Gå til innhold

Spesiell behandling i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
jeg har hele den daglige omsorgen for sønnen min på 2,5 år. Han startet i barnehagen i August i fjor, så startet litt seint. Nå er bedre med språk men ikke like flink som de som har gått der siden de var små. 

Han er også i trassalderen, på ordentlig. Da snakker vi om, skriking, gråting og kaster seg overalt. Når han er sur så er han ukontaktbar, det jeg mener med det er at han hører ikke etter og han roer seg ikke så lett. Han er også utrolig sterk. Jeg trodde dette var helt normalt og dette er kun en fase. Eller er han helt nydelig liten gutt som er blid, kosete og nysgjerrig. Sier ikke dette bare fordi han er min sønn. 

Men de ansatte i barnehagen mener at vi skal ha en møte for å få min samtykke om å hente en ekstern som kan ‘’passe’’ sønnen min. Og observere han. Jeg mener han ikke har ADHD eller lignende. 

Det er spesielt hun ene pedagogiske lederen som nevner sånne ting. Fra min synspunkt er fordi hun ikke er hyggelig og sønnen min liker ikke hu så han er ekstra vanskelig med henne. Her om dagen skulle de større barna i hans avdeling, da mener jeg han var inkludert på tur. Da skulle de til biblioteket og spise lunsj der også. Men ut i fra bildene som de la ut var ikke sønnen min der. Han var nemlig med små barna i barnehagen. Dette ble jeg irritert over. 

Har noen hatt en lignende situasjon/opplevelse med barnehagen? Hva burde jeg gjøre? Føler ikke han skal bli straffet for at han kan være vanskelig noen ganger. Jeg synes de overdriver. 

Anonymkode: 7e230...424

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at både du og sønnen din trenger noe hjelp. 

Anonymkode: f6205...f14

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei! 
jeg har hele den daglige omsorgen for sønnen min på 2,5 år. Han startet i barnehagen i August i fjor, så startet litt seint. Nå er bedre med språk men ikke like flink som de som har gått der siden de var små. 

Han er også i trassalderen, på ordentlig. Da snakker vi om, skriking, gråting og kaster seg overalt. Når han er sur så er han ukontaktbar, det jeg mener med det er at han hører ikke etter og han roer seg ikke så lett. Han er også utrolig sterk. Jeg trodde dette var helt normalt og dette er kun en fase. Eller er han helt nydelig liten gutt som er blid, kosete og nysgjerrig. Sier ikke dette bare fordi han er min sønn. 

Men de ansatte i barnehagen mener at vi skal ha en møte for å få min samtykke om å hente en ekstern som kan ‘’passe’’ sønnen min. Og observere han. Jeg mener han ikke har ADHD eller lignende

Det er spesielt hun ene pedagogiske lederen som nevner sånne ting. Fra min synspunkt er fordi hun ikke er hyggelig og sønnen min liker ikke hu så han er ekstra vanskelig med henne. Her om dagen skulle de større barna i hans avdeling, da mener jeg han var inkludert på tur. Da skulle de til biblioteket og spise lunsj der også. Men ut i fra bildene som de la ut var ikke sønnen min der. Han var nemlig med små barna i barnehagen. Dette ble jeg irritert over. 

Har noen hatt en lignende situasjon/opplevelse med barnehagen? Hva burde jeg gjøre? Føler ikke han skal bli straffet for at han kan være vanskelig noen ganger. Jeg synes de overdriver. 

DU mener ikke det nei, men barnehagen kan ha en annen oppfatning.

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som er best for sønnen din, som gjør barnehagehverdagen hans best mulig. Et møte må i allefall til her, der barnehagen kan forklare hvordan han er i bhg., hva de tenker, hva som kan gjøres/er prøvd ut allerede. Og der dere kan ha en dialog om hva som kan fungere. Da har du også muligheten til å fortelle hva du tenker og erfarer med din sønn, og stille spørsmål ved feks denne bibliotekshendelsen. 

Anonymkode: 6398a...438

• Liker 14
Skrevet

Jeg tenker at det er rart at du mener det er straff å få ekstra oppfølgning? At sønnen din får mulighet til å bli vurdert og få ekstra oppfølging er da bare en bonus? Om han trenger ekstra støtte i en periode så må da det være flott at han får det når/om han trenger det? Det er lite en til en oppmerksomhet i barnehager så det å få det det for en periode vil gutten din bare vokse på. Hvis det er trassalder og dårlig personkjemi som er problemet vil nok spesialpedagogen se det ganske lett.

Mitt råd er å ta i mot tilbudet. Se mulighetene og fordelene. Ikke tenk på dette som straff.

• Liker 34
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo ikke opp til barnehagen og ped.lederen om han får tildelt ekstra ressurser. Det er det PPT som gir en sakkyndig vurdering om, og deretter kommunen/barnehageeier som fatter vedtak om. Prosessen for å få tildelt noe som helst tar tid, og da ligger det en god årsak til det bak. Tidlig innsats ligger også i barnehagens lovverk, og jeg ville vært glad om jeg møtte noen som ikke bare "venter å ser". Anbefaler deg å ha dialog med barnehagen, og be om et møte hvor du stiller spørsmål og får forklart hva bekymringene går ut på. 

Anonymkode: 1b774...164

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke fått grundigere forklaring?

Anonymkode: a67e7...17b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke Nødvendigvis  være En diagnose, men sånn atferd du beskriver er ikke «normal» trass. Det er en gutt som strever enormt med følelsesreguleringen og samspill med andre. Det kan skyldes «oppdragelse» i form av hvordan han har blitt møtt av foreldre på følelser, tidlig samspill og trygghet/tilknytning, eller det kan være pga en utviklingsforstyrrelse. 
det høres for meg ut som du kunne trengt veiledning på hvordan håndtere dette og barnehagen er jo bare interessert i barnets beste, finne ut om det er en bakenforliggende årsak som han trenger hjelpt for, eller så må dere uansett snakke sammen for å finne ut sammen hvordan både dere hjemme og barnehagen kan hjelpe gutten til bedre fungering og utvikling 

Anonymkode: 17058...4c8

• Liker 11
Skrevet

Men ut i fra bildene som de la ut var ikke sønnen min der. Han var nemlig med små barna i barnehagen. Dette ble jeg irritert over. 

Så var han ikke med ? Eller sa de at han var på små barns avdeling? Fikk du noe forklaring? Spurte du

• Liker 4
Skrevet

Etter mange år i skole og barnehage sliter jeg fortsatt med å forstå de foreldrene som motsetter seg utredning og observasjon. 

TS, tenk på det på denne måten: hvis det konkluderes med at han ikke har noen ekstra utfordringer eller trenger ekstra støtte, så er det jo flott! Da har man undersøkt det! Og - hvis han faktisk TRENGER noe ekstra, da kommer du til å være ekstremt glad at det ble oppdaget nå, og man får satt inn tiltak, sånn at sjansen er større for at det går seg til etter hvert enn om han ikke får den hjelpen.  Det er vinn-vinn uansett, egentlig!

Si ja til dette, og ta imot eventuell veiledning og hjelp for deg og din sønn. Det er jo eventuelt ene og alene i ditt barns interesse!

• Liker 32
  • Nyttig 3
Skrevet

Se heller på det som noe positivt. Et ekstra menneske betyr et ekstra menneske som kan gi din sønn oppmerksomhet, lek, kos og trygghet. Kanskje blir raseriutbruddene færre, kanskje blir det lettere å finne på ting med alle ungene, fordi de får ha en person til med på tur. Takk ja til alt sånt, uavhengig av om du føler det feiler han noe eller ikke. Det er ikke en straff men et tiltak for å gjøre hans hverdag så god som mulig.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med andre som synes det er merkelig å motsette seg tilbud om utredning (hjelp). 

Oppførselen du skriver om høres ikke ut som vanlig trass.  At han ikke ble med på tur kan godt henge sammen med hans oppførsel der og da, og at de prioriterte tur for de andre som oppførte seg når de skulle dra med tanke på ressurssituasjonen. 

At gutten ikke liker noen ansatte synes jeg ikke du skal dyrke og nære oppunder, det vil alltid være noen man har dårlig kjemi med, så  ikke start tidlig med sånn «støtte»

Anonymkode: 15505...b18

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke at barnet ditt skal få hjelp? Ønsker du ikke at han skal bli bedre muntlig og lære å håndtere følelsene sine? 
Det er jo mye bedre å få han på riktig spor nå enn å vente til skolestart. 

Du kan selvfølgelig spørre hvorfor han ikke fikk være med på biblioteket. Men svaret er garantert at de da hadde måttet være en ekstra voksen. Noe de ikke har siden du nekter å gi sønnen din hjelpen han trenger.  
Prøv å tenke på at å få en person inn for å være med din sønn er det samme som å gi han briller ved dårlig syn, høreapparat ved dårlig hørsel osv.  

Anonymkode: 9c995...3b2

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer aldri til å skjønne meg på foreldre som motsetter seg anbefalt  utredning og/eller ekstra ressurs i barnehage/skole. 🤦🏻‍♀️Hva har man å tape? Fremstår som at foreldrene er alvorlig fjerne eller ressurssvake..

Anonymkode: 4cb2c...c95

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt som din. Helt fantastisk guttunge på alle måter 🙂

Men... Når vi skal ut eller han må vente ender det i totalt sammenbrudd. Dette kommer ikke som noe sjokk da det er rutine og vi sier I fra for å forberede han. Desverre er ikke dette nok.

Vi har prøvd å stå i kampen, men han kan holde på i over en time uten mulighet for å roe han. Sånn er det vær gang, og det kan vi faktisk ikke styre med hver dag🙄

Vi har 17 andre barn som faktisk må vente. Da havner dessverre han på en annen avdeling. 

Vi kan ikke være to vokse for å tvinge på han tøy osv... Det er ikke positivt for noen TS.

Ta i lot hjelpen TS. For går barnet ditt saitt raseriutbrudd utover barnehage hverdagen til barna trengs det mer hjelp.

Anonymkode: b1baa...31d

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (40 minutter siden):

Men ut i fra bildene som de la ut var ikke sønnen min der. Han var nemlig med små barna i barnehagen. Dette ble jeg irritert over. 

Så var han ikke med ? Eller sa de at han var på små barns avdeling? Fikk du noe forklaring? Spurte du

Hæ?

Anonymkode: bab82...863

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke at barnet ditt skal få hjelp? Ønsker du ikke at han skal bli bedre muntlig og lære å håndtere følelsene sine? 
Det er jo mye bedre å få han på riktig spor nå enn å vente til skolestart. 

Du kan selvfølgelig spørre hvorfor han ikke fikk være med på biblioteket. Men svaret er garantert at de da hadde måttet være en ekstra voksen. Noe de ikke har siden du nekter å gi sønnen din hjelpen han trenger.  
Prøv å tenke på at å få en person inn for å være med din sønn er det samme som å gi han briller ved dårlig syn, høreapparat ved dårlig hørsel osv.  

Anonymkode: 9c995...3b2

Sikkert fordi ts ikke evner å se at barnet hennes har utfordringer og synes det er litt tabu for man må tydeligvis være «sånn» eller «sånn» for å få ppt/ekstra person i barnehagen.

Anonymkode: bab82...863

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi var i en liknende situasjon.

En pedleder var EKSTREMT bekymret og brukte dessverre for mye tid til å formidle alt som var «feil». 

Men, hun hadde rett i at det var noe - dog mildere variant enn vi opplevde hun insinuerte. Dog tror jeg bare hun generelt hadde et veldig ullent/fargerikt språk 🤷‍♀️

Vi takket ja til alt av tilbud fordi vi hjemme merket litt kroppsbevegelser som kunne være repetetive ved glede/positive følelser. 

Så vi hadde alt fra fysioterapeut, gymgruppe i bydelen samt egen ressurs som øvde på ting i grupper. 

Nå er han skolebarn, og har elsket både barnehage og skole. Trives sosialt og faglig.

Om vi ikke hadde hatt ressurser er det ikke sikkert utviklingen hadde vært så positivt og over forventning.

Så: takk ja til alt, worst case scenario er at en ekstra voksen er en periode i barnehagen sammen med alle. 

Anonymkode: d1661...34e

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

TS HER! 
jeg er ikke her for å bli sett ned på av dere. Jeg er stolt av sønnen min akk som han er. Og jeg har sett mange andre barn som kan være bølle, men de får ikke noe spesial person for å følge dem opp?! Og den personen som sier at jeg synes det er tabu å ha en sånn unge. Nei ekke tabu. Hver dag jeg går til butikken er det minst 2-3 unger som skriker, gråter og kaster seg på gulvet. Så ekke spesielt det… da sønnen min ikke hadde språket i desember så foreslo de noen som kunne IGJEN følge han opp pga språket. Men da han kom tilbake fra juleferien så var han så flink med tall, farge og formen. Uten deres hjelp, så jeg mener alle barn har sine faser og ulike utviklinger. Jeg er bare irritert over at de tror de skal komme på jobb og alle barn skal være sånn og sånn, sol en robot. Jeg gjør mitt beste som foreldre og følger han opp. Men de er også utdannet og burde tåle å ha noen vanskelig barn uten at det skal være en så stor sak. Jeg mener bare st det er ikke en god nok grunn å ta inn ekstra person bare for å være med min sønn. Jeg spurte også om noen har erfaringer og vært i samme situasjon som meg. Jeg kom ikke hit for p bli dømt eller bli snakket dritt om. Spar meg. Takk! 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...