Gå til innhold

Hva skrev du i fødebrevet ditt/hva er lurt å nevne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og leser de alltid fødebrev?

Anonymkode: 7dd2b...bfc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De skal i utgangspunktet lese de ja, men det blir nok ikke alltid gjort. Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å skrive et fødebrev? 

Anonymkode: 45341...57e

Skrevet

Om de har tid så leser de ja. Kommer du inn og føder et kvarter senere så er det nok begrenset hva de rekker. 

Jeg skrev om mine ønsker under og etter fødsel. At jeg vil ha alt av smertestillende som finnes, at jeg vil at mannen min skal sitte oppe ved hodeenden (burde være en selvfølge, men sist ble han sendt overalt rundt i rommet for å hjelpe jordmor og han så derfor mer enn han hadde lyst til). Jeg skrev kort om forrige fødsel og hva jeg helst skulle ønske var annerledes. Skrev at jeg ønsket hjelp med ammingen etterpå, og at vi vil bruke egne klær på babyen helt fra start av. Avsluttet med å takke dem for å ha tatt seg bryet med å lese.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det første fødsel hadde jeg ikke tatt meg bryet med mindre det var noe spesielt. Da aner man jo ikke hva man går til uansett. Jeg skrev ingenting med førstemann, og sett i ettertid vet jeg ikke hva jeg skulle skrevet uansett. 

Til andre fødsel nå skriver jeg et par punkt med ønsker jeg har dannet meg etter første gang, men det er jo erfaringsbasert kunnskap.

Anonymkode: d553c...972

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De skal i utgangspunktet lese de ja, men det blir nok ikke alltid gjort. Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å skrive et fødebrev? 

Anonymkode: 45341...57e

Bortsett fra at det anbefales av jordmødre? 🙄

TS: jeg skrev jeg ville ha færrest mulige inngripen og undersøkelser og at ingen undersøkelser skulle gjøres uten mitt samtykke, ingenting skulle gjøres uten å informere meg om det først (alt dette er basic pasientrettigheter, men innså etter første fødsel at på fødeavdelingene trenger de ansatte en påminnelse om dette), minst mulig prat i rommet for å ikke forstyrre meg i rie-arbeidet og dempet belysning. De respekterte dette ekstremt mye, fikk en veldig god fødselsopplevelse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om å skrive fødebrev og har aldri fått spm når jrg har kommet på føden om jeg har et fødebrev. Er det ikke bedre med en dialog når du kommer på føden? Jeg syns fødebrev er et merkelig konsept. Jordmor er jo inne med deg nesten hele tiden. Dere har god tid til å prate. 

Anonymkode: dba63...538

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det første fødsel hadde jeg ikke tatt meg bryet med mindre det var noe spesielt. Da aner man jo ikke hva man går til uansett. Jeg skrev ingenting med førstemann, og sett i ettertid vet jeg ikke hva jeg skulle skrevet uansett. 

Til andre fødsel nå skriver jeg et par punkt med ønsker jeg har dannet meg etter første gang, men det er jo erfaringsbasert kunnskap.

Hvorfor skulle ikke førstegangsfødende kunne ha formeninger å sette i et fødebrev? Er ikke våre ønsker av betydning?

Jeg er f.eks livredd for epidural. Vet at det kan hende jeg får behov osv, men utgangspunktet ønsker jeg å prøve alle mulige andre veier til rom enn den sprøyta. Kommer til å få en kraftig angstreaksjon om jeg må ta epidural unødvendig. Føler dette er viktig for meg å opplyse om slik at de ansatte på føden ikke begynner å presse meg på det. Dette på tross av at jeg ikke har født før.

Anonymkode: 42540...f3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor skulle ikke førstegangsfødende kunne ha formeninger å sette i et fødebrev? Er ikke våre ønsker av betydning?

Jeg er f.eks livredd for epidural. Vet at det kan hende jeg får behov osv, men utgangspunktet ønsker jeg å prøve alle mulige andre veier til rom enn den sprøyta. Kommer til å få en kraftig angstreaksjon om jeg må ta epidural unødvendig. Føler dette er viktig for meg å opplyse om slik at de ansatte på føden ikke begynner å presse meg på det. Dette på tross av at jeg ikke har født før.

Du trenger da ikke skrive brev om at du ikke ønsker epidural. Ingen gir deg epidural i forbifarten. Det er et seriøst inngrep du blir spurt og informert om eventuelt i forkant - og fint kan takke nei til. Ingen presser deg til en epidural uten medisinsk nødvendighet. Helt unødvendig 😛 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du trenger da ikke skrive brev om at du ikke ønsker epidural. Ingen gir deg epidural i forbifarten. Det er et seriøst inngrep du blir spurt og informert om eventuelt i forkant - og fint kan takke nei til. Ingen presser deg til en epidural uten medisinsk nødvendighet. Helt unødvendig 😛 

Det er vel uansett viktig at fødekvinnen føler seg trygg og dersom det å skrive ned hva man ønsker i forkant bidrar til å trygge fødekvinnen, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så forferdelig at man skriver et fødebrev? 

Det må da være opp til den enkelte uansett om det er fødsel nr 1 eller nr 5? Blir litt oppgitt over at førstegangsfødende liksom ikke skulle kunne ha noen meninger. Da bør vel ikke flergangs heller skrive brev siden de har født før og vet utmerket godt hva som kommer og selvfølgelig kan kommunisere dette klart og tydelig med de ansatte på sykehuset. 🙄

• Liker 9
Skrevet

Hadde bare skrevet «ikke utsett epidural, plutselig er anestesilegen opptatt» 😅 resten er bagateller jeg ikke bryr meg om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skrev ikke fødebrev, men nederst på et et skjema jeg fylte ut, var det plass til å skrive litt, og der skrev jeg én setning om at jeg ønsket en erfaren jordmor til stede hele tiden. Har skrevet det til alle mine tre fødsler, og jeg har fått svært dyktige jordmødre alle gangene.

Om det skulle stå mellom flere jordmødre og de skulle fordele de fødende, så ville kanskje jeg få den erfarne siden det er litt viktig for meg.

Anonymkode: 861c3...ce0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skrev ikke fødebrev, men nederst på et et skjema jeg fylte ut, var det plass til å skrive litt, og der skrev jeg én setning om at jeg ønsket en erfaren jordmor til stede hele tiden. Har skrevet det til alle mine tre fødsler, og jeg har fått svært dyktige jordmødre alle gangene.

Om det skulle stå mellom flere jordmødre og de skulle fordele de fødende, så ville kanskje jeg få den erfarne siden det er litt viktig for meg.

Anonymkode: 861c3...ce0

Nei, den med mest erfaring hadde gått der det var mest behov.

Anonymkode: 194fc...9e1

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er vel uansett viktig at fødekvinnen føler seg trygg og dersom det å skrive ned hva man ønsker i forkant bidrar til å trygge fødekvinnen, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så forferdelig at man skriver et fødebrev? 

Det må da være opp til den enkelte uansett om det er fødsel nr 1 eller nr 5? Blir litt oppgitt over at førstegangsfødende liksom ikke skulle kunne ha noen meninger. Da bør vel ikke flergangs heller skrive brev siden de har født før og vet utmerket godt hva som kommer og selvfølgelig kan kommunisere dette klart og tydelig med de ansatte på sykehuset. 🙄

Jeg sier jo at man bør skrive hvis det er noe spesielt, men noen førstegangsfødende er så opptatt av at alt skal være perfekt - noe en fødsel sjelden blir uansett. Sliter man med angst eller er veldig strikt på enkelte punkt bør man jo skrive det, men jeg ser overhodet ikke poenget med flere sider med «jeg ønsker» ditt og «jeg foretrekker» datt. Dette gjelder enten det er første eller syvende barn. Førstegangsfødende aner ikke hvordan man reagerer på noe av det, derfor ser jeg ikke vitsen med å ønske så mye på forhånd. Hadde selv tusen formeninger om at ting skulle være sånn-og-sånn før første fødsel, men når det kom til stykket brydde jeg meg katten. Og har hørt ekstremt mange med samme erfaring. 

Som flergangsfødende har man gjerne mer konkrete ting som faktisk bør skrives ned. For min del er det f.eks «skal ikke klippes», fordi jeg vet av erfaring at klipp hos meg gir mye mer komplikasjoner enn naturlige rifter. At man ønsker eller ikke ønsker epidrual er da sånt man tar etter hvert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, den med mest erfaring hadde gått der det var mest behov.

Anonymkode: 194fc...9e1

Dette. Har man en medisinstudent og en overlege i akuttmottaket med én pasient påkjørt av buss og én med halsbetennelse - får ikke den med halsbetennelse overlegen uansett hva hen måtte ønske 😅

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi sier jo ingenting, men gjengs holdning i avdelingen er at det er litt prinsesse- og primadonnanykker over dem som  kommer med fødebrev med mindre det dreier seg om særlig traumatiske tidigere erfaringer, f.eks overgrep.

Anonymkode: 04714...5f0

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skrev fødebrev til fødsel nr 2. Der stod det at jeg ikke ønsket epidural, og at jeg er redd for nåler. Takler ikke smerte. 

Ellers skrev jeg at jeg ville bruke tyngdekraften, og IKKE ligge på rygg i fødesengen slik som sist. 

De leste det med engang vi kom inn på mottaket.

Anonymkode: 61c0f...e5e

AnonymBruker
Skrevet

Mitt ble ikke lest (hadde en drittkjerring av ei jordmor), så neste gang skal det kun stå i store bokstaver 

-EPIDURAL 

- IKKE TA PÅ MEG NÅR JEG HAR VONDT

Og så har partner ansvar for å informere om andre ting underveis. Samt be om ny jordmor om den drittkjerringa skulle vise seg.

Anonymkode: daad3...05c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev at jeg ikke ønsket underlivsundersøkelse for å sjekke åpning hver time. Og endel andre ting jeg ikke ønsket i forbindelse med tidligere seksualovergrep. 

Ble undersøkt i hytt og gevær, også av studenter. Ble forsøkt vaakum  og tang, og ligge på magen min å presse ned etc. Etter 10 timer med full åpning uten fremgang ble det hastesnitt. Har ett barn i dag, ønsket meg 2... Men traumene sitter såpass godt i at det ble med det ene.

Anonymkode: 7203f...abc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er viktig for alle å få en flink og god jordmor. Jeg er oppriktig litt overrasket over at folk tror de er viktigere enn andre og får velge den dyktigste... 

Den mest erfarne jordmoren går trolig til den mest kompliserte fødselen, eller til den fødende som har sagt ja til å ha med student. Sykehusene driver i utgangspunktet med to ting. 1: forlenge/redde liv og sikre helse. 2: opplæring av neste generasjon helsearbeidere. 

Dette ønsker de å gjøre på best mulig måte for alle. De etterstreber trygghet og trivsel, men det er altså ikke en kommersiell bedrift der du bare kan ringe kundeservice for å få en bedre deal. 

Anonymkode: fbc7b...eac

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og leser de alltid fødebrev?

Anonymkode: 7dd2b...bfc

de gjør ikke det nei. jeg måtte kreve st jm leste mitt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...