Gå til innhold

Lavrov: Advarer Moldova

Gereon Rath

Anbefalte innlegg

På et spørsmål om hvorvidt Russlands utenriksminister Sergej Lavrov mener Moldova bør bekymre seg for spesialoperasjonen til Russland, svarte han følgende:

- De bør bekymre seg for framtiden sin, de blir dratt inn i Nato.

Det skriver russiske Channel Five News på Twitter.

Lavrov sier også at Russland ikke anser seg i krig med Nato, og at en slik utvikling vil øke risikoen for atomkrig. Noe som ikke kan tillates, ifølge det russiske statseide nyhetsbyrået RIA.

Videre sier han at Russland ikke truer noen med atomkrig, men at det er noe Vesten snakker om.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=92559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan han påstå men Moldova har søkt om EU medlemskap etter krigen startet, ikke Nato-medlemskap. I tillegg lyger han om atomtruslene. Russland er det eneste landet som har truet med atomvåpen. Noe av det første som skjedde i krigen var at Russland opplyste om at de hadde satt sine atomvåpen i kampberedskap. Siden har det drysset direkte og indirekte trussler om atomvåpen fra flere av deres representater minst ukentlig og gjerne daglig. Av de jeg kan komme på har Putin, Lavrov, Peskov og Sakharova truet med atomvåpen flere ganger hver. Ingen andre land har truet med atomvåpen. Det nærmeste vesten har vært noe sånt, er at USA responderte en av truslene til Russland med opplysning om at Russland ikke er det eneste landet som har atomvåpen.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (2 timer siden):

Det kan han påstå men Moldova har søkt om EU medlemskap etter krigen startet, ikke Nato-medlemskap. I tillegg lyger han om atomtruslene. Russland er det eneste landet som har truet med atomvåpen. Noe av det første som skjedde i krigen var at Russland opplyste om at de hadde satt sine atomvåpen i kampberedskap. Siden har det drysset direkte og indirekte trussler om atomvåpen fra flere av deres representater minst ukentlig og gjerne daglig. Av de jeg kan komme på har Putin, Lavrov, Peskov og Sakharova truet med atomvåpen flere ganger hver. Ingen andre land har truet med atomvåpen. Det nærmeste vesten har vært noe sånt, er at USA responderte en av truslene til Russland med opplysning om at Russland ikke er det eneste landet som har atomvåpen.  

Spørs hva man legger i å true. Å opplyse om at atomvåpen kan bli brukt om det oppstår en situasjon som "truer Russlands eksistens" er jo forsåvidt en "ærlig" og åpen opplysning selv om den er utydelig, og jeg er enig i at det føles truende og skremmende med gjentatte hentydninger.

Endret av KiksKaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KiksKaks skrev (13 timer siden):

Spørs hva man legger i å true. Å opplyse om at atomvåpen kan bli brukt om det oppstår en situasjon som "truer Russlands eksistens" er jo forsåvidt en "ærlig" og åpen opplysning selv om den er utydelig, og jeg er enig i at det føles truende og skremmende med gjentatte hentydninger.

Legger ved link til Dagbladet som viser et klipp fra en sendig sendt på Russija 1, en av de statsseide russiske kanalene. Mener du virkelig at det er noen tvil om hvorvidt de truer med atomvåpen eller ikke? 

https://www.dagbladet.no/video/truer-vesten-med-atomkrig/DPSHemMa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (5 timer siden):

Legger ved link til Dagbladet som viser et klipp fra en sendig sendt på Russija 1, en av de statsseide russiske kanalene. Mener du virkelig at det er noen tvil om hvorvidt de truer med atomvåpen eller ikke? 

Det der er helt sinnsykt skremmende, om Russland fortsetter sånn må jo faktisk vesten sette atomvåpen klare.... skjønner Russland hva de holder på med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (4 minutter siden):

Det der er helt sinnsykt skremmende, om Russland fortsetter sånn må jo faktisk vesten sette atomvåpen klare.... skjønner Russland hva de holder på med?

Du må huske at disse ikke har noen makt. Tror Atle Grønn var inne på noe om det programmet om det er en form for propaganda med tv-personligheter uten sperrer, som får Putin til å virke mer balansert og gjøre han til et symbol på stabilitet. Vesten har allerede atomvåpen klare, det har vi hatt før invasjonen og kommer til å ha etter invasjonen. Det som er sikkert er at du ikke vil høre noe om vestlige atomvåpen før du hører om massive eksplosjoner i Russland.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stressedoutgurl skrev (16 minutter siden):

Både USA og Frankrike har visstnok økt atomberedskapen? Har ikke lest så mye om det i det siste da så kan hende jeg tar feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (8 timer siden):

Men det der er vel propaganda/et debattprogram og ikke offisielle statlige uttalelser? Jeg går ut ifra statlige uttalelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KiksKaks skrev (14 timer siden):

Men det der er vel propaganda/et debattprogram og ikke offisielle statlige uttalelser? Jeg går ut ifra statlige uttalelser. 

Jeg orker ikke lete opp kilder andre enn Putin, men Putin har truet med atomvåpen helst siden slutten av februar.  

https://www.tv2.no/a/14608760/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...