AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Hei! Jeg og min samboer har hage på 4. sesongen nå. Jeg har egentlig ikke tatt noe særlig interesse i hagen da jeg føler jeg ikke får til og vi dessuten har svært sprikende oppfatninger av hvordan en hage skal se ut. I år har jeg derimot fått mitt eget område i hagen som jeg kan gjøre som jeg vil med - og jeg vil så gjerne at dette området skal være et lite villniss av fargerike blomster som tiltrekker seg humler, bier og sommerfugler 🥰 Jeg tenker å plante i kasser og krukker så kan vel tilpasse type jord selv? Området ligger i delvis skygge, men får sol midt på dagen. Hva anbefaler dere at jeg planter? Anonymkode: 67e26...ee2
Reveenka Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 For en god ide! Sjekk ut http://blomstermeny.no/ Der finner du forslag til planter som insektene liker. Jeg liker å tenke vår til høst, slik at jeg alltid har noe som blomstrer i hagen og da synes jeg blomstermeny har vært spesielt fin å titte i. Ellers så er jeg stor fan av løkblomster, men det må du nesten vente med til høsten. Lavendel blomster lenge, tiltrekker seg masse humler og lukter nydelig. Solsikker kan du så nå, samme med erteblomst om du vil ha noe som klatrer. Bidens er en vinner, høyt elsket av alle pollinatorer og blomstrer helt til november - den finner du på de fleste hagesenter etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg og min samboer har hage på 4. sesongen nå. Jeg har egentlig ikke tatt noe særlig interesse i hagen da jeg føler jeg ikke får til og vi dessuten har svært sprikende oppfatninger av hvordan en hage skal se ut. I år har jeg derimot fått mitt eget område i hagen som jeg kan gjøre som jeg vil med - og jeg vil så gjerne at dette området skal være et lite villniss av fargerike blomster som tiltrekker seg humler, bier og sommerfugler 🥰 Jeg tenker å plante i kasser og krukker så kan vel tilpasse type jord selv? Området ligger i delvis skygge, men får sol midt på dagen. Hva anbefaler dere at jeg planter? Anonymkode: 67e26...ee2 Obs ønsket meg humler, har aldri opplevd de som hissige. Men vi ble veldig plaget med angrep fra de i fjor. Da vi plutselig fikk mange av dem. Så nå vil jeg helst ha de vekk 🤣 Anonymkode: 8b456...15c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 Nyperosene mine tiltrekker seg hundrevis av humler hver sommer. Sinnsykt mye summing i ukevis :🐝 Anonymkode: 02d0d...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #6 Skrevet 29. april 2022 La merke til at blomstene på plantasjen var merket med klistremerke hvis de var bie-vennlige i fjor 😍 Anonymkode: 4db7b...2d7 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #7 Skrevet 29. april 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Obs ønsket meg humler, har aldri opplevd de som hissige. Men vi ble veldig plaget med angrep fra de i fjor. Da vi plutselig fikk mange av dem. Så nå vil jeg helst ha de vekk 🤣 Anonymkode: 8b456...15c Oi, så rart! Jeg pleier helt seriøst å stå inne mellom greinene på nypetreet mitt og bare nyte lyden av hundrevis av humler. Har aldri opplevd dem som agressive. Anonymkode: 02d0d...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #8 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La merke til at blomstene på plantasjen var merket med klistremerke hvis de var bie-vennlige i fjor 😍 Anonymkode: 4db7b...2d7 *humle 😅 Anonymkode: 4db7b...2d7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #9 Skrevet 29. april 2022 Det er så hyggelig å se andre humlevenner. Kollegene og vennene mine synes jeg er en skikkelig raring som er så begeistret for dem Anonymkode: 02d0d...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #10 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Oi, så rart! Jeg pleier helt seriøst å stå inne mellom greinene på nypetreet mitt og bare nyte lyden av hundrevis av humler. Har aldri opplevd dem som agressive. Anonymkode: 02d0d...e0e Nei ikke jeg heller. Men kom meg nesten ikke inn inngangsdøra eller kjellerdøra uten å få minst 3 stk flere runder i hodet. Så måtte ha nøkkel klar, løpe frem og få nøkkel fort i døra og forte meg inn i gangen. Ikke lett med handlevarer. Men fikk løst det med å få varene inn veranda døra, som ikke kan åpnes fra utsiden da. Så måtte til med inseltspray rundt døra. Hjalp bare bittelitt Anonymkode: 8b456...15c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #11 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Obs ønsket meg humler, har aldri opplevd de som hissige. Men vi ble veldig plaget med angrep fra de i fjor. Da vi plutselig fikk mange av dem. Så nå vil jeg helst ha de vekk 🤣 Anonymkode: 8b456...15c Det må være veps du har hatt. Humler er fredelige. Anonymkode: f2369...b34 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #12 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er så hyggelig å se andre humlevenner. Kollegene og vennene mine synes jeg er en skikkelig raring som er så begeistret for dem Anonymkode: 02d0d...e0e Humler er søte og koselige lubne pels bier. De er mine favoritter. Pleier å snakke med dem. 🥰 Anonymkode: f2369...b34 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #13 Skrevet 29. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Humler er søte og koselige lubne pels bier. De er mine favoritter. Pleier å snakke med dem. 🥰 Anonymkode: f2369...b34 Godt at jeg ikke er den eneste. «Neimen, heisann, er du ute og nyter det fine været i dag?» De er så søte. Anonymkode: 02d0d...e0e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #14 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det må være veps du har hatt. Humler er fredelige. Anonymkode: f2369...b34 😂😂😂 Jeg vet da vel forskjell på humle og veps 🤣 Anonymkode: 8b456...15c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #15 Skrevet 29. april 2022 Vi fikk humlebol I veggen ved ytterdøra og måtte bruke vindu bak huset for å komme oss inn helt til det ble tatt hånd om for de ble aggressive bare vi nærmet oss døra. De var virkelig ikke søte og trivelige da. Anonymkode: bc781...079 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #16 Skrevet 29. april 2022 Kattemynte er hagrns klart mest populære bøabt humlene. Storstjerneskjerm, rhododendron , iris, timian og noen flere jeg ikke husker navnet på er også populære, men ingenting slår kattemynte. Biene elsker oktoberbergknapp om høsten. Anonymkode: 1db40...e3a 1
Million Skrevet 29. april 2022 #17 Skrevet 29. april 2022 (endret) To nydelige hageblomster som trives steder uten altfor mye direkte sol er jo løytnantshjerte og fuchsia. De selges på alle hagesentere, finnes i mange størrelser og farger, og trives i potter. I Norge regnes fuchsia som ett-årige, fordi de tåler ikke frost og kan ikke overvintre ute i vårt land. Men de er fantastisk greie blomster å ha med og gjøre, og bare vann dem og gi dem litt næring en gang i blant, så trives de. De liker halvskygge. Løytnantshjerte - enda en av mine hageyndlinger ❤️ - er en staude. Det vil si at den kan overvintre ute i hage våre, blir gammel, og den er faktisk herdig helt til H sone 8! Det betyr at den kan vokse i store deler av landet vårt, langt nordover. Gi den store potter, så kan den vokse seg stor og fin. Jeg har hatt begge disse, og de var populære blant humlene! Endret 29. april 2022 av Million
Peanut Skrevet 29. april 2022 #18 Skrevet 29. april 2022 (endret) Får humler, veps og andre sånne flygende vesener inn i huset siden vi bor i nærheten av en park. Når de ikke flyr inn i huset liker de de gule blomstene i hagen vår som jeg tror er gulmaure. Det er i hvert fall en oase med ørten humler og bier. Humler er søte lubne pelsdotter som er stille om jeg stryker dem litt på stumpen ^^, Humlestumper (Dog, om humlen er veldig stor, blir Peanut litt redd >_< ) Endret 29. april 2022 av Peanut
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #19 Skrevet 29. april 2022 Tusen takk for alle de fine humlevennlige tipsene! 🥰 Jeg har notert meg alt sammen og skal gjøre litt mer research før jeg setter i gang med plantingen! Er veldig optimistisk til å få besøk av disse bevingede vennene da vi har en rhododendron som er veldig populær, så de kan veien til hagen vår! Så hyggelig å se flere humlevenner - godt vi er flere som ønsker å ta vare på de lubne småtassene ❤️🐝 (til dere som har opplevd de som aggressive, det har vel med å gjøre at dere er kommet for nære bolet? Har selv utelukkende opplevd humlene som fredelige) ts Anonymkode: 67e26...ee2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #20 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for alle de fine humlevennlige tipsene! 🥰 Jeg har notert meg alt sammen og skal gjøre litt mer research før jeg setter i gang med plantingen! Er veldig optimistisk til å få besøk av disse bevingede vennene da vi har en rhododendron som er veldig populær, så de kan veien til hagen vår! Så hyggelig å se flere humlevenner - godt vi er flere som ønsker å ta vare på de lubne småtassene ❤️🐝 (til dere som har opplevd de som aggressive, det har vel med å gjøre at dere er kommet for nære bolet? Har selv utelukkende opplevd humlene som fredelige) ts Anonymkode: 67e26...ee2 Ja, alle humler og bier vil forsvare bolet/kuben hvis man kommer for nære. Anonymkode: 40512...112
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå