AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Barnet til venninnen min overnatter her en Lørdag. Barna fikk Cola til maten da vi pleier å ha det på Lørdager. De fikk godteri etter maten. Barnet fortalte så klart til henne at det hadde fått det. Hun sa det gikk helt greit, men at hun ikke trodde at barn pleide å få sånt og at hun syns det var veldig rart at våre barn fikk dette på Lørdager, og at neste gang barnet overnattet så kunne han ikke få, jeg respekterer det da. Vi har det jo ikke ellers i uken. Og jeg trodde det ikke var så uvanlig å ha godteri og brus på Lørdager, men kanskje det ikke er så vanlig lenger når alt skal være så sunt hele tiden. Vi spiser Sunt resten av uken. Jeg burde vel spurt først, men skjedde en glipp, da vi så klart serverte det samme til alle, og før hun dro rakk jeg bare å si i farten h a slags mat vi skulle ha. Er det virkelig så rart? Hva mener andre her inne? Anonymkode: 19f36...fcb 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 29. april 2022 Venninna di høres rar ut. Helt innafor med lørdagsgodt. Det er på sin plass spør du meg 😊 Anonymkode: 70269...6b2 67 3 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 Det er ikke rart å lørdagsgodt, vel. Jeg har ikke barn, men tror alle jeg kjenner har litt godis en lørdagskveld. Anonymkode: 1544d...6ff 13
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 Vi har også lørdagsgodt, og de fleste andre vi kjenner også. Ikke mengder, men litt. Barna synes det er stas, og jeg nekter å tro at den tradisjonen klarer å slå bena under et ellers sundt kosthold. For meg selv tenker at folk som er FOR opptatt av at ALT skal være sundt HELE tiden, har usunne hangups som jeg håper barna deres slipper å arve… Anonymkode: 0955a...ba7 15 1
Ulrikke Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 Det er ikke rart i det hele tatt. Synes hun høres merkelig ut. Med mindre det er snakk om allergier eller andre ting, så får man tåle at barnet spiser det som serveres når det er borte. Det burde ikke være noen bombe at folk spiser snop på lørdager. Og nei, det er ikke vanlig å spørre om det er greit å servere det på en lørdag..... Jeg husker fortsatt at ei av venninnene mine da jeg var liten hadde fredagsgodt og ikke lørdagsgodt Det syntes JEG var rart 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #6 Skrevet 29. april 2022 Jeg føler at det er så mye rart folk reagerer på at det ikke er noe vits å bry seg om det, ts☺️ Barnet vårt får ikke lørdagsgodt og heller ikke brus, og noen syns det er rart. Anonymkode: 141e5...06a 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #7 Skrevet 29. april 2022 Jeg synes det er kjempe rart hvis ikke de får det jeg da ! la de nå kose seg ekstra en gang i uka . Anonymkode: b5704...d85 3
GammelKaktus Skrevet 29. april 2022 #8 Skrevet 29. april 2022 Høres merkelig ut, brus gir jeg sjelden til barn men det er fordi min ikke liker det så da glemmer jeg det.... Her har vi snacks mer enn bare lørdagen, har aldri vært et problem. Samme hos andre, er faktisk sjelden de holder det bare til lørdagen i disse dager men det er jo en annen diskusjon. Jeg tenker ikke at dette er noe du burde ha spurt om, når mitt barn er på besøk hos andre så er det deres regler som gjelder og hvis de ikke spiser godteri så blir det ikke godteri og hvis de ikke gamer så blir det ingen gaming. Altså barna må jo innrette seg etter hvor de er, det er sunt for de. Når de er hos oss så er det mine regler som gjelder, på slike vanlige ting selvsagt. Nå fikk jeg ikke med meg alderen på barnet og hvis det er barnehagebarn så kan jeg mer forstå reaksjonen hennes men så lenge hun ikke har gitt beskjed før at barnet ikke skulle ha så er dette hennes "feil". 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #10 Skrevet 29. april 2022 Problemet, ts, er at «godteri er for lørdager når vi skal kose oss» er arven til generasjonene som nå er mellom 70 og 20 år. De generasjonene som skårer tonedøve høyt på den ekstremt dødelige sykdommen fedme. (Den er vesentlig mer dødelig enn korona, som vi stengte ned skoler for å bekjempe, så vi snakker skikkelig farlig sykdom her. For å sette ting i perspektiv dør 2400 årlig av fedme i Norge. Og 2800 på to år med pandemi..) Vi snakker altså om en velkjent og vanlig vane om å lenke mat til kos som indoktrineres barn av deres foreldre på tross av at fedme er super-farlig. Noe som er urovekkende. Dette med «kose-mat» inneholdende fett og sukker er en vane som om 10-20 år vil bli ansett som like sært som at min bestefar begynte å røyke åpent som 12-åring. Og til dere som sier dette er ufarlig? Joda. Død er ufarlig. Men sakte død gjennom fedme er helt unødvendig å påføre småunger gjennom vanen sukker=kos. Anonymkode: 7401f...711 8 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #11 Skrevet 29. april 2022 Ærlig talt. Ingen blir overvektige av godteri på lørdag. Anonymkode: ab4f2...802 21 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #12 Skrevet 29. april 2022 Hvor gamle er barna det gjelder? Anonymkode: fccfa...005 1 2
Embla Othea Skrevet 29. april 2022 #13 Skrevet 29. april 2022 Lørdagsgodt er en del av en sunn livsstil. Ikke noe å tenke på. Å ha en "sunn" og holistisk tilnærming til kosthold innebærer at man av og til spiser AKKURAT det kroppen craver ☺️ 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #14 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Barnet til venninnen min overnatter her en Lørdag. Barna fikk Cola til maten da vi pleier å ha det på Lørdager. De fikk godteri etter maten. Barnet fortalte så klart til henne at det hadde fått det. Hun sa det gikk helt greit, men at hun ikke trodde at barn pleide å få sånt og at hun syns det var veldig rart at våre barn fikk dette på Lørdager, og at neste gang barnet overnattet så kunne han ikke få, jeg respekterer det da. Vi har det jo ikke ellers i uken. Og jeg trodde det ikke var så uvanlig å ha godteri og brus på Lørdager, men kanskje det ikke er så vanlig lenger når alt skal være så sunt hele tiden. Vi spiser Sunt resten av uken. Jeg burde vel spurt først, men skjedde en glipp, da vi så klart serverte det samme til alle, og før hun dro rakk jeg bare å si i farten h a slags mat vi skulle ha. Er det virkelig så rart? Hva mener andre her inne? Anonymkode: 19f36...fcb Det er vel heller venninnen din som er rar her.. De fleste koser seg med lørdagsgodt, chips og brus på en lørdag! Ikke noe galt i det. Mer rart de som ikle får oppleve lørdagskosen med familien.. Anonymkode: 58460...dee 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #15 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel heller venninnen din som er rar her.. De fleste koser seg med lørdagsgodt, chips og brus på en lørdag! Ikke noe galt i det. Mer rart de som ikle får oppleve lørdagskosen med familien.. Anonymkode: 58460...dee Det er vel mer snakk om at man kan kose seg uten godteri og cola.. Feks bær og rosiner, og vann med agurk. Anonymkode: 2d471...b4c 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #16 Skrevet 29. april 2022 Så lenge ikke barna er under 2 år så er det venninnen din som er den rare. Anonymkode: fb958...fe0 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #17 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel mer snakk om at man kan kose seg uten godteri og cola.. Feks bær og rosiner, og vann med agurk. Anonymkode: 2d471...b4c Det blir ikke det samme. Er dessverre ikke like godt. Anonymkode: ab4f2...802 13 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #18 Skrevet 29. april 2022 regnbuebarn skrev (17 minutter siden): Alder er vel vesentlig å vite. De er 6, 8 og 9. barnet som overnattet er 8. Anonymkode: 19f36...fcb 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #19 Skrevet 29. april 2022 Er da mange som ikke spiser godteri og drikker brus. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor det må være søtsaker, chips og brus for en skal kose seg. Anonymkode: c6d5d...dbb 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #20 Skrevet 29. april 2022 veldig mange barn og ungdommer får jo selvfølgelig "fredagsgodt" eller lørdagsgodt" en gang i uken. mer spesielt dersom folk hadde fått brus til hvert eneste måltid, samtidig som de hadde spist "junk food" til nærmest hvert eneste måltid liksom. Anonymkode: 0b9a7...31d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå