AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Del Skrevet 29. april 2022 Jeg har i flere år slitt med sosial og generalisert angst + depresjon. Kom meg ut i arbeidslivet og har studert. Mye stress fulgte med, og jeg har flere ganger kjent at halsen har "snørt" seg sammen/ ubehagelig å puste. I en hektisk periode i studiet fikk jeg også mitt første panikkanfall. Trodde det var starten på et hjerteinfarkt, ja, trodde at jeg skulle dø. Nå har halsen på nytt begynt å snøre seg sammen, og jeg er redd for at jeg skal få enda et panikkanfall. Har også hatt mange andre sterke fysiske symptomer, som egentlig stammer fra min mentale tilstand. Jeg synes at det er både fasinerende og skremmende! Hva er din erfaring med psykisk lidelse og fysiske symptomer? Anonymkode: a8ffa...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Del Skrevet 29. april 2022 Helt enig! Men heldigvis kan det bli bedre! Og jeg har hatt mye fysiske plager til min angst... Anonymkode: 635af...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Del Skrevet 29. april 2022 For meg er det viktig å være litt oppmerksom på disse symptomene (og fange opp og korrigere automatiske tanker), for da kan jeg ta grep for å unngå at jeg får det verre. I siste rekke har jeg medisiner jeg kan bruke, men prøver alt annet først for å stresse ned. Anonymkode: 5a24f...3d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Del Skrevet 29. april 2022 Tusenmillioner plager som kommer fra psykisk her. Pusteproblemer, hoste og generell vondt i kroppen. (spenninger i kroppen) Andre får vondt i magen eller hodet - jeg får halsbetennelse av stress! Muskelsmerter, magesår og eksem. Da jeg var skikkelig utmattet fikk jeg feber og tunnelsyn. (og angst/panikanfall) Anonymkode: ed6ff...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #5 Del Skrevet 29. april 2022 Hodepine, leddsmerter, vondt i magen, må ofte på do, svimmelhet, kvalme og oppkast, nedsatt syn, øresus osv Anonymkode: ee937...fff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #6 Del Skrevet 29. april 2022 Har fått kronisk tannkjøttbetennelse pga stress, kronisk autoimmune sykdom, migrene, ledd og muskel smerter, vond rygg og nakke, vondt i magen og kvalme (mistenkes irritabel tarmsyndrom) og utslett. Har kptsd, depresjon og angst. Føler det bare baller på seg av fysiske sykdommer og plager, hovedsakelig pga stress. Men prøver å jobbe med det med terapi, kosthold og trening 😊 Anonymkode: dbd6f...497 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #7 Del Skrevet 29. april 2022 Har vært til legen for stressutløst eksem, og en rekke andre plager som ikke fant noen annen forklaring på, urolig mage, utmattelse, hodepine, kognitive problemer. Det er vel gammeldags å skille mellom fysiske og psykiske plager, det går gjerne hånd i hånd. Anonymkode: 0f50a...d38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #8 Del Skrevet 30. april 2022 Det er mye snakk om de milde og ufarlige symptomene på angst, som svetting og uro. Men ingen snakker om betennelse med feber, frostrier, adrenalinrush og smerter i muskler og ledd. Ofte så føles det ut som en kraftig influensa og lungebetennelse, smertene kan ikke beskrives med ord og ingen smertestillende fungerer. Hele kroppen går til helvete og jeg sliter med å gå, stå og sitte. Etter et døgn med hvile og total isolasjon så går det over like fort som det oppsto. Jeg har bare en hangover i dagene etterpå, med følelsen av å brygge på en influensa, kald og varm om hverandre, muskelsmerter og utslitt fysisk og psykisk. Anonymkode: e5c2d...cb5 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Del Skrevet 30. april 2022 Er hypokonder og klarer å tenke på meg de merkeligste symptomene. Anonymkode: 6982b...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Del Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 15.31): Helt enig! Men heldigvis kan det bli bedre! Og jeg har hatt mye fysiske plager til min angst... Anonymkode: 635af...1e7 Hvilke fysiske plager har du? Og er det hele tiden? Anonymkode: 0db5c...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Del Skrevet 2. november 2022 Det er underkommunisert hvor fysisk VONDT det er å ha angst synes jeg!! Når "angstbølgen" er på toppen kjennes det ut som noen har tømt en bøtte isvann rett i hovedpulsåren min og at det liksom iser rundt i hele kroppen. Jeg har født to barn uten noen form for smertelindring, og selv om et panikkanfall ikke er like fysisk vondt, så gjør den psykiske kaos-i-hjernen greia at jeg søren meg ikke vet hva som er værst. Selv om angsten er der for å fortelle en noe og bla bla, så hadde det ikke trengt å være så voldsomt synes jeg 😱😝 Anonymkode: 1f0da...d65 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 2. november 2022 #12 Del Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 23.04): Har fått kronisk tannkjøttbetennelse pga stress, kronisk autoimmune sykdom, migrene, ledd og muskel smerter, vond rygg og nakke, vondt i magen og kvalme (mistenkes irritabel tarmsyndrom) og utslett. Har kptsd, depresjon og angst. Føler det bare baller på seg av fysiske sykdommer og plager, hovedsakelig pga stress. Men prøver å jobbe med det med terapi, kosthold og trening 😊 Anonymkode: dbd6f...497 Same same. Her pga indre stress. Blitt ufør pga dette. Òg adhdn. Og at jeg endte psykotisk pga overbelastning, stress og hadde det dårlig hjemme og på jobb. Og bodde nesten på jobb, var daglig leder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 2. november 2022 #13 Del Skrevet 2. november 2022 Jeg kjenner mye på det at mår jeg får angst, så får jeg en klumpfølelse der magesekken er, og så får jeg diaré. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #14 Del Skrevet 2. november 2022 Dette er så viktig å være klar over, hvor mye psykisk sykdom berører det fysiske. Jeg har slitt med an lang liste med smerter i alle kroppsdeler, hudsykdom, underlivssykdom (ja dere leser riktig), IBS, neseblod, alt mulig rart. Ingen lege sa noe om at dette var typiske symptomer fra psykisk lidelse. Jeg trodde psykisk lidelse satt i hodet og kun der. Anonymkode: 05f28...558 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #15 Del Skrevet 3. november 2022 Jeg har aldri hatt angst eller depresjon, men mye stress, som har ført til mye kjipt fysisk. Det med at halsen snører seg kjenner jeg godt igjen, men hadde faktisk glemt at det pleide å være sånn. Jeg klarte ofte ikke å spise fordi halsen føltes for trang, selv når jeg var skikkelig sulten. Da måtte jeg puste sakte til det ble bedre. Jeg har brukt pusteøvelser daglig, og det har hjulpet masse. Nå har jeg lært at man også kan massere seg selv (eller få noen andre til å gjøre det) på venstre underarm, det roer visst nervesystemet. Det er visst det stedet de fleste som selvskader seg kutter i, og det er fordi det føles bedre enn å kutte andre steder. Kutting er jo ikke smart, men massasje derimot! Pusting er det letteste, men det må gjøres ofte. Jeg gjør det daglig enda, men nå gjør jeg det mens jeg ser på tv, står i kø, sitter på trikken. Fem sek inn og fem sek ut. Sjekk you tube for tips, eller google Anette Aarsland, jeg tok faktisk privattimer hos henne, men det trenger du ikke. Du kan gjøre det enkelt og finne henne eller andre på youtube. Anonymkode: 1df6f...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er visst det stedet de fleste som selvskader seg kutter i, og det er fordi det føles bedre enn å kutte andre steder. Kutting er jo ikke smart, men massasje derimot! Kilde? Jeg tror nemlig det handler om tilgjengelighet, tviler på at venstrehendte kutter seg i venstre arm. De fleste jeg kjenner kutter seg forøvrig på beina. Anonymkode: ee937...fff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 3. november 2022 #17 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kilde? Jeg tror nemlig det handler om tilgjengelighet, tviler på at venstrehendte kutter seg i venstre arm. De fleste jeg kjenner kutter seg forøvrig på beina. Anonymkode: ee937...fff Jeg er venstrehendt og har brukt begge armer. Men siden det har eskalert i alvorlighet og jeg alltid ender opp med operasjon og gips når det først skjer (var ni måneder siden sist nå siste gangen, så skjer ikke så ofte lenger) så går jeg alltid på høyre arm. Og det er nettopp fordi jeg har mest bruk for venstre arm. Har aldri følt at det føles bedre på venstre arm. Det er nok heller det at de fleste mennesker er høyrehendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #18 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kilde? Jeg tror nemlig det handler om tilgjengelighet, tviler på at venstrehendte kutter seg i venstre arm. De fleste jeg kjenner kutter seg forøvrig på beina. Anonymkode: ee937...fff Jeg kuttet meg på begge armer og kjenner mange andre som har gjort det samme Anonymkode: c3570...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #19 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 15.29): Jeg har i flere år slitt med sosial og generalisert angst + depresjon. Kom meg ut i arbeidslivet og har studert. Mye stress fulgte med, og jeg har flere ganger kjent at halsen har "snørt" seg sammen/ ubehagelig å puste. I en hektisk periode i studiet fikk jeg også mitt første panikkanfall. Trodde det var starten på et hjerteinfarkt, ja, trodde at jeg skulle dø. Nå har halsen på nytt begynt å snøre seg sammen, og jeg er redd for at jeg skal få enda et panikkanfall. Har også hatt mange andre sterke fysiske symptomer, som egentlig stammer fra min mentale tilstand. Jeg synes at det er både fasinerende og skremmende! Hva er din erfaring med psykisk lidelse og fysiske symptomer? Anonymkode: a8ffa...46d Det som er med angst og panikkangst er at man strammer pusten ubevisst, man puster med brystet - noe som gjør at man får lite oksygen og føler man ikke får puste, så man puster fortere og fortere. Blir man bevisst i situasjonen og på symptomene, så må man lære seg å puste med magen - helst hele tiden. Siden det er beroligende, og alltid puste ut - lengre enn man puster inn. Anonymkode: b11bd...29a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 3. november 2022 #20 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 15.29): Jeg har i flere år slitt med sosial og generalisert angst + depresjon. Kom meg ut i arbeidslivet og har studert. Mye stress fulgte med, og jeg har flere ganger kjent at halsen har "snørt" seg sammen/ ubehagelig å puste. I en hektisk periode i studiet fikk jeg også mitt første panikkanfall. Trodde det var starten på et hjerteinfarkt, ja, trodde at jeg skulle dø. Nå har halsen på nytt begynt å snøre seg sammen, og jeg er redd for at jeg skal få enda et panikkanfall. Har også hatt mange andre sterke fysiske symptomer, som egentlig stammer fra min mentale tilstand. Jeg synes at det er både fasinerende og skremmende! Hva er din erfaring med psykisk lidelse og fysiske symptomer? Anonymkode: a8ffa...46d Nesten nøyaktig samme erfaring som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå