AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Hei, Jeg har en gutt på fire uker og jeg ønsker å forberede meg bedre til overgangen til legging på kveldene denne gangen. Storebroren fikk soverutinene inn for sent, og ble vant til at vi sovnet i sengen sammen med ham. Denne gangen ønsker jeg å få på plass bedre rutiner, derfor lurer jeg på hvordan dere har gjort det med deres barn? Når har dere startet å legge dem på kvelden? Hva gjorde dere for å få på plass døgnrytme? Hvordan har ungene lært å sovne for seg selv? Ingen av mine barn er spesielt interessert i å sovne alene, så det kommer til å kreve noen røvertriks. Takknemlig for alle svar! Anonymkode: 96552...46f
Anonymous 91 Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 Vi har begynt å legge vår på 4mnd ca kl 19. Men når de er så små, følger de sin egen søvnrytme. Vi kjøpte drømmesauen Ewan. Stell, pysj og mat rundt 18.30-19.00 og som regel sovner hun innen kl 20
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Jeg har en gutt på fire uker og jeg ønsker å forberede meg bedre til overgangen til legging på kveldene denne gangen. Storebroren fikk soverutinene inn for sent, og ble vant til at vi sovnet i sengen sammen med ham. Denne gangen ønsker jeg å få på plass bedre rutiner, derfor lurer jeg på hvordan dere har gjort det med deres barn? Når har dere startet å legge dem på kvelden? Hva gjorde dere for å få på plass døgnrytme? Hvordan har ungene lært å sovne for seg selv? Ingen av mine barn er spesielt interessert i å sovne alene, så det kommer til å kreve noen røvertriks. Takknemlig for alle svar! Anonymkode: 96552...46f Ingen babyer bruker ville sovne alene. Vi er flokkdyr. Følg babyens rytme til den er 6 måneder. Babyen kommer med egen rytme. Anonymkode: 3e9d1...31b 2
Heln Skrevet 30. april 2022 #4 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, Jeg har en gutt på fire uker og jeg ønsker å forberede meg bedre til overgangen til legging på kveldene denne gangen. Storebroren fikk soverutinene inn for sent, og ble vant til at vi sovnet i sengen sammen med ham. Denne gangen ønsker jeg å få på plass bedre rutiner, derfor lurer jeg på hvordan dere har gjort det med deres barn? Når har dere startet å legge dem på kvelden? Hva gjorde dere for å få på plass døgnrytme? Hvordan har ungene lært å sovne for seg selv? Ingen av mine barn er spesielt interessert i å sovne alene, så det kommer til å kreve noen røvertriks. Takknemlig for alle svar! Anonymkode: 96552...46f Begynte rundt 3-4 måneder å legge han før vi la oss. Tok det egentlig når han selv viste tegn til å ta kveld til ca samme tidspunkt hver dag. I starten var det i 21 tiden, så ble det gradvis tidligere. I starten sovnet han ikke alene, det tok vi gradvis over flere måneder. Fra å holde han til han sovnet-holde i hånden-sitte ved siden av-sitte så han ikke så oss-til å bare legge og gå ut. Jeg var opptatt av å innføre minst mulig «uvaner». Han har smokk og bamse, men vi har aldri bært han i søvn, vugget, syngt x antall nattasanger etc. Han har aldri sovet i vår seng. De savner ikke ting de aldri har opplevd, men å lære en 3 åring å sovne i egen seng når den aldri har gjort det er såklart vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #5 Skrevet 30. april 2022 Vår har styrt leggetid ganske greit sjølv, frå han var liten. Han var kolikkbaby, så det var veldig lite søvn på dagtid, men rundt 8-10 uker gammal merka eg at han ofte var "ferdig" for kvelden i 22-tida (+- en time). Så da vart det ofte kvelden på alle mann då. Litt gradvis har han blitt trøtt tidligare og tidligare på kvelden, så vi legger mellom 18 og 19, alt etter når han er klar. Dette har vi gjort Sidan han var ca 3 mnd. Vi starta egentlig med ei lita rutine tidlig, mest for vår egen del, men ser at den er verdifull no. Rutina er egentlig berre litt dempa lys på badet når vi skifter til pysj og gjer kveldsstellet, ammer på soverommet før senga, legger han i senga og synger nattasang. Han har ikkje sovna når vi er ferdig med det, men då ligg han og babler litt for deg sjølv før han sovner. Trur nok den faste rutina bidrar til at han roer seg ved legging, då han er langt frå like enkel ved dagsoving. Litt usikker på korleis "få til" så enkel legging, det blei mest til av seg sjølv føler eg. Men for oss trur eg fast rutine ved legging at viktig. Anonymkode: 5939a...3eb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 Det finnes absolutt metoder for å få babyen til å sovne og få rutiner fra tidlig av! De rutinene skapes mye tidligere enn man tror😊 Det finnes flere gode kontoer på Instagram å følge på det, søk opp feks #babysoveskolen 👌🏻 Finnes flere engelske kontoer som viser til grundig forskning på området også, bare står litt stille for meg hva som er best å søke på for å få det opp😊 Anonymkode: 7de12...5a3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 Vi begynte å innarbeide kveldsrutiner ved ca 6 uker. Jobbet for at han skulle sovne selv (ikke ved puppen, det vi gjorde var vel å gi så lite støtte som mulig ved innsovning) fra starten av, ellers våknet han igjen etter 5 min. Vi hadde da sett omtrent når det var mulig å få han til å sove på kvelden og starter med det og skjøv det gradvis tidligere og tidligere. I dag er han 2,5 år og klarer å sovne selv på kvelden, men det er det eneste. En av oss må fremdeles inn til han i løpet av natta og sove sammen med han for ikke å måtte inn annenhver time natta gjennom(og bli der en time før det er trygt å gå ). Å få han til å sove på dagtid strevde vi også med helt til han slutta med det. Nr to er mye enklere med søvnen, men vi går for samme rutiner slik at legging forhåpentligvis fortsetter å gå greit. Anonymkode: 2debc...abd
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #8 Skrevet 30. april 2022 Babyer er forskjellige. Jeg har ammet begge mine i søvn og ammet mye på natt ved hyppige oppvåkninger. Har ikke vært så lett å få til noen annen rutine uten enormt med hyl og skrik, som jeg ikke synes er ok for små babyer. Vi har måttet innarbeide rutiner senere, ved 11 måneder for eldstemann og ved 8,5 måneder nå for yngste. Det har vi gjort ved å kjøre pappalegging og at pappaen går inn ved oppvåkninger på nettene, og kutte nattamming. Har funket gull på eldste, som begynte å sove gjennom og har sovet som en stein siden. Håper det skal gå like bra med yngste🤞. Så trenger ikke ha noe å si om rutinene er helt fraværende ganske lenge i babytiden, søvnen kan bli topp så lenge man får på plass noe mellom 6 mnd og ett år er min erfaring. Lykke til❤️! Anonymkode: 6962b...e83 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #9 Skrevet 1. mai 2022 Første babyen vår var hadde døgnrytme fra 2 mnd, ble lagt da kl 19 og sovna selv i egen seng og våknet kun for mat 1-3 ganger om natten fra da og frem til han slutta med nattamming ved 8 mnd. Var noen få netter det var våkning hver time. Sover fortsatt godt og sovner lett som tre-åring. nummer to var umulig å få noe rytme på før 4 mnd og har grått mye ved søvn både kveld og dag siden 6 uker gammel. Før det sov hun hele tiden. Gjort akkurat det samme som med broren, men en helt annen type. Fortsatt vanskelig å legge som toåring. Anonymkode: 82817...10b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #10 Skrevet 1. mai 2022 Anbefaler boka " Precious little sleep". Morsom og lettlest bok om hvordan innarbeide søvnvaner avhengig av hvor lett babyen din har for å sove. Anonymkode: d1179...368
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå