Gå til innhold

Er så sulten på reise og opplevelser. Har dere noen anbefalinger til plasser man kan reise med barn 1-4 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid elsket å reise og har reist masse før jeg fikk barn som 27-åring. Nå har jeg to barn på 1 og 4 år, og jeg har ikke reist utenlands siden jeg var gravid med førstemann.
Er så redd for at hele ferien blir mer stress en stas, men så lurer jeg på om noen der ute har noen gode anbefalinger til plasser man kan reise? Hvorfor akkurat der? Du må gjerne nevne innenlands og om du kommer på noe :)

Må også nevne at jeg saaaavner sol og det å kunne gå i t-skjorte.

Anonymkode: d2b40...425

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Danmark 😍 eller et typisk chartersted som ikke er for lang flytur unna. Enkelt når man har små barn 😅 

Anonymkode: 78474...d30

Skrevet

Danmark (Legoland og Lalandia) dro dit da mine barn var 4 og 5 år:) 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan reise nesten hvor som helst med barn. Men ville dobbeltsjekka på regjeringen sine sine nettsider om trygghet, for eksempel er det noen steder i Afrika, Sør-Amerika og Asia hvor det ikke er så trygt.

Vi har tatt med barna overalt. Vi har hatt ekstra gode opplevelser med litt standard-steder som Thailand, Hellas og Italia. Japan og USA gikk også veldig bra. India var litt stress med tanke på at man må ha veldig god hygiene for å ikke få mageproblemer. 

Anonymkode: 3f28e...f08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye stress det blir, kommer nok veldig an på både ungene og deg selv. 

Barn er ulike, og det at MammaMor25 synes det er såååååå enkelt å reise med barn, trenger ikke bety en dritt.. Kanskje hun har helt andre barn enn hva du har. 

Vi har også to barn på 1 og 4, og ærlig talt: vi synes det er kvielse nok å reise på hytten 3,5 timers kjøring unna... selv om det er seng og leker og alt der fra før. Ungene vrææææææler i baksetet, blånekter å sette seg i bilstolen etter fergeturen, blir bilsyke, blir leie, og guuuud så dritt det er. Flyturen til svigers er ikke noe bedre. Vil ikke sitte stille med beltet på (selv om man har prøvd alle mulige råd om tegnesaker og cheerioes og nettbrett og fantofaenskap), blir flysyk, løper sin vei mens vi står der med armene fulle av bagasje (som det er MYE av...). 

Gaaahhh... 

Både jeg og mannen er sånne som synes det er mer stress enn hva det er verdt. Men det er oss. Vi er begge sånne som liker struktur og orden og blir stresset av hyling og kaos. Og så fint for oss da at vi har fått to veldig "viljesterke" og aktive barn, som hater å sitte stille... 

Anonymkode: 85679...e8e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har reist masse med barn, alt fra biltur på 12-14 timer til familie til campingferie og chartertur og lenge opphold i Thailand, fra ungene var 5 mnd gamle. Det er bare å reise 😉 Man må ikke gi opp alt bare fordi man får barn; det er bare å ta de med og prøve. Kanskje går det til helvete, kanskje er det starten på et nytt liv med reising.

Anonymkode: 12648...d4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt topp å reise med barn. Har tre barn på 6, 5 og 2. Det kommer helt an på hva slags type tur dere vil ha. Mine barn er vant til å kjøre bil og sove på nye steder, så dette er som regel ikke noe problem. Av stedene vi har vært så langt, anbefaler jeg følgende:

- Utenlands:

Thailand, Singapore o.l. er forholdsvis trygge og barnevennlige land. Deilige temperaturer, billige levekostnader, engelskspråklig og befolkningen er forholdsvis vennlig innstilt til barn.

Spania, Danmark og Italia er også greie land, spesielt med tanke på campingliv, fornøyelsesparker og strender.

Er du glad i fjell og tur, synes jeg Sveits (og Østerrike) er midt i blinken. De fleste fjellene er lett tilgjengelige, med mulighet for å ta gondol opp der det blir for langt å gå. Så fin utsikt kan nytes selv om man har med seg små barn. Nokså dyrt ellers, men veldig trygt land å ferdes i.

- I Norge: 

Kristiansand/Mandal/Farsund: dyreparken, sandstrender, varmt klima

Hvaler: Deilige sandstrender. Fine turområder langs kysten.

Ellers ulike DNT-hytter rundt omkring. Anbefaler f.eks. Barnas naturverden i Trollheimen. Her er det en aktiv sæter med dyr på sommeren og korte distanser mellom hyttene

Oslo: Frognerparken og den store lekeplassen der. Slottet.

Helgelandskysten, spesielt øyene Vega/Rødøy/Træna/Lovund. Torghatten er også et enkelt og fint turmål med barn.

Bergen: akvariet

Anonymkode: aaa64...541

• Nyttig 1
Skrevet

Vi lurte på å teste ut the reef i danmark med 2 åringen 🙂 tenkte å reise videre etter 2-3 dager men usikker på hvor. Hun er interessert i fisker/aquarium så blir vel det også kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet til barnet var 2-3år, så latt de ha ferie hos besteforeldrene mens vi foreldre dro på ordentlig voksen ferie. Som et barn som ble dratt med til syden o.l hvert år, skal jeg aldri gjøre det mot mine. Minus den ene dagen med delfiner så er vel ferien generelt gørr kjedelig for barn. Min mann hadde det enda værre da han ble dumpet i bamseklubber som han beskriver som et rent helvete😂. Så vår plan er å dra på «kule» ferier når barna er 8+, også kun voksen ferier. Med mindre det er snakk om hyttetur, eller barneorienterte ferier, som danmarkstur til lego land osv.

Anonymkode: 12828...7e7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når de er så små kanskje Mallorca? Alcudia har en fin gammelby, og Palma by er som en mini-Barcelona. Da får dere testet det å reise utenlands med småbarn, samtidig som dere ikke låser dere til en lang tur.

Anonymkode: a3217...ebd

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ville ventet til barnet var 2-3år, så latt de ha ferie hos besteforeldrene mens vi foreldre dro på ordentlig voksen ferie. Som et barn som ble dratt med til syden o.l hvert år, skal jeg aldri gjøre det mot mine. Minus den ene dagen med delfiner så er vel ferien generelt gørr kjedelig for barn. Min mann hadde det enda værre da han ble dumpet i bamseklubber som han beskriver som et rent helvete😂. Så vår plan er å dra på «kule» ferier når barna er 8+, også kun voksen ferier. Med mindre det er snakk om hyttetur, eller barneorienterte ferier, som danmarkstur til lego land osv.

Hvorfor er sydenferie gørrkjedelige for barn? Vår elsker å bade, og kan plaske i timesvis i basseng eller å grave sanden på en strand. Vi var veldig heldig med været i fjor, og hadde skikkelig "strandferie" selvom vi var i Norge. Det var overraskende avslappende og knirkefritt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor mye stress det blir, kommer nok veldig an på både ungene og deg selv. 

Barn er ulike, og det at MammaMor25 synes det er såååååå enkelt å reise med barn, trenger ikke bety en dritt.. Kanskje hun har helt andre barn enn hva du har. 

Vi har også to barn på 1 og 4, og ærlig talt: vi synes det er kvielse nok å reise på hytten 3,5 timers kjøring unna... selv om det er seng og leker og alt der fra før. Ungene vrææææææler i baksetet, blånekter å sette seg i bilstolen etter fergeturen, blir bilsyke, blir leie, og guuuud så dritt det er. Flyturen til svigers er ikke noe bedre. Vil ikke sitte stille med beltet på (selv om man har prøvd alle mulige råd om tegnesaker og cheerioes og nettbrett og fantofaenskap), blir flysyk, løper sin vei mens vi står der med armene fulle av bagasje (som det er MYE av...). 

Gaaahhh... 

Både jeg og mannen er sånne som synes det er mer stress enn hva det er verdt. Men det er oss. Vi er begge sånne som liker struktur og orden og blir stresset av hyling og kaos. Og så fint for oss da at vi har fått to veldig "viljesterke" og aktive barn, som hater å sitte stille... 

Anonymkode: 85679...e8e

Du er ikke alene 😅 

Anonymkode: 78474...d30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er også vår plan. Vi drar til Hunderfossen, Kongeparken, leier hytter på barnevennlige steder etc frem til barna er gamle nok til å bli med på "voksenferie". 

Vi hater begge typiske syden-ferier, så har blitt veldig billige hjemmeferier siste årene og vi trives med det. Tenker dra til Australia/Asia i 2-3 mnd om noen år. 

Anonymkode: d75e9...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...