AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Jeg bor i kollektiv. Huseier mener at paragraf 5-6 ikke gjelder i kollektiv, så lenge han ikke går inn på rommene våre. Jeg er uenig. Huseier har gjentatte ganger låst seg inn uten varsel, og uten rimelig varsel (15-20 minutter før, på gruppechat i Messenger, vel vitende om at vi helst vil ha viktig informasjon på sms da ikke alle bruker Messenger). Sist idag for å holde visning på et rom fordi én skal flytte ut, skrev tjue minutter tidligere at de skulle holde visning. Jeg sto i dusjen. Jeg ble ganske sur, og de sa at jeg måtte vise dem hvilken lov som sa at de ikke hadde lov til å holde uvarslet visning på et annet rom enn mitt. Hvilke rettigheter har vi som bor her, som synes det er utrolig ubehagelig? Huseier har gjentatte ganger, tidvis flere ganger i uka, låst seg inn for ikke-akutt vedlikehold vi har sagt ifra om uker tidligere, uvarslet eller med under en times varsel. En i kollektivet snakker ikke norsk, og de sier ikke ifra på engelsk selv om alle snakker engelsk. En gang det var uvarslet visning og jeg gikk igjennom leiligheten kritiserte huseier meg for at klærne jeg hadde på ikke var fine. Sa ifra ganske kraftig etter det, de lovte å gi varsel i forveien, men nå har de tydeligvis glemt det. Jeg og vi som vil bo der lenge (veldig grei lokasjon, og vi kommer godt overens) har tilbudt meg å holde visningene etc og være behjelpelig. Dette har de avslått. Anonymkode: f6dd1...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 For det første så holdt kommunikasjonen skriftlig, be utleieren om å vise til lovteksten som bekrefter at Husleieloven kapitel 5 § 5-6 ikke gjelder for kollektiv. Hvis han ikke følger lovverket og varsler i god tid så gir du beskjed om at neste gang så blir det anmeldt og at dere kommer til å bytte låsene. Siden utleieren ikke respekterer deres rett til eksklusiv bruksrett av boligen så har dere rett til å ordne opp i dette selv, det kan da innebære å bytte låser på utleiers regning. Anonymkode: ef843...26e 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 Selvfølgelig gjelder det i kollektiv! Idiotiske huseier. Du får anmelde han neste gang. Anonymkode: 38258...ed9 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #4 Skrevet 30. april 2022 Dette har ikke huseier lov til. Få med alle i kollektivet på en anmeldelse neste gang. Anonymkode: 4615c...447 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 Noen utleiere altså 🤯 loven gjelder da like fullt for kollektiv som for en vanlig leilighet. Anonymkode: b6b8b...d5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå