Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har endel ansatte som spør om forskudd på lønn (sammen personene hver måned) og nå er vi litt lei for det begynner å bli altfor mye å holde styr på. Vi vil si at vi ikke lenger gir forskudd på lønn men en kollega mener vi ikke kan si dette i og med at vi får lønn forskuddsvis men to uker etterbetaling og to uker forakuddsbetaling. Det vil jo da si at de ansatte teknisk sett har jobbet 2 uker hvor de har opparbeidet seg lønn, så han mener de har rett å få forskudd på de to ukene siden de allerede har jobbet dem? Noen som vet reglene her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver kan bestemme om lønn skal være etterskuddsvis eller forskuddsvis.  I dette tilfellet har arbeidsgiver bestemt at halvparten av den månedlige utbetalingen er forskuddsvis og halvparten etterskuddsvis.  I realiteten betyr det at om noen (hver gang) ber om forskudd etter to uker, så har de ikke tjent opp lønn fordi de er i null fra forskuddet.

Jeg jobber fra 1. jan til 15. jan og får lønn for en måned. (De to ukene som er gått, og to uker på forskudd.)  Om jeg da kommer 31. jan og ber om forskudd for to uker jeg teknisk sett mener jeg har opparbeidet lønn, har jeg allerede fått de pengene den 15. jan.

Problemet ser ut som om det har dannet seg en kultur der dette er greit.  

Skrevet

Tusen takk for svar Whistler. Det ga mening. Og du har helt rett, det har dannet seg en kultur der å spørre om forskudd er helt greit. Det skal det bli slutt på nå :) Tenker du det er greit at man setter en fullstendig stopp på det eller gir fol mulighet til å få to forskudd i året, men ikke mer?  Eller er jeg for snill nå? Vi gjør de jo bare en bjørnetjeneste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Marie19 skrev (19 minutter siden):

Tusen takk for svar Whistler. Det ga mening. Og du har helt rett, det har dannet seg en kultur der å spørre om forskudd er helt greit. Det skal det bli slutt på nå :) Tenker du det er greit at man setter en fullstendig stopp på det eller gir fol mulighet til å få to forskudd i året, men ikke mer?  Eller er jeg for snill nå? Vi gjør de jo bare en bjørnetjeneste.

Jeg ville sagt at det kun skal gis unntaksvis. Må si jeg aldri har hørt om at noen har bedt om forskudd, det må jo være masse ekstraarbeid for arbeidsgiver! Jeg kan forstå det hvis noen står i et samlivsbrudd og trenger pengene for å flytte ut eller noe slikt, da er det greit, men her er det jo bare elendig økonomisk styring. 

Anonymkode: 15255...bf6

• Liker 1
Skrevet

Ja absolutt, kjøper biler de ikke har råd til, reiser på ferier de ikke har råd, tar seg fullstendig vann over hodet. Det kan jo ikke fortsette, de får enten jobbe mer overtid, få seg et kredittkort eller en annen jobb som betaler mer.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er arbeidsgiver i sin fulle rett til å si nei til. At arbeidstaker får full månedslønn 2 uker på forskudd har ingen ting å si i denne sammenheng.

Anonymkode: b6cd6...99c

Skrevet

Så bra, da setter jeg foten ned 😀!

• Liker 1
Skrevet
Marie19 skrev (3 timer siden):

.......Tenker du det er greit at man setter en fullstendig stopp på det eller gir fol mulighet til å få to forskudd i året, men ikke mer?  Eller er jeg for snill nå? Vi gjør de jo bare en bjørnetjeneste.

Jeg tenker at dere setter en stopp på det, men hvis det er en del av kulturen så kan det jo være fornuftig å gi en måneds varsel om at denne muligheten opphører.  Om det skulle bli mye støy kan man jo skylde på regnskapsføringstekniske utfordringer og økte kostnader hos regnskapsfører.

• Liker 4
Skrevet

Ja god ide, de er jo voksne mennesker, de må lære å stå på egne bein. Vi er ikke en bank.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen lover som regulerer dette. Det betyr at det er arbeidsavtalene som bestemmer. Hvis arbeidsavtalene ikke eksplisitt sier at forskudd er tillatt eller ikke tillatt er det opp til arbeidsgiver å bestemme om dette er noe de ønsker å tilby eller ikke.

Anonymkode: f7eb0...3af

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte bedrifter opererer med "kvoter" på forskudd på lønn. Altså at du kun kan be om det maks 2 ganger i året. Men dette er gjerne små, private bedrifter med få ansatte. 

Jo større bedriften er og jo flere ansatte den har, så blir det tilslutt en deltidsjobb bare å føre over forskudd på lønn og regnskapsføre det, hvis mange skal be om det. Slik skal man ikke ha det. 

Arbeidsgiver er, som du skriver, ikke en bank. Og forskudd på lønn er ingen rettighet, men en fleksibel gode arbeidsgiver tillater. 

Når dere har mange som ber om det og ikke klarer å få bukt med problemer, er det en ukultur dere selv har satt dere i ved å ikke sette ned foten for det. Terskelen for å spørre er for lav, og svarer dere nei kan det få reaksjoner siden dere ellers svarer ja. Så her ville jeg enten sendt ut informasjon til alle ansatte, eventuelt tatt det opp på et personalmøte, at man kan kun be om forskudd på lønn f.eks 1-2 ganger iløpet av året, for at forskudd på lønn skal kun være en "kriseløsning". 

Problemet blir dog at hvis du har flere økonomiske suppehuer hvor innkasso truer flere av dem, vil du med tid og stunder motta tvangstrekk av lønn til Staten, som følge av ubetalte regninger hos den ansatte. Dette er også et helt forbanna styr å holde styr på. 

Men uansett så kan ikke kulturen rundt forskudd på lønn fortsette! 

Anonymkode: c03bf...07a

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Enkelte bedrifter opererer med "kvoter" på forskudd på lønn. Altså at du kun kan be om det maks 2 ganger i året. Men dette er gjerne små, private bedrifter med få ansatte. 

Jo større bedriften er og jo flere ansatte den har, så blir det tilslutt en deltidsjobb bare å føre over forskudd på lønn og regnskapsføre det, hvis mange skal be om det. Slik skal man ikke ha det. 

Arbeidsgiver er, som du skriver, ikke en bank. Og forskudd på lønn er ingen rettighet, men en fleksibel gode arbeidsgiver tillater. 

Når dere har mange som ber om det og ikke klarer å få bukt med problemer, er det en ukultur dere selv har satt dere i ved å ikke sette ned foten for det. Terskelen for å spørre er for lav, og svarer dere nei kan det få reaksjoner siden dere ellers svarer ja. Så her ville jeg enten sendt ut informasjon til alle ansatte, eventuelt tatt det opp på et personalmøte, at man kan kun be om forskudd på lønn f.eks 1-2 ganger iløpet av året, for at forskudd på lønn skal kun være en "kriseløsning". 

Problemet blir dog at hvis du har flere økonomiske suppehuer hvor innkasso truer flere av dem, vil du med tid og stunder motta tvangstrekk av lønn til Staten, som følge av ubetalte regninger hos den ansatte. Dette er også et helt forbanna styr å holde styr på. 

Men uansett så kan ikke kulturen rundt forskudd på lønn fortsette! 

Veldig godt svar! Her skal jeg bruke noe av det du skiver i en notis til de ansatte. Det verste av alt er at de nå begynner å diktere hvilken måned de vil betale det tilbake! Det er kul umulig å holde styr på! Så nå skal jeg si at vi ikke gir ut noen forskudd på lønn ut dette året, men til nød kan vi gi ut ett følgende år.

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Marie19 skrev (4 minutter siden):

Veldig godt svar! Her skal jeg bruke noe av det du skiver i en notis til de ansatte. Det verste av alt er at de nå begynner å diktere hvilken måned de vil betale det tilbake! Det er kul umulig å holde styr på! Så nå skal jeg si at vi ikke gir ut noen forskudd på lønn ut dette året, men til nød kan vi gi ut ett følgende år.

?

Forskuddet blir vel bare trukket fra på den nærmeste lønning? 

Lønna utbetales feks den 1 i hver måned og de får forskudd den 14. Da blir neste lønn den 1 tilsvarende mindre.

Skrevet
36 minutter siden, Dævendøtte said:

?

Forskuddet blir vel bare trukket fra på den nærmeste lønning? 

Lønna utbetales feks den 1 i hver måned og de får forskudd den 14. Da blir neste lønn den 1 tilsvarende mindre.

Ja det er vel slik det skal fungere men ikke hos oss... det er lederenes feil, de har vært altfor snille og nå begynner det å kjennes. Jeg har tatt over lønnskjøringene og mener nå at det må bli slutt på forskudd osv, de fär lønn en gang i måneden, det er ikke vår feil at de ikke klarer å budsjettere riktig. De fleste klarer det, men det er spesielt to som må ha verdens verste økonomi.

AnonymBruker
Skrevet
Marie19 skrev (2 timer siden):

Ja det er vel slik det skal fungere men ikke hos oss... det er lederenes feil, de har vært altfor snille og nå begynner det å kjennes. Jeg har tatt over lønnskjøringene og mener nå at det må bli slutt på forskudd osv, de fär lønn en gang i måneden, det er ikke vår feil at de ikke klarer å budsjettere riktig. De fleste klarer det, men det er spesielt to som må ha verdens verste økonomi.

Nesten slik  var det hos oss også en periode,  Samme person kom mnd etter mnd og skulle ha forskudd. I tillegg var det 3-4 andre spm sjonglerte diverste utleggstrekk jevnlig. 

Damen som stadig skulle ha forskudd kom endelig ajour når hun ble 62 og tok ut  AFP i tillegg til full lønn., og de som stadig skulle ha trekk ble overført til et annet selskap. Lønnskjøringen etterpå ble jo nesten ikkeeksisterende, da alle har fastlønn. 

Anonymkode: 73b34...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å informere de ansatte hva dette gir av merjobb. Forskudd på lønn er ikke bare to trykk unna. Det skal bokføres både fra og til under transaksjonen, det skal bokføres tilbake senere, ting må beregnes utifra ekstra tiltak, det skal lages ekstra felt på lønnsslippene osv, og så er det om å gjøre å huske alt. Ting tar tid. Og alt dette er en fullstendig unødvendig merjobb. Har dere i tillegg et regnskapskontor som gjør jobben, så tar de ekstra betalt for å gjøre dette. Hvem skal dekke den kostnaden? Eventuelt hvem skal betale deg for å bruke din arbeidstid på jobben? 

Ansatte som spør om forskudd på lønn i tide og utide har ikke begrep om hva forskudd på lønn egentlig innebærer, og fremstår ofte som egoistiske og mindre oppegående. At de har økonomisk ubalanse må de fikse opp i selv! 

Så sett ned foten, lag regler, informér og ikke rikk på dette, helt uavhengig hvor "tåredryppende" historiene skulle ende med å bli for å få det. 

Har dere en regnskapsavdeling eller en ekstern avdeling som tar seg av lønn, så skyld på dem. Altså at det er dem som har bedt om innstrammingene. Gjør det enkelt. 

• Liker 1
Skrevet

Bare betal hele årslønnen på forskudd. Sparer masse tid og penger.

Skrevet
4 minutter siden, ajarRun said:

Bare betal hele årslønnen på forskudd. Sparer masse tid og penger.

😂😂

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er nødt til å informere de ansatte hva dette gir av merjobb. Forskudd på lønn er ikke bare to trykk unna. Det skal bokføres både fra og til under transaksjonen, det skal bokføres tilbake senere, ting må beregnes utifra ekstra tiltak, det skal lages ekstra felt på lønnsslippene osv, og så er det om å gjøre å huske alt. Ting tar tid. Og alt dette er en fullstendig unødvendig merjobb. Har dere i tillegg et regnskapskontor som gjør jobben, så tar de ekstra betalt for å gjøre dette. Hvem skal dekke den kostnaden? Eventuelt hvem skal betale deg for å bruke din arbeidstid på jobben? 

Ansatte som spør om forskudd på lønn i tide og utide har ikke begrep om hva forskudd på lønn egentlig innebærer, og fremstår ofte som egoistiske og mindre oppegående. At de har økonomisk ubalanse må de fikse opp i selv! 

Så sett ned foten, lag regler, informér og ikke rikk på dette, helt uavhengig hvor "tåredryppende" historiene skulle ende med å bli for å få det. 

Har dere en regnskapsavdeling eller en ekstern avdeling som tar seg av lønn, så skyld på dem. Altså at det er dem som har bedt om innstrammingene. Gjør det enkelt. 

Så enig!! Bra det ikke bare er meg som synes dette virket over stokk og stein!

• Liker 1
Skrevet
Marie19 skrev (4 timer siden):

........... Det verste av alt er at de nå begynner å diktere hvilken måned de vil betale det tilbake! ...........

I så fall er det et lån fra arbeidsgiver og ikke forskudd på lønn.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...