Gå til innhold

Gravid katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vaar er enten gravid eller har blitt skikkelig feit. Hun oppfoerer seg veldig rart, har gjort det en stund naa.. Hun mjauer uten grunn og er skikkelig sur og lite hyggelig aa ha med aa gjoere. Hun nekter ogsaa noen aa ta henne paa magen. Men hun har vaert sann en god stund naa, sa vi begynner nesten aa tvile paa at hun er gravid. Er det noen sikre kjennetegn man kan se etter paa gravide katter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sakset fra Birmanett:

"Juret utvikles hos en hunn under hennes første drektighet. Brystkjertelen er altså ikke helt "utvokst" før det. Under drektigheten vokser kjertlene til i størrelse og gangsystemet inni kjertlene utvikles. I praksis merker man dette gjennom at juret svulmer og blir rosa-rød på farge.

Hos en førstagangshunn skjer forandringen allerede ved 2-3 ukers drektighet. Det er jo mye som skal skje i hennes jur. Hos en eldre hunn som har hatt unger reagerer også juret, men det skjer senere, først ved 3-4 ukers drektighet."

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dersom hun er sur og nekter dere å ta på henne kan det også hende at hun er syk. Ta en tur til dyrlegen for sikkerhets skyld, så kan dere eventuelt få bekreftet drektighet også.

Skrevet

Er denne drektigheten planlagt og er det en huskatt du har? Er du forberedt på hvor mye tid og penger et kattungekull kan koste, og har du den nødvendige kunnskapen for å gi dem en god oppvekst? Føler du det er behov for flere kattunger markedet, når det nå blir født så mange kattunger at folk må true med avliving for å bli kvitt dem?

Vil bare opplyse om at det ikke er for sent å kastrere katten selv om den allerede er drektig. Da blir det samtidig utført en abort. Dette er helt uproblematisk, vi tillater jo også abort på mennesker. Et svangerskap er slitsomt for kattemoren, og hun vil abs ikke føle noe "savn" etter noen unger, bare en lettelse for å slippe alt det stresset. Ta kontakt med veteinæren din, så ordner hun dette.

Nå synes sikekrt noen at jeg sporer av denne tråden, men det er viktig å tenke gjennom slike spm og være med å ta ansvar for mengden kattunger her i landet når man er katteeier. Nå vet du iallefall at du har muligheten til å kastrere (+utføre abort) katten din. Hvis katten din ikke er drektig, men bare overvektig, bør den jo uansett kastreres. Ingen katter bør få gå ute ukastrerte. Lykke til :)

Skrevet
Hvis katten din ikke er drektig, men bare overvektig, bør den jo uansett kastreres.

:klø:

Skrevet

Er denne drektigheten planlagt og er det en huskatt du har? Er du forberedt på hvor mye tid og penger et kattungekull kan koste, og har du den nødvendige kunnskapen for å gi dem en god oppvekst? Føler du det er behov for flere kattunger markedet, når det nå blir født så mange kattunger at folk må true med avliving for å bli kvitt dem?

Vil bare opplyse om at det ikke er for sent å kastrere katten selv om den allerede er drektig. Da blir det samtidig utført en abort. Dette er helt uproblematisk, vi tillater jo også abort på mennesker. Et svangerskap er slitsomt for kattemoren, og hun vil abs ikke føle noe "savn" etter noen unger, bare en lettelse for å slippe alt det stresset. Ta kontakt med veteinæren din, så ordner hun dette.

Nå synes sikekrt noen at jeg sporer av denne tråden, men det er viktig å tenke gjennom slike spm og være med å ta ansvar for mengden kattunger her i landet når man er katteeier. Nå vet du iallefall at du har muligheten til å kastrere (+utføre abort) katten din. Hvis katten din ikke er drektig, men bare overvektig, bør den jo uansett kastreres. Ingen katter bør få gå ute ukastrerte. Lykke til

Hvis denne gjesten har så peiling på katter, så lurer jeg på hvorfor han/ hun tror katten blir slankee av kastrering? Det er jo motsatt.

Dessuten så er det en drøy avsporing *hjelp*. Trådstarter spør om den kan være gravid og du prøver å belære om alt som ikke ble spurt om...

Lag din egen tråd da vel!

Skrevet

Hvis denne gjesten har så peiling på katter, så lurer jeg på hvorfor han/ hun tror katten blir slankee av kastrering? Det er jo motsatt.

Dessuten så er det en drøy avsporing *hjelp*. Trådstarter spør om den kan være gravid og du prøver å belære om alt som ikke ble spurt om...

Lag din egen tråd da vel!

Ok, jeg har aldri sagt at katter blir slankere av kastrering. Men katter som går fritt ute bør uansett kastreres uavhengig av overvekt eller ikke. Hvis katten er overevektig må den settes på en strengere diett. Man får kjøpt light-for hos veterinær/dyrebutikk.

Forøvrig har jeg ikke prøvd å belære trådstarter om "alt mulig annet". Hvis du leser innlegget mitt en gang til, ser du at mitt råd er å kastrere katten uansett om den har kattunger i magen eller ikke. Dette vel å merke hvis trådstarter har en huskatt, for vi vet alle at det ikek trengs flere huskattunger som trenger et nytt hjem.

Synes ikke det er en avsporing å gi tråstarter et råd om å katsrere katten sin med en gang. Så trenger hun ikke engang finne ut om katten er drektig eller ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...