Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, fram til noen uker siden gikk det helt fint å amme overalt, men nå får vi det stort sett bare til i senga. Baby begynner å grine så fort jeg legger henne ned🥺

Har spurt både fysioterapeut og helsesykepleier, men de har ikke kommet med andre råd enn f.eks å ligge i senga. Fysioterapeut sier hun ikke har vondt. 

Er det noen som har vært i samme situasjon? Det er nesten umulig å dra ut da hun(selvsagt) blir sulten og grinete. Det har forøvrig ikke noe å si hvor lang tid det går fra sist vi ammet. En gang gikk det over 4 timer (hun pleier å spise sånn ca. hver time, halvannen time) og fremdeles klarte hun ikke ligge på siden og amme🥴 

Anonymkode: fa2ba...2b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken ammestilling bruker du da? Bruker du laid back/tilbakelent ammestilling?

Anonymkode: 135ba...48c

Skrevet

Hva skjer om du holder henne i liknende posisjoner utenom måltid? 

AnonymBruker
Skrevet

ALDER?

Anonymkode: a92f1...9d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen babyer trenger å spise hver time. Du mistolker signalene, feks bruker mange stappe inn puppen for trøtthet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ingen babyer trenger å spise hver time. Du mistolker signalene, feks bruker mange stappe inn puppen for trøtthet.

Hvordan hjelper dette sure svaret ts med hennes problem tenker du?

Er det ammestillingen som er problemet? Eller har du fått en baby som er så nyskjerrig og gira på å utforske verden at hun nekter å kaste bort tid på amming hvis det skjer noe mer spennende?

Hvis det er det siste så kanskje det hjelper med skjerming og mest mulig fred og ro. Evt legg et pledd slik at hun ikke kan kikke rundt seg.

Hvis det ikke er noe fysisk galt så tipper jeg uansett det er en fase som går over igjen :)

Anonymkode: ce542...607

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken ammestilling bruker du da? Bruker du laid back/tilbakelent ammestilling?

Anonymkode: 135ba...48c

Vuggestilling. Hun begynner å gråte ved tilbakelent ammestilling også. 

Fløff skrev (1 time siden):

Hva skjer om du holder henne i liknende posisjoner utenom måltid? 

Hun begynner å gråte da også.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

ALDER?

Snart 4 måneder.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tja, tydeligvis vil min det. Hun spiser jo når vi ligger i senga og etter 4 timer burde hun ihvertfall vært sulten. Puppen er uansett mye mer enn bare mat. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ammestillingen som er problemet? Eller har du fått en baby som er så nyskjerrig og gira på å utforske verden at hun nekter å kaste bort tid på amming hvis det skjer noe mer spennende?

Hvis det er det siste så kanskje det hjelper med skjerming og mest mulig fred og ro. Evt legg et pledd slik at hun ikke kan kikke rundt seg.

Hvis det ikke er noe fysisk galt så tipper jeg uansett det er en fase som går over igjen :)

Jeg aner ikke. Hun ammer fint i senga eller på gulvet f.eks, når hun ligger på ryggen eller på siden. Jeg tror ikke hun er for nysgjerrig for hun gråter på mørkt rom også🤷‍♀️ 

-TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vuggestilling. Hun begynner å gråte ved tilbakelent ammestilling også. 

Hun begynner å gråte da også.

Snart 4 måneder.

Tja, tydeligvis vil min det. Hun spiser jo når vi ligger i senga og etter 4 timer burde hun ihvertfall vært sulten. Puppen er uansett mye mer enn bare mat. 

Jeg aner ikke. Hun ammer fint i senga eller på gulvet f.eks, når hun ligger på ryggen eller på siden. Jeg tror ikke hun er for nysgjerrig for hun gråter på mørkt rom også🤷‍♀️ 

-TS

Jeg tenker:

Om hun gråter i disse posisjonene utenom måltid - og i tillegg ikke gjorde dette tidligere har hun muligens en slags låsning/strekk/noe som er smertefullt. 

Fysioterapeuter på helsestasjonen er ikke alltid de beste på akkurat dette.

Hadde ringt på mandag til noen som er dyktige på spedbarn/babyer og låsninger og har mye erfaring med det. 

Husker ei jeg kjenner fortalte at hun måtte amme på en helt spesifikk veldig kronglete måte, ellers hylte babyen. Helsestasjonen var til lite hjelp. De slet maks i 1 år, før hun dro til en kiropraktor eller likende som løste opp en låsning på ett enkelt besøk. 

Så, ta en sjekk. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Å starte litt refleksjon rundt spisemønster hos baby og faktiske sultbehov. Babyen klarte seg helt tydelig 4 timer uten mat. Babyer på fire måneder skal ikke spise HVER time. Det skal stabilisere seg til hver tredje time rundt tre måneder. Kanskje ungen rett og slett ikke er sulten! Eller den får for mye gulp av all matingen

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker:

Om hun gråter i disse posisjonene utenom måltid - og i tillegg ikke gjorde dette tidligere har hun muligens en slags låsning/strekk/noe som er smertefullt. 

Fysioterapeuter på helsestasjonen er ikke alltid de beste på akkurat dette.

Hadde ringt på mandag til noen som er dyktige på spedbarn/babyer og låsninger og har mye erfaring med det. 

Husker ei jeg kjenner fortalte at hun måtte amme på en helt spesifikk veldig kronglete måte, ellers hylte babyen. Helsestasjonen var til lite hjelp. De slet maks i 1 år, før hun dro til en kiropraktor eller likende som løste opp en låsning på ett enkelt besøk. 

Så, ta en sjekk. 

Vi skal til fysioterapeut på sykehuset snart. Kan spørre der, men kan ordne en time hos kiropraktor også. Jeg har mistenkt låsning, men stolte på fysioterapeuten når hun sa at baby ikke har vondt. Uff, godt hun fikk ordnet opp i det. Bare synd det tok så lang tid 😕Rart helsestasjonen ikke er til mer hjelp🤔 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å starte litt refleksjon rundt spisemønster hos baby og faktiske sultbehov. Babyen klarte seg helt tydelig 4 timer uten mat. Babyer på fire måneder skal ikke spise HVER time. Det skal stabilisere seg til hver tredje time rundt tre måneder. Kanskje ungen rett og slett ikke er sulten! Eller den får for mye gulp av all matingen

Hun gulper veldig sjeldent. Helsesykepleier har ikke sagt noe på det heller. Har tatt det opp hver eneste gang vi har vært der. Hvordan vet du at baby klarte seg helt tydelig uten mat i 4 timer? Det er ingen som dør av å ikke spise på 4 timer. 

-TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi skal til fysioterapeut på sykehuset snart. Kan spørre der, men kan ordne en time hos kiropraktor også. Jeg har mistenkt låsning, men stolte på fysioterapeuten når hun sa at baby ikke har vondt. Uff, godt hun fikk ordnet opp i det. Bare synd det tok så lang tid 😕Rart helsestasjonen ikke er til mer hjelp🤔 

-TS

Jeg hadde bestilt time privat i mellomtiden - så kan man eventuelt ta det videre på sykehuset om de privat ikke finner noe.

Barnet har jo åpenbart vondt når kun en normal vinkel er gråt uansett situasjon mens de andre er greie 🤷‍♀️ Så jeg tror din magefølelse er riktig her på at noe er off.

Frem til da er det jo best å unngå den vinkelen. 

Endret av Fløff
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun gulper veldig sjeldent. Helsesykepleier har ikke sagt noe på det heller. Har tatt det opp hver eneste gang vi har vært der. Hvordan vet du at baby klarte seg helt tydelig uten mat i 4 timer? Det er ingen som dør av å ikke spise på 4 timer. 

-TS

Det er jo åpenbart at babyen ikke trengte å spise HVER time når den klarte seg fire timer uten? Ingen babyer på fire måneder skal spise hver time. Det er famlende førstegangsmødre som tror puppen er løsningen på alt som holder på sånn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flaske 

Anonymkode: e1bdd...614

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Manuellterapaut på Trondheim fysikalske institut. Hvis du bor i nærheten :) 

Anonymkode: 275a1...9da

Skrevet

Gi babyen din mat så ofte som passer for dere. Min baby spiser hver 1.5-2t på dagen men sover i gjengjeld 8-10 t om natt. H*n er over 4 mnd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (18 timer siden):

Jeg hadde bestilt time privat i mellomtiden - så kan man eventuelt ta det videre på sykehuset om de privat ikke finner noe.

Barnet har jo åpenbart vondt når kun en normal vinkel er gråt uansett situasjon mens de andre er greie 🤷‍♀️ Så jeg tror din magefølelse er riktig her på at noe er off.

Frem til da er det jo best å unngå den vinkelen. 

Skal bestille time på mandag! Ja, er nok best å unngå den vinkelen fram til vi finner ut av hva det er. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er jo åpenbart at babyen ikke trengte å spise HVER time når den klarte seg fire timer uten? Ingen babyer på fire måneder skal spise hver time. Det er famlende førstegangsmødre som tror puppen er løsningen på alt som holder på sånn. 

Kan du forklare hva som er så åpenbart med at hun klarte det? 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Manuellterapaut på Trondheim fysikalske institut. Hvis du bor i nærheten :) 

Anonymkode: 275a1...9da

Bor dessverre ikke i nærheten, men takk for tips😊 Kan se om vi har noe i nærheten. 

Mooniebear skrev (15 timer siden):

Gi babyen din mat så ofte som passer for dere. Min baby spiser hver 1.5-2t på dagen men sover i gjengjeld 8-10 t om natt. H*n er over 4 mnd.

Jeg stopper ikke å gi baby mat bare fordi en person mener det er for ofte🙈 Deilig at babyen din sover så mye! Er det med eller uten mat på natten?😊

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd tvillingstilling? Sier ikke at det løser noe, men det skader jo ikke å prøve. Min mellomste hadde helt nekt på den ene puppen en periode, men fungerte bra med den stillingen. 

Anonymkode: b04ee...3fa

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke fordi hun har lært å strekke seg og vri seg? Har du prøvd å pakke hun inn som en burrito når du skal amme? 

Venninnen min har samme problemet, ig når baby var 3-4 mnd ville hun IKKE ligge i armene lengre for å spise. Det var helt umulig, så hun måtte gi flaske imens baby lå på ryggen eller i senga, men aldri i armene. Babyen hennes er veldig nyskjerrig og aktiv (ligger langt foran, krabber og reiser seg opp 6mnd). Men der var problemet at baby strakk seg og ville ikke ligge i armene lengre. 

Anonymkode: c61f1...b58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke fordi hun har lært å strekke seg og vri seg? Har du prøvd å pakke hun inn som en burrito når du skal amme? 

Venninnen min har samme problemet, ig når baby var 3-4 mnd ville hun IKKE ligge i armene lengre for å spise. Det var helt umulig, så hun måtte gi flaske imens baby lå på ryggen eller i senga, men aldri i armene. Babyen hennes er veldig nyskjerrig og aktiv (ligger langt foran, krabber og reiser seg opp 6mnd). Men der var problemet at baby strakk seg og ville ikke ligge i armene lengre. 

Hun måtte mate baby på rygg fra samme alder, så fu burde prøve å pakke inn som burrito og hvis baby ikke vil - så vil hun ikke, da må du pumpe deg og gi fra flaske i liggende stilling. Eller gjøre som dere gjør nå. Baby skal være skjerma, har de mye stimuli rundt seg andre steder i huset enn i senga er det ikke rart at hun ikke vil amme andre steder enn i en stille og rolig seng. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...