Gå til innhold

Tips til HIIT trening for kneartrose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med kneproblemer, så jeg må roe ned på løpingen igjen 🙁, men kan jeg trene crossfit (wods) med litt løping (f.eks. 20 min Amrap med 100-200 m løping i tillegg til styrkeøvelser som tar de store muskelgruppene) eller vil det være for belastende for knæra?

Og er det noen styrkeøvelser jeg absolutt ikke bør ta med vonde knær?

Skrevet
Embla Othea skrev (12 timer siden):

Jeg sliter med kneproblemer, så jeg må roe ned på løpingen igjen 🙁, men kan jeg trene crossfit (wods) med litt løping (f.eks. 20 min Amrap med 100-200 m løping i tillegg til styrkeøvelser som tar de store muskelgruppene) eller vil det være for belastende for knæra?

Og er det noen styrkeøvelser jeg absolutt ikke bør ta med vonde knær?

Dette er superindividuelt og vanskelig å svare på over internett. Løping i nedoverbakke er kjent for å være belastende for knær. Men hvilke styrkeøvelser du bør ta og ikke må nok en person som har undersøkt deg og kjenner din histore litt bedre svare på :) En time eller to hos fysio er å anbefale :) 

• Liker 1
Skrevet
Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Dette er superindividuelt og vanskelig å svare på over internett. Løping i nedoverbakke er kjent for å være belastende for knær. Men hvilke styrkeøvelser du bør ta og ikke må nok en person som har undersøkt deg og kjenner din histore litt bedre svare på :) En time eller to hos fysio er å anbefale :) 

Har dessverre ikke mulighet til å bruke fysio nå 😐

Jeg har gjort en del utfall i det siste (både forover, bakover og bulgarsk) og jeg sliter med å få venstre kne (den jeg har vondt i) ned mot gulvet, vet ikke om det skyldes smerter eller feil teknikk, kan det være en forklaring?

Skrevet

Hva spesifikt er "kneproblemer"?
Jeg har hatt 7 kneoperasjoner i venstre kne, og har opplevd at knebøy, utfall og løping kan være hardt for kneet. Samtidig har jeg også opplevd at det kan gå helt fint, så lenge jeg har god nok støttemuskulatur rundt kneet. Så som Sandum over her skriver er det vanskelig å si noe spesifikt over nett, da smertene kan skyldes så mangt og kreve ulik tilnærming.

Men, om du opplever at enkelte øvelser gjør vondt, ville jeg styrt unna de en liten stund, og heller prøvd å trene beina på en mindre belastende måte. Ubehag er ok, men direkte vondt skal det ikke gjøre.  Om du ikke har anledning til å gå til fysio, kanskje du kan kontakte en PT på gymmet/crossfiten og få noen alternative øvelser som ikke gir smerter?

Skrevet
Embla Othea skrev (2 timer siden):

Har dessverre ikke mulighet til å bruke fysio nå 😐

Jeg har gjort en del utfall i det siste (både forover, bakover og bulgarsk) og jeg sliter med å få venstre kne (den jeg har vondt i) ned mot gulvet, vet ikke om det skyldes smerter eller feil teknikk, kan det være en forklaring?

Jeg tør ikke bevege meg ut på det rett og slett 😄 

Men det jeg har hørt fra flere fysioer er at kneekstensjoner kan være bra for å få stabilisert opp og redusere smerter i kne. Bare gjør dem fornuftig og forsiktig :) 

• Liker 1
Skrevet
Sandum.PT skrev (3 timer siden):

Jeg tør ikke bevege meg ut på det rett og slett 😄 

Men det jeg har hørt fra flere fysioer er at kneekstensjoner kan være bra for å få stabilisert opp og redusere smerter i kne. Bare gjør dem fornuftig og forsiktig :) 

Skjønner det.

Ok, takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet

Har du kneproblemer bør du ikke løpe. Bedre å sykle 

Anonymkode: db45c...522

Skrevet

Løping har vist seg å være bra for knehelsen, ideen om at løping ødelegger knær er en gammel myte. Har man allerede problemer kan ting selvfølgelig være annerledes, det overlater jeg til mer kvalifiserte mennesker.

AnonymBruker
Skrevet
TheAtl skrev (3 timer siden):

Løping har vist seg å være bra for knehelsen, ideen om at løping ødelegger knær er en gammel myte. Har man allerede problemer kan ting selvfølgelig være annerledes, det overlater jeg til mer kvalifiserte mennesker.

Jaha? Mange løper på hardt underlag som asfalt, noen får smerter av dette. Men de fortsetter.

I tillegg trener mange ikke styrketrening for å styrke muskulatur rundt ledd.....så ja...løping er ikke alltid bra.

Anonymkode: 21652...340

Skrevet

Har pådratt meg slitasje i venstre kne, trenger forslag til kondisjonstrening som har lav påvirkning på knæra.

Har ikke mulighet til svømmetrening nå, yoga blir for rolig.

AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (1 minutt siden):

Har pådratt meg slitasje i venstre kne, trenger forslag til kondisjonstrening som har lav påvirkning på knæra.

Har ikke mulighet til svømmetrening nå, yoga blir for rolig.

Trener selv mye spinning - fungerer fint for mine knær med påvist artrose. Så må jeg snart få ut sykkelen også!

Anonymkode: 3672c...975

AnonymBruker
Skrevet

Ellipsemaskin er også snill for knærne

Anonymkode: 3672c...975

Skrevet (endret)
On 4/26/2022 at 5:20 PM, AnonymBruker said:

Jaha? Mange løper på hardt underlag som asfalt, noen får smerter av dette. Men de fortsetter.

I tillegg trener mange ikke styrketrening for å styrke muskulatur rundt ledd.....så ja...løping er ikke alltid bra.

Anonymkode: 21652...340

Ja, overbelastning og skader er ganske alminnelig innen sporten for alle utøvere, kanskje spesielt blant de som ikke er ordentlig tilvant aktiviteten enda. Likevel ser det altså ut til at løping er bra for den generelle knehelsen over tid stikk i strid med det som var alminnelig folkevett da jeg var ung. Jeg kan selvfølgelig skrive en halv avhandling hvor jeg siterer diverse studier og metaanalyser for å gi inntrykk av at jeg faktisk vet hva jeg snakker om her, men det vil være langt lettere om de som måtte være interessert i hva konsensus blant ekspertene faktisk er gjør et enkelt søk selv, på den måten unngår de min eventuelle bias og jeg slipper å gjøre masse arbeid, -- vinn-vinn.

Igjen, jeg sier ikke at løping nødvendigvis er for alle. Har man spesielle utfordringer så er det neppe en dårlig ide å rådføre seg med en ekspert (fastlegen f.eks) før man begynner.

Liten anekdotisk (ergo totalt verdiløs) historie sånn avslutningsvis fordi mannen liker å snakke om seg selv: Jeg var i skikkelig dårlig forfatning da jeg begynte for et års tid siden. Mangel på mobilitet og styrke gjorde at jeg var ekstremt på forfoten og krysset beina foran meg da jeg løp (lårene mine gnisset mot hverandre, jeg sparket meg selv i anklene og så videre). I tillegg så har anklene mine alltid vært et særdeles svakt punkt (jeg har per dags dato 20 skruer og en plate i høyre fot, jeg har brukket føttene mine ved tre separate anledninger som følge av overtråkk). Kanskje lite overraskende så resulterte forfatningen min i kombinasjon med det smått komiske løpesteget mitt til en rekke komplikasjoner de første månedene (plantar fascitt, akillestendinopati...). Fastlegen min som jeg på tiden var i jevnlig kontakt med av helt andre årsaker drøftet en rekke løsninger med meg, alt fra spesifikke øvelser jeg kunne gjøre hjemme til fysioterapi og kirurgi. Ikke en gang rådet han meg til å finne på noe annet å gjøre. I dag, ganske presist et år etter, så er føttene mine sterkere og bedre enn hva de noen gang har vært.

Endret av TheAtl
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må nesten spesifisere hva som er galt med kneet hvis du skal få gode råd. Beste du kan gjøre er å dra til en fysio og få en diagnose.

Skrevet
Nutz skrev (6 timer siden):

Du må nesten spesifisere hva som er galt med kneet hvis du skal få gode råd. Beste du kan gjøre er å dra til en fysio og få en diagnose.

Jeg er litt usikker, men jeg tror jeg har pådratt meg hopperkne\ jumpers knee.

Skrevet
Embla Othea skrev (3 timer siden):

Jeg er litt usikker, men jeg tror jeg har pådratt meg hopperkne\ jumpers knee.

Hvis det er det, så er eksentriske ettbeinsknebøy på skrå plate å anbefale. Men i samarbeid med fysio selvsagt 😊

Skrevet
Sandum.PT skrev (5 timer siden):

Hvis det er det, så er eksentriske ettbeinsknebøy på skrå plate å anbefale. Men i samarbeid med fysio selvsagt 😊

Ja, denne er god, har tatt den de siste dagene, men jeg har tatt den på jevnt underlag fordi jeg ikke har skråbrett. Håper ikke det har noe å si. Forbrenningstreningen (løping, hoppetau osv.) er byttet ut med gange på 10-12 % stigning. Utfall er byttet ut med reverserende utfall\ yoga ball hamstring curls, mountain climbers i tempo med kontrollert og hoppetau med air punches\ bear crawls.

Teiper også rundt leddet hver økt.

Har som sagt dessverre ikke mulighet til å bruke fysio, så jeg prøver så godt som jeg kan å stå for opptreningen selv 😅🙈

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forslag til en god overgang fra plyometrisk arbeid (hoppetau, burpees osv.) til løping i forbindelse med kneartrose?

Endret av Embla Othea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...