AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Hei! Jeg har søkt videreutdanning til høsten, men har blitt satt på venteliste nr 48 etter tidlig opptak 1. mai hvor kun 1/3 av søkerne (de med høyest snitt) foreløpig har fått tilbud. Tallverdien av snittet mitt ligger på 2,4, og har derfor akkurat ikke 2,5 (C-krav for master). Det er 110 plasser på studiet, og neste blir hovedopptaket den 10. juli. Noen her som kan tenke seg hvor sannsynlig det er at jeg vil komme inn, og som evt har peiling på hvor ofte ventelister oppdateres samt om de tilbyr plasser før hovedopptaket? Takk for svar ☺️ Anonymkode: 3e1e0...efd
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 Dersom du ikke har c - krav så kommer du vel uansett ikke inn? Det gjorde hvertfall ikke jeg. Anonymkode: 6f9e9...606 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 48 av 110 betyr vanligvis svært lav sannsynlighet. Anonymkode: c3131...bdb 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 Det kommer veldig an på hva det er videreutdanning i. Noen videreutdanninger er vanskelige å komme inn på og derfor er det få som takker nei, mens andre er lettere å komme inn på og ikke like ettertraktet, og da er det større sjans for at folk ikke vil ha plassen. Hvis c-snitt er absolutt kommer du ikke inn når du ikke har det, men jeg vil si sjansene dine er ganske minimale. Anonymkode: 328a8...928
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #5 Skrevet 30. april 2022 C i snitt et et absolutt krav på alle studier. Så du blir dessverre ikke vurdert i det hele tatt. Du må ha minst 25 for å bli vurdert og når det er så mange på venteliste i tillegg så selv med 25 er det lite sannsynlig. Hvis du har veldig lyst så bør du kanskje ta opp noen fag og prøve igjen neste år. Anonymkode: f6ecd...f02 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det kommer veldig an på hva det er videreutdanning i. Noen videreutdanninger er vanskelige å komme inn på og derfor er det få som takker nei, mens andre er lettere å komme inn på og ikke like ettertraktet, og da er det større sjans for at folk ikke vil ha plassen. Hvis c-snitt er absolutt kommer du ikke inn når du ikke har det, men jeg vil si sjansene dine er ganske minimale. Anonymkode: 328a8...928 Takk for svar. Jeg har søkt samme ved tidligere anledning også hvor jeg kom inn, men da fikk jeg dessverre ikke permisjon og lot sjansen gå fra meg. Da startet jeg på plass 26… Videreutdanningen er psykisk helsearbeid, og jeg står på venteliste fordi jeg er kvalifisert ifølge opptakskontoret. Anonymkode: 3e1e0...efd 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dersom du ikke har c - krav så kommer du vel uansett ikke inn? Det gjorde hvertfall ikke jeg. Anonymkode: 6f9e9...606 Jo, man kan komme inn. Det som er at søkerne med de høyeste karakterene blir sikret plass i tidlig opptak 1 mai. Jeg kom inn på et par år siden i hovedopptaket. Men da stod jeg på plass 26 istedet for 48 i starten… Anonymkode: 3e1e0...efd
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #8 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): C i snitt et et absolutt krav på alle studier. Så du blir dessverre ikke vurdert i det hele tatt. Du må ha minst 25 for å bli vurdert og når det er så mange på venteliste i tillegg så selv med 25 er det lite sannsynlig. Hvis du har veldig lyst så bør du kanskje ta opp noen fag og prøve igjen neste år. Anonymkode: f6ecd...f02 Jeg kom inn for et par år siden, men da startet jeg på plass 26 i tidlig opptak. Og jeg ble informert på telefon i går at de kun har fordelt 1/3 av plassene så langt (av 110). Så det jeg lurer på er vel egt sannsynligheten for å komme inn når jeg er plassert på 48… Det er ikke umulig å komme inn selv om jeg ikke har 25 ifølge opptakskontoret. Anonymkode: 3e1e0...efd
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kom inn for et par år siden, men da startet jeg på plass 26 i tidlig opptak. Og jeg ble informert på telefon i går at de kun har fordelt 1/3 av plassene så langt (av 110). Så det jeg lurer på er vel egt sannsynligheten for å komme inn når jeg er plassert på 48… Det er ikke umulig å komme inn selv om jeg ikke har 25 ifølge opptakskontoret. Anonymkode: 3e1e0...efd Mystisk. Her er C-snitt et absolutt krav. Anonymkode: af475...890
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #10 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mystisk. Her er C-snitt et absolutt krav. Anonymkode: af475...890 Det er ikke alle som har C som absolutt krav. Den masteren jeg jobber med har det ikke. Anonymkode: 5e38d...1dc
Aktiv Kverulant Skrevet 30. april 2022 #11 Skrevet 30. april 2022 Det varierer fra studiested til studiested hva som er kravene for master. På UiB er det normalt C (3) som er minimum, og ikke 2,5 som det er noen steder. Men jeg vil bli veldig overrasket om du kvalifiserer til masterprogram med bare 2,4. Isåfall må det nesten være et masterstudie uten formelle krav, men at snittet er høyt nok til at det normalt ikke er et problem. Kravet pleier være absolutt, man lar heller studieplasser stå tomme enn å fylle med folk som ikke har kravene i orden. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #12 Skrevet 30. april 2022 Aktiv Kverulant skrev (1 minutt siden): Det varierer fra studiested til studiested hva som er kravene for master. På UiB er det normalt C (3) som er minimum, og ikke 2,5 som det er noen steder. Men jeg vil bli veldig overrasket om du kvalifiserer til masterprogram med bare 2,4. Isåfall må det nesten være et masterstudie uten formelle krav, men at snittet er høyt nok til at det normalt ikke er et problem. Kravet pleier være absolutt, man lar heller studieplasser stå tomme enn å fylle med folk som ikke har kravene i orden. Vi har et absolutt krav om en viss mengde relevant arbeidserfaring i stedet for karakter, og det kan jo være noe sånt der hvor TS har søkt også. Anonymkode: 5e38d...1dc 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #13 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke alle som har C som absolutt krav. Den masteren jeg jobber med har det ikke. Anonymkode: 5e38d...1dc Takk for svar. Det er interessant. Hvordan var prosessen for dere? Anonymkode: 3e1e0...efd
Ullvott Skrevet 30. april 2022 #14 Skrevet 30. april 2022 Til TS: du skriver to forskjellige ting om hvor mange som er tatt inn. I hovedinnlegget skriver du at det er 1/3 av alle søkerne som er tatt inn. I innlegg #8 skriver du at det er 1/3 av alle studieplassene som er fordelt. Hvis det er som i innlegg #8 er du jo nærmest sikret plass, for da har de fremdeles 73 studieplasser igjen til fordeling (2/3 av 110). Hvis det er som i hovedinnlegget ville det vært interessant å vite hvor mange søkere det var. Og til dere som fremdeles diskuterer om TS er kvalifisert i henhold til karakterene: det er jo totalt meningsløst å sette TS på venteliste hvis h*n hadde vært vurdert som ukvalifisert. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #15 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Takk for svar. Det er interessant. Hvordan var prosessen for dere? Anonymkode: 3e1e0...efd Hva tenker du på når du sier prosess? Anonymkode: 5e38d...1dc
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #16 Skrevet 30. april 2022 Ullvott skrev (5 timer siden): Til TS: du skriver to forskjellige ting om hvor mange som er tatt inn. I hovedinnlegget skriver du at det er 1/3 av alle søkerne som er tatt inn. I innlegg #8 skriver du at det er 1/3 av alle studieplassene som er fordelt. Hvis det er som i innlegg #8 er du jo nærmest sikret plass, for da har de fremdeles 73 studieplasser igjen til fordeling (2/3 av 110). Hvis det er som i hovedinnlegget ville det vært interessant å vite hvor mange søkere det var. Og til dere som fremdeles diskuterer om TS er kvalifisert i henhold til karakterene: det er jo totalt meningsløst å sette TS på venteliste hvis h*n hadde vært vurdert som ukvalifisert. Oi! Ja, det står i mail jeg fikk at det kun er 1/3 av søkerne som er behandlet, og at de med en «sikker» poengsum foreløpig har fått tilbud om plass. Riktig, jeg kan jo høre med dem hvor mange som har søkt og håpe at de kan svare på det. Anonymkode: 3e1e0...efd 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #17 Skrevet 7. mai 2022 Jeg søkte samme videreutdanning, ts. Før 1 mai fikk jeg beskjed om at jeg var på venteliste (rundt nr 9) og jeg fikk tilbud om plass for noen dager siden. Takket ja. Ligger over C i snitt. Håpet er ikke ute. Kan jo hende mange kommer inn på andre studier eller må takke nei. Snittet ser ut til å ha gått opp det siste året hvis poenggrensa på studiestedet sine nettsider stemme. Anonymkode: 33f64...62a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #18 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg søkte samme videreutdanning, ts. Før 1 mai fikk jeg beskjed om at jeg var på venteliste (rundt nr 9) og jeg fikk tilbud om plass for noen dager siden. Takket ja. Ligger over C i snitt. Håpet er ikke ute. Kan jo hende mange kommer inn på andre studier eller må takke nei. Snittet ser ut til å ha gått opp det siste året hvis poenggrensa på studiestedet sine nettsider stemme. Anonymkode: 33f64...62a Så gøy! Gratulerer så mye til deg ☺️ Takk for fine ord. Jeg har nå rykket opp til plass 25, og krysser fingrene for at jeg kommer med 🤞 Anonymkode: 3e1e0...efd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så gøy! Gratulerer så mye til deg ☺️ Takk for fine ord. Jeg har nå rykket opp til plass 25, og krysser fingrene for at jeg kommer med 🤞 Anonymkode: 3e1e0...efd Fortsatt muligheter ☺️ Jeg visste ikke det med at 1/3 kom inn først osv. Hvordan fant du ut av det? Jeg trodde alt håp var ute da jeg havna på venteliste først 😅 Anonymkode: 33f64...62a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 Ved tidlig opptak er det 1/3 av studieplassene som fordeles. Du har nok en reell sjanse, og i hvertfall siden du nå står som nr 25 etter at omtrent 35 av 110 plasser er utdelt. Anonymkode: 49c5d...510
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå