Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #1 Skrevet 16. oktober 2002 Nå som julehandelen snart setter inn for fullt, vil jeg som butikkansatt bare komme med noen små opplysninger til alle som er kunder. Dette for at vi alle, på begge sider av kassene, skal få en triveligere start på julefeiringen. :D For det første må dere tenke på servicenivået i butikken dere velger å handle i før dere klager på servicen der. Prisnåvået i butikken gjenspeiler ofte hvilken service du kan forvente. Klesbutikker er et godt eksempel på dette: Hos Hennes & Mauritz er det f eks selvvalg, noe som, satt på spissen, betyr at du skal finne frem de varene du vil ha selv uten å bry betjeningen med vanskeligere spørsmål enn "finnes denne genseren i svart også?". I kassa får du med deg gaveesker til det du vil ha pakket inn. Hos Vivikes, som har et noe høyere prisnivå, får du hjelp til å sette sammen et antrekk, dersom du ønsker det. Gavene du handler får du selvsagt pakket inn. I de små og eksklusive boutiquene i Bogstadveien i Oslo, kan du sette deg ned, mens flere ansatte løper rundt for å finne frem varer du kanskje kunne tenke deg å kjøpe. Selvsagt får du pakket inn alt i eksklusive esker og/eller dyrt gavepapir. Altså du får den servicen du betaler for. Tenk deg en travel førjulsdag på H&M, med tjue kunder i kø i hver eneste kasse til en hver tid og adskillig titalls, for ikke å si hundretalls, kunder til virrende rundt i lokalet: Hvor mange ansatte tror du det måtte vært for at alle kunder skulle fått personlig oppfølging? Hvor mange ekstra måtte vært på jobb bare for at alle kundene skulle fått pakket inn gavene de har kjøpt? I hvert fall så mange at prisene hadde blitt langt høyere enn det faktisk er. For det andre er det noe dere burde være klar over når dere handler julegaver: Det er ikke noe som heter angrefrist når det gjelder salg over disk i Norge (altså salg i en fysisk butikk. Angrefristloven gjelder kun ved dørsalg, postordresalg osv). Dette betyr at du ikke har krav på å lever tilbake en vare etter kjøp, (såfremt det ikke er feil eller mangler ved varen, dette kommer inn under Kjøpsloven), bare fordi du ikke likte den likevel eller fordi det var feil størrelse eller farge osv osv. Dette burde du virkelig tenke på før du hamstrer julegaver. Når de fleste butikker likevel yter den service at du kan få byttet de fleste varer, er det minste du kan gjøre å følge de reglene hver enkelt butikk har satt i denne forbindelse, f eks at du får penger tilbake mot kvittering innen 7 dager etter kjøpet fant sted eller at du får bytte mot en annen vare til tilsvarende pris. I noen butikker får du tom bytte alt du vil i romjulen. Andre steder får du den prisen varen koster pr i dag, selv om den har kommet på salg og du betalte over dobbelt så mye for den. Dette er fullt lovlig. Vær obs på disse reglene før du handler, slik at du slipper å irritere deg senere. Tenk også på at det er lite sannsynlig at butikken har mere igjen av samme vare i romjula hvis du handlet julegavene allerede i oktober. Jeg sier ikke dette for å være ekkel altså, men fordi en del kunder er/blir unødvendig sure, særlig i julestria. Det er faktisk ikke alltid kunden har rett... Jeg ble f eks skjelt ut av en kunde en gang som kom i begynnelsen av februar kom for å bytte en julegave. Dette var selvsagt umulig, ettersom vi ble utsolgt for denne varen i slutten av oktober. Jeg spurte hvorfor h*n ikke hadde kommet før, f eks i romjulen. Nei, h*n hadde vært bortreist. det er da vel for f*en ikke mitt problem! Jeg stortrives med å jobbe i butikk, men i julestria er det vel lov for oss som jobber i butikk også å bli litt slitne? Vi står tross alt i et vanvittig mas og bråk hele dagen på jobb, i tillegg skal vi ut å ordne jul for oss selv også etter arbeidstid. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke alltid er helt på topp, jeg heller, når jeg er på jobb, men jeg gjør et ærlig forsøk på å ikke la det gå utover kundene. God julehandel!
Gjest Lea Skrevet 16. oktober 2002 #2 Skrevet 16. oktober 2002 Si meg en ting... jobber du på Hennes & Mauritz? Når jeg legger igjen masse penger et sted FORVENTER jeg å få service. Da snakker jeg ikke om innpakking og sammensetning av antrekk på H&M, men jeg forventer at den som står i kassa har en positiv innstilling. Jeg handler mye på H&M. Det som slår meg er at ekspeditørene bruker masse tid på å skravle med hverandre. Har opplevd å stå i kassa mens to av jentene i kassa står og snakker om en tur på byen. Og når man da står der og skal spørre om noe, men ikke klarer å avbryte samtalen blir man ganske irritert! Og dette har skjedd mer enn EN gang. Ikke alle kan vite alt og det er lov til å prøve seg. Når jeg ved en feiltagelse har misforstått noe forventer jeg at de som jobber i butikken forklarer meg hvordan ting henger sammen med et smil. Da blir det mye lettere å godta at reglene er litt snåle. Jeg tviler på at kundene dine går inn for å plage deg. Kanskje kundene er slitne også. Eller tror du at de som ikke står sammen med deg i kassa har fri hele dagen? Julestria er lik for alle, på begge sider av disken. Så vi får gjøre det beste ut av det!
Gjest Janna Skrevet 16. oktober 2002 #3 Skrevet 16. oktober 2002 Takk for at du minnet meg på å gjøre ferdig julegave-handlingen i november :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #4 Skrevet 16. oktober 2002 Jeg skrev dette kun for å opplyse folk, ikke for å lage noen debatt om noe som helst. Det er faktisk mange kunder som ikke vet hva de har krav på og ikke. Jeg har ved to tilfeller fått skyllebøtter fra besserwisseradvokater som har kommet trekkende med tittelen sin fordi de trodde de hadde retten på sin side. De ble begge lange i maska da jeg på stående fot henviste til hvilke paragrafer og lover som understreket det jeg hadde hevdet. Jeg jobber ikke hos H&M, men har det noe med saken å gjøre. Jeg er 100% enig i at man skal kunne forvente et positivt prsonale, samme hvor man handler. Men selv har jeg faktisk ekstra høye forventninger når jeg handler på et mer eksklusivt sted. Det er verre å bli møtt av en nedlatende ekspeditør, synes nå jeg. Jeg, som jobber i butikk selv, har lett for å si i fra hva jeg mener i andre butikker. Jeg håper andre også blir flinkere til det. Hvorfor i all verden handler du mye i en butikk du ikke liker ekspeditørene? Og, Lea, jeg tror faktisk ikke det er like masete for alle andre i førjulstida som for en som jobber i butikk. I tillegg til alt maset i butikken, inkludert sure kunder, skal jeg etter jobb ut å handle like mye som deg i andre masete butikker. Ellers stiller vi vel rimelig likt når det gjelder å styre på hjemmefronten, tenker jeg.
Gjest Lea Skrevet 16. oktober 2002 #5 Skrevet 16. oktober 2002 Mulig at jeg misoppfattet deg litt (desverre er "gjester" veldig flinke til å være litt kverulerende og ja.. you know). Men du skriver at du er flink til å "si ifra" i andre butikker. Hvorfor forventer du da at kundene dine ikke skal si ifra hos deg da (eller misforsto jeg). Det jeg fryktelig uenig i er at de som jobber i butikk har det verst i julestria. Hos oss er desember den tøffeste måneden (jeg jobber med data). Veldig få som tror at det er sånn, men det er faktisk jobbing fra 8 til 18 nesten hver dag. SÅ skal man ut og handle! Jeg har et par års erfaring fra butikk selv og VET at mange kunder kan være en pest og en plage. Men jeg kunne aldri fått meg til å ramse opp paragrafer hvis de tok feil, advokater eller ikke. Kunder som får en slik behandling kommer ikke tilbake. Og det er jo ganske viktig. Hvis ekspeditøren smiler og sier: "Beklager, men vi kan desverre ikke pakke inn gaven. Men hvis du vil kan du får med papir eller en gaveeske!" så vil de fleste ha forståelse for dette. (Jada, det finnes unntak). Kunden kommer garantert tilbake. Dersom jeg kommer inn i en butikk med en vare jeg vil bytte og tar grundig feil når det gjelder lover og regler bør ekspeditøren ta en mild tone. De bør beklage, selv om det ikke er noe å beklage. Dersom ekspeditøren i en slik situasjon tar på seg "vet-best-masken" og begynner å belære kundene (selv om h*n kan lover og regler på rams) vil de uansett bli oppfattet som sure og kunden forsvinner for godt. I tillegg vil kunden fortelle alle sine bekjente om det frekke kvinnemennesket som sto i kassa hos XXXXX.
Madison Skrevet 16. oktober 2002 #6 Skrevet 16. oktober 2002 Helt flott med et sånt innlegg, kanskje folk tenker seg litt mer om når de er ute og handler før jul. Eneste serbicen jeg forventer hos f.eks hennes og mauritz er at de vet(eller spør noen som vet) om som du nevnte,f.eks engenser finnes i den eller den fargen. Annet enn det forventer jeg bare å kunne betale og få en kvittering. I tilfelle kvaliteten er dårlig en sømme ryker..eler noe annet rart. Jeg jobber ikke i butikk..men fy pokker så stress det er å jobbe i juletida.. Jeg har og endel å gjøre da ja, det skal gudene vite... :-?
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #7 Skrevet 16. oktober 2002 Jeg tar i mot kritikk fra kunder dersom denne er berettiget, men det er ikke alltid kunden har rett. Når de tar direkte feil, som i tilfeller med med angrefrist osv, må det være lov å påpeke dette. Jeg er enig i at dette skal gjøres på en ordentelig måte og jeg har ikke noe sted sagt at jeg gjør det på noen annen måte enn høflig. Når det gjelder disse to advokatepisodene, svarte jeg først hyggelig. Men når det går så langt at kundene angriper meg som person, må det være lov å si i fra. I det ene tilfellet gikk det så langt at sjefen ble tilkalt. Han ble også provosert av den frekke advokaten og det endte med at sjefen min ba vedkommende pelle seg ut av butikken og ikke komme tilbake. Sånne kunder trenger ingen. Jeg håper forsatt kundene sier i fra dersom det er noe de vil si/klage på osv. Og når de har noe positivt å komme med.
Væren Skrevet 16. oktober 2002 #8 Skrevet 16. oktober 2002 Alle har vel sitt i julestria; tenk på oss som jobber i barnehage! Desember er også den travleste måneden for oss, med grøtfest, julegudstjeneste, luciafest, julegaver, etc... Jeg jobber med to forskjellige barnegrupper, henholdsvis 2 og 3 dager i uken, og skal lage julegaver og skape julestemning til tusen "dobbelt opp" så alle blir fornøyde! Og når jeg kommer hjem etter å ha bakt pepperkaker og kakemenn med 19 unger, hva tror dere mine tre egne barn forventer da? Selvfølgelig: Bake julekaker og lage julegaver!!! Likevel - jeg jobber i et serviceyrke, jeg også, og foreldrene i barnehagen forventer selvfølgelig at jeg tar i mot barna deres blid og opplagt hver morgen (noe jeg faktisk også gjør, nesten uten unntak!) og være like blid når de henter om ettermiddagen! (Stort sett blid da også, om enn kanskje mer sliten...) Det er en del av jobben, og det handler om å være profesjonell! Dette var en liten avsporing, kanskje, men som flere har påpekt før meg: Så er det ikke så lett å "måle" hvem som har det travlest i julestria! Ellers er det jo riktig det du sier, gjest, og det er mye å tenke over her som kan forebygge irritasjon. Sett fra min side - altså som kunde - må jeg si at det er utrolig mye triveligere å handle i en butikk hvor jeg får god service og et smil på kjøpet! Jeg legger heller igjen en femtilapp ekstra der enn å gå til konkurrenten som kanskje er billigere! At det er mange kunder som oppfører seg temmelig ubehøvlet, er det ingen tvil om. Jeg har en kamerat som drev butikk tidligere, så jeg har hørt diverse usannsynlig frekke historier. Om kunder som "roper over seg" så alle i butikken skal høre hvor urettferdig de blir behandlet, i det de klager på en mobiltelefon som overhodet ikke virker - fordi den faktisk er stjålet... Lykke til med julehandelen, alle sammen, som kunde eller betjening! Og så får vi prøve å finne tid til å roe ned og kose oss litt, alle sammen også - når den tid kommer!
Madison Skrevet 16. oktober 2002 #9 Skrevet 16. oktober 2002 Alltid koselig du Væren :D Lykke til i julestria du og
Bettie Skrevet 16. oktober 2002 #10 Skrevet 16. oktober 2002 Det er klart at kunden (nesten alltid) har rett - også når de tar helt feil... Det jeg mener er at en dæsj smil, en klype vennlighet og et par tre spiseskjeer overbærenhet gjør livet litt enklere - for alle. Sure mennesker er det ofte lite å gjøre noe med, men det hjelper hvis man klarer å la være å surne selv. Orakler er utrolig irriterende - de vet jo absolutt alt - men det vil de fortsette å tro - uansett hva du sier. (Men det er jo litt godt å sette dem på plass innimellom, da) Førjulstiden er en fryktelig, travel, slitsom, stressende, morsom og hyggelig tid - uansett - men å bruke et par minutter på å tenke meg om - på hvordan jeg påvirker andre med mitt humør - det skal jeg love å bruke (også i den kjempelange kassakøen i H&M lille juleaften, når jeg bare har EN liten ting og dama forran har alle julegavene på disken forran seg)
Tirill Skrevet 16. oktober 2002 #11 Skrevet 16. oktober 2002 Har selv jobbet i butikk i julestria. Og skjønner godt frustrasjonen din i så måte. Fint at du fikk lettet deg litt ved å få skrevet ned dette. Men jeg kan love deg at fordi om H&M har sært system ang. retur av varer, og til tross for at man på H&M intervjuer får høre at man ikke skal yte kundeservice, annet enn å ta betaling... Så kommer sære kunder alltid til å være sære... Har du vurdert å skifte arbeids sted? Eks. Lindex, hvor de har plikt til å ta imot retur av varer uansett når det er kjøpt, så lenge de enten har lapp på plaget eller en gammel kassalapp??? Eller Vero Moda hvor du kun får byttet varen dersom den er kjøpt i akkurat den butikken??? Nei, kassa på OBS! må være tingen... da slipper du sure kunder og returer... for det har de egne folk til... Og de er like vrange selv... Fikk faktisk litt julestemning jeg nå...
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2002 #12 Skrevet 17. oktober 2002 For siste gang; Jeg jobber ikke på H&M! Men jeg har jobbet i barnehage og jeg synes ikke det var mer slitsomt å aktivere barne med juleaktiviteter enn med andre aktiviteter resten av året... Jeg synes forresten ikke noen butikker som tar i mot varer i retur er sære, de yter mer enn de faktisk har plikt til. Som sagt har man som kunde ikke krav på å få levere tilbake en vare bare fordi man ikke likte den likevel eller fordi størrelsen var feil osv osv. Hos H&M vet jeg at man får penger tilbake mot kvittering innen 10 dager og at man ellers får bytte i en annen vare, innen rimelighetens grenser når det gjelder tid. H&M har faktisk en av de mest "liberale" bytteordninger innen klesbransjen. Der tar de tom truser i bytte, selv om de av hygiensiske årsaker blir klippet i stykker, slik at vi slipper å kjøpe prøvde truser. Lindex har heller ikke plikt til noe som helst utover å ta i mot varer med feil og mangler, så jeg synes man som kunde skal være veldig fonøyd. Jeg har faktisk peiling på hva jeg snakker om, selv om jeg ikke jobber hos H&M. Jeg er utdannet ved Norges Varehandelshøyskole (akkurat om Stein Erik Hagen, Odd Reitan og Petter Stordalen ) Jeg vil si jeg er veldig bevisst på ulike forhold i ulike butikker, nettopp fordi det interesserer meg og fordi det er fagfeltet mitt. En liten avsporing: Jeg var innom en av de store kleskjedene i går hvor det kom en kunde som skulle bytte en ullgenser som hadde krympet i vask. Ekspeditøren påpekte at den måtte ha vært vasket ved en høyere temperatur enn 30 grader, som var angitt på vaskelappen. Kunden blånektet og hisset seg skikkelig opp og etter en liten diskusjon fikk kunden pengene tilbake. Hvor dumme og lettlurte tror egentlig folk at butikkansatte er? Og hvor dumsnille skal man være, bare for å behage kundene? Det er faktisk fysisk umulig å krympe ull ved 30 grader, så det er lett å se at kunden har gjort en feil i vaskeprosessen. Men det mange ikke tenker på er at ull ikke skal i tørketrommel. Ull tåler fortsatt ikke mer enn 30 grader og tørketrommelen holder en høyere temperatur enn dette. Det var i dette tilfellet heller ikke snakk om en feilmerking av plagget, for det var ingen andre kunder som hadde kommet tilbake med genseren. Dessuten går det ikke an å feilmerke ull, for ull tåler maksimalt 30 grader, uansett om det er maskinvask eller håndvask
aline Skrevet 17. oktober 2002 #13 Skrevet 17. oktober 2002 Når man jobber som ekspeditør i en butikk, så har man valgt seg et serviceyrke uansett om man velger å jobbe hos H&M eller en flott liten butikk på Frogner!!! Og service er faktisk noe dere får betalt for å yte, i arbeidstiden!! Jeg jobber også i ett serviceyrke! Jeg yter service til både blide og sure kunder hele dagen, på akkurat samme måte som deg! Dersom du eller sjefen din ringer å klager på noe dere er missfornøyd med, så husk at det kanskje kan være meg eller en av de andre du så gjerne vil at skal ha forståelse for deres situasjon, og ta hensyn til dere! Jeg jobber selv i avis, med annonser. Det er mye missforståeler ang priser, betalingsfrister, deadliner og andre saker. Men ærlig talt, selv når jeg VET at det er kunden som enten har missforstått, eller prøver å kreve noe h*n ikke har krav på (det skjer i de fleste serviceyrker tror nå jeg), så forteller jeg, med ett smil rundt munnen (uansett hvor "teit" spørsmål eller krav er!!!!!), at jeg dessverre tror at det har blitt en missforståelse her. At vi må prøve å rydde opp i den på beste mulige måte for BÅDE kunden og oss. Også prøver vi å gjøre det! (det hender ofte at jeg i den telefonsamtalen ser at det står flere andre kunder på vent, så stressfaktoren og køen er reell her også!) Om det ender med at jeg nesten overhøflig står på at vi dessverre ikke kan etterfølge kundens ønske/ forventning, eller om det ender med at vi gjør en vri fra det som er vanlig hos oss, det kommer helt an på situsjonen!! Når jeg har sittet dag etter dag med økende arbeidsmenge, pga at i juletiden skal faktisk "alle" ha all slags annonser, det er hektisk her som få!! Og av og til føles det som ett helvete! Men når jeg da har blitt skjellt ut av x antall pers., måttet forklare og forklare og forklare for kunder div. ting, løpt beina av meg og telt øya uta meg for å få arbeidsdagen min til å gå rundt uten overtid. (som jeg ikke får betalt for om jeg må sitte.) Når jeg DA skal ut å handle julegaver, noe som IKKE jeg gjør fordi jeg synes det er ustyrtelig festlig!!! Ja da FORVENTER jeg at de som jobber i butikkene i det minste er høflige og blide!! Slik jeg er hele dagen ovenfor mine kunder! Selvfølgelig finnes det uhøflige og uopdragne mennesker som lager helvete både for deg og for meg, men generelt sett, så skal vi kunne forvente oss service fra mennsker som blir betalt for å yte service! Dette gjelder også i juletiden. (jeg påstår ikke at du ikke gjør det, men jeg har opplevd sikkert minst like mange sure og grinete ekspeditører, både hos H&M og andre steder, og det er ikke det dere får betalt for!! Sorry) Jeg vil også si meg enig med den som tidligere pratingen betjeningen imellom!! Jeg har også ofte stått i kø foran en kasse på H&M og VENTET, fordi ekspeditørene enten er opptatt med å snakke med hverandre, eller med venner som står ved siden av disken å skravler!!! Jeg forventer faktisk et "Hei!" og ett smil og oppmerksomheten rettet mot meg som betalende kunde når jeg kommer meg så langt som til kassen!!! Til og med på billigkjeder bør det finnes en viss mengde service!! Juletiden er tøff for mange, at du tror ditt arbeid er di som sliter mest..... vel, jeg har aldri jobbet i butikk, du har kanskje aldri jobbet i de jobbene jeg har og har hatt, så vi vet ikke gjør vi vel?? Utfra mitt synspunkt synes jeg ikke det nødvendigvis er butikkpersonell som har det værst i jula! Hvis vi oppfører oss alle sammen, ikke bare når vi handler julegaver, men når vi er i kontakt med andre mennesker, så blir sikkert alt lettere for alle!
Gjest gurimalla Skrevet 17. oktober 2002 #14 Skrevet 17. oktober 2002 Jeg synes det er litt komisk at Gjest snakker om at butikker "yter mer enn de har plikt til". Alltid når jeg kjøper gaver spør jeg om det går an å bytte dem, av helt naturlige grunner. Hvis en butikk sier nei, så går jeg et annet sted. Når en butikk sier at ja, vi bytter mot kvittering innen den og den fristen så mener jeg at butikken faktisk har plikt til å ta imot varen. Det var en av mine forutsetninger for kjøpet. Jeg trodde et av poengene med å drive butikk var å få fornøyde kunder slik at omsetningen ble høy og ikke belære kundene om hva de har rett til og ikke rett til. Jeg vil tro at en butikk som strekker seg litt lenger enn hva loven tilsier vil få flere kunder og høyere fortjeneste og kanskje også blidere ekspeditører.
Gjest Turi Skrevet 17. oktober 2002 #15 Skrevet 17. oktober 2002 Enig med Gurimalla i det med bytterett. Selv om det ikke er lovpålagt for butikker å ha bytterett, er det blitt kutyme i bransjen for å ha dette. Dermed vil kunder forvente dette, og setter seg ikke ned for å lese kjøpsloven. Det er bransjen selv som har innført dette som en service til sine kunder. Slike servicetiltak kan være dyre for butikkene, men er innført fordi butikkene ser at de til syvende og sist tjener penger på denne servicen ved økt salg. Det er derfor ikke snakk om å "være snill" her. Ellers er det en god ide å være ute i god tid med innkjøpene. Ved å benytte butikker med bytterett i 2-3 måneder er dette ikke noe problem. Ved å få med byttelapp, er det irrelevant for meg når butikken er utsolgt. Og får jeg ikke byttelapp med dato etter nyttår, så går jeg i en annen butikk og handler varene mine. Enkelt og greit - ingen sure miner. Penger igjen, forventer vel ikke så mange å få når de kommer og leverer julegaven som ikke passet eller som de fikk 3 eks. av. Allikevel har Gjest et poeng: Også butikkansatte blir slitne i julestria. Det blir så mye hyggeligere for alle dersom kundene og kundebehandlerne starter handelen med et hei og et smil. Gjensidig. Også når de skal bytte noe. Alminnelig høflighet fra både kunde og butikkansatt ville nok løst mange opplevde konflikter. ~Sissan - som også har en høysesong på jobb i julen, fordi alt skal på plass til neste år...
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2002 #16 Skrevet 17. oktober 2002 Herregud, jeg blir så oppgitt! Jeg har jo sagt gang på gang at selvfølgelig skal vi som jobber i butikk være blide og høflige! Jeg har jo oppfordret dere til å gå til en annen butikk dersom det er noe dere er misfornøyde med! Les det jeg har skrevet en gang til! Og Gurimalla, når butikken har sagt at du får bytte mot kvittering innen den fristen og du overholder dette, er det vel ikke noe problem? Dersom du har forutsetninger om å få byttet utover denne fristen er det ditt problem, du har faktisk ikke krav på noe mer enn den avtalen dere har inngått. Når det gjelder å belære kunder, er dette faktisk ikke noe jeg vanligvis gjør i butikken, kun de ytterst få gangene enkelte kunder har gått langt over streken. Men det er en kjent sak at folk ikke har peiling på angrefristlov, kjøpslov osv osv og det er nettopp derfor jeg startet denne tråden.Og jeg synes faktisk det er en selvfølge at butikker yter det de kan av service innenfor den servicegraden de har lagt seg på. Nå er det vel en kjent sak at det faktisk er langt lempeligere bytteregler i de store kleskjedene enn de dyre og eksklusive butikkene, selv om prisnivået tilsier noe annet.
Gjest Turi Skrevet 17. oktober 2002 #17 Skrevet 17. oktober 2002 Hvis det er meg dette hjertesukket kommer over, vitner det ikke akkurat om høflighet. Jeg kan ikke se hva jeg skrev som provoserte deg. Det å "gå i en annen butikk" som er din enkle løsning på problem dersom man treffer sure butikkansatte er overforenklet. Det er ikke alle forunt å kunne gå i de dyre butikkene i Bogstadveien selv om de er misfornøyde med servicen på Cubus (f.eks). Noen har ikke så stor lommebok, men føler allikevel at de fortjener å bli godt behandlet, selv om de handler på H&M eller Nille for den saks skyld! Nå er det vel en kjent sak at det faktisk er langt lempeligere bytteregler i de store kleskjedene enn de dyre og eksklusive butikkene, selv om prisnivået tilsier noe annet. Nei, det er IKKE en kjent sak for meg. Jeg opplever at de store kleskjedene har bytteregler som er helt rigide og ufravikelige (og forsåvidt ofte gode nok), og ansatte som ikke kan gi en cm mer enn det som står i deres personalhåndbok. I dyre og eksklusive butikker, står ikke bytterettene klistret på kassa. Jeg har allikevel opplevd å få byttet ting jeg ønsket å be om reperasjon på (som jeg skulle dekke selv) o.l.
Mistyen Skrevet 17. oktober 2002 #18 Skrevet 17. oktober 2002 Jeg skal støtte denne "gjest" litt, fordi hun har et poeng i dette at ytterst få kunder vet hva de snakker om når de kommer og slår i disken og roper om angrtefrist. Dette er noe jeg opplever i min butikk hver uke. Eks: En kunde kommer å handler en vare. Kunden ber spesifikt om å få kjøpe denne varen.Jeg finner frem, vi blir enige om fage osv....Kunde betaler med AmEx og går fornøyd avsted, med en kvittering som gir han ett ås garanti mot gyldig kvittering. Kunden spør spesifikt om garantitiden , og det er ingen tvil om hva vi snakker om. Så...ti minutter senere kommer han tilbake, sammen med en venn. Han vil levere tilbake varen, for det var ikke en slik han ville ha!!! Jeg svarer at jeg ikke gir han pengene tilbake, fordi vår forretning IKKE har åpent kjøp (noe vi ikke er oliktet til), men han kan selvfølgelig bytte varen i noe annet. Han vil da ha en vare vi den dagen er utsolgt på. Jeg forklarer utsolgtsituasjonen, men han vil ikke høre. Da skal han hvertfall ha pengene igejn. Vennen hans støtter han og sier at jeg MÅ gi pengene tilbake fordi det ikke var det produktet kunden ville ha. Jeg forklarer igjen - høflig - at jeg ikke kan gi ham penger tilbake, men han kan bytte i en annen vare eller få en tilgodelapp. De bærer seg værre en verst. Kaller meg hore og rasist og det som værre er. De påstår at jeg behandler dem dårlig fordi de er av utenlandsk opprinnelse og at jeg tror de ikke vet hva de har krav på...... Hvor lenge skal man ha tålmodighet med slike kunder??? Uanhengig av opprinnelse,da asså.... Enden på visa var at jeg ble så forbannet, at jeg sa de skulle gå på forbrukerkontoret og anmelde meg......Jeg vet jo at jeg ikke gjorde noe galt her. Jeg kan ikke begynne å si til en kunde "er du sikker på at du vil ha det produktet??? Nei jeg tror du vil ha noe annet, så jeg vil ikke selge det til deg...." og dett er bare et eks av mange........ Kunder bør generalt vite hva de snakker om før de slår i disken med noe som helst, og tenke seg litt om før de kjefter og smeller. Og det gjelder ,hvertfall for meg, hele året gjennom....
Gjest Usikker - offline! Skrevet 17. oktober 2002 #19 Skrevet 17. oktober 2002 Service - eller ikke service. Det jeg forventer er at peronalet/betjeningen er blide, imøtekommende og positive! Ikke snakker i mobil-telefonen, sender meldinger, men har oppmerksomheten på meg - selv om jeg "bare" står og skal betale. Også hater jeg et tyggegummi-slafsende ansikt :-? Alle kan ha dårlige dager - men på jobben er du betalt for å være blid! Gi et smil - det er smittsomt! :D
Madison Skrevet 17. oktober 2002 #20 Skrevet 17. oktober 2002 Jeg smiler mye, jobber også i et serviceyrke. Får mye positiv feedback på det. Men noen kunder er bare helt vrange. Vennlighet og smil hjelper ikke en døyt. Når kunder blir høyrøstet og kjefter, og angriper deg som person kan du vise dem ut. Da har de ingenting i lokalet å gjøre. Hent sjefen eller tilkall securitas. Eller som en her gjorde, hvis du virkelig vet at du har rett så henvis dem til forbrukerkontoret. Har du rett har de ikke noe å stille opp med likevel. Er lettere å gjøre en kunde som i utgangspunktet er hyggelig, fornøyd. Da hadde jeg "slakka litt på strikken" selv om jeg kanskje egentlig ikke hadde lov til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå