han er en gammel gris og det er på grensen til overgrep det du opplever. Bli seksualisert i eget hjem, så forferdelig. Ville låst alle dører når du er avkledd, i alle fall. Ikke vær avkledd på soverommet om du ikke har lås. Har du snakket med moren din?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #13 Skrevet 29. april 2022 Ja hvor er moren oppi dette🥺 Anonymkode: f601b...d44 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #14 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja hvor er moren oppi dette🥺 Anonymkode: f601b...d44 Mor er blind, døv og stum. Dessverre. Gjentar at dette er typisk eksempel på at "Du ser det ikke før du tror det!", Og da er det en håpløs situasjon som TS befinner seg i. Anonymkode: 966e9...050
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #15 Skrevet 30. april 2022 Nå når du er voksen så må du bli sint og si ifra til ham at han trakkaserer deg ! Han tråkker over dine intimgrenser og det er ikke normalt at han oppfører slikt mot en stedatter Han virker som om han har "pedofile tendenser" og bare tenker seksuelt om deg. Noe som er veldig krenkende og et overgrep for de som utsettes for slikt. At mor er "blind" tyder mest på konfliktskyhet og at hennes lykke er viktigere enn datterens. Anonymkode: f0c56...7fb
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. april 2022 #16 Skrevet 30. april 2022 Du kan ikke bo med dette monsteret. Det her er ikke normalt eller akseptabelt. Kom deg vekk asap.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #17 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå når du er voksen så må du bli sint og si ifra til ham at han trakkaserer deg ! Han tråkker over dine intimgrenser og det er ikke normalt at han oppfører slikt mot en stedatter Han virker som om han har "pedofile tendenser" og bare tenker seksuelt om deg. Noe som er veldig krenkende og et overgrep for de som utsettes for slikt. At mor er "blind" tyder mest på konfliktskyhet og at hennes lykke er viktigere enn datterens. Anonymkode: f0c56...7fb Mye lettere sagt enn gjort. Er man kuet og kontrollert gjennom mange år er det ikke bare bare å plutselig skulle reise seg opp og si fra fordi man er blitt voksen. På den annen side vil det presse seg frem et behov for å si fra. Det er umulig å gå sånn og tie så lenge stefaren lever. Han kan leve i 50 år til og det går ikke. Men det er også en grunn til at man ikke sier noe til en mor som lar ting skje, bevisst eller ubevisst. Mor er ikke der for sin datter og har nok aldri vært det heller. Hva godt skal det komme ut av å si dette til moren? Hva hvis datteren ikke blir trodd? Til TS: Har du bevis? Du nevner et bilde i HI. Er det flere slike indisier? Evt tekstmeldinger eller annet? Jeg har heller ikke helt forstått om du fortsatt bor hjemme eller om du nå har flyttet ut? Du bør aldri oppsøke din mor hjemme med han. Spør gjerne om han kommer på diverse familiaarrangementer. Dropp å dra når han er tilstede. De vil lure etterhvert og du kan si han vet hvorfor. Da må han si noe. Trolig vil han lyve, men da kan du være ærlig mot din mor etterpå og han har fått en mulighet til å forklare seg selv først. Du trenger ikke forholde deg til denne mannen. Og du trenger heller ikke forholde deg til din mor hvis hun ikke støtter deg i dette. Dette er din mors valg! Anonymkode: 966e9...050
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå