AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Jeg har et utrulig hemmende symptom - hele kroppen stivner (tungen og) noe som gjør det klin umulig å føre en samtale. Noen som opplever det samme? Jeg får også hjertebank, får små rykninger i kroppen og «ut av kroppen» følelse i korte øyeblikk. Skal jeg gå over en vei blir jeg helt øm i beina, holder pusten og klarer nesten ikke se til siden. Det er så forferdelig vondt. I samtaler med andre må jeg ofte gjenta meg selv fordi jeg ikke klarer å snakke tydelig nok, så jeg sitter igjen med en enorm skam etterpå, noe som gjør at jeg unngår situasjoner hvor jeg må snakke med andre. Jobbet litt på eldresenter før, men måtte slutte pga angsten. Flere i samme situasjon? Går på antidepressiva, men hjelper dessverre ingenting. Bor alene og det kan ta mange dager før jeg snakker med noen. Anonymkode: 94cf8...21a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har et utrulig hemmende symptom - hele kroppen stivner (tungen og) noe som gjør det klin umulig å føre en samtale. Noen som opplever det samme? Jeg får også hjertebank, får små rykninger i kroppen og «ut av kroppen» følelse i korte øyeblikk. Skal jeg gå over en vei blir jeg helt øm i beina, holder pusten og klarer nesten ikke se til siden. Det er så forferdelig vondt. I samtaler med andre må jeg ofte gjenta meg selv fordi jeg ikke klarer å snakke tydelig nok, så jeg sitter igjen med en enorm skam etterpå, noe som gjør at jeg unngår situasjoner hvor jeg må snakke med andre. Jobbet litt på eldresenter før, men måtte slutte pga angsten. Flere i samme situasjon? Går på antidepressiva, men hjelper dessverre ingenting. Bor alene og det kan ta mange dager før jeg snakker med noen. Anonymkode: 94cf8...21a Dette. Du må få teknikker til å glemme angsten så du klarer å utfordre deg. Hvis ikke så klarer du snart å ikke forlate døren dessverre. Snakker av erfaring Anonymkode: 28b67...a7c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 Det første jeg tenker er at du kanskje bør snakke med legen om å bytte type antidepressiva hvis den uansett ikke virker? Hvor lenge har du gått på dem? Jeg synes kognitiv terapi hjalp veldig godt. Jeg har også prøvd betablokkere mot angst og synes det gav meg lindring. Tok det bare i en kort periode hvor symptomene var veldig sterke. Fint å vite at jeg kan ta de igjen hvis jeg skulle bli dårligere senere en gang. Anonymkode: e949f...b8c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 Det høres grusomt ut. Jeg ville også prøvd en annen medisin. Min nervøsitet gir meg rødme i ansikt og på hals, det er svært tydelig for alle. Hadde det ikke vært for rødmingen hadde jeg klart å skjule det ganske godt. For tiden går jeg på Aurorix. Den tar faktisk mye av rødmingen. Anonymkode: 76654...be5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har et utrulig hemmende symptom - hele kroppen stivner (tungen og) noe som gjør det klin umulig å føre en samtale. Noen som opplever det samme? Jeg får også hjertebank, får små rykninger i kroppen og «ut av kroppen» følelse i korte øyeblikk. Skal jeg gå over en vei blir jeg helt øm i beina, holder pusten og klarer nesten ikke se til siden. Det er så forferdelig vondt. I samtaler med andre må jeg ofte gjenta meg selv fordi jeg ikke klarer å snakke tydelig nok, så jeg sitter igjen med en enorm skam etterpå, noe som gjør at jeg unngår situasjoner hvor jeg må snakke med andre. Jobbet litt på eldresenter før, men måtte slutte pga angsten. Flere i samme situasjon? Går på antidepressiva, men hjelper dessverre ingenting. Bor alene og det kan ta mange dager før jeg snakker med noen. Anonymkode: 94cf8...21a Jeg har slitt med angst hele livet, og ingen medisin hjalp. Så tok jeg en cyp-test, en slags gentest, på dps, og da fant de ut at jeg har en slags genfeil som gjør at kroppen ikke kan ta opp medisinen. Så derfor vil medisinen bare hope seg opp i kroppen og du får bare masse bivirkninger. Derfor vil ikke medisinen du tar virke. Kanskje du kan få tatt en sånn gentest? Cyp-test? Anonymkode: 06e4f...ac3
Gjest LitenMymle Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 Hei, har sosial angst/ fobi og det hjelper meg å kjenne litt på følelsene, gråte litt og snakke om det. Og ta veldig små steg av gangen. Hvis du ikkje har hørt om Fontenehuset så anbefaler eg å sjekke det ut 💛
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå