AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Jeg ble ferdig utdannet for 8 år siden, innen mediefeltet, og det tok lang tid å få en relevant jobb. I flere får hadde jeg vikariater på mellom 3 mnd og 1 år. Så fikk jeg endelig fast jobb, og her har jeg vært i snart 3 år. Dessverre har jeg fått en jobb hvor jeg jobber veldig alene, og har få kollegaer. Jeg skjønte raskt dette da jeg begynte, men jeg tenkte det var lurt å bli her en stund for å vise stabilitet. Men nå mistrives jeg veldig, og jeg merker at jeg må få noen flere kollegaer for å få en god jobbhverdag. Nå har jeg søkt noen jobber og fått flere innkallinger til intervju. Alle har tatt opp dette med hvor mange jobber jeg har hatt, og noen har virket direkte skeptiske til hvorvidt jeg er en stabil arbeidstaker. Jeg har prøvd å svare godt for meg, at jeg har hatt ønske om å fortsette flere av stedene, men mange av vikariatene var f. eks svangerskapsvikariat. Og at jeg i dag trives god med arbeidsoppgavene, men jeg har få kollegaer og har et ønske om å få være mer en del av et team. Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre med dette. Jeg syns ikke 3 år på en arbeidsplass er så kort når man fremdeles er ung. Og vikariater er vel veldig vanlig? Jeg har alltid sagt ja til jobber fremfor å gå arbeidsledig, og jeg prøver å vinkle det til at jeg er fleksibel og har jobbet i forskjellige arbeidskulturen. Anonymkode: 4ebe5...a05
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 3 år er ikke kort, men 3 mnd til 1 år flere steder er kort, så jeg skjønner at de reagerer. Anonymkode: cdad5...f46
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 Just now, AnonymBruker said: 3 år er ikke kort, men 3 mnd til 1 år flere steder er kort, så jeg skjønner at de reagerer. Anonymkode: cdad5...f46 Men det har vært situasjoner hvor det ikke var mulig med forlengelse, f. eks at noen sykmeldte kom tilbake, eller endring i budsjett som gjorde at stillingen ikke kunne forlenges. Jeg har aldri takket nei til å jobbe lenger et sted. Og 1 års vikariater er veldig vanlig ved svangerskap. Anonymkode: 4ebe5...a05 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har prøvd å svare godt for meg, at jeg har hatt ønske om å fortsette flere av stedene, men mange av vikariatene var f. eks svangerskapsvikariat. Og at jeg i dag trives god med arbeidsoppgavene, men jeg har få kollegaer og har et ønske om å få være mer en del av et team. Jeg syns du svarer bra for deg og hvis noen er skeptiske til det så dem om det. Det positive med vikariater er at du viser fleksibilitet, så det kan du jo ta med? "Ja, jeg har jobbet flere vikariater, men det har gjort meg fleksibel og omgjengelig og jeg lærer nye rutiner fort fordi det er nytt på hver arbeidsplass" ... f.eks? Anonymkode: 7e868...c0d 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det har vært situasjoner hvor det ikke var mulig med forlengelse, f. eks at noen sykmeldte kom tilbake, eller endring i budsjett som gjorde at stillingen ikke kunne forlenges. Jeg har aldri takket nei til å jobbe lenger et sted. Og 1 års vikariater er veldig vanlig ved svangerskap. Anonymkode: 4ebe5...a05 Da sier du det. Anonymkode: 589db...2a5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #6 Skrevet 29. april 2022 Det er naturlig at de spør, men så lenge du har gode grunner så ser jeg ingen grunn for at dette er negativt. Anonymkode: 8ae4b...e79
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #7 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men det har vært situasjoner hvor det ikke var mulig med forlengelse, f. eks at noen sykmeldte kom tilbake, eller endring i budsjett som gjorde at stillingen ikke kunne forlenges. Jeg har aldri takket nei til å jobbe lenger et sted. Og 1 års vikariater er veldig vanlig ved svangerskap. Anonymkode: 4ebe5...a05 Vel, ut ifra hva jeg har sett, finner de alltid en mulighet til å forlenge hvis noen har jobbet godt. Hvem ønsker å miste en flink ansatt? Anonymkode: cdad5...f46
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #8 Skrevet 29. april 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, ut ifra hva jeg har sett, finner de alltid en mulighet til å forlenge hvis noen har jobbet godt. Hvem ønsker å miste en flink ansatt? Anonymkode: cdad5...f46 Kan jo også si at jeg kun har jobbet i det offentlige, så der bestemmer budsjettene. Men takk for innspill, jeg får bare fortsette å prøve å svare godt for meg. Anonymkode: 4ebe5...a05
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #9 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vel, ut ifra hva jeg har sett, finner de alltid en mulighet til å forlenge hvis noen har jobbet godt. Hvem ønsker å miste en flink ansatt? Anonymkode: cdad5...f46 De som får tilbake en som har hatt svangerskapspermisjon? De som får tilbake en ansatt som har vært sykemeldt? Nå var det vel ikke alltid relevant dette med om de ønsker å miste en god ansatt eller ikke, men det er ikke alle som har bruk for en ekstra person når den som ble vikariert for kommer tilbake. Jeg var vikar på sentralbordet for ei som var sykemeldt i oppsigelsen sin, og da nye ansatte skulle begynne der så hadde de ikke noen stilling til meg. Selv om de da ikke ville miste meg så kunne de jo ikke ansette meg bare fordi jeg var dyktig? En annen jobb jeg hadde var akkurat det samme. Jeg var dyktig, gjorde jobb for to-tre personer, men allikevel måtte jeg gå da de la ned avdelingen og ikke hadde noen annen stilling ledig. Anonymkode: 7e868...c0d 1
missmcbeal Skrevet 29. april 2022 #10 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vel, ut ifra hva jeg har sett, finner de alltid en mulighet til å forlenge hvis noen har jobbet godt. Hvem ønsker å miste en flink ansatt? Anonymkode: cdad5...f46 Åh herregud, så påståelig. Jeg jobbet også i et vikariat som ikke ble forlenget. Det var en liten bedrift med 4 heltidsansatte, og den jeg var vikar for var i mammapermisjon. Så når hun kom tilbake var det selvsagt ingen stilling til meg og dette visste jeg på forhånd da de ikke hadde penger til å ansette flere. En bedrift på 4 personer som hadde allerede utfordrende økonomi før korona kom, og som ble dårligere under korona. Men likevel, så mener du altså at alle bedrifter bare tryller frem stillinger til ansatte bare de er flinke nok? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå