Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg har fått ny jobb. I kontrakten står at det blir ikke utbetalt lønn i juni, men at man får feriepenger (hvis det er opparbeidet fra ifjor). Jeg trodde alltid at feriepenger er en slags bonus (og brukes til ferie, ikke husleie, mat osv.)? Jeg får feriepenger fra gamle jobben, men da jobber jeg jo faktisk gratis en måned i den nye?

Noen som kan forklare meg dette? 

Anonymkode: 9d4f2...e84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei,

jeg har fått ny jobb. I kontrakten står at det blir ikke utbetalt lønn i juni, men at man får feriepenger (hvis det er opparbeidet fra ifjor). Jeg trodde alltid at feriepenger er en slags bonus (og brukes til ferie, ikke husleie, mat osv.)? Jeg får feriepenger fra gamle jobben, men da jobber jeg jo faktisk gratis en måned i den nye?

Er du på jobb i juni får du lønn. 

Anonymkode: b7744...69f

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger er for å dekke opp de ukene du har ferie.

Anonymkode: e63d5...cf5

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene du får fra gamle jobben skal dekke ferien du tar i nye jobben. 

Du får ikke "lønn" for ferien  du tar i år.

Har du forskuddslønn eller lønn betalt på etterskudd? 

Hvordan tenker du at du jobber gratis?  

Anonymkode: f15d8...5c4

Skrevet

Du får ikke lønn når du har ferie, det er vanlig å gjøre trekket for ferie i juni selv om man ikke tar ferie da. Samtidig blir feriepengene utbetalt.  Så får man lønn resten av året .

AnonymBruker
Skrevet

Du får lønn og feriepenger, men du blir trukket ferie fra lønna di, altså får du ikke lønn fordi du skal ha ferie. Gir det mening? Man får altså ikke lønn 12 måneder i året da du også må ha ferie, derfor får du lønn, men blir trukket i ferie og da blir det altså kr.0 i lønn.

Anonymkode: 4b62a...ed8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

............. Jeg får feriepenger fra gamle jobben, men da jobber jeg jo faktisk gratis en måned i den nye?

Lovbestemt og tariffestet ferie utgjør fem uker.  Ingen av disse er med lønn.  I stedet "sparer arbeidsgiver opp 12,5% av bruttoinntekten din foregående år og utbetaler i juni, sammen med en månedslønn samtidig som det trekkes lønn for fem uker.  Juni er uten forskuddstrekk av skatt for grunnlønn og feriegodtgjørelse så de fleste ender opp med noen tusenlapper mer enn til vanlig, selv om det trekkes mer enn en hel månedslønn.

Feriepenger er ikke bonus.  Det er en del av lønnen som skal dekke bortfall av lønn ved avvikling av ferie.  Strengt tatt skal lønn bortfalle og feriepenger utbetales når ferie avvikles, men de aller fleste tar hele "årsregnskapet" i juni.

Hvis du ikke har full ferieopptjening fra i fjor skal du ikke trekkes lønn for flere feriedager enn du har oppspart, og da skal du heller ikke avvikle mer ferie enn du har opptjente feriedager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...